TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Åbent samråd i Udvalget for Videnskab og Teknologi – fælles med videnskabsministeren

Titel

Samrådsspørgsmål J – P om afskaffelse af gruppeprøver

MÃ¥lgruppe

Udvalget for Videnskab og Teknologi

Arrangør

Udvalget for Videnskab og Teknologi

Taletid

(skal udfyldes)

Tid og sted

7. december 2005 kl. 14 i UVT’s mødesal

 


Disposition

1.      Indledning (Helge Sander)

2.      SpørgsmÃ¥l J (Bertel Haarder og Helge Sander)

3.      SpørgsmÃ¥l K (Helge Sander)

4.      SpørgsmÃ¥l L, M og N (Bertel Haarder) NB! De tre spørgsmÃ¥l besvares under ét

5.      SpørgsmÃ¥l O (Helge Sander)

6.      SpørgsmÃ¥l P (Helge Sander og Bertel Haarder)

 

 

1.   Indledning

 

Helge Sander:

·        Indledningsvis vil jeg slÃ¥ fast, at afskaffelse af gruppeprøver er en del af regeringens politik, som det ogsÃ¥ fremgÃ¥r af regeringsgrundlaget ”Nye mÃ¥l” fra februar i Ã¥r.

·        Baggrunden er, at regeringen lægger vægt pÃ¥, at eksamensbeviset tilhører den enkelte og derfor ogsÃ¥ skal afspejle den enkeltes faglige viden og kompetence.

·        Eksamination mÃ¥ derfor som den absolutte hovedregel foregÃ¥ individuelt og ikke i grupper.

·        Vi gør det fordi, at det for os er helt Ã¥benlyst, at man skal eksaminere den enkelte individuelt, hvis man vil vide, hvad den enkelte kan.

·        Og det er væsentligt – sÃ¥vel for den enkelte som for kommende arbejdsgivere.

·        Derfor afskaffer vi gruppeprøver.

·        Men det er vigtigt for regeringen at understrege, at vi ikke er imod gruppe- og projektarbejde.

·        Denne undervisningsform anvendes pÃ¥ mange uddannelser og kan fortsætte som hidtil.

·        Men samtidig vil regeringen ogsÃ¥ understrege, at gruppearbejdet ikke er ensbetydende med, at det skal afsluttes med en gruppeprøve.

·        ForstÃ¥elsen af, hvad der er en gruppeprøve og en individuel prøve, varierer meget. Regeringen har valgt, at prøver fremover skal opfylde følgende to krav:

1)     Eksamination og besvarelse skal foregÃ¥ individuelt, og

2)     Der skal foretages individuel bedømmelse og gives individuelle karakterer.

·        Derfor er det ikke et spørgsmÃ¥l om at definere ud fra et analysearbejde, men at fÃ¥ valgt en klar definition.

·        Undervisningsministeren og jeg har valgt at besvare de stillede spørgsmÃ¥l pÃ¥ skift, da vores svar er ens, bortset fra enkelte undtagelser.

  

2. Spørgsmål J

Ministrene bedes redegøre for, om der er gennemført evalueringer af gruppeeksamensformen på de forskellige uddannelser, og hvilke resultater evalueringerne har vist om styrken/svagheden ved gruppeeksamen.

 

Bertel Haarder:

·        Danmarks Evalueringsinstitut har gennemført en brugerundersøgelse vedrørende prøver og eksaminer (maj 2005) om brugernes opfattelse af forskellige prøveformer.

 

·        ”Brugerne” er her dels de uddannelsessøgende, dels aftagerinstitutioner og dels virksomheder.

 

·        Det konkluderes i rapporten, at færrest uddannelsessøgende vurderer, at gruppeeksamener giver et korrekt billede af deres faglige kompetencer.

 

·        Det konkluderes endvidere, at færrest uddannelsessøgende vurderer, at erfaringer med gruppeeksamener kan bruges pÃ¥ den efterfølgende uddannelse.

 

·        Hvad angÃ¥r virksomhedernes syn pÃ¥ gruppeprøver konkluderes det, at en mindre andel af virksomhederne finder, at resultatet af gruppeeksamener afspejler de faglige og generelle kompetencer, der er nødvendige for en ansat i virksomheden.

·        Undersøgelsen peger sÃ¥ledes ikke pÃ¥ særlige styrker ved gruppeprøver.

·        Men jeg skal retfærdigvis ogsÃ¥ sige, at gruppeprøver ikke stemples som helt ubrugelige i undersøgelsen. Der findes bare andre prøveformer, der er bedre. Og det er det, regeringen gÃ¥r efter.

 

 

Helge Sander:

·        Videnskabsministeriet har talmateriale fra Aarhus Universitet om prøver gennemført i 2003 og 2004. Materialet - som omfatter 72.276 prøver - viser bl.a.,

o       at studerende, der har været til gruppeprøve, er bedømt mere ensartet end de studerende, der har været til individuel prøve, og tilsvarende

o       at de individuelle prøver viser en større karakterspredning.

 

3. Spørgsmål K

Ministrene bedes oplyse, hvorvidt brugen af gruppeeksamener har ført til, at elever og studerende ikke har fået individuelle karakterer?

 

 

Helge Sander:

·        Der foretages en individuel bedømmelse ved stort set alle gruppeprøver, idet det er et krav.

·        Det formelle svar er derfor, at der gives individuelle karakterer ved gruppeprøver.

·        Noget andet er sÃ¥, om det reelt er muligt – for eksaminator og censor - at foretage en individuel bedømmelse og karaktergivning af alle i gruppen.

·        For at sikre, at det reelt bliver muligt, har vi besluttet, at den prøveform, vi skal have fremover, skal være den individuelle prøve.

·        Vi definerer en individuel prøve sÃ¥ledes: En prøve hvor kun én studerende sidder ved eksamensbordet sammen med eksaminator og evt. censor.

·        Hvis et skriftligt gruppearbejde indgÃ¥r i bedømmelsen, skal det fremgÃ¥, hvilke dele den enkelte studerende har ansvaret for.

 

4. Spørgsmål L, M og N

Spørgsmål L:

Ministrene bedes redegøre for, hvilke eksperter, organisationer eller uddannelsesinstitutioner, der anbefaler forbud imod gruppeeksaminer?

 

 

Spørgsmål M:

Ministrene bedes redegøre for de overvejelser, der har ført til indgreb imod uddannelsesinstitutionernes ret til at anvende gruppeeksamen.

 

Spørgsmål N:

Ministrene bedes redegøre for den faglige begrundelse for at forbyde gruppeeksamener på alle uddannelser.

 

Bertel Haarder:

·        Vi besvarer spørgsmÃ¥lene L, M og N under ét.

 

·        Vi har ikke foretaget en systematisk gennemgang af eksperters, organisationers eller uddannelsesinstitutioners syn pÃ¥ gruppeprøver.

 

·        Regeringen lægger - som allerede nævnt - vægt pÃ¥, at eksamensbeviset tilhører den enkelte og derfor ogsÃ¥ skal afspejle den enkeltes faglige viden og kompetence.

·        Det er vores vurdering, at sikkerheden herfor bedst opnÃ¥s, nÃ¥r eksaminanden sidder alene ved eksamensbordet sammen med eksaminator og evt. censor.

 

5. Spørgsmål O

Ministrene bedes redegøre for den forventede effekt på gruppearbejde m.v. under uddannelsesforløb, herunder om forbuddet mod gruppeeksamener vil fremme eller hæmme brugen af gruppearbejde, gruppeprojekter m.v. i uddannelsestilrettelæggelsen.

Helge Sander:

·        Regeringen har ikke med afskaffelsen af gruppeprøver nogen forventninger til effekten pÃ¥ gruppearbejde i den daglige undervisning.

·        Det er ikke regeringens mÃ¥l at pÃ¥virke undervisningens tilrettelæggelse ved at afskaffe gruppeprøver.

·        Individuel eksamination betyder jo ikke, at alt det forudgÃ¥ende arbejde i undervisningen ogsÃ¥ skal foregÃ¥ individuelt.

·        Hvis indlæringen af faglige mÃ¥l bedst opnÃ¥s gennem gruppearbejde, er det naturligvis den arbejdsform, der skal vælges.

·        Men nÃ¥r den enkelte sÃ¥ efterfølgende skal dokumentere, at mÃ¥lene er nÃ¥et, sÃ¥ er det selvfølgelig den enkelte, der individuelt skal dokumentere det.

·        Regeringen er sÃ¥ledes ikke imod gruppearbejde. Men vi gÃ¥r ind for troværdige eksamensbeviser.

·        Som en censor udtalte i dagspressen, vil de studerende være interesseret i gruppearbejde:

o       Dels fordi alle studerende ved, at man pÃ¥ den mÃ¥de supplerer hinanden og fÃ¥r tilegnet sig mere viden, og dels fordi det sociale selvfølgelig ogsÃ¥ spiller en rolle.

o       Og hvis der ikke lægges op til gruppearbejde fra studiets side, vil de studerende selv formere grupper.

 

6. Spørgsmål P

Ministrene bedes redegøre for, om der er øgede udgifter forbundet med forbuddet, der medfører, at alle eksamener skal afholdes individuelt, samt om uddannelsesinstitutionerne kompenseres for disse udgifter.

Helge Sander:

·        Der kommer ingen økonomisk kompensation.

·        Universiteterne mÃ¥ omprioritere midlerne inden for deres egen ramme.

·        Og det mÃ¥ her bemærkes, at der er uddannelser i dag, som næsten ikke anvender gruppeprøver, fx uddannelser ved Aarhus Universitet og Danmarks Farmaceutiske Universitet.

 

Bertel Haarder:

·        Med et i øvrigt uændret prøve- og eksamenssystem vil afskaffelsen af gruppeprøver i de mellemlange videregÃ¥ende uddannelser for nogle uddannelsesinstitutioner medføre forøgede udgifter til prøveafholdelse.

 

·        Disse institutioner vil skulle omprioritere deres ressourceanvendelse.

 

·        Der vil sÃ¥ledes ikke være tale om kompensation for eventuelle merudgifter.

 

·        Der blev næppe heller sparet, da man indførte gruppeprøver.