Nr. 1, juni 2006
Siden integrationsloven trådte i kraft den 1. januar 1999 har kommunerne haft ansvaret for integrationen af udlændinge omfattet af integrationsloven. Kernen i integrationsindsatsen er det særlige 3-årige introduktionsprogram, som kommunerne skal tilbyde nyankomne udlændinge. Formålet med programmet er at give udlændinge bedre muligheder for bl.a. at blive selvforsørgende gennem beskæftigelse eller at komme i uddannelse.
For at kunne måle effekten af kommunernes integrationsindsats gennemfører Integrationsministeriet to årlige effektmålinger, hvor det analyseres, hvilke kommuner der gennemfører den mest effektive integrationsindsats. I analyserne tages der højde for, at kommunerne har forskellige forudsætninger for at integrere, samt at udlændinge i de enkelte kommuner har forskellige forudsætninger for at blive integreret.
I denne effektmåling sammenlignes, hvor hurtigt de enkelte kommuner i perioden 1999-2005 fik udlændinge omfattet af integrationsloven og på introduktionsydelse i selvforsørgelse eller ordinær uddannelse[2]. En lignende effektmåling for perioden 1999 til 1. kvartal 2004 blev første gang offentliggjort i marts 2005.
EffektmÃ¥lingen er udarbejdet af Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut (AKF) for Integrationsministeriet. For en mere uddybende gennemgang af antagelser og model henvises til AKFs baggrundsrapport: â€Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne mÃ¥lt ved udlændinges selvforsørgelse 1999-2005â€, som er tilgængelig pÃ¥ Integrationsministeriets og AKFs hjemmeside.
Effekten af kommunernes integrationsindsats analyseres ved at måle, hvor hurtigt udlændinge under integrationsloven, der har modtaget introduktionsydelse, bliver selvforsørgende eller påbegynder en ordinær uddannelse.
Målingen omfatter udlændinge under integrationsloven, som er ankommet til Danmark i perioden 1. januar 1999 til 31. december 2004, og som har modtaget introduktionsydelse efter deres ankomst[3]. Disse personer følges i analysen helt frem til uge 50 i 2005. Der gennemføres en varighedsanalyse for at måle varigheden fra opholdstilladelse til selvforsørgelse (dvs. til personen ikke længere modtager offentlig forsørgelse) eller er kommet i ordinær uddannelse (dvs. modtager Statens Uddannelsesstøtte (SU)). En person, der er blevet selvforsørgende, er dog ikke nødvendigvis kommet i beskæftigelse, men kan også være forsørget af sin ægtefælle eller lignende, hvilket der ikke kan tages højde for i analysen. Det primære fokus i denne analyse er således, i hvilket omfang og hvor hurtigt udlændingene er kommet ud af offentlig forsørgelse eller kommet i uddannelse, og ikke hvad årsagen er til, at vedkommende er blevet selvforsørgende.
Analysen ser på udlændinge, der er blevet selvforsørgende eller er kommet i ordinær uddannelse i mindst 6 sammenhængende måneder (26 uger) efter de har modtaget introduktionsydelse. Varigheden på 6 måneder er bl.a. valgt, idet kommunerne siden 1. januar 2004 modtager et resultattilskud for hver udlænding under integrationsloven, der er kommet i beskæftigelse eller uddannelsesforløb i mindst 6 måneder. Desuden må der være tale om mere varig selvforsørgelse eller uddannelse, når det har en varighed på mindst 6 måneder. AKF har i deres baggrundsrapport også gennemført en effektmåling med selvforsørgelse eller uddannelse i mindst 2 måneder, som ikke gengives her.
Af tabel 1 fremgår antallet af integrationsforløb[4], der på landsplan afsluttes med selvforsørgelse eller uddannelse i mindst 6 måneder.
Tabel 1: Antal integrationsforløb, som er afsluttet med selvforsørgelse eller uddannelse i perioden 1999-2005, for udlændinge under integrationsloven, der har modtaget introduktionsydelse |
||||
|
Selvforsørgelse |
Uddannelse |
Hverken selvforsørgelse eller uddannelse |
Antal forløb |
Selvforsørgelse eller uddannelse i mindst 6 måneder |
31,8 % |
2,8 % |
65,4 % |
23.563 |
Kilde: Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne målt ved udlændinges selvforsørgelse 1999-2005, AKF, juni 2006. |
Tabellen viser, at 32 pct. af integrationsforløbene afsluttes med selvforsørgelse i 6 sammenhængende måneder, mens 3 pct. afsluttes med ordinær uddannelse. Hermed bliver 35 pct. af integrationsforløbene afsluttet med selvforsørgelse eller uddannelse, mens knap 2 ud af 3 forløb er uafsluttede. Der gøres opmærksomhed på, at alle nyankomne flygtninge og familiesammenførte under integrationsloven på introduktionsydelse indgår i analysen uanset deres opholdstid, dvs. at mange på måletidspunktet fortsat er i gang med et introduktionsprogram.
I forhold til effektmålingen fra marts 2005 er 11 pct. point flere integrationsforløb, ifølge den nye måling, blevet selvforsørgende eller er kommet i uddannelse (i perioden 1999 til 1. kvartal 2004 var det 24 pct. der blev selvforsørgende eller kom i uddannelse). Denne fremgang kan delvis skyldes, at analyseperioden er udvidet med knap to år, og at flere således på de ekstra år er blevet selvforsørgende eller er kommet i uddannelse, men kan også skyldes en mere effektiv indsats.
Tabel 2 viser antallet af integrationsforløb, der afsluttes med selvforsørgelse eller uddannelse for henholdsvis mænd og kvinder.
Tabel 2: Antal integrationsforløb, som er afsluttet med selvforsørgelse eller uddannelse i perioden 1999-2005, for mandlige og kvindelige udlændinge under integrationsloven på introduktionsydelse |
|||||
|
|
Selvforsørgelse |
Uddannelse |
Hverken selvforsørgelse eller uddannelse |
Antal forløb |
Selvforsørgelse eller uddannelse i mindst 6 måneder |
Mænd |
36,8 % |
3,0 % |
60,2 % |
11.815 |
Kvinder |
26,7 % |
2,6 % |
70,6 % |
11.748 |
|
Kilde: Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne målt ved udlændinges selvforsørgelse, 1999-2005, AKF, juni 2006. |
Blandt forløbene for mandlige udlændinge er 40 pct. afsluttet med selvforsørgelse eller uddannelse. Den tilsvarende andel blandt de kvindelige udlændinge er 29 pct. Dermed er det generelle billede, at flere mænd end kvinder er blevet selvforsørgende eller er kommet i uddannelse.
51 pct. af integrationsforløbene i analysen var flygtninge, 25 pct. familiesammenførte til flygtninge og 24 pct. familiesammenførte til andre end flygtninge.
I tabel 3 fremgår det, hvor stor sandsynlighed en udlænding der har fået opholdstilladelse siden 1999 havde, for at have påbegyndt et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb på mindst 6 måneder inden for det første til sjette år efter opholdstilladelsen.
En udlænding under integrationsloven, der fik opholdstilladelse i 1999, havde en sandsynlighed på 11 pct. for at have påbegyndt et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb inden for det første år. Inden for to år efter opholdstilladelse var sandsynligheden 20 pct., og de efterfølgende år stiger sandsynligheden således, at 50 pct. inden for seks år efter opholdstilladelse havde påbegyndt et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb.
Tabel 3: Sandsynligheden for at have påbegyndt et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb på mindst 6 måneder i perioden 1999-2004, fordelt på året for opholdstilladelse |
||||||
Ã…r for opholdstilladelse |
1 år |
2 år |
3 år |
4 år |
5 år |
6 år |
1999 |
11 % |
20 % |
29 % |
38 % |
44 % |
50 % |
2000 |
11 % |
21 % |
31 % |
39 % |
45 % |
|
2001 |
10 % |
20 % |
29 % |
38 % |
|
|
2002 |
14 % |
25 % |
37 % |
|
|
|
2003 |
12 % |
29 % |
|
|
|
|
2004 |
14 % |
|
|
|
|
|
Kilde: Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne målt ved udlændinges selvforsørgelse, 1999-2005, AKF, juni 2006.
|
Samtidig fremgår det også af tabellen, at de udlændinge, der fik opholdstilladelse i 2002 og frem, havde en større sandsynlighed for at påbegynde et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb inden for de første et til tre år i Danmark end de udlændinge, der fik opholdstilladelse tidligere. Således er sandsynligheden for selvforsørgelse inden for det tredje år på 37 pct. for dem der fik opholdstilladelse i 2002, mens den var på 29 pct. for dem der fik opholdstilladelse i 1999.
Årsagerne til, at sandsynligheden for at påbegynde et selvforsørgelses- eller uddannelsesforløb varierer, kan være mange: bl.a. sammensætningen af gruppen, antallet af nyankomne, der skal integreres, konjunkturer mv. Derudover er der siden 2001 sket en række markante ændringer i integrationspolitikken i Danmark bl.a. en ændret udlændingepolitik og indførelsen af starthjælpen mv. Derudover yder kommunerne i dag en mere fokuseret integrationspolitik end tidligere.
Til beregning af den grundlæggende model indgår alle kommuner i Danmark, men i selve rangordningen af, i hvilke kommuner udlændinge hurtigst bliver selvforsørgende eller kommer i uddannelse indgår kun de 72 kommuner, som har mere end 80 udlændinge under integrationsloven på introduktionsydelse. Der er således en lang række kommuner, som ikke indgår i rangordningen. Analyserne kan dermed kun sige noget om, hvordan de 72 valgte kommuner placerer sig i forhold til hinanden og giver derfor ikke et samlet billede af, hvordan alle landets kommuner klarer opgaven med at få udlændinge i selvforsørgelse eller ordinær uddannelse.
I nedenstående boks er en beskrivelse af, hvordan effektmålet beregnes. Effektmålet anvendes til at rangordne de 72 kommuner, der indgår i analysen. Rangordningen fremgår af tabel 4.
Beskrivelse af effektmålet |
Effektmålet for en kommunes integrationsindsats beregnes ved først at måle den gennemsnitlige observerede varighed fra opholdstilladelse til selvforsørgelse eller uddannelse for udlændinge, der er omfattet af analysen. For at gennemføre en sammenligning – eller benchmarking – af kommunernes integrationsindsats, beregnes dernæst den gennemsnitlige forventede varighed – dvs. hvor hurtigt den pågældende kommune forventes at kunne få en udlænding i selvforsørgelse eller uddannelse efter opholdstilladelse i Danmark. I denne beregning tages der hensyn til den enkelte kommunes generelle vilkår og for udlændinges forskellige karakteristika (se mere herom på side 8). Effektmålet svarer til differencen mellem den gennemsnitlige observerede varighed og den gennemsnitlige forventede varighed. Såfremt den gennemsnitlige observerede varighed er mindre end den gennemsnitlige forventede varighed, betyder det, at der går kortere tid, end man skulle forvente (givet de nævnte karakteristika), før udlændingene første gang bliver selvforsørgende eller kommer i ordinær uddannelse. I dette tilfælde vil effektmålet være negativt, hvilket vil sige, at kommunen ifølge effektmålet har succes med integrationen af udlændinge. Omvendt betyder en positiv værdi af effektmålet, at der i den pågældende kommune i gennemsnit går længere tid end forventet, før udlændingen bliver selvforsørgende eller kommer i ordinær uddannelse. Det er af tekniske grunde valgt at basere effektmålet på den gennemsnitlige (observerede og forventede) varighed op til fire år. Dvs. at den gennemsnitlige varighed i hver enkelt kommune højst kan være fire år. Denne restriktion har betydning for de varigheder, der beregnes i effektmålingen, idet forløb som ikke var afsluttede efter fire år tæller som uafsluttede forløb (dvs. blev ikke selvforsørgende eller kom i uddannelse) selv om de måske blev afsluttet efterfølgende. Beregningen af varigheden kan således anvendes til at rangordne kommunerne og ikke til at sige noget præcist om, hvor lang tid det reelt tager at få udlændinge i selvforsørgelse eller uddannelse. |
|
Analysemodellen tager højde for, at kommunerne har forskellige forudsætninger for at integrere udlændinge, samt at udlændinge har forskellige forudsætninger for at blive integreret (på side 8 nedenfor ses en oversigt over, hvilke karakteristika der korrigeres for). De udvalgte baggrundsvariable kan forklare 72 pct. af forskellene mellem de 72 kommuner. Herved kan kommunernes integrationsindsats i højere grad måles og sammenlignes.
Ifølge rangordningen er udlændinge på introduktionsydelse i Grindsted Kommune 7,2 måneder hurtigere (den forventede gns. varighed minus den observerede gns. varighed) til at blive selvforsørgende eller komme i uddannelse end modellen forudsiger ud fra kommunens og den enkelte udlændings forudsætninger.
Grindsted er sammen med Høje Taastrup, Kjellerup, Helsingør og Horsens Kommuner dermed blandt de fem kommuner, hvor udlændinge pÃ¥ introduktionsydelse ifølge effektmÃ¥lingen er hurtigst til at blive selvforsørgende eller komme i uddannelse i perioden 1999 til 2005, nÃ¥r der tages hensyn til en række karakteristika.Â
Derimod er udlændinge på introduktionsydelse i Værløse, Haslev, Hedensted, Skive og Brøndby Kommuner op til 6 måneder længere end modellen forudsiger de bør være, til at blive selvforsørgende eller komme i uddannelse i den samme periode.
Det skal bemærkes, at effektmålingen måler på kommunernes integrationsindsats i hele perioden 1999 til 2005, dvs. at de kommuner, som i slutningen af perioden har ændret deres indsats markant, først på længere sigt vil kunne aflæse en effekt heraf i effektmålingen. Desuden omfatter målingen alle kommuner, der i perioden 1999 til 2005 har mere end 80 integrationsforløb under integrationsloven, som modtager introduktionsydelse. For nogle kommuner omfatter målingen således relativt få personer, hvilket betyder at den enkelte let kan påvirke kommunens placering på rangordningen.
Tabel 4: Effektmålet for 72 kommuners integrationsindsats når succesfuld integration er bestemt som selvforsørgelse eller uddannelse i mindst 6 måneder1
|
|
||||||||||||
Rang-ordning |
Kommune |
Observerede gns. varighed (mdr.) |
Forventet gns. varighed (mdr.) |
Effektmål |
Sign. niveau2 |
Antal forløb |
Andel afsluttede forløb |
|
|||||
1 |
Grindsted |
31,052 |
38,258 |
-7,206 |
*** |
89 |
58 |
|
|||||
2 |
Høje Taastrup |
22,845 |
29,935 |
-7,090 |
*** |
224 |
71 |
|
|||||
3 |
Kjellerup |
35,640 |
40,528 |
-4,898 |
*** |
85 |
39 |
|
|||||
4 |
Helsingør |
33,027 |
37,034 |
-4,007 |
*** |
175 |
46 |
|
|||||
5 |
Horsens |
32,554 |
36,478 |
-3,924 |
*** |
190 |
46 |
|
|||||
6 |
Albertslund |
22,508 |
25,698 |
-3,189 |
* |
119 |
74 |
|
|||||
7 |
Åbenrå |
36,117 |
39,276 |
-3,159 |
** |
83 |
43 |
|
|||||
8 |
Frederikshavn |
38,482 |
41,471 |
-2,988 |
*** |
139 |
39 |
|
|||||
9 |
Frederiksberg |
31,021 |
33,911 |
-2,890 |
*** |
269 |
50 |
|
|||||
10 |
Ishøj |
23,999 |
26,788 |
-2,789 |
|
85 |
73 |
|
|||||
11 |
Hjørring |
35,137 |
37,680 |
-2,543 |
* |
120 |
37 |
|
|||||
12 |
Hørsholm |
36,937 |
39,310 |
-2,373 |
* |
112 |
43 |
|
|||||
13 |
Greve |
35,325 |
37,457 |
-2,132 |
* |
120 |
42 |
|
|||||
14 |
Rødovre |
31,685 |
33,770 |
-2,086 |
* |
161 |
52 |
|
|||||
15 |
Korsør |
37,159 |
39,135 |
-1,976 |
* |
127 |
32 |
|
|||||
16 |
Allerød |
36,392 |
38,367 |
-1,975 |
|
112 |
45 |
|
|||||
17 |
Esbjerg |
36,373 |
37,979 |
-1,606 |
* |
286 |
37 |
|
|||||
18 |
Ballerup |
33,366 |
34,902 |
-1,537 |
|
139 |
45 |
|
|||||
19 |
Nykøbing-Falster |
37,116 |
38,544 |
-1,428 |
|
110 |
35 |
|
|||||
20 |
Hvidovre |
30,521 |
31,838 |
-1,317 |
|
153 |
57 |
|
|||||
21 |
København |
32,540 |
33,523 |
-0,983 |
** |
2472 |
51 |
|
|||||
22 |
Vejle |
36,412 |
37,380 |
-0,967 |
|
340 |
39 |
|
|||||
23 |
Sæby |
40,206 |
40,985 |
-0,779 |
|
82 |
24 |
|
|||||
24 |
Roskilde |
35,387 |
35,958 |
-0,571 |
|
198 |
46 |
|
|||||
25 |
Vordingborg |
37,727 |
38,282 |
-0,555 |
|
106 |
33 |
|
|||||
26 |
Silkeborg |
38,824 |
39,281 |
-0,457 |
|
277 |
32 |
|
|||||
27 |
Middelfart |
38,932 |
39,153 |
-0,221 |
|
103 |
30 |
|
|||||
28 |
Thisted |
36,513 |
36,717 |
-0,204 |
|
116 |
39 |
|
|||||
29 |
Søllerød |
39,009 |
39,090 |
-0,081 |
|
149 |
28 |
|
|||||
30 |
Morsø |
38,933 |
38,954 |
-0,021 |
|
102 |
39 |
|
|||||
31 |
Holbæk |
39,012 |
39,014 |
-0,001 |
|
194 |
34 |
|
|||||
32 |
Svendborg |
40,656 |
40,640 |
0,016 |
|
141 |
26 |
|
|||||
33 |
Græsted-Gilleleje |
40,956 |
40,938 |
0,019 |
|
82 |
20 |
|
|||||
34 |
Sønderborg |
40,380 |
40,209 |
0,171 |
|
187 |
29 |
|
|||||
35 |
Grenå |
41,277 |
41,088 |
0,189 |
|
82 |
23 |
|
|||||
36 |
Ã…lborg |
39,518 |
39,325 |
0,193 |
|
625 |
31 |
|
|||||
37 |
Fredensborg-Humlebæk |
38,167 |
37,966 |
0,202 |
|
97 |
36 |
|
|||||
38 |
Glostrup |
32,917 |
32,703 |
0,214 |
|
87 |
54 |
|
|||||
39 |
TÃ¥rnby |
36,481 |
36,166 |
0,316 |
|
164 |
41 |
|
|||||
40 |
Fredericia |
37,900 |
37,562 |
0,337 |
|
208 |
33 |
|
|||||
41 |
Brønderslev |
41,423 |
41,070 |
0,353 |
|
88 |
20 |
|
|||||
42 |
Ã…rhus |
37,592 |
37,217 |
0,375 |
|
1749 |
38 |
|
|||||
43 |
Ringsted |
38,495 |
38,109 |
0,385 |
|
112 |
32 |
|
|||||
44 |
Randers |
39,344 |
38,916 |
0,428 |
|
251 |
31 |
|
|||||
45 |
Ribe |
39,641 |
39,124 |
0,517 |
|
123 |
27 |
|
|||||
46 |
Bornholm |
42,554 |
42,034 |
0,521 |
|
155 |
17 |
|
|||||
47 |
Holstebro |
39,633 |
39,098 |
0,535 |
|
181 |
28 |
|
|||||
48 |
Pandrup |
42,002 |
41,451 |
0,551 |
|
80 |
18 |
|
|||||
49 |
Kolding |
40,043 |
39,459 |
0,584 |
|
248 |
27 |
|
|||||
50 |
Skanderborg |
41,693 |
41,042 |
0,651 |
|
113 |
26 |
|
|||||
51 |
Gentofte |
39,416 |
38,713 |
0,703 |
|
259 |
29 |
|
|||||
52 |
Solrød |
39,714 |
38,995 |
0,719 |
|
120 |
29 |
|
|||||
53 |
Hillerød |
39,064 |
38,185 |
0,879 |
|
179 |
35 |
|
|||||
54 |
Gladsaxe |
36,815 |
35,915 |
0,900 |
|
230 |
39 |
|
|||||
55 |
Herning |
38,628 |
37,666 |
0,961 |
|
212 |
33 |
|
|||||
56 |
Køge |
38,539 |
37,576 |
0,963 |
|
152 |
26 |
|
|||||
57 |
Odense |
39,669 |
38,658 |
1,011 |
*** |
1059 |
31 |
|
|||||
58 |
Dronninglund |
42,681 |
41,503 |
1,178 |
|
81 |
22 |
|
|||||
59 |
Haderslev |
41,568 |
40,350 |
1,218 |
|
122 |
27 |
|
|||||
60 |
Næstved |
38,387 |
37,028 |
1,359 |
* |
279 |
33 |
|
|||||
61 |
Odder |
40,960 |
39,593 |
1,367 |
|
109 |
27 |
|
|||||
62 |
Lyngby-Tårbæk |
38,090 |
36,611 |
1,479 |
* |
259 |
37 |
|
|||||
63 |
Sorø |
40,394 |
38,592 |
1,803 |
* |
95 |
34 |
|
|||||
64 |
Slagelse |
36,370 |
34,397 |
1,973 |
|
96 |
50 |
|
|||||
65 |
Kalundborg |
37,529 |
35,522 |
2,008 |
|
85 |
29 |
|
|||||
66 |
Ringkøbing |
42,566 |
40,525 |
2,042 |
* |
82 |
21 |
|
|||||
67 |
Viborg |
40,776 |
38,714 |
2,062 |
*** |
224 |
26 |
|
|||||
68 |
Værløse |
39,790 |
37,658 |
2,132 |
* |
101 |
27 |
|
|||||
69 |
Haslev |
42,429 |
40,024 |
2,404 |
** |
89 |
27 |
|
|||||
70 |
Hedensted |
42,417 |
39,340 |
3,077 |
*** |
85 |
26 |
|
|||||
71 |
Skive |
42,569 |
37,663 |
4,906 |
*** |
120 |
18 |
|
|||||
72 |
Brøndby |
37,592 |
31,036 |
6,556 |
*** |
109 |
38 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Hele landet |
37,891 |
37,891 |
0,000 |
|
23.563 |
35 |
|
|||||
Kilde: Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne målt ved udlændinges selvforsørgelse, 1999-2005, AKF, juni 2006. 1 Da analysen er baseret på data for godt 7 år, er det af tekniske grunde valgt at basere effektmålet på den forventede varighed op til 4 år. Det betyder, at den beregnede gennemsnitlige varighed i hver enkelt kommune højest kan være 4 år. 2 ***, ** og * betyder, at sandsynligheden for, at effektmålet for hver kommune er forskellig fra landsgennemsnittet er mindre end henholdsvis 5 pct., 10 pct. og 20 pct. Ingen * betyder at effektmålet er insignifikant, dvs. at man statistisk ikke kan afvise at den sande værdi af effektmålet er lig med landsgennemsnittet. |
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
31.346 |
I forhold til den sidste effektmåling om selvforsørgelse fra marts 2005 er der nu 19 flere kommuner, der indgår i analysen og analyseperioden er udvidet med næsten to år. Grindsted, Høje Taastrup og Kjellerup Kommuner indgik ikke i den tidligere rapport, hvilket også var tilfældet for Værløse, Haslev og Brøndby Kommuner. Helsingør og Horsens Kommuner var placeret som henholdsvis nr. 16 og 1, dvs. at Helsingør er rykket meget op i rangordningen og Horsens er rykket lidt ned. I bunden af rangordningen lå Hedensted Kommune som nr. 50 og Skive som nr. 51. De lå således også i den tidligere analyse i bunden af rangordningen.
Det er især resultaterne for de kommuner, der ligger i toppen og i bunden af rangordningen, der er signifikante (en til tre stjerner), dvs. at deres placering i forhold til landsgennemsnittet er sikker. De kommuner, der ligger i midten af rangordningen, er ikke statistik signifikante, dvs. at der er en vis statistik usikkerhed med hensyn til deres nøjagtige placering. Denne statistiske usikkerhed betyder, at den indbyrdes placering på rangordningen mellem kommuner, der ligger tæt på hinanden, ikke skal overfortolkes.
Denne analyse giver ikke et endeligt svar på, hvilke kommuner der er bedst/dårligst til at integrere udlændinge under integrationsloven, idet der kan være forudsætninger blandt kommunerne og blandt udlændingene, som det ikke har været muligt at inddrage i denne effektmåling. Målingen er dog af væsentlig højere kvalitet end en sammenligning af kommunerne ved simple nøgletal, idet der tages højde for en række væsentlige forskelle mellem kommunerne og udlændingene. Modellen vil løbende blive tilpasset og videreudviklet, og der vil, om muligt, blive inddraget nye variable i målingen af effekten af kommunernes integrationsindsats.
Analysen kan især anvendes til at skabe erfaringsudveksling mellem kommunerne, således at de kommuner, der viser sig at yde en mindre effektiv indsats kan lære af de kommuner, som viser sig at yde en effektiv indsats. Ved at fokusere på, hvad de effektive kommuner gør anderledes i deres indsats, er det muligt for alle kommunerne at blive bedre til at udføre den daglige integrationsindsats. Integrationsministeriet vil således opfordre kommunerne til større erfaringsudveksling om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af integrationsindsatsen.
I forhold til den første effektmåling af kommunernes integrationsindsats målt på udlændinges selvforsørgelse fra marts 2005, er der nu korrigeret for flere karakteristika for kommunerne og for udlændingene (markeret med kursivt i nedenstående oversigt). Det har desuden været forsøgt at inddrage flere forudsætninger end dem der fremgår af nedenstående, men disse viste sig ikke at have indflydelse på analysen.
Oversigt over hvilke karakteristika der tages højde for i effektmålingen |
Kommunale karakteristika, der tages højde for |
· den kommunale ledighedsprocent, · andelen af indvandrere fra tredjelande i kommunen i forhold til indbyggertallet, · andelen af indvandrere omfattet af integrationsloven i forhold til indbyggertallet, · andelen af arbejdspladser, der kræver kvalifikationer på højt eller mellemhøjt niveau, · antallet af arbejdspladser i kommunen i forhold til befolkningen i den erhvervsaktive alder |
Udlændinges karakteristika, der tages højde for |
· køn, · opholdsgrundlag, · oprindelsesland, · alder, · om personen bor sammen med en partner, og om det i givet fald er en dansker, · børn, · år for opholdstilladelse, · helbred (målt ved antal sygesikringsydelser og ved om personen er kvoteflygtning eller har humanitær opholdstilladelse), · hvilket spor i danskundervisningen personen er blevet placeret på[5], · om personen bor i et socialt udsat boligområde |
Se AKFs baggrundsrapport â€Benchmarkinganalyse af integrationen i kommunerne mÃ¥lt ved udlændinges selvforsørgelseâ€, 1999-2005, AKF, juni 2006 for yderligere informationer om de udvalgte karakteristika. |
I Integrationsministeriet er der nu oprettet en ny enhed – Integrationsservice - med særlig viden om integrationsindsatsen på udannelses- og beskæftigelsesområdet. Integrationsservice skal opsamle og formidle gode praktiske erfaringer fra kommuner, virksomheder og uddannelsesinstitutioner mv. især inden for områderne beskæftigelse og uddannelse. Læs mere om Integrationsservice og deres bud på områder, der betaler sig at prioritere i integrationsindsatsen, på Integrationsministeriets hjemmeside og i nedenstående boks.
Integrationsservice |
Integrationsservice skal bistå kommunerne med at styrke integrationsindsatsen ved at udbrede og forankre en mere effektiv og kvalitativt bedre integration i kommunerne. Integrationsservice formulerer og tilrettelægger sine aktiviteter med afsæt i følgende seks indsatsområder: · Lovgivning og arbejdsmarkedsstrukturer · Forvaltning og organisering i kommunerne · Aktørsamarbejde · Mødet mellem den ledige med anden etnisk baggrund end dansk og danske myndigheder · Forberedelse til job og uddannelse · Integration i virksomheder og uddannelsesinstitutioner Da formidlingen af gode erfaringer udgør en hjørnesten i Integrationsservices arbejde, har konsulentenheden overtaget ansvar for drift og vedligeholdelse af Integrationsministeriets erfaringsdatabase. Integrationsministeriets Erfaringsdatabase er et godt redskab for kommunerne, fordi de her kan læse om hinandens erfaringer med integrationsprojekter indenfor mange forskellige områder. Erfaringsdatabasen er oplagt at bruge til inspiration, samt når kommunerne ønsker at vide, hvilke metoder der har hhv. virket og ikke virket andre steder. På databasen findes ligeledes erfaringer fra foreninger og private aktører, og hver uge tilføjes nye erfaringer i databasen. Find den på Integrationsministeriets hjemmeside og brug den! Integrationsservice om 10 ting der betaler sig i integrationsindsatsen: 1. At sætte sig konkrete mål og sørge for at prioritere integrationsindsatsen 2. At lave en enstrenget integrationsindsats i samarbejde med AF 3. At opkvalificere flygtninge, indvandrere og efterkommere 4. At gøre en indsats for de selvforsørgende 5. At gøre brug af mentorordninger – både på arbejdspladsen og uddannelsesstedet 6. At styrke vejledningsindsatsen 7. At prioritere både læreruddannelsen og efteruddannelsen af lærere 8. At sætte særlig fokus på unge og kontanthjælp 9. At samarbejde med de private og offentlige virksomheder 10. At bruge hinanden – og Integrationsservice! |
Se mere om Integrationsservice på Integrationsministeriets hjemmeside www.inm.dk/integrationsservice. |
|
||
|
|
|
INFO udgives af Ministeriet for flygtninge, Indvandrere og integration Holbergsgade 6 1056 København K
TÂ Â Â Â 33 92 33 80 FÂ Â Â Â 33 11 12 39 EÂ Â Â Â [email protected] WÂ Â Â www.inm.dk |
Redaktion: Line Møller Hansen
Udgivet: Juni 2006 |
|
[1] Se bl.a. kapitel 4 i â€Effekten af kommunernes integrationsindsats mÃ¥lt ved udlændinges beskæftigelse†fra februar 2006 for en gennemgang af disse undersøgelser.
[2] Ministeriet offentliggør ogsÃ¥ en effektmÃ¥ling af kommunernes integrationsindsats mÃ¥lt ved udlændinges beskæftigelse eller uddannelse (den seneste blev offentliggjort i februar 2006: â€Effekten af kommunernes integrationsindsats mÃ¥lt ved udlændinges beskæftigelse†og er tilgængelig pÃ¥ Integrationsministeriets hjemmeside www.inm.dk).
[3] Dvs. at nyankomne udlændinge, som var forsørget af deres ægtefælle, fx mange familiesammenførte personer, ikke indgår i denne analyse.
[4] Der indgår i analysen 23.563 forløb i måleperioden. Det bemærkes, at antallet af integrationsforløb ikke præcist afspejler antallet af personer i analysen, idet nogle flytter til en anden kommune før de er blevet selvforsørgende eller er kommet i uddannelse og derfor indgår i analysen med mere end et forløb (ca. 10 pct. flytter fra en kommune til anden i analyseperioden).
[5] Spor 1 er for personer, som er (latinsk) analfabeter, spor 2 er for personer, som har en kort medbragt uddannelse og spor 3 for personer med en lang medbragt uddannelse (fra 1. januar 2004 er benævnelsen ændret, sÃ¥ de tre â€spor†nu betegnes som danskuddannelse 1, 2 og 3).