|
|
|
Dato: |
||
Notat- S 3072 og S 3076.doc |
||
|
|
|
Notat med besvarelse på § 20 spørgsmål om uddannelsesmønstret blandt efterkommere og antallet af udenlandske studerende, der arbejder i Danmark efter endt studieophold
1. Uddannelsesmønstret blandt efterkommere (S 3072)
Unge andengenerationsindvandrere afgrænses i besvarelsen som 16-24-årige efterkommere. En person betegnes som efterkommer, hvis personen er født i Danmark, og ingen af personens forældre både er dansk statsborger og født i Danmark.
I besvarelsen ses der på de 16-24-årige efterkommeres igangværende uddannelse og ikke på de 16-24-årige efterkommeres højeste fuldførte uddannelse, da en betydelig del af de 16-24-årige efterkommere er så unge, at de ikke har fuldført deres uddannelse.
De 16-24-årige efterkommere opdeles i aldersgrupperne 16-19-årige og 20-24-årige, da de 16-19-årige typisk vil være i gang med en ungdomsuddannelse, mens de 20-24-årige typisk vil være i gang med en videregående uddannelse. Det bemærkes, at en ungdomsuddannelse omfatter en almengymnasial, en erhvervsgymnasial eller en erhvervsfaglig uddannelse. En videregående uddannelse omfatter en kort, mellemlang og lang videregående uddannelse samt en bacheloruddannelse.
De senest tilgængelige oplysninger for Integrationsministeriet om efterkommeres uddannelsesmønster er fra skoleåret 2003/2004, der i besvarelsen sammenlignes med skoleåret 1994/1995. Oplysningerne bygger på data fra Danmarks Statistik.
Tabel 1.1 og 1.2 viser den igangværende uddannelse blandt 16-19-årige efterkommere fra hhv. vestlige og ikke-vestlige lande, fordelt på køn.
Det fremgår af tabel 1.1 og 1.2, at der fra skoleåret 1994/1995 til skoleåret 2003/2004 har været en stigning i andelen af 16-19-årige efterkommere, der er i gang med en ungdomsuddannelse. Stigningen har været størst blandt efterkommere fra ikke-vestlige lande. Blandt 16-19-årige mandlige efterkommere fra ikke-vestlige lande er andelen, der er i gang med en ungdomsuddannelse, steget fra 41 pct. i skoleåret 1994/1995 til 52 pct. i skoleåret 2003/2004. Blandt 16-19-årige kvindelige efterkommere fra ikke-vestlige lande er den tilsvarende andel steget fra 45 pct. i skoleåret 1994/1995 til 57 pct. i skoleåret 2003/2004.
Det bemærkes, at kategorien â€anden uddannelse†i tabel 1.1 og 1.2 omfatter grundskole og videregÃ¥ende uddannelse.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Tabel 1.3 og 1.4 viser den igangværende uddannelse blandt 20-24-årige efterkommere fra hhv. vestlige og ikke-vestlige lande, fordelt på køn.
Det fremgår af tabel 1.3 og 1.4, at der fra skoleåret 1994/1995 til skoleåret 2003/2004 har været en stigning i andelen af 20-24-årige kvindelige efterkommere, der er i gang med en videregående uddannelse. Blandt 20-24-årige kvindelige efterkommere fra ikke-vestlige lande er andelen, der er i gang med en videregående uddannelse, steget fra 14 pct. i skoleåret 1994/1995 til 27 pct. i skoleåret 2003/2004. Blandt 20-24-årige kvindelige efterkommere fra vestlige lande er den tilsvarende andel steget fra 30 pct. i skoleåret 1994/1995 til 36 pct. i skoleåret 2003/2004.
Desuden fremgår det af tabel 1.3 og 1.4, at der har været en stigning i andelen af 20-24-årige mandlige efterkommere fra ikke-vestlige lande, der er i gang med en videregående uddannelse, fra 16 pct. i skoleåret 1994/1995 til 19 pct. i skoleåret 2003/2004. Derimod er den tilsvarende andel faldet blandt mandlige efterkommere fra vestlige lande fra 30 pct. i skoleåret 1994/1995 til 27 pct. i skoleåret 2003/2004.
Det bemærkes, at kategorien â€anden uddannelse†i tabel 1.3 og 1.4 omfatter grundskole og ungdomsuddannelse.
|
2. Antallet af udenlandske studerende, der arbejder i Danmark efter endt studieophold (S 3076)
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling udarbejdede i efterÃ¥ret 2005 en analyse af, hvorvidt udenlandske kandidater bliver i Danmark efter endt uddannelse. Analysen bygger pÃ¥ en særkørsel fra Danmarks Statistik og omfatter alle udenlandske studerende, der i perioden 1992-2002 afsluttede en længere videregÃ¥ende uddannelse. De personer, der kom til Danmark mere end et Ã¥r før studiestart, er ikke medtaget i analysen. Kun de udlændinge, der kom til Danmark specifikt for at studere, er altsÃ¥ medtaget.Â
Analysen viser, at ca. 60 pct. af de udenlandske studerende, der afsluttede et helt uddannelsesforløb i Danmark i årene 1992 til 2002, stadig er i Danmark et år efter afsluttet uddannelse.
Analysen belyser endvidere arbejdsmarkedstilknytningen for de færdiguddannede udenlandske studerende 1 år efter end dansk uddannelse, jf. tabel 2.1. Det fremgår af tabellen, at 57 pct. af de færdiguddannede udenlandske studerende med en dansk lang videregående uddannelse er i beskæftigelse i Danmark 1 år efter endt dansk uddannelse. For bachelorer og forskere er den tilsvarende andel henholdsvis 19 pct. og 61 pct.
Ministeriet er ikke bekendt med lignende analyser fra andre lande.Â
Tabel 2.1: Arbejdsmarkedstilknytning for færdiguddannede udenlandske studerende 1 år efter endt dansk uddannelse |
|||
|
|
Samlet total for perioden 1992-2002 |
Gennemsnitlige andele for perioden 1992-2002 |
Bachelor |
|||
|
Beskæftiget |
14 |
19 % |
|
Ledig |
4 |
5 % |
|
Uden for arbejdsstyrken |
10 |
13 % |
|
Udvandrede |
47 |
63 % |
Lang videregående uddannelse |
|||
|
Beskæftiget |
273 |
57 % |
|
Ledig |
45 |
9 % |
|
Uden for arbejdsstyrken |
55 |
11 % |
|
Udvandrede |
106 |
22 % |
Forskeruddannelse |
|||
|
Beskæftiget |
71 |
61 % |
|
Ledig |
1 |
1 % |
|
Uden for arbejdsstyrken |
17 |
15 % |
|
Udvandrede |
27 |
23 % |
Kilde: Særkørsel fra Danmarks Statistik for Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. |
Udlændingestyrelsen og Integrationsministeriet arbejder i øjeblikket på at udvikle statistikker, der kan belyse spørgsmålet om, hvor mange udenlandske studerende, der har fået en opholdstilladelse til uddannelse, som efter endt studieophold får en opholdstilladelse med henblik på arbejde. Det er hensigten, at disse statistikker skal offentliggøres i et kommende nyhedsbrev fra Integrationsministeriet om globalisering og ny indvandring, som forventes offentliggjort i april 2006.