NOTAT

 

Dato:

1. august 2006

Kontor:

Internationalt

J.nr.:

2006/4050-822

Sagsbeh.:

JVD

Fil-navn:

Redegørelse

 

 

 

INM 242

Redegørelse til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik vedrørende ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations dagsordenspunkter på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006

Dagsordenspunkt 5): Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om et forslag til beslutning om et rammeprogram om solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme for perioden 2007-2013 (KOM(2005)123 endelig)*

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det forventes behandlet på et kommende rådsmøde.

Dagsordenspunkt 6): Europa-Parlamentets og RÃ¥dets kommende forordning om visuminformationssystemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold (KOM(2004)835 endelig)*

Punktet udgik af dagsordenen.

Dagsordenspunkt 7): Forslag til forordning om indførelse af en fællesskabskodeks for visumsagsbehandling (Schengen-visumkodeks)*

Kommissionen præsenterede forslaget (KOM(2006)403 endelig).

Dagsordenspunkt 8): Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation vedrørende lempelser i udstedelsen af visa til borgere i Den Russiske Føderation og EU-landene*

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.

Dagsordenspunkt 9): Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation vedrørende tilbagetagelse af personer med ulovligt ophold*

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.

Dagsordenspunkt 10): Forslag fra Kommissionen om oprettelse af nationale ekspertgrupper under Frontex, der skal kunne yde hurtig teknisk og operationel bistand til medlemsstaterne (Rapid Border Intervention Teams)*

Kommissionen præsenterede forslaget (KOM(2006)401 endelig).

Dagsordenspunkt 11): Rådets afgørelse om undertegnelse og indgåelse af en protokol om Liechtensteins tilknytning til aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Schweiz om kriterierne og procedurerne for afgørelse af, hvilken medlemsstat, der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning indgivet i en medlemsstat eller i Schweiz (Liechtensteins tilknytning til Dublin/Eurodac-systemet)*

Rådets afgørelse om undertegnelse og indgåelse af en protokol i henhold til artikel 11 i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Schweiz om kriterierne og procedurerne for afgørelse af, hvilken medlemsstat, der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning indgivet i en medlemsstat eller i Schweiz, som Liechtenstein vil tiltræde (Danmarks tilknytning til aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Schweiz, som Liechtenstein vil tiltræde)*

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.

Dagsordenspunkt 12): FN-højniveaudialog om migration og udvikling

Formandskabet understregede vigtigheden af FN-højniveaudialogen om migration og udvikling og udtrykte tilfredshed med den fælles EU-holdning, der blev vedtaget på rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 17. juli 2006. Kommissionen fandt det positivt og afgørende, at EU taler med én klar stemme vedrørende migration og udvikling.

 

Dagsordenspunkt 13): Situationen i Middelhavsregionen/Afrika, særligt vedrørende ulovlig indvandring og status på operationer under EU’s grænseagentur, Frontex

 

Frontex orienterede om de hidtidige og planlagte aktiviteter i Middelhavsregionen. Ved De Kanariske Øer er det første operationelle tiltag vedrørende fastlæggelse af de ulovlige indvandreres rejseruter og identitet igangsat med bistand fra en række medlemslande, og operationer vedrørende kystpatruljeringskontrol vil snarest blive iværksat. I forhold til Malta er der valgt en tilgang, der minder om den tilgang, der i forvejen anvendes ved De Kanariske Øer. Frontex har udarbejdet en række gennemførlighedsanalyser vedrørende etablering af et netværk af kystpatruljer i Middelhavet, der vil danne grundlag for det videre arbejde med sådanne netværk.

 

Middelhavslandene anførte, at den ulovlige indvandring fra Afrika må betegnes som alvorlig, og at der er behov for, at EU i fællesskab effektivt beskytter de ydre grænser og bekæmper den organiserede kriminalitet. Der er behov for en fælles EU-indsats og solidaritet, da den ulovlige indvandring til middelhavslandene påvirker alle EU-lande.

 

Der var generelt enighed om, at ulovlig indvandring er et fælles EU-problem. Flere medlemslande pegede på det forhold, at medlemslandenes egne nationale beslutninger får betydning for situationen i de øvrige medlemslande. Flere medlemslande pegede endvidere på vigtigheden i tilbagetagelsesaftaler med oprindelses- og transitlande.

 

Rådet anmodede på baggrund af debatten Kommissionen og Frontex om nøje at overvåge situationen i Middelhavet.

 

Dagsordenspunkt 14): Kommissionens meddelelse om en politikplan om lovlig indvandring (KOM(2005)669 endelig)

 

Kommissionen præsenterede meddelelsen.

 

Dagsordenspunkt 15): Meddelelse fra Kommissionen om fælles politik vedrørende ulovlig indvandring

 

Kommissionen præsenterede meddelelsen (KOM(2006)402 endelig). Formandskabet, Kommissionen og flere medlemslande understregede sammenhængen mellem lovlig og ulovlig indvandring.

 

Dagsordenspunkt 16): Kommissionens meddelelse: "Gennemførelse af Haag-programmet – vejen frem" for så vidt angår Integrationsministeriets område (KOM(2006) 331 endelig)

 

Kommissionen præsenterede meddelelsen, og formandskabet oplyste, at drøftelserne i efteråret vil blive påbegyndt på det uformelle ministermøde den 20.-21. september 2006.

 

Dagsordenspunkt 17): Kommissionens meddelelse: "Evaluering af EU-politikerne på området for frihed, sikkerhed og retfærdighed" for så vidt angår Integrationsministeriets område (KOM(2006)332 endelig)

 

Kommissionen præsenterede meddelelsen, og formandskabet oplyste, at drøftelserne i efteråret vil blive påbegyndt på det uformelle ministermøde den 20.-21. september 2006.

 

Dagsordenspunkt 18): Kommissionens meddelelse: "Rapport om gennemførelse af Haag-programmet for 2005" for så vidt angår Integrationsministeriets område (KOM(2006)333 endelig)

 

Kommissionen præsenterede meddelelsen, og formandskabet oplyste, at drøftelserne i efteråret vil blive påbegyndt på det uformelle ministermøde den 20.-21. september 2006.

 

Dagsordenspunkt 19): Foreløbigt arbejdsprogram for det finske EU-formandskab andet halvår 2006 for så vidt angår Integrationsministeriets område

 

Punktet udgik af dagsordenen.

 

Dagsordenspunkt 20): Konklusioner om minimumstandarder for identitetskort vedtaget af repræsentanter for medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet

 

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det forventes vedtaget i margenen af et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 21): Rapport om udfaldet af den europæiske/afrikanske ministerkonference om migration og udvikling i Rabat den 10.-11. juni 2006

 

Formandskabet fandt, at den afholdte konference havde været vellykket. Formandskabet tillagde det stor betydning, at det havde været den første konference om migration, hvor både oprindelses- transit og destinationslande havde indgået i en egentlig tæt dialog. Kommissionen fandt, at Rabat-konferencen understregede den betydning, som EU på globalt plan kan få for styringen af migrationsstrømme.

 

Dagsordenspunkt 22): Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af de fælles konsulære instrukser til de diplomatiske og konsulære repræsentationer med hensyn til indførelse af biometriske identifikatorer, herunder bestemmelser om organisering af modtagelsen og behandlingen af visumansøgninger, KOM(2006) 269 endelig*

 

Kommissionen oplyste, at man havde besluttet, at de første pilotprojekter om fælles ansøgningscentre skal finde sted i Moldova, Marokko og Kina i prioriteret rækkefølge.

 

Dagsordenspunkt 23): Rapport fra Kommissionen til Rådet om visumreciprocitet i forhold til visse tredjelande i overensstemmelse med artikel 2 i Rådets forordning nr. 851/2005 af 2. juni 2005, der ændrer Rådets forordning nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav ( Visumforordningen)

 

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det forventes behandlet på et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 24): Meddelelse fra Kommissionen om tilpasning af bestemmelserne i EF-traktatens afsnit IV om EF-Domstolens kompetence med henblik på at sikre en mere effektiv retlig beskyttelse (KOM(2006)346 endelig)*

 

Kommissionen præsenterede meddelelsen, og formandskabet oplyste, at drøftelserne i efteråret vil blive påbegyndt på det uformelle ministermøde den 20.-21. september 2006.

 

Dagsordenspunkt 25): Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om en tilbagetagelsesaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (SEK(2006)561 endelig)*

 

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det forventes behandlet på et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 26): Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om en aftale mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet vedrørende lempelser reglerne for udstedelsen af korttidsvisa (SEK(2006)564 endelig)*

 

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det forventes behandlet på et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 27): Moldova – Visumfacilitering og tilbagetagelse*

 

Rådet besluttede, at Kommissionen skal indlede konsultationer med medlemslandene vedrørende muligheden for at påbegynde forhandlinger om en visumfaciliteringsaftale og tilbagetagelsesaftale mellem Fællesskabet og Moldova.

 



* Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.

* Forslaget ventes fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse. 

* Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.

* Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.