NOTAT Dato: 16. januar 2006 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2005/4033-15 Sagsbeh.: JGO/SWE Fil-navn: Notat Praksis for overflytning til udsendelsescenter af privat indkvarterede asylansøgere i udsendelsesposition, der er gift og har børn med en herboende person 1. Generelt om udsendelsesfremmende foranstaltninger En afvist asylansøger, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, skal udrejse af landet. Det er således den enkelte udlændings ansvar at udrejse. Sker udrejsen ikke  frivilligt, drager politiet omsorg herfor (udsendelse). Politiets udsendelsesbestræbelser understøttes af en række instrumenter, der har til formål at fremme afviste asylansøgeres udrejse. Disse udsendelsesfremmende foranstaltninger omfatter bl.a. overflytning til udsendelsescenter. Fælles for disse udsendelsesfremmende foranstaltninger er, at de benyttes, hvis  den afviste asylansøger  ikke medvirker frivilligt til at udrejse. Udgangspunktet er således, at udlændi n- gen skal udrejse. 2. Baggrund for overvejelserne I forbindelse med lov nr. 291 af 30. april 2003 om ændring af udlændingeloven blev der in  d- ført en ny konsekvent procedure for udsendelse af afviste asylansøgere bl.a. bestående af overflytning til Center Sandholm eller et lignende udsendelsescenter. Ændringen indeb   æ rer bl.a., at udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 1. pkt., administreres således, at afviste asylansø- gere i udsendelsesposition, dvs. hvor der er meddelt endeligt afslag på en ansøgning om asyl og ikke er meddelt opsættende virkning med hen syn til udrejsefristen i forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse på andet grundlag eller en anmodning om genoptagelse af asylsagen, overflyttes fra det hidtidige indkvarteringssted til et udsendelsescenter. Overflytning til Center Sandholm giver en klar markering over for den enkelte af, at den på- gældende  nu befinder sig i udsendelsesfasen, og at de danske myndigheder alvorligt mener, at den pågældende skal udrejse. Overflytning til Center Sandholm med deraf følgende tab af det sociale netværk,  der er opbygget gennem ophold på et almindeligt indkvarteringssted, er erfaringsmæssigt meget lidt attraktivt for asylansøgerne, og kendskab til udlændingens o   p- holdssted kan bedre sikres, hvis der er tale om et indhegnet center med adgangskontrol og meldepligt. Det er som udgangspunkt en forudsætning for overflytning til et udsendelsescenter, at u d- lændingen har været omfattet af kostpengeordningen (tidligere madkasseordningen) i en
Side 2 måned som følge af manglende medvirken til udrejsen eller har været fritage  t for kostpenge- ordningen på grund af samarbejdsvillighed, men efterfølgende ikke har medvirket til udse n- delsesbestræbelserne . Den konsekvente anvendelse af overflytning til Center Sandholm gælder  tillige for afviste asylansøgere, som er privat indkvartere de hos deres ægtefæller, når de pågældende i  kke ønsker at medvirke til udrejsen eller en udsendelse af landet. I så fald genindtræder Udlæ   n- dingestyrelsens underholdsforpligtelse over for de pågældende udlændi nge. Det bemærkes, at overflytning til et udse ndelsescenter ikke sker for den gruppe af afviste asylansøgere, som ikke kan udsendes (tvangsmæssigt) grundet generelle udsendelseshi  n- dringer, og hvor politiet ikke kan anvise en frivillig hjemrejserute. Udlændingestyrelsen har som led i administrationen  af den konsekvente udsendelsesproce- dure fulgt den praksis, at afviste asylansøgere, der er gift og har børn under syv år med en herboende person, ikke overflyttes til et udsendelsescenter, men forbliver privat indkvartere- de hos den herboende ægtefælle. De   pågældende er normalt fortsat omfattet af den herbo- ende ægtefælles privat  - og offentligretlige forsørgelsespligt. Udlændinge   var ikke omfattet af den tidligere madkasseordning, hvis de havde børn under syv år, og endvidere er der ikke umiddelbart risiko for, at udlændinge, der er gift og har børn under syv år med en herboende person, forsvinder fra det kendte opholdssted, hvorfor politiet har mulighed for at få kontakt med de pågældende i forbindelse med gennemførelsen af udse  ndelsen. Ved brev af 6. april 2005 har Udlændingestyrelsen anmodet om eventuelle bemærkninger til denne praksis. 3. Fremtidig praksis for overflytning Udlændingestyrelsen  har ingen underholdsforpligtelse over for personer, der er danske statsborgere eller har opholdstilladelse her i landet. Ægtefæller og eventuelle børn til e n af- vist asylansøger , der overflyttes til et udsendelsescenter, kan således ikke forventes at kun- ne tage ophold på udsendelsescentret sammen med asylansøgeren . Der kan være tale om familier med mindreårige børn,   der som følge af deres unge alder har behov for at opholde sig med begge deres forældre. Herudover kan der være tale om børn, som   på grund af alvorligt psykisk eller fysisk handicap har behov for særlig pleje, som ikke under forældrenes ophold i Danmark   kan forventes va- retaget, hvis den ene af barnets forældre er indkvarteret på et udsendelsescenter. På den baggrund bør  Udlændingestyrelsen fortsat  kunne føre en praksis, der giver mulighed for at tillade, at en afvist asylansøger med herboende børn ikke a  ltid tvinges til at tage op- hold på et udsendelsescenter, men kan forblive privat indkvarteret hos sin herboende fami- lie.