Undersøgelser
|
Har en etnisk ligestillingspolitik |
||||
Hospital |
Sengepladser |
Klager over manglende etnisk ligestilling |
Respondentens besvarelse |
PÃ¥ sygehuset |
I amtet |
Skejby Sygehus |
1316 |
Nej |
Ja |
Nej |
Ja |
Rigshospitalet |
1174 |
Nej |
Ja |
Ja |
Nej |
Frederiksborg Amts sygehusvæsen |
1173 |
Nej |
Nej |
Nej |
Ja |
Odense Universitets-hospital |
1128 |
Nej |
Nej |
Nej |
Ja |
Sygehus Vestsjælland |
1058 |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Ã…rhus Sygehus |
867 |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Aalborg Sygehus |
843 |
Nej |
Nej |
Nej |
Ja |
Amtssygehuset i Gentofte |
803 |
Nej |
Nej |
Nej |
Ja |
Bispebjerg Hospital |
750 |
Ja |
Ja |
Ja |
Nej |
Hvidovre Hospital |
725 |
Nej |
Ja |
Ja |
Nej |
Amtssygehuset i Herlev |
612 |
Nej |
Nej |
Nej |
Ja |
Sygehus Viborg |
565 |
Nej |
Nej |
Nej |
Ja |
Amtssygehuset i Glostrup |
500 |
Nej |
Ja |
Nej |
Ja |
9 af de 15 respondenter svarede, at de ikke har en etnisk
ligestillingspolitik.11 af de 15 respondenter svarede, at de ikke har haft
klager, der omhandler diskrimination eller manglende etnisk ligestilling, som
ledelsen har kendskab til. Ingen af respondenterne har en særskilt fast
procedure for, hvordan de håndterer klagesager, der omhandler diskrimination
eller manglende etnisk ligestilling, disse sager behandles som alle andre
klagesager.
I de følgende afsnit vil vi præsentere nogle af respondenternes udtalelser.
Behov for etnisk ligestillingspolitik
Da vi spurgte ind til, hvorfor de respektive
hospitaler ikke har en etnisk ligestillingspolitik, svarede respondenterne
bl.a. følgende:
â€Mit personlige svar er, at der faktisk ikke er poppet sÃ¥ mange konkrete
problemer op til overfladen, så vi har prioriteret det.†(Amtssygehuset i
Herlev)
â€Det er sørme et godt spørgsmÃ¥l. Det ved jeg faktisk ikke. Jeg kan forestille mig, at man har ment, der var andre politikker, der var mere væsentlige at have i første omgang.†(Odense Universitetshospital)
â€Jeg tror, at vi opfatter, at problematikken er indeholdt i den almindelige ligestillingsproblematik, hvor vi tilstræber, at vi ansætter medarbejdere uanset køn og etnisk baggrund. Men det er ikke sÃ¥dan specifikt penslet ud - sÃ¥ vidt jeg erindrer.†(Amager hospital)
â€Vi kører et trivselstiltag i stedet for, som hedder fra fravær til nærvær. Hvorfor kommer folk ikke pÃ¥ arbejde? Eller hvorfor har de sygefravær? Og sÃ¥dan nogle ting.†(Amtssygehuset i Gentofte)
Mange af respondenterne svarede, at de ikke har haft klager over diskrimination eller manglende etnisk ligestilling. I den forbindelse påpegede størstedelen af respondenterne, at de på centralt hold ikke er informeret om alle klagesager.
â€Jeg kan ikke vide, hvad man har haft konkret ude i de enkelte afdelinger, som man selv har hÃ¥ndteret. Der kan nemt være mange klager og mange tvister i huset, som jeg aldrig fÃ¥r noget at vide om.†(Amtssygehuset i Glostrup)
â€Det vil sige, at klagen kommer ikke nødvendigvis over til os. Vi har de her ledelses-lag igennem systemet. Det vil sige, man gÃ¥r til nærmeste leder med klager, og hvis det er nærmeste leder, man har et problem med, sÃ¥ er det ofte mÃ¥ske afdelingsledelsen, man gÃ¥r til, og sÃ¥ kan det sÃ¥ eskalere længere op i systemet.†(Skejby Sygehus)
â€Det første sted, man vil gÃ¥ til med sin klage, er til sin egen nærmeste leder. Hvis de fÃ¥r løst problemstillingen der, sÃ¥ hører jeg jo aldrig om det. Det er kun, hvis tingene løber op i en spids og ikke kan løses, at vi kommer ind over fra løn- og personaleafdelingen. SÃ¥ nÃ¥r jeg siger nej nu, sÃ¥ er det pÃ¥ det allermest centrale sted, der har vi ikke hÃ¥ndteret noget. Men derfor kan det godt ske. SÃ¥ hÃ¥ndterer de det bare ude lokalt pÃ¥ afdelingen. Store organisationer skal jo fungere pÃ¥ denne mÃ¥de ik?†(Amtssygehuset i Roskilde)
Kultur eller faglighed
Hvidovre Hospital fremhæver, at de ikke har haft nogle klager, men at man her mener, at det er konstruktivt at have en løbende debat om emnet:
â€Vi har ikke haft klager, men vi har haft debat om det. Det er noget andet. Hvordan man forholder sig, altsÃ¥ hvornÃ¥r det er kultur, og hvornÃ¥r det er faglighed. Det har vi løbende debat om i de forskellige afdelinger.†(Hvidovre Hospital)
Tiltag på baggrund af klager
Århus sygehus er et af de få hospitaler, der centralt har modtaget en klage fra en ansat, der har oplevet diskrimination eller manglende etnisk ligestilling. Her har man overværet et fald i klagesager de seneste par år, hvilket respondenten forklarede med en holdningsændring:
â€Jeg erindrer kun en, og der blev der lavet en lokal politik pÃ¥ det daværende Ã…rhus kommunehospital…Det [klager] er ikke sÃ¥ meget mere, som det har været... Holdningen er ændret meget. Og nÃ¥r jeg siger meget, mener jeg i positiv retning.†(Ã…rhus Sygehus)
Ingen af respondenterne har en særskilt fast procedure for, hvordan klagesager, der omhandler diskrimination eller manglende etnisk ligestilling, skal håndteres. Til det kommenterer respondenterne bl.a.:
â€Det har vi ikke. Det vil være det samme, som hvis du ikke efterlever personalepolitikken. Konsekvenserne vil være det samme usanset, hvad det drejer sig om. Der er ikke noget specielt i forhold til det.†(Skejby Sygehus)
â€Der er ikke nogen procedure. Derfor er der heller ikke udpeget en fast kommandovej i sÃ¥dan nogle situationer.†(Amtssygehuset i Gentofte)
â€Hvis vi fÃ¥r sÃ¥danne sager, sÃ¥ behandler vi dem som alle mulige andre klager over alt muligt andet personalepolitisk. Det er jo pÃ¥ den led ikke noget sÃ¥dan specielt. Al personale politik skal jo overholdes, og hvis det ikke overholdes, og der kommer klager over det, sÃ¥ undersøger vi selvfølgelig sagen.
Det er en ganske almindelig klageprocedure, som alle offentlige virksomheder bruger. Der er ikke noget specielt i, om det er etnisk, eller om det er alder, eller om det er gravide.†(Rigshospitalet)