Europaudvalgets formand Direct Fax (+45) 33 37 36 90 Formanden for Udvalget for Udlændinge  - og Integrationspolitik Anne-Mette Winther Christiansen 14.november   2005 J.nr. EUU 225/MTA ”Tænkepausen” - Ideer til intensivering og udbygning af EU-debatten Pengene  til  EU-debat  er  nu  på  plads.  Det  betyder,  a t  Folketinget/Europaudvalget  råder  over  ca.  6 mio. kr. til intensivering og udbygning af debatten om EU i 2005 og 2006. Europaudvalget  ønsker  at  inddrage  Folketingets  øvrige  udvalg  i  den  kommende  EU  -debat,  så  hvis du har ideer til arrangementer inden for dit udvalgs område bedes du tage kontakt til mig, så vi kan drøfte  og  planlægge  det  eventuelle  videre  forløb. Undervisningsministeren  og  Europaudvalget  har aftalt, at udgangspunktet for debatten skal være de   fem overordnede spørgsmål  , der fremgår af b ilag 1. En forespørgselsdebat om Europapolitik forventes afviklet i maj 2006, og planen er at Europaudva l- get udarbejder en beretning om ”tænkepausen” og en afsluttende rapport om debatten, som overræ k- kes til statsministeren i god tid før Det Europæiske Råds m øde i juni 2006 (medio juni). Aktivitete r- ne må tilrettelægges under he   nsyn til dette. Jeg  kan  oplyse  om,  at  Europaudvalgets  underudvalg  indtil  videre  har  besluttet  at  sætte  arbe  jdet  i gang med at arrangere en såkaldt folkehøring, hvor op mod 400 personer,   der udgør et repræsent   a- tivt  udsnit  af  befolkningen  debatterer  EU.  Herudover  skal  der  arrangeres  et  ungdomsparlament,  to faghøringer  om  henholdsvis  EF -Domstolens  rolle  samt  Komitologi  (når  Kommi ssionen  vedtager regler) og etableres en speciel hjemmeside for debatten (www.borgernesdagsorden.dk). Med venlig hilsen Elisabeth Arnold
- 2 - Bilag 1 Undervisningsministeren og Europaudvalget har aftalt, at debatten skal tage udgangspunkt i følge n- de fem spørgsmål: 1. Hvilke grænseoverskridende problemer, s  om Europa står overfor, bør der lægges sæ r- lig vægt på at løse, og hvilken rolle skal EU spille? 2. Hvilke problemer er de største i EU -samarbejdet, og hvordan kan de løses? 3. Hvordan skal debatten om Europas fremtid og en evt. ny traktat organiseres for at sikre bredde, dybde og legitimitet? 4. Hvordan styrkes borgerdeltagelsen i Europa? 5. Hvor går Europas grænser?