Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi Christiansborg 1240 København K
|
Til Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologis orientering følger Videnskabsministeriets grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse om elektronisk kommunikation i EU: Regulering og markeder 2005 (11. rapport).
Grundnotatet er tillige fremsendt til Folketingets Europaudvalg via Udenrigsministeriet.
./. |
Notatet er vedlagt i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Kommissionens meddelelse om Elektronisk kommunikation i EU: Regulering og markeder, 2005 (11. rapport)
 – KOM(2006) 68
Resumé: Kommissionen har den 20. februar 2006 vedtaget sin meddelelse om den 11. rapport om implementeringen af telereguleringen. Meddelelsen har fokus på den seneste udvikling på de europæiske elektroniske kommunikationsmarkeder.
Baggrund
Siden 1997 har Kommissionen vedtaget sin årlige meddelelse, hvori der gøres status over telereguleringen i EU-medlemsstaterne, som i følge EU-regler skulle liberalisere telemarkederne senest per 1. januar 1998. Der er tale om meddelelser, som omfatter den samlede telelovgivning og fokuserer på, om reglerne er gennemført på en sådan måde, at de er effektive og virker i praksis. Til forskel fra de første meddelelser fra før 1997 blev meddelelserne fra 1997 (den tredje meddelelse) og frem opbygget tematisk med emner som forsyningspligt, nummerspørgsmål, takstprincipper, samtrafik og licensforhold. Kommissionen benytter benchmarking til at vurdere implementeringens effektivitet i hver enkelt medlemsstat.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Formål og indhold
Implementeringsrapporterne har til formål at overvåge udviklingen på de europæiske elektroniske kommunikationsmarkeder. Rapporterne har omfattet data om væsentlige markedsaspekter som f.eks. vækstrater, takster på rå kobber og detail- og samtrafiktjenester. Markedsoplysninger og oplysninger om lovgivning og administration bliver indhentet fra de nationale tilsynsmyndigheder ved hjælp af spørgeskemaer og møder med myndigheder og brancherepræsentanter.
Kommissionen godkendte den 20. februar 2006 den 11. implementeringsrapport. Rapporten består af en meddelelse i form af en kort sammenfatning. Rapportens bilag indeholder afsnit vedrørende de enkelte medlemsstater samt et dataafsnit med omfattende statistiske oplysninger om de enkelte markeder på europæisk niveau.
Rapporten tegner et billede af et europæisk telemarked, der er kendetegnet ved
- stigende investeringer med det formål at sænke driftsomkostninger og udnytte konvergens,
- tiltagende konkurrence til gavn for forbrugerne,
- gode udsigter for innovation og investeringer, både i de enkelte lande og på tværs af landegrænser,
- hurtig vækst i antallet af internetforbindelser med bredbåndskapacitet,
- lancering af nye mobiltjenester, men tegn på begyndende mætning af markedet for mobil taletelefoni,
- faldende indtægter fra fastnet, som dog fortsat er teleselskabernes største indtægtskilde.
Specielt for Danmarks vedkommende fremhæver implementeringsrapporten:
- at Danmark har notificeret flertallet af de markedsanalyser, der skal gennemføres som følge af det nye rammedirektiv (VTU bemærker, at alle markedsanalyser er igangsat. Endelige afgørelser udestår på 4 ud af 18 markeder. Der er ikke fastsat frister i teledirektivpakken for, hvornår markedsanalyserne skal være fuldt gennemført.)
- at Danmark har næstflest bredbåndsforbindelser pr. indbygger i EU, men den største udbredelse i EU af bredbånd til private husstande,
- at en stor vækst i anvendelsen af delt rå kobber i Danmark har været en katalysator for stor vækst i udbredelsen af bredbånd,
- at Danmark fortsat har de laveste samtrafiktakster på fastnet i EU,
- og at de alternative udbyderes omkostninger til rå kobber i Danmark er blandt de laveste i EU.
Et udkast til kapitlet om Danmark har været forelagt Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling herunder IT- og Telestyrelsen og Konkurrencestyrelsen
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om Kommissionens meddelelse.
Gældende dansk ret
Der er ingen direkte påvirkning af gældende dansk ret.
Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle eller lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller beskyttelsesmæssige konsekvenser.
Meddelelsen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet. På det foreliggende grundlag kan det imidlertid ikke afvises, at en forestående revision af den regulatoriske ramme på området for elektronisk kommunikation kan indebære administrative konsekvenser i form af lettelser eller byrder for erhvervslivet. Eventuelle ændringer i det eksisterende regelsæt vil blive underkastet selvstændig behandling.
Dansk høring
Meddelelsen vil blive sendt i høring i EU-Specialudvalget for it og telekommunikation.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter generelt udarbejdelsen af implementeringsrapporter, hvor der gives en status over den aktuelle situation på de forskellige delmarkeder og i de forskellige medlemsstater. Sådanne rapporter bidrager med overblik over udviklingen og gør det muligt at identificere uhensigtsmæssigheder.
Generelle forventninger til andre lande holdninger
Kommissionen præsenterede meddelelsen om 11. implementeringsrapport på møde i Rådets arbejdsgruppe for Telekommunikation og Informationssamfundet den 24. februar 2006. Danmark tog meddelelsen til efterretning. På dette møde fandt Storbritannien, at meddelelsen kunne være et godt grundlag for en eventuel drøftelse på rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) – teledelen den 8. juni 2006. Italien fandt, at spørgsmålet om de forskellige klageadgange i medlemsstaterne kunne være egnet til drøftelse. Kommissionen anerkendte, at der på appel-området er megen national kompetence, men at nogle emner vedrørende effektive appelsystemer er egnede til drøftelse på EU-niveau.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Den 11. implementeringsrapport har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.