NOTAT

 

Dato:

10. juli 2006

Kontor:

Internationalt kontor

J.nr.:

2006/4050-822

 

 

 

 

 

 

 

 

Bidrag til supplerende samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde i det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz den 24. juli 2006

 

Dagsordenspunkt 24): Meddelelse fra Kommissionen om tilpasning af bestemmelserne i EF-traktatens afsnit IV om EF-Domstolens kompetence med henblik på at sikre en mere effektiv retlig beskyttelse (KOM(2006)346 endelig) 2

Dagsordenspunkt 25): Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om en tilbagetagelsesaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (SEK(2006)561 endelig) 5

Dagsordenspunkt 26): Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om en aftale mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet vedrørende lempelser reglerne for udstedelsen af korttidsvisa (SEK(2006)564 endelig) 7


Dagsordenspunkt 24): Meddelelse fra Kommissionen om tilpasning af bestemmelserne i EF-traktatens afsnit IV om EF-Domstolens kompetence med henblik på at sikre en mere effektiv retlig beskyttelse (KOM(2006)346 endelig)*

 

Nyt notat

 

Resumé:

 

Kommissionens meddelelse indeholder forslag til en rådsafgørelse, hvorved EF-Domstolen gives fuld kompetence på afsnit IV-området. På rådsmødet forventes en præsentation af meddelelsen fra Kommissionens side og en helt overordnet drøftelse i Rådet. Meddelelsen og forslaget til rådsafgørelse vurderes ikke at have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen vil tage Kommissionens præsentation og medlemslandenes eventuelle foreløbige bemærkninger til efterretning.

 

1.       Baggrund

 

EF-Domstolen har på de områder, der er omfattet af EF-traktatens afsnit IV, en begrænset kompetence. Begrænsningerne er fastlagt i Traktatens art. 68.

 

I EF-traktatens art. 67, stk. 2, er det angivet, at Rådet efter en overgangsperiode på fem år efter Amsterdam-traktatens ikrafttræden skal træffe afgørelse med henblik på at tilpasse bestemmelserne vedrørende Domstolens beføjelser på afsnit IV-området.

 

Kommissionen har på den baggrund fremsat forslag til en rådsbeslutning, hvorefter Domstolen gives fuld kompetence på afsnit IV-området.

 

Afgørelsen vil have hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, artikel 67, stk. 2, og skal træffes med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.

 

På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006 forventes Kommissionen at præsentere meddelelsen, og der forventes alene en helt overordnet drøftelse om meddelelsen.

2.       FormÃ¥l og indhold

 

I EF-traktatens art. 67, stk. 2, er det angivet, at Rådet efter en overgangsperiode på fem år efter Amsterdam-traktatens ikrafttræden skal træffe afgørelse med henblik på at tilpasse bestemmelserne vedrørende EF-Domstolens beføjelser på afsnit IV-området.

 

Med meddelelsen og det hertil knyttede forslag til rådsbeslutning lægger Kommissionen op til, at Rådet træffer en sådan afgørelse. Forslaget vil indebære, at Domstolen gives fuld kompetence på afsnit IV-området. Det foreslås således, at den eksisterende begrænsning i Domstolens kompetence, der vedrører EF-traktatens art. 234 om præjudicielle sager, og som er nærmere fastlagt i EF-traktatens art. 68, ophæves. Herved sidestilles Domstolens kompetence på afsnit IV-området med den kompetence, Domstolen i øvrigt har i medfør af Traktaten.

 

Konkret vil forslaget navnlig indebære, at ikke blot retter, hvis afgørelser ikke kan appelleres, men enhver national domstol kan anmode EF-Domstolen om en præjudiciel afgørelse. Endvidere vil EF-Domstolen ikke længere vil være afskåret fra at afgøre spørgsmål om foranstaltninger eller afgørelser om opretholdelse af lov og orden og beskyttelse af den indre sikkerhed, der er vedtaget med hjemmel i EF-traktatens art. 62, stk. 1.

 

3.       Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Kommissionens meddelelse og forslaget til rådsafgørelse har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser og giver ikke anledning til en redegørelse for gældende dansk ret.  

 

4.        Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen vil tage Kommissionens præsentation og medlemslandenes eventuelle foreløbige bemærkninger til efterretning.

 

5.       Generelle forventninger til andre landes holdning

 

Der findes ikke officielle tilkendegivelser om andre medlemslandes holdning til meddelelsen.

 

6.       Høring

 

Sagen er sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) og Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde forud for rådsmødet den 24. juli 2006.

 

7.       Europa-Parlamentet

 

Europa-Parlamentet er endnu ikke blevet hørt i sagen.

 

8.       Nærhedsprincippet

 

Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.

 

9.       Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser

 

Kommissionens meddelelse og forslaget til rådsafgørelse har ikke umiddelbart statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.

 

10.   Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik

 

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.


 

Dagsordenspunkt 25): Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om en tilbagetagelsesaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (SEK(2006)561 endelig)*

 

Nyt notat.

 

Resumé:

 

Kommissionens henstilling indeholder et udkast til forhandlingsdirektiver vedrørende bemyndigelsen af Kommissionen til at føre forhandlinger om indgåelse af en tilbagetagelsesaftale mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om tilbagetagelsesaftale og Fællesskabet. Rådsafgørelsen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget. Regeringen tager vedtagelsen af rådsafgørelsen til efterretning. 

 

1.       Baggrund

 

Kommissionen har den 4. maj 2006 fremsat en henstilling til Rådet indeholdende et udkast til mandat til Kommissionen til at føre forhandlinger om indgåelse af en tilbagetagelsesaftale mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet.

 

Kommissionens forslag har hjemmel i artikel 63, stk. 3, litra b), sammenholdt med artikel 300, stk. 1.  

 

Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.

 

Der er i mandatet lagt op til, at der i til tilknytning til aftalen bør indsættes en erklæring om, at Danmark og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien bør indgå en tilsvarende aftale.

 

På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006 ventes Kommissionens udkast til mandat vedtaget.

 

2.       FormÃ¥l og indhold

 

Formålet er at opnå enighed om et mandat til brug for Kommissionens forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om en tilbagetagelsesaftale.

 

Mandatforslaget omfatter spørgsmål vedrørende tilbagetagelse af egne statsborgere, tilbagetagelse af tredjelandsstatsborgere, tilbagetagelse af statsløse personer, bevismidler, transportformer, rejsedokumenter og transit.

 

3.       Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Ikke relevant. 

 

4.       Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen tager vedtagelsen af mandatet til efterretning.

 

5.       Generelle forventninger til andre landes holdning

 

De øvrige medlemsstater ventes at støtte vedtagelsen af mandatet.

 

6.       Høring

 

Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) forud for rådsmødet den 24. juli 2006.

 

7.       Europa-Parlamentet

 

Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.

 

8.       Nærhedsprincippet

 

Medlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om tilbagetagelse via en fællesskabsaftale. Nærhedsprincippet ses derfor overholdt.

 

9.       Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser

 

Kommissionens forslag skønnes hverken at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.

 

10.   Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik

 

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik. 


Dagsordenspunkt 26): Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om en aftale mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet vedrørende lempelser reglerne for udstedelsen af korttidsvisa (SEK(2006)564 endelig)*

 

Nyt notat.

 

Resumé:

 

Kommissionens henstilling indeholder et udkast til forhandlingsdirektiver vedrørende bemyndigelsen af Kommissionen til at føre forhandlinger om indgåelse af en visumlempelsesaftale mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet. Rådsafgørelsen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget. Regeringen tager vedtagelsen af rådsafgørelsen til efterretning. 

 

1.       Baggrund

 

Kommissionen har den 3. maj 2006 fremsat en henstilling til Rådet indeholdende et udkast til mandat til Kommissionen til at føre forhandlinger om indgåelse af en visumlempelsesaftale mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet.

 

Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til EF-traktatens artikel 62, stk. 2, litra b), sammenholdt med artikel 300, stk. 1. 

 

Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.

 

Der er i mandatet lagt op til, at der i aftalen bør indsættes en erklæring om, at det er ønskeligt, at Danmark og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien indgår en tilsvarende bilateral aftale.

 

På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006 ventes Kommissionens udkast til mandat vedtaget.

 

2.       FormÃ¥l og indhold

 

Formålet er at opnå enighed om et mandat til brug for Kommissionens forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om lempelser i Schengenlandenes visumpraksis over for Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien. Aftalen skal indeholde fuld gensidighed. Forslaget vedrører alene korttidsvisum, og en eventuel aftale skal respektere eksisterende Schengen-regler. Forslaget indebærer ingen ændringer i mulighederne for at udøve kontrol, herunder afvisning, ved indrejse.

 

Mandatforslaget omfatter spørgsmål vedrørende visumgebyrer, enklere procedurer for udstedelse af visa, herunder anvendelse af visa med ret til flere indrejser, med lang gyldighed for særlige grupper, kortere procedurer for udstedelse af visa og visumfrihed for indehavere af diplomatpas.

 

Ifølge udkastet til mandat er datoen for ikrafttræden knyttet til indgåelse af en aftale om tilbagetagelse mellem Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Fællesskabet, således at aftalen først vil træde i kraft på samme dato som ikrafttrædelsen for tilbagetagelsesaftalen. 

 

3.       Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Spørgsmålet om gældende dansk ret i forhold til forhandlingsmandatet er ikke relevant.

 

4.       Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen tager vedtagelsen af mandatet til efterretning.

 

5.       Generelle forventninger til andre landes holdning

 

De øvrige lande forventes at støtte vedtagelsen af mandatet.

 

6.       Høring

 

Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006.

 

7.       Europa-Parlamentet

 

Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.

 

8.       Nærhedsprincippet

 

Medlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om visumlempelser via en fællesskabsaftale. Nærhedsprincippet ses derfor overholdt.

 

9.       Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser

 

Kommissionens forslag forventes umiddelbart hverken at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.

 

10.   Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik

 

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.



* Forslaget ventes fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse. 

* Forslaget ventes fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse

* Forslaget ventes fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.Â