Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 403008 «Stilling»  «Fornavn»  «Efternavn» «Firma_Inst» «Afdeling» «Adresse1» «Adresse2» «Postnummer»  «By» «Land» Til Udvalget for Videnskab og Teknologi Hermed over sendes mit talepapir fra samrådet den 7. december 2005 vedrørende regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse. Talepapir til samråd om terrorpakken den 7. december 2005 Videnskabsudvalget har den 23. november 2005 kaldt ministeren i samråd for at drøfte konsekvenserne af regeringens terrorpakke. Udvalget har anmodet ministeren om en drøftelse af følgende spørgsmål (UVT alm. del): H: ”Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser den meget omfattende kontrol og registrering, som foreslås     i regeringens terrorpakke efter hans opfattelse vil få for borgernes interesse i at benytte den moderne kommunikationsteknologi” I: ”Ministeren bedes redegøre for hvilke konsekvenser han mener, at regeringens terrorpakke vil få for vækst - og udviklingsmu lighederne for virksomhederne inden for den moderne kommunikationsteknologi?” Indledning  –  opfølgning på handlingsplanen: Af regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse fremgår det, at en række af initiativerne kræver yderligere overvejelser, før reger ingen kan tage politisk stilling. Det er regeringens opfattelse, at der bør arbejdes videre med arbejdsgruppens anbefalinger, og at en betydelig del af arbejdet vil bestå i at konkretisere anbefalingerne. Særligt på teleområdet er der i handlingsplanen taget højde for, at der er behov for at iværksætte et udredningsarbejde i samarbejde med branchen med henblik på afklaring af de tekniske og økonomiske konsekvenser af de forskellige løsningsforslag.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2 På den baggrund er der nu sat gang i en proces, hvor  der i flere arbejdsgrupper under både Videnskabsministeriet og Justitsministeriet arbejdes med konkretisering af anbefalingerne i samarbejde med de relevante parter i branchen. I den proces vil indgå en række forskellige hensyn og elementer, herunder hensynet til borgerne og til omkostningerne. Der skal ikke herske tvivl om, at regeringen er meget opmærksom på at holde balancen mellem sikkerhed og retssikkerhed for at beskytte de værdier, vores samfund bygger på. Hensynet til borgeren Ud fra den modtagelse, som regeringens handlingsplan har fået, har jeg noteret mig 3 spørgsmål: For det første , om der kan stilles spørgsmålstegn ved   sikkerheden omkring opbevaring af oplysninger, altså: ”kan jeg være sikker på at mine oplysninger holdes fortrolige?”. For det andet, om politiet nu vil kunne se alt, hvad der skrives i en e-mail, eller en SMS-besked, altså om registreringen omfatter  indhold. For det tredje, om borgeren kan føle sig utryg ved udsigten til øget   overvågning , og have brug for at vide i hvilket omfang brug af f.eks. mobiltelefon indebærer overvågning af borgerens færden. 1. Databeskyttelse – I forhold til sikkerheden vil jeg foranledige, at der i forbindelse med arbejdet med de konkrete anbefalinger, også arbej des med at finde praktiske løsninger i samarbejde med branche, politi og Datatilsynet, der skal sikre, at persondata ikke kompromitteres. I den forbindelse kan jeg bemærke, at teleselskaberne allerede i dag registrerer disse typer data i vidt omfang, af hensyn til afregning, og at der allerede i dag er sikkerhedsregler, som selskaberne skal overholde i den forbindelse. 2. Hvilket indhold registreres? Terrorpakkens anbefalinger drejer sig i vidt omfang om registrering af de klassiske trafikdata, det vil sige oplysninger om abonnent, opkaldstid, varighed, modtager af opkald etc., altså oplysninger der i vidt omfang også registreres i dag. Derudover er der tale om registrering af lokaliseringsdata. Det kan f.eks. være ’masteoplysninger’, altså oplysninger,   der kan sted-bestemme den, der bruger en mobiltelefon. Det vil sige oplysninger, der i begrænset omfang allerede må registreres i dag.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 3 Der er således ikke med handlingsplanen lagt op til at registrere en mængde data ud over det, der allerede i dag kan registreres og i et vist omfang bliver det. Forskellen er, at det fremover skal registreres.   I forhold til indholdsdata vil jeg dog med det samme gerne understrege, at der ikke lægges op til at registrere indholdet af borgernes kommunikation. Det skal stå helt klart. 3. Overvågning Nogen kan frygte, at den øgede mulighed for overvågning, der ligger i terrorpakken, f.eks. i form af politiets mulighed for at få oplyst hvor en bestemt mobiltelefon befinder sig, eller scanning af geografiske områder, vil hav e en negativ effekt på borgernes tillid til moderne teknologi. Det kan ikke udelukkes, at nogle i stedet vil søge at anvende teknologityper, der ikke kan overvåges, eller som udbydes fra udlandet og ikke omfattes af de danske regler. Det skal dog fremhæv  es, at handlingsplanen netop på dette punkt ikke har lagt sig fast på omfanget endnu, idet en teknisk arbejdsgruppe nu skal i gang med at konkretisere anbefalingen, finde mulige løsninger og undersøge konsekvenser. Det er svært på nuværende tidspunkt at k omme med en nærmere vurdering af konsekvenserne for branchen. Jeg kan dog sige, at branchen vil blive inddraget i arbejdet omkring konkretiseringen af de enkelte anbefalinger. Der nedsættes nu i VTU  -regi en arbejdsgruppe, der skal arbejde med udmøntninge n af nogle af anbefalingerne. Invitation til første møde er udsendt. Branchen indgår i denne gruppe, og vil dermed få indflydelse på hvordan reglerne kan udformes. I det omfang, der kan findes løsninger, der tilgodeser både efterforskningsbehov og holder omkostningerne nede, vil de løsninger blive foretrukket, så byrderne på branchen minimeres mest muligt. Konsekvenserne kan dog være af meget forskelligt omfang fra udbyder til udbyder, og dermed kan konsekvenserne for vækst og videreudvikling virksomhederne imellem også blive meget forskellige. Dette hænger sammen med, at nogle af udbyderne i dag allerede kan meget af det, terrorpakken vil pålægge dem fremover, hvor andre måske først skal investere i nyt udstyr. Det hænger også sammen med, at nogle sels   kaber er langt større end andre og dermed bedre kan håndtere de administrative byrder, der ligger i pakken.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 4 Netop derfor indgår det også i anbefalingerne fra embedsmandsgruppen, der ligger til grund for handlingsplanen, at nogle af anbefalingerne bør ku nne opfyldes ved out-sourcing. Jeg skal også nævne, at det indgår i regeringens overvejelser, om ikke - kommercielle udbydere, som f.eks. boligforeninger, kan undtages fra nogle af kravene, jf. også Justitsministeriets svar på Retsudvalgets spørgsmål 75 af 14. november 2005. Konkurrenceforhold Men uanset om der er tale om små eller store selskaber, vil pakkens anbefalinger medføre initiale omkostninger i forbindelse med omlægning af drift, investering i nyt udstyr, omlægning af infrastruktur m.m. Dertil kommer efterfølgende udgifter til drift og vedligeholdelse af registreringssystemer, døgnkontaktpunkt, sikkerhedspersonale m.m. Regeringen er meget opmærksom på de problemer, dette kan give anledning til i forhold til branchens muligheder for udvikling, og i særdeleshed for konkurrencen på it - og telemarkedet. Spørgsmålet om omkostningerne indgår selvfølgelig i den konkretisering af anbefalingerne, som vi er i gang med sammen med branchen. Med venlig hilsen Helge Sander