NOTAT

 

Dato:

16. januar 2006

Kontor:

Internationalt kontor

J.nr.:

2003/4050-387

 

 

 

 

 

INM 228

Grundnotat vedrørende grønbog om Det Europæiske Migrationsnetværks fremtid (KOM(2005)606 endelig)

1.        Resumé

 

Kommissionens grønbog om Det Europæiske Migrationsnetværk er et debatoplæg, der udover en kort beskrivelse af det eksisterende netværks historie, hidtidige opgaver og vigtigste resultater indeholder en række spørgsmÃ¥l om netværkets fremtid. Disse spørgsmÃ¥l vedrører generelle mÃ¥lsætninger, konkrete opgaver, koordinering med andre aktører pÃ¥ omrÃ¥det og endelig den fremtidige form og struktur, herunder om der bør etableres et agentur. Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen. Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen støtter generelt, at der indsamles information pÃ¥ asyl- og indvandringsomrÃ¥det med henblik pÃ¥ at sikre tilgængelig, sammenlignelig og troværdig viden pÃ¥ omrÃ¥det. Det findes dog vigtigt at sikre, at eventuelle nye strukturer er effektive og indeholder en reel merværdi.   

 

2.        Baggrund

 

På grundlag af en undersøgelse om en mekanisme til overvågning af migrationsstrømme i 1996 og konklusionerne fra det Det Europæiske Råds møde i december 2001 i Laeken blev det i 2002 besluttet at oprette Det Europæisk Migrationsnetværk (EMN), som et pilotprojekt. Formålet med projektet var at udvikle et system til udveksling af oplysninger om asyl og migration på EU plan. På sit møde i Thessaloniki i juni 2003 udtrykte Det Europæiske Råd tilfredshed med oprettelsen af ENM og opfordrede til en undersøgelse af muligheden for at etablere ENM som en permanent struktur.

 

Grønbogen om ENM’s fremtid, der blev vedtaget af Kommissionen den 28. november 2005, må anses som værende et første led i denne proces. Grønbogen udgør et oplæg til debat, der skal drøftes med alle relevante aktører, hvorefter Kommissionen i løbet af 2006 forventes at forelægge et forslag til en beslutning om ENM’s fremtid. Kommissionen har anmodet om at modtage bidrag til denne debat inden den 28. januar 2006.

 

 

 

 

 

3.        FormÃ¥l og indhold

 

Grønbogen om ENM’s fremtid indeholder tre overordnede afsnit om aktuelle mangler i den nuværende informationsindsamling, en kort beskrivelse af det eksisterende netværk, dets hidtidige arbejde og resultater og spørgsmål til besvarelse om fremtidens netværk.

 

Om de aktuelle mangler anføres det, at det er vanskeligt at få adgang til den meget store mængde information, der findes om migration, da den ikke er samlet på et centralt sted. Desuden findes mængden af relevante og sammenlignelige oplysninger og analyser at være utilstrækkelige på både nationalt og EU-plan, ligesom EU og medlemsstaterne har behov for hurtige svar på specifikke spørgsmål om migration og asyl.   

 

For så vidt angår det eksisterende netværk oplyser Kommissionen blandt andet, at det eksisterende netværk består af 14 nationale kontaktpunkter, og at de nye medlemslande endnu alene deltager som observatører. Det bemærkes, at Danmark alene deltager som observatør i netværket. De nationale kontaktpunkter udpeges af hvert medlemsland fra forskellige institutioner, institutter eller NGO’er, og de udskiftes hyppigt, hvilket medfører, at de befinder sig på meget forskellige trin. Det anføres, at en effektiv funktion af de nationale kontaktpunkter er ressourcekrævende. Det eksisterende netværk har indsamlet en række oplysninger, dokumentation og analyser, og det vurderes, at der er gjort fremskridt med opfyldelse af formålet med ENM. Fremtidige strukturændringer findes dog at burde sikre, at der kan gøres større og hurtigere fremskridt med at indsamle oplysninger og sikre analyser heraf.

 

For så vidt angår fremtidens netværk stiller grønbogen spørgsmål om blandt andet, hvilke generelle målsætninger netværket bør have, herunder om netværkets oplysninger bør være offentligt tilgængelige. Endvidere skitseres mulige fremtidige opgaver, og der rejses et spørgsmål om, hvorvidt netværket skal kunne afgive udtalelser og henstillinger. ENM’s mulige samarbejde med andre netværk og organisationer berøres. For så vidt angår den fremtidige form og struktur lægges der op til et valg mellem, at ENM fortsætter og videreudvikles som et netværk knyttet til Kommissionen, eller at der – på længere sigt – oprettes et egentligt agentur. Endelig berøres også de nationale kontaktpunkters rolle og status, herunder spørgsmålet om kontaktpunkterne bør være uafhængige af medlemslandenes regeringer, og hvordan de i givet fald skal udvælges.

4.        Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Der findes ikke dansk lovgivning, der regulerer informationsudveksling med andre medlemslande i EU på dette område.

 

En eventuel senere vedtagelse af forslag fremlagt på baggrund af drøftelser af grønbogen forventes at blive fremlagt med hjemmel i EF-traktatens kapitel IV. Efter Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af sådanne forslag og er ikke bundet heraf.

5.        Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter generelt, at der indsamles information på asyl- og indvandringsområdet med henblik på at sikre tilgængelig, sammenlignelig og troværdig viden på området. Det findes dog vigtigt at sikre, at eventuelle nye strukturer er effektive og indeholder en reel merværdi.

 

6.        Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Grønbogen har endnu ikke været drøftet, og andre landes holdninger kendes endnu ikke.

 

7.        Høring

 

Advokatrådet, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder og Rådet for Etniske Minoriteter har været hørt over grønbogen. Der er ikke fremkommet bemærkninger.

 

8.        Europa-Parlamentets udtalelser

 

Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen, men kan som alle andre afgive bemærkninger under debatten af grønbogen.  

 

9.        Nærhedsprincippet

 

Grønbogen er et oplæg til debat, og nærhedsprincippet har derfor ikke relevans.

 

10.     Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser

 

Kommissionens grønbog har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da der er tale om et debatoplæg.

 

En eventuel senere vedtagelse af forslag fremlagt på baggrund af drøftelser af grønbogen forventes at blive fremlagt med hjemmel i EF-traktatens kapitel IV. Efter Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af sådanne forslag og er ikke bundet heraf.

 

11.     Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik

 

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.