NOTAT Dato: 25. januar 2006 Kontor: Internationalt kontor J.nr.: 2005/4050-646 INM 227 Grundnotat vedrørende   Kommissionens forslag til Rådet s beslutning om etablering af en procedure for gensidig informering om medlemsstaternes foranstaltninger på asyl - og indvandringsområdet   (informationsprocedure) (KOM(2005)480 endelig) 1. Resumé Forslag til Rådets beslutning indebærer etablering af en procedure til informationsudveksling om forslag til nationale regler på asyl - og indvandringsområdet . Forslaget er omfattet af det danske forbehold. Sagen har ikke betydning for nærhedsprincippet og    har ikke lovgivnings- konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller b    e- skyttelsesniveauet. Regeringen støtter etablering af pro  cedurer for informationsudveksling på  asyl- og indvandringsområdet . Det findes dog vigtigt at sikre, at eventuelle nye procedu- rer er effektive og indeholder en reel merværdi. 2. Baggrund Det Europæiske Råd vedtog den 5. november 2004 et nyt arbejdsprogram på området for retlige og indre anliggender, der fastlægger prioriteterne for de ko mmende fem år (Haag- programmet). I Haag-programmet lægges der  vægt på  en intensiveret indsamling og ud- veksling af oplysninger. På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. april 2005 vedtog Rådet en række kon- klusioner, hvor man opfordrede Kommissionen til at fremlægge et forslag til etablering af et system for gensidig informering om medlemsstaternes foranstaltninger på asyl- og indvan- dringsområdet. Rådets konklusioner blev udarbejdet på baggrund af en drøftelse af blandt andet oplysninger om visse medlemslandes legaliseringer af ulovlige indvandrere. Den 10. oktober 2005 fremsatte Kommissionen sit forslag til Rådets beslutning om etablering af en procedure for gensidig informering om medlemsstaternes foranstaltninger på asyl- og indvandringsområdet (informationsprocedure).   Kommissionens beslutningsforslag er fremsat med hjemmel i afsnit IV i EF-traktatens artikel 66. I medfør af protokollen vedrørende artikel 67 i   Nice-traktaten skal forslaget træffes med kvalificeret flertal i Rådet efter høring af E uropa-Parlamentet (efter den 1. maj 2004). Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtage l- se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
Side 2 artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark. 3. Formål og   indhold Formålet med Kommissionens forslag er at forbedre muligheden for at udveksle oplysninger og drøfte national lovgivning og praksis på asyl - og indvandringsområdet. Kommissionen har anført, at medlemsstaternes nationale tiltag på asyl - og indvandringsom- rådet i nogle tilfælde kan have indvirkning på øvrige lande i EU. For eksempel kan en restri k- tiv indvandringspolitik få indvandringsstrømme til at gå i retning af nabolandene. Legaliserin- ger, hvor et stort antal ulovligt indrejste personer tildeles opholdstilladelse, kan medføre, at disse personer lettere kan flytte til andre medlemsstater. Forslaget indebærer etablering af en procedure, hvor medlemsstaterne  orienterer hinanden og Kommissionen om forslag til ny lovgivning, vedtagne lovændringer  og afgørelser , de har til hensigt at træffe på asyl- og indvandringsområdet. Der skal alene orienteres om regler og afgørelser , der kan tænkes at have indvirkning i andre medlemsstater eller på hele Fælle s- skabet. Dette omfatter også visse retlige og administrative afgørelser. Medlemsstaterne skal udarbejde et resume heraf på et andet officielt EU sprog. En medlemsstat eller Kommissio- nen kan anmode om yderligere oplysninger om nye regler eller afgørelser i en medlemsstat (artikel 2). Informationsudveksling skal også angå meddelelse af oplysninger til Kommissionen som på- krævet i en række af de direktiver, der allerede er vedtaget på asyl og indvandring sområdet (artikel 3). Det kan for eksempel være oplysninger om, hvordan direktivet er gennemført i n  a- tional lovgivning. Ovennævnte o plysninger sendes i et elektronisk netværk , der etableres af Kommissionen, som er ansvarlig for udviklingen og forvaltningen af netværket  (artikel 4). Kommissionen kan desuden indkalde til møde om nye tiltag i en bestemt medlemsstat, for at udveksle oplysni n- ger mellem den pågældende medlemsstat, Kommissionen og andre medlemsstater, der ø n- sker at deltage. Formålet med sådan en drøftelse er at indkredse spørgsmål af fælles int  e- resse (artikel 5). Drøftelserne vil ikke munde ud i en afstemning eller henstilling til den berø  r- te medlemsstat. Mødet vil finde sted i forbindelse med allerede indkaldte møder i Bruxelles. 4. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor Der findes ikke dansk lovgivning, der regulerer informationsudveksling med andre medlems- lande i EU på dette område. Forslaget er omfattet af det danske forbehold for retlige og indre anliggender og er derfor ik- ke bindende for og finder ikke anvendelse i Danmark. Beslutningen får ingen lovgivnings- mæssige  konsekvenser for Danmark.
Side 3 5. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen finder, at det er en fordel at kende til andre landes tiltag på asyl- og indvan- dringsområdet og støtter etablering af procedurer for informationsudveksling på dette områ- de. Det findes dog vigtigt at sikre, at eventuelle nye procedurer er effektive og indeholder en reel merværdi. 6. Generelle forventninger til andre landes holdninger Indledende drøftelser har vist en  generel positiv holdning til forslaget hos de øvrige la nde.   7. Høring Advokatrådet, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, Amnesty Interna  tional, Institut for Menneskerettigheder og Rådet for Etniske Minoriteter er hørt over forslaget. Dansk Røde Kors  hilser et bedre samarbejde på asylområdet velkomment. Dansk Flygtningehjælp h åber, at en sådan gensidig informationsudveksling vil medføre e n positiv udvikling i forholdene for flygtninge og deres mulighed for at opnå beskyttelse i EU. 8. Europa-Parlamentets udtalelser Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet. 9. Nærhedsprincippet Spørgsmål  om nærhedsprincippet er ikke relevant , da der alene er tale om udveksling af op- lysninger. 10.   Statsfinansielle eller samfundsøkonomi  ske konsekvenser En procedure for informationsudveksling får hverken statsfinansielle eller samfundsøkon o- miske konsekvenser for Danmark. Efter Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af beslutningen og er ikke bundet heraf. Der er heller ikke miljømæssige eller beskyttelsesmæssige kons   ekvenser for Danmark. 11.   Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg    og Folketingets Udvalg for Udlændinge   - og Integrationspolitik Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg  eller Folketingets Udvalg for Udlændinge - og Integrationspolitik.