Nr. 1, juni 2006

Effekten af kommunernes integrationsindsats målt ved udlændinges selvforsørgelse i perioden 1999 til 2005

 

Resumé

En ny effektmåling af kommunernes integrationsindsats målt på udlændinges selvforsørgelse eller uddannelse viser, at 35 pct. af de udlændinge under integrationsloven, der modtog introduktionsydelse efter deres ankomst, er blevet selvforsørgende eller kommet i uddannelse i perioden 1999 til 2005.

 

Udlændinge, der har fået opholdstilladelse i 2002 og frem, havde en større sandsynlighed for at blive selvforsørgende eller komme i uddannelse inden for de første tre år i Danmark end de udlændinge, der har fået opholdstilladelse før 2002. Således tyder noget på at regeringens integrationspolitik og kommunernes øgede indsats er begyndt at give synlige resultater.

 

Grindsted, Høje Taastrup, Kjellerup, Helsingør og Horsens Kommuner er de fem kommuner, hvor udlændinge på introduktionsydelse hurtigst bliver selvforsørgende eller kommer i uddannelse i perioden 1999 til 2005, når der tages hensyn til en række karakteristika. 

 

I Værløse, Haslev, Hedensted, Skive og Brøndby Kommuner er udlændinge, der er på introduktionsydelse, derimod længst om at blive selvforsørgende eller komme i uddannelse i den samme periode sammenlignet med de øvrige 67 kommuner, der indgår i rangordningen.

 

Tidligere undersøgelser[1] har vist, at især de kommuner, som har implementeret integrationslovens bestemmelser, samt har haft politisk fokus og en arbejdsmarkedsrettet indsats fra starten, opnår større succes i integrationsindsatsen. Det er derfor vigtigt, at kommunerne udveksler erfaringer om, hvordan man opnår en succesfuld integration.

Baggrund

Siden integrationsloven trådte i kraft den 1. januar 1999 har kommunerne haft ansvaret for integrationen af udlændinge omfattet af integrationsloven. Kernen i integrationsindsatsen er det særlige 3-årige introduktionsprogram, som kommunerne skal tilbyde nyankomne udlændinge. Formålet med programmet er at give udlændinge bedre muligheder for bl.a. at blive selvforsørgende gennem beskæftigelse eller at komme i uddannelse.

For at kunne måle effekten af kommunernes integrationsindsats gennemfører Integrationsministeriet to årlige effektmålinger, hvor det analyseres, hvilke kommuner der gennemfører den mest effektive integrationsindsats. I analyserne tages der højde for, at kommunerne har forskellige forudsætninger for at integrere, samt at udlændinge i de enkelte kommuner har forskellige forudsætninger for at blive integreret.

I denne effektmåling sammenlignes, hvor hurtigt de enkelte kommuner i perioden 1999-2005 fik udlændinge omfattet af integrationsloven og på introduktionsydelse i selvforsørgelse eller ordinær uddannelse[2]. En lignende effektmåling for perioden 1999 til 1. kvartal 2004 blev første gang offentliggjort i marts 2005.

Effektmålingen er udarbejdet af Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut (AKF) for Integrationsministeriet. For en mere uddybende gennemgang af antagelser og model henvises til AKFs baggrundsrapport: ”Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne målt ved udlændinges selvforsørgelse 1999-2005”, som er tilgængelig på Integrationsministeriets og AKFs hjemmeside.

Målgruppe og måleperiode

Effekten af kommunernes integrationsindsats analyseres ved at måle, hvor hurtigt udlændinge under integrationsloven, der har modtaget introduktionsydelse, bliver selvforsørgende eller påbegynder en ordinær uddannelse.

Målingen omfatter udlændinge under integrationsloven, som er ankommet til Danmark i perioden 1. januar 1999 til 31. december 2004, og som har modtaget introduktionsydelse efter deres ankomst[3]. Disse personer følges i analysen helt frem til uge 50 i 2005. Der gennemføres en varighedsanalyse for at måle varigheden fra opholdstilladelse til selvforsørgelse (dvs. til personen ikke længere modtager offentlig forsørgelse) eller er kommet i ordinær uddannelse (dvs. modtager Statens Uddannelsesstøtte (SU)). En person, der er blevet selvforsørgende, er dog ikke nødvendigvis kommet i beskæftigelse, men kan også være forsørget af sin ægtefælle eller lignende, hvilket der ikke kan tages højde for i analysen. Det primære fokus i denne analyse er således, i hvilket omfang og hvor hurtigt udlændingene er kommet ud af offentlig forsørgelse eller kommet i uddannelse, og ikke hvad årsagen er til, at vedkommende er blevet selvforsørgende.

Analysen ser på udlændinge, der er blevet selvforsørgende eller er kommet i ordinær uddannelse i mindst 6 sammenhængende måneder (26 uger) efter de har modtaget introduktionsydelse. Varigheden på 6 måneder er bl.a. valgt, idet kommunerne siden 1. januar 2004 modtager et resultattilskud for hver udlænding under integrationsloven, der er kommet i beskæftigelse eller uddannelsesforløb i mindst 6 måneder. Desuden må der være tale om mere varig selvforsørgelse eller uddannelse, når det har en varighed på mindst 6 måneder. AKF har i deres baggrundsrapport også gennemført en effektmåling med selvforsørgelse eller uddannelse i mindst 2 måneder, som ikke gengives her.

Effekterne på landsplan

Af tabel 1 fremgår antallet af integrationsforløb[4], der på landsplan afsluttes med selvforsørgelse eller uddannelse i mindst 6 måneder.

Tabel 1: Antal integrationsforløb, som er afsluttet med selvforsørgelse eller uddannelse i perioden 1999-2005, for udlændinge under integrationsloven, der har modtaget introduktionsydelse

 

Selvforsørgelse

Uddannelse

Hverken selvforsørgelse eller uddannelse

Antal forløb

Selvforsørgelse eller uddannelse i mindst 6 måneder

31,8 %

2,8 %

65,4 %

23.563

Kilde: Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne målt ved udlændinges selvforsørgelse 1999-2005, AKF, juni 2006.

 

Tabellen viser, at 32 pct. af integrationsforløbene afsluttes med selvforsørgelse i 6 sammenhængende måneder, mens 3 pct. afsluttes med ordinær uddannelse. Hermed bliver 35 pct. af integrationsforløbene afsluttet med selvforsørgelse eller uddannelse, mens knap 2 ud af 3 forløb er uafsluttede. Der gøres opmærksomhed på, at alle nyankomne flygtninge og familiesammenførte under integrationsloven på introduktionsydelse indgår i analysen uanset deres opholdstid, dvs. at mange på måletidspunktet fortsat er i gang med et introduktionsprogram.

I forhold til effektmålingen fra marts 2005 er 11 pct. point flere integrationsforløb, ifølge den nye måling, blevet selvforsørgende eller er kommet i uddannelse (i perioden 1999 til 1. kvartal 2004 var det 24 pct. der blev selvforsørgende eller kom i uddannelse). Denne fremgang kan delvis skyldes, at analyseperioden er udvidet med knap to år, og at flere således på de ekstra år er blevet selvforsørgende eller er kommet i uddannelse, men kan også skyldes en mere effektiv indsats.

Tabel 2 viser antallet af integrationsforløb, der afsluttes med selvforsørgelse eller uddannelse for henholdsvis mænd og kvinder.

 

 

Tabel 2: Antal integrationsforløb, som er afsluttet med selvforsørgelse eller uddannelse i perioden 1999-2005, for mandlige og kvindelige udlændinge under integrationsloven på introduktionsydelse

 

 

Selvforsørgelse

Uddannelse

Hverken selvforsørgelse eller uddannelse

Antal forløb

Selvforsørgelse eller uddannelse i mindst 6 måneder

Mænd

36,8 %

3,0 %

60,2 %

11.815

Kvinder

26,7 %

2,6 %

70,6 %

11.748

Kilde: Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne målt ved udlændinges selvforsørgelse, 1999-2005, AKF, juni 2006.

 

Blandt forløbene for mandlige udlændinge er 40 pct. afsluttet med selvforsørgelse eller uddannelse. Den tilsvarende andel blandt de kvindelige udlændinge er 29 pct. Dermed er det generelle billede, at flere mænd end kvinder er blevet selvforsørgende eller er kommet i uddannelse.

51 pct. af integrationsforløbene i analysen var flygtninge, 25 pct. familiesammenførte til flygtninge og 24 pct. familiesammenførte til andre end flygtninge.

I tabel 3 fremgår det, hvor stor sandsynlighed en udlænding der har fået opholdstilladelse siden 1999 havde, for at have påbegyndt et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb på mindst 6 måneder inden for det første til sjette år efter opholdstilladelsen.

En udlænding under integrationsloven, der fik opholdstilladelse i 1999, havde en sandsynlighed på 11 pct. for at have påbegyndt et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb inden for det første år. Inden for to år efter opholdstilladelse var sandsynligheden 20 pct., og de efterfølgende år stiger sandsynligheden således, at 50 pct. inden for seks år efter opholdstilladelse havde påbegyndt et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb.

Tabel 3: Sandsynligheden for at have påbegyndt et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb på mindst 6 måneder i perioden 1999-2004, fordelt på året for opholdstilladelse

Ã…r for opholdstilladelse

1 år

2 år

3 år

4 år

5 år

6 år

1999

11 %

20 %

29 %

38 %

44 %

50 %

2000

11 %

21 %

31 %

39 %

45 %

 

2001

10 %

20 %

29 %

38 %

 

 

2002

14 %

25 %

37 %

 

 

 

2003

12 %

29 %

 

 

 

 

2004

14 %

 

 

 

 

 

Kilde: Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne målt ved udlændinges selvforsørgelse, 1999-2005, AKF, juni 2006.

 

 

Samtidig fremgår det også af tabellen, at de udlændinge, der fik opholdstilladelse i 2002 og frem, havde en større sandsynlighed for at påbegynde et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb inden for de første et til tre år i Danmark end de udlændinge, der fik opholdstilladelse tidligere. Således er sandsynligheden for selvforsørgelse inden for det tredje år på 37 pct. for dem der fik opholdstilladelse i 2002, mens den var på 29 pct. for dem der fik opholdstilladelse i 1999.

Årsagerne til, at sandsynligheden for at påbegynde et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb varierer, kan være mange: bl.a. sammensætningen af gruppen, antallet af nyankomne, der skal integreres, konjunkturer mv. Derudover er der siden 2001 sket en række markante ændringer i integrationspolitikken i Danmark bl.a. en ændret udlændingepolitik og indførelsen af starthjælpen mv. Derudover yder kommunerne i dag en mere fokuseret integrationspolitik end tidligere.

Effekterne på kommunalt plan

Til beregning af den grundlæggende model indgår alle kommuner i Danmark, men i selve rangordningen af, i hvilke kommuner udlændinge hurtigst bliver selvforsørgende eller kommer i uddannelse indgår kun de 72 kommuner, som har mere end 80 udlændinge under integrationsloven på introduktionsydelse. Der er således en lang række kommuner, som ikke indgår i rangordningen. Analyserne kan dermed kun sige noget om, hvordan de 72 valgte kommuner placerer sig i forhold til hinanden og giver derfor ikke et samlet billede af, hvordan alle landets kommuner klarer opgaven med at få udlændinge i selvforsørgelse eller ordinær uddannelse.

I nedenstående boks er en beskrivelse af, hvordan effektmålet beregnes. Effektmålet anvendes til at rangordne de 72 kommuner, der indgår i analysen. Rangordningen fremgår af tabel 4.

Beskrivelse af effektmålet

Effektmålet for en kommunes integrationsindsats beregnes ved først at måle den gennemsnitlige observerede varighed fra opholdstilladelse til selvforsørgelse eller uddannelse for udlændinge, der er omfattet af analysen. For at gennemføre en sammenligning – eller benchmarking – af kommunernes integrationsindsats, beregnes dernæst den gennemsnitlige forventede varighed – dvs. hvor hurtigt den pågældende kommune forventes at kunne få en udlænding i selvforsørgelse eller uddannelse efter opholdstilladelse i Danmark. I denne beregning tages der hensyn til den enkelte kommunes generelle vilkår og for udlændinges forskellige karakteristika (se mere herom på side 8).

Effektmålet svarer til differencen mellem den gennemsnitlige observerede varighed og den gennemsnitlige forventede varighed.

Såfremt den gennemsnitlige observerede varighed er mindre end den gennemsnitlige forventede varighed, betyder det, at der går kortere tid, end man skulle forvente (givet de nævnte karakteristika), før udlændingene første gang bliver selvforsørgende eller kommer i ordinær uddannelse. I dette tilfælde vil effektmålet være negativt, hvilket vil sige, at kommunen ifølge effektmålet har succes med integrationen af udlændinge. Omvendt betyder en positiv værdi af effektmålet, at der i den pågældende kommune i gennemsnit går længere tid end forventet, før udlændingen bliver selvforsørgende eller kommer i ordinær uddannelse.

Det er af tekniske grunde valgt at basere effektmålet på den gennemsnitlige (observerede og forventede) varighed op til fire år. Dvs. at den gennemsnitlige varighed i hver enkelt kommune højst kan være fire år. Denne restriktion har betydning for de varigheder, der beregnes i effektmålingen, idet forløb som ikke var afsluttede efter fire år tæller som uafsluttede forløb (dvs. blev ikke selvforsørgende eller kom i uddannelse) selv om de måske blev afsluttet efterfølgende. Beregningen af varigheden kan således anvendes til at rangordne kommunerne og ikke til at sige noget præcist om, hvor lang tid det reelt tager at få udlændinge i selvforsørgelse eller uddannelse.

 

 

Analysemodellen tager højde for, at kommunerne har forskellige forudsætninger for at integrere udlændinge, samt at udlændinge har forskellige forudsætninger for at blive integreret (på side 8 nedenfor ses en oversigt over, hvilke karakteristika der korrigeres for). De udvalgte baggrundsvariable kan forklare 72 pct. af forskellene mellem de 72 kommuner. Herved kan kommunernes integrationsindsats i højere grad måles og sammenlignes.

Ifølge rangordningen er udlændinge på introduktionsydelse i Grindsted Kommune 7,2 måneder hurtigere (den forventede gns. varighed minus den observerede gns. varighed) til at blive selvforsørgende eller komme i uddannelse end modellen forudsiger ud fra kommunens og den enkelte udlændings forudsætninger.

Grindsted er sammen med Høje Taastrup, Kjellerup, Helsingør og Horsens Kommuner dermed blandt de fem kommuner, hvor udlændinge på introduktionsydelse ifølge effektmålingen er hurtigst til at blive selvforsørgende eller komme i uddannelse i perioden 1999 til 2005, når der tages hensyn til en række karakteristika. 

Derimod er udlændinge på introduktionsydelse i Værløse, Haslev, Hedensted, Skive og Brøndby Kommuner op til 6 måneder længere end modellen forudsiger de bør være, til at blive selvforsørgende eller komme i uddannelse i den samme periode.

Det skal bemærkes, at effektmålingen måler på kommunernes integrationsindsats i hele perioden 1999 til 2005, dvs. at de kommuner, som i slutningen af perioden har ændret deres indsats markant, først på længere sigt vil kunne aflæse en effekt heraf i effektmålingen. Desuden omfatter målingen alle kommuner, der i perioden 1999 til 2005 har mere end 80 integrationsforløb under integrationsloven, som modtager introduktionsydelse. For nogle kommuner omfatter målingen således relativt få personer, hvilket betyder at den enkelte let kan påvirke kommunens placering på rangordningen.

 

 

Tabel 4: Effektmålet for 72 kommuners integrationsindsats når succesfuld integration er bestemt som selvforsørgelse eller uddannelse i mindst 6 måneder1

 

 

Rang-ordning

Kommune

Observerede gns. varighed (mdr.)

Forventet gns. varighed (mdr.)

Effektmål

Sign. niveau2

Antal forløb

Andel afsluttede forløb

 

1

Grindsted

31,052

38,258

-7,206

***

89

58

 

2

Høje Taastrup

22,845

29,935

-7,090

***

224

71

 

3

Kjellerup

35,640

40,528

-4,898

***

85

39

 

4

Helsingør

33,027

37,034

-4,007

***

175

46

 

5

Horsens

32,554

36,478

-3,924

***

190

46

 

6

Albertslund

22,508

25,698

-3,189

*

119

74

 

7

Åbenrå

36,117

39,276

-3,159

**

83

43

 

8

Frederikshavn

38,482

41,471

-2,988

***

139

39

 

9

Frederiksberg

31,021

33,911

-2,890

***

269

50

 

10

Ishøj

23,999

26,788

-2,789

 

85

73

 

11

Hjørring

35,137

37,680

-2,543

*

120

37

 

12

Hørsholm

36,937

39,310

-2,373

*

112

43

 

13

Greve

35,325

37,457

-2,132

*

120

42

 

14

Rødovre

31,685

33,770

-2,086

*

161

52

 

15

Korsør

37,159

39,135

-1,976

*

127

32

 

16

Allerød

36,392

38,367

-1,975

 

112

45

 

17

Esbjerg

36,373

37,979

-1,606

*

286

37

 

18

Ballerup

33,366

34,902

-1,537

 

139

45

 

19

Nykøbing-Falster

37,116

38,544

-1,428

 

110

35

 

20

Hvidovre

30,521

31,838

-1,317

 

153

57

 

21

København

32,540

33,523

-0,983

**

2472

51

 

22

Vejle

36,412

37,380

-0,967

 

340

39

 

23

Sæby

40,206

40,985

-0,779

 

82

24

 

24

Roskilde

35,387

35,958

-0,571

 

198

46

 

25

Vordingborg

37,727

38,282

-0,555

 

106

33

 

26

Silkeborg

38,824

39,281

-0,457

 

277

32

 

27

Middelfart

38,932

39,153

-0,221

 

103

30

 

28

Thisted

36,513

36,717

-0,204

 

116

39

 

29

Søllerød

39,009

39,090

-0,081

 

149

28

 

30

Morsø

38,933

38,954

-0,021

 

102

39

 

31

Holbæk

39,012

39,014

-0,001

 

194

34

 

32

Svendborg

40,656

40,640

0,016

 

141

26

 

33

Græsted-Gilleleje

40,956

40,938

0,019

 

82

20

 

34

Sønderborg

40,380

40,209

0,171

 

187

29

 

35

Grenå

41,277

41,088

0,189

 

82

23

 

36

Ã…lborg

39,518

39,325

0,193

 

625

31

 

37

Fredensborg-Humlebæk

38,167

37,966

0,202

 

97

36

 

38

Glostrup

32,917

32,703

0,214

 

87

54

 

39

TÃ¥rnby

36,481

36,166

0,316

 

164

41

 

40

Fredericia

37,900

37,562

0,337

 

208

33

 

41

Brønderslev

41,423

41,070

0,353

 

88

20

 

42

Ã…rhus

37,592

37,217

0,375

 

1749

38

 

43

Ringsted

38,495

38,109

0,385

 

112

32

 

44

Randers

39,344

38,916

0,428

 

251

31

 

45

Ribe

39,641

39,124

0,517

 

123

27

 

46

Bornholm

42,554

42,034

0,521

 

155

17

 

47

Holstebro

39,633

39,098

0,535

 

181

28

 

48

Pandrup

42,002

41,451

0,551

 

80

18

 

49

Kolding

40,043

39,459

0,584

 

248

27

 

50

Skanderborg

41,693

41,042

0,651

 

113

26

 

51

Gentofte

39,416

38,713

0,703

 

259

29

 

52

Solrød

39,714

38,995

0,719

 

120

29

 

53

Hillerød

39,064

38,185

0,879

 

179

35

 

54

Gladsaxe

36,815

35,915

0,900

 

230

39

 

55

Herning

38,628

37,666

0,961

 

212

33

 

56

Køge

38,539

37,576

0,963

 

152

26

 

57

Odense

39,669

38,658

1,011

***

1059

31

 

58

Dronninglund

42,681

41,503

1,178

 

81

22

 

59

Haderslev

41,568

40,350

1,218

 

122

27

 

60

Næstved

38,387

37,028

1,359

*

279

33

 

61

Odder

40,960

39,593

1,367

 

109

27

 

62

Lyngby-Tårbæk

38,090

36,611

1,479

*

259

37

 

63

Sorø

40,394

38,592

1,803

*

95

34

 

64

Slagelse

36,370

34,397

1,973

 

96

50

 

65

Kalundborg

37,529

35,522

2,008

 

85

29

 

66

Ringkøbing

42,566

40,525

2,042

*

82

21

 

67

Viborg

40,776

38,714

2,062

***

224

26

 

68

Værløse

39,790

37,658

2,132

*

101

27

 

69

Haslev

42,429

40,024

2,404

**

89

27

 

70

Hedensted

42,417

39,340

3,077

***

85

26

 

71

Skive

42,569

37,663

4,906

***

120

18

 

72

Brøndby

37,592

31,036

6,556

***

109

38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hele landet

37,891

37,891

0,000

 

23.563

35

 

Kilde: Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne målt ved udlændinges selvforsørgelse, 1999-2005, AKF, juni 2006.

1 Da analysen er baseret på data for godt 7 år, er det af tekniske grunde valgt at basere effektmålet på den forventede varighed op til 4 år. Det betyder, at den beregnede gennemsnitlige varighed i hver enkelt kommune højest kan være 4 år.

2 ***, ** og * betyder, at sandsynligheden for, at effektmålet for hver kommune er forskellig fra landsgennemsnittet er mindre end henholdsvis 5 pct., 10 pct. og 20 pct. Ingen * betyder at effektmålet er insignifikant, dvs. at man statistisk ikke kan afvise at den sande værdi af effektmålet er lig med landsgennemsnittet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31.346

 

I forhold til den sidste effektmåling om selvforsørgelse fra marts 2005 er der nu 19 flere kommuner, der indgår i analysen og analyseperioden er udvidet med næsten to år. Grindsted, Høje Taastrup og Kjellerup Kommuner indgik ikke i den tidligere rapport, hvilket også var tilfældet for Værløse, Haslev og Brøndby Kommuner. Helsingør og Horsens Kommuner var placeret som henholdsvis nr. 16 og 1, dvs. at Helsingør er rykket meget op i rangordningen og Horsens er rykket lidt ned. I bunden af rangordningen lå Hedensted Kommune som nr. 50 og Skive som nr. 51. De lå således også i den tidligere analyse i bunden af rangordningen.

Det er især resultaterne for de kommuner, der ligger i toppen og i bunden af rangordningen, der er signifikante (en til tre stjerner), dvs. at deres placering i forhold til landsgennemsnittet er sikker. De kommuner, der ligger i midten af rangordningen, er ikke statistik signifikante, dvs. at der er en vis statistik usikkerhed med hensyn til deres nøjagtige placering. Denne statistiske usikkerhed betyder, at den indbyrdes placering på rangordningen mellem kommuner, der ligger tæt på hinanden, ikke skal overfortolkes.

Denne analyse giver ikke et endeligt svar på, hvilke kommuner der er bedst/dårligst til at integrere udlændinge under integrationsloven, idet der kan være forudsætninger blandt kommunerne og blandt udlændingene, som det ikke har været muligt at inddrage i denne effektmåling. Målingen er dog af væsentlig højere kvalitet end en sammenligning af kommunerne ved simple nøgletal, idet der tages højde for en række væsentlige forskelle mellem kommunerne og udlændingene. Modellen vil løbende blive tilpasset og videreudviklet, og der vil, om muligt, blive inddraget nye variable i målingen af effekten af kommunernes integrationsindsats.

Analysen kan især anvendes til at skabe erfaringsudveksling mellem kommunerne, således at de kommuner, der viser sig at yde en mindre effektiv indsats kan lære af de kommuner, som viser sig at yde en effektiv indsats. Ved at fokusere på, hvad de effektive kommuner gør anderledes i deres indsats, er det muligt for alle kommunerne at blive bedre til at udføre den daglige integrationsindsats. Integrationsministeriet vil således opfordre kommunerne til større erfaringsudveksling om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af integrationsindsatsen.

Videreudvikling af metoden

I forhold til den første effektmåling af kommunernes integrationsindsats målt på udlændinges selvforsørgelse fra marts 2005, er der nu korrigeret for flere karakteristika for kommunerne og for udlændingene (markeret med kursivt i nedenstående oversigt). Det har desuden været forsøgt at inddrage flere forudsætninger end dem der fremgår af nedenstående, men disse viste sig ikke at have indflydelse på analysen.

 

Oversigt over hvilke karakteristika der tages højde for i effektmålingen

Kommunale karakteristika, der tages højde for

·    den kommunale ledighedsprocent,

·    andelen af indvandrere fra tredjelande i kommunen i forhold til indbyggertallet,

·    andelen af indvandrere omfattet af integrationsloven i forhold til indbyggertallet,

·    andelen af arbejdspladser, der kræver kvalifikationer pÃ¥ højt eller mellemhøjt niveau,

·    antallet af arbejdspladser i kommunen i forhold til befolkningen i den erhvervsaktive alder

Udlændinges karakteristika, der tages højde for

·    køn,

·    opholdsgrundlag,

·    oprindelsesland,

·    alder,

·    om personen bor sammen med en partner, og om det i givet fald er en dansker,

·    børn,

·    Ã¥r for opholdstilladelse,

·    helbred (mÃ¥lt ved antal sygesikringsydelser og ved om personen er kvoteflygtning eller har humanitær opholdstilladelse),

·    hvilket spor i danskundervisningen personen er blevet placeret pÃ¥[5],

·    om personen bor i et socialt udsat boligomrÃ¥de

Se AKFs baggrundsrapport ”Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne målt ved udlændinges selvforsørgelse”, 1999-2005, AKF, juni 2006 for yderligere informationer om de udvalgte karakteristika.

Lær mere om de gode erfaringer fra integrationsindsatsen

I Integrationsministeriet er der nu oprettet en ny enhed – Integrationsservice - med særlig viden om integrationsindsatsen på udannelses- og beskæftigelsesområdet. Integrationsservice skal opsamle og formidle gode praktiske erfaringer fra kommuner, virksomheder og uddannelsesinstitutioner mv. især inden for områderne beskæftigelse og uddannelse. Læs mere om Integrationsservice og deres bud på områder, der betaler sig at prioritere i integrationsindsatsen, på Integrationsministeriets hjemmeside og i nedenstående boks.

Integrationsservice

Integrationsservice skal bistå kommunerne med at styrke integrationsindsatsen ved at udbrede og forankre en mere effektiv og kvalitativt bedre integration i kommunerne.

Integrationsservice formulerer og tilrettelægger sine aktiviteter med afsæt i følgende seks indsatsområder:

·          Lovgivning og arbejdsmarkedsstrukturer

·          Forvaltning og organisering i kommunerne

·          Aktørsamarbejde

·          Mødet mellem den ledige med anden etnisk baggrund end dansk og danske myndigheder

·          Forberedelse til job og uddannelse

·          Integration i virksomheder og uddannelsesinstitutioner

Da formidlingen af gode erfaringer udgør en hjørnesten i Integrationsservices arbejde, har konsulentenheden overtaget ansvar for drift og vedligeholdelse af Integrationsministeriets erfaringsdatabase.

Integrationsministeriets Erfaringsdatabase er et godt redskab for kommunerne, fordi de her kan læse om hinandens erfaringer med integrationsprojekter indenfor mange forskellige omrÃ¥der. Erfaringsdatabasen er oplagt at bruge til inspiration, samt nÃ¥r kommunerne ønsker at vide, hvilke metoder der har hhv. virket og ikke virket andre steder. PÃ¥ databasen findes ligeledes erfaringer fra foreninger og private aktører, og hver uge tilføjes nye erfaringer i databasen. Find den pÃ¥ Integrationsministeriets hjemmeside og brug den!

Integrationsservice om 10 ting der betaler sig i integrationsindsatsen:

1.        At sætte sig konkrete mÃ¥l og sørge for at prioritere integrationsindsatsen

2.        At lave en enstrenget integrationsindsats i samarbejde med AF

3.        At opkvalificere flygtninge, indvandrere og efterkommere

4.        At gøre en indsats for de selvforsørgende

5.        At gøre brug af mentorordninger – bÃ¥de pÃ¥ arbejdspladsen og uddannelsesstedet

6.        At styrke vejledningsindsatsen

7.        At prioritere bÃ¥de læreruddannelsen og efteruddannelsen af lærere

8.        At sætte særlig fokus pÃ¥ unge og kontanthjælp

9.        At samarbejde med de private og offentlige virksomheder

10.      At bruge hinanden – og Integrationsservice!

Se mere om Integrationsservice på Integrationsministeriets hjemmeside www.inm.dk/integrationsservice.

 

 

 

 

INFO udgives af

Ministeriet for flygtninge,

Indvandrere og integration

Holbergsgade 6

1056 København K

 

T     33 92 33 80

F     33 11 12 39

E     [email protected]

W    www.inm.dk

Redaktion:

Line Møller Hansen

 

 

Udgivet:

Juni 2006

 

 



[1] Se bl.a. kapitel 4 i ”Effekten af kommunernes integrationsindsats målt ved udlændinges beskæftigelse” fra februar 2006 for en gennemgang af disse undersøgelser.

[2] Ministeriet offentliggør også en effektmåling af kommunernes integrationsindsats målt ved udlændinges beskæftigelse eller uddannelse (den seneste blev offentliggjort i februar 2006: ”Effekten af kommunernes integrationsindsats målt ved udlændinges beskæftigelse” og er tilgængelig på Integrationsministeriets hjemmeside www.inm.dk).

[3] Dvs. at nyankomne udlændinge, som var forsørget af deres ægtefælle, fx mange familiesammenførte personer, ikke indgår i denne analyse.

[4] Der indgår i analysen 23.563 forløb i måleperioden. Det bemærkes, at antallet af integrationsforløb ikke præcist afspejler antallet af personer i analysen, idet nogle flytter til en anden kommune før de er blevet selvforsørgende eller er kommet i uddannelse og derfor indgår i analysen med mere end et forløb (ca. 10 pct. flytter fra en kommune til anden i analyseperioden).

[5] Spor 1 er for personer, som er (latinsk) analfabeter, spor 2 er for personer, som har en kort medbragt uddannelse og spor 3 for personer med en lang medbragt uddannelse (fra 1. januar 2004 er benævnelsen ændret, så de tre ”spor” nu betegnes som danskuddannelse 1, 2 og 3).