Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

 

 

Gældende formulering

 

 

  

I det følgende gengives de relevante dele af de relevante gældende bestemmelser i udlændinge-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august 2005:

 

 

 

  

 

 

   § 9 a. ---

  

   Stk. 1 – 4. ---

 

   Stk. 5. Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der er statsborger i Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn,

1)       hvis den pÃ¥gældende har indgÃ¥et aftale eller fÃ¥et tilbud om ordinær fuldtidsansættelse hos en herværende arbejdsgiver i henhold til en hos arbejdsgiveren gældende dansk overenskomst, der vedrører det pÃ¥gældende arbejde, og hvor der som aftalepart pÃ¥ lønmodtagersiden mindst er tale om en lokal fagforening, som er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorganisation,

2)       hvis den pÃ¥gældende pÃ¥ et arbejdsomrÃ¥de, hvor løn- og ansættelsesvilkÃ¥rene sædvanligvis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, har indgÃ¥et aftale eller fÃ¥et tilbud om ordinær fuldtidsansættelse hos en herværende arbejdsgiver som forsker, underviser, funktionær i en ledende stilling eller specialist m.v., eller

3)       hvis den pÃ¥gældende uden for de i nr. 1 og 2 nævnte tilfælde har indgÃ¥et aftale eller fÃ¥et tilbud om ordinær fuldtidsansættelse hos en herværende arbejdsgiver pÃ¥ sædvanlige løn- og ansættelsesvilkÃ¥r.

 

   Stk. 6-10. ---

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stk. 11. Udlændingestyrelsen videregiver uden udlændingens samtykke oplysning om meddelelse af opholdstilladelse efter stk. 5 til det regionale arbejdsmarkedsråd. Udlændingestyrelsen kan i den forbindelse, herunder i elektronisk form, videregive følgende oplysninger:

1)       Lønmodtagerens navn.

2)       Arbejdsgiverens navn og adresse og arbejdsstedets beliggenhed.

3)       Lønmodtagerens arbejdsfunktioner, titel, rang, stilling og jobkategori.

4)       Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og dets forventede varighed, hvis der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse.

5)       Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   § 59. ---

  

   Stk. 1 – 7. ---

 

   Stk. 8. Ved straffens udmåling efter stk. 7, nr. 2, skal det betragtes som en særlig skærpende omstændighed, at bistanden er ydet for vindings skyld eller i gentagelsestilfælde, eller at der ved samme dom dømmes for flere forhold af forsætlig bistand til ulovligt ophold her i landet.

 

Lovforslaget

 

§ 1

 

I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.  I § 9 a, stk. 5, nr. 1-3, ændres ”fuldtidsbeskæftigelse” til: ”beskæftigelse mindst 30 timer om ugen”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. I § 9 a indsættes efter stk. 10 som stk. 11-15:

 

”Stk. 11. Hvis en virksomhed, der er etableret i Danmark, har indgået en kollektiv overenskomst om løn- og arbejdsforhold med en dansk lønmodtagerorganisation, jf. stk. 5, nr. 1, kan Udlændingestyrelsen godkende, at virksomheden ansætter statsborgere fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn til at udføre nærmere angivne arbejdsfunktioner inden for overenskomstens dækningsområde efter en anmeldelse af ansættelsesforholdet til Udlændingestyrelsen.

  Stk. 12. Udlændingestyrelsen kan endvidere godkende, at en virksomhed, der har indgået en overenskomst som nævnt i stk. 11, ansætter statsborgere fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn i stillinger som omhandlet i stk. 5, nr. 2, efter en anmeldelse af ansættelsesforholdet til Udlændingestyrelsen. Det er en betingelse, at virksomheden har dokumenteret, at der er tale om arbejdsfunktioner, som falder inden for de omhandlende stillingskategorier.

  Stk. 13. En udlænding, der er statsborger i Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn, og som har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse under vilkår som nævnt i stk. 5, nr. 1 eller 2, hos en arbejdsgiver godkendt efter stk. 11 eller 12, opnår ved anmeldelse til Udlændingestyrelsen opholdstilladelse. Opholdstilladelsen skal mod forevisning af legitimation afhentes af udlændingen inden 30 dage.

  Stk. 14. En anmeldelse efter stk. 13 skal underskrives af arbejdsgiver og arbejdstager og indeholde oplysninger som nævnt i stk. 16, nr. 1-5.   

  Stk. 15. Udlændingestyrelsen kan inddrage en godkendelse meddelt efter stk. 11 eller 12, hvis arbejdsgiveren lader en udlænding udføre arbejde på vilkår, der ikke er i overensstemmelse med godkendelsen, og udlændingen ikke i øvrigt har tilladelse til at udføre det pågældende arbejde. Udlændingestyrelsen kan til brug for en afgørelse efter 1. pkt. indhente en udtalelse fra det regionale arbejdsmarkedsråd. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.”

  Stk. 11 bliver herefter stk. 16.

 

 

3. I § 9 a, stk. 11, der bliver stk. 16, indsættes efter ”stk. 5”: ”og 13”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. I § 9 a indsættes som stk. 16-18:

 

  ” Stk. 17. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan bestemme, at de i stk. 11-16 nævnte regler tillige gælder for arbejdsgivere, der ikke har indgået kollektiv overenskomst med en dansk lønmodtagerorganisation, jf. stk. 5, nr. 1.   

  Stk. 18. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan fastsætte regler om, at statsborgere fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn er fritaget for krav om opholdstilladelse som nævnt i stk. 5.

  Stk. 19. Stk. 5-18 finder tilsvarende anvendelse for statsborgere fra Bulgarien og Rumænien.”

 

 

 

 

 

5. I § 59 indsættes efter stk. 7 som stk. 8:

 

   ”Stk. 8. Med bøde straffes den udlænding, som ikke inden for den i § 9 a, stk. 13, fastsatte frist på 30 dage afhenter sin opholdstilladelse.”

   Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 9 og 10.