UDENRIGSMINISTERIET                                                        J.nr. 104.A.1.e.3 Sydgruppen Den 14. december  2005 EVALUERINGSPROGRAM  2006 - 2007 Danidas evalueringer har som overordnet formål at bidrage til at forbedre udvik- lingsbistanden ved at øge indsigten i dens processer og resultater. I forlængelse heraf har evalueringerne to delformål: Erfaringsopsamling og dokumentation.   Erfaringsopsamling: Evalueringer skal bidrage til at forbedre bistanden gennem op- samling, analyse og udbredelse af erfaringer fra igangværende og afsluttede bistands- aktiviteter. Evalueringer skal søge årsager og forklaring på, hvorfor aktiviteter lykkes eller mislykkes og producere viden, der bidrager til at gøre fremtidige aktiviteter me- re relevante og effektive. Målgruppen er Danidas ledelse og medarbejdere, relevante interessenter i samarbejdslandene samt den danske og udenlandske bistandsfaglige ressourcebase. Evalueringer, der primært sigter mod erfaringsopsamling, planlægges ud fra strategiske og operationelle behov i bistandsadministrationen.   Dokumentation: Evalueringer skal desuden bidrage med faglig dokumentation til politiske beslutningstagere og offentligheden om anvendelsen og resultaterne af bi- standsmidlerne samt bidrage til en bedre forståelse af udviklingsbistanden, dens mu- ligheder og begrænsninger, som instrument for økonomisk og social forandring. Evalueringer, hvis primære formål er dokumentation, planlægges således, at der over tid opnås en passende dækning af geografiske områder, store og små samarbejdslan- de samt sektorer.   Begge formål skal tilgodeses i Danidas evalueringsvirksomhed. Dog skal de enkelte evalueringer ikke nødvendigvis opfylde begge målsætninger i samme grad. Evalueringsprogrammet er tilrettelagt, så det over en årrække, med udgangspunkt i bistandens overordnede mål, omfatter: tematiske evalueringer af udvalgte temaer på tværs af sektorer og lande, f.eks. ligestilling i udviklingsbistanden, miljøaspekter, menneskerettigheder, institu- tionel kapacitet og harmonisering; bistandsformer, f.eks. bistand gennem NGO’er, blandede kreditter, budgetstøtte, projekt- og programbistand og humanitær bistand; landeprogramevalueringer, som omfatter den samlede danske bistand til et en- kelt land. Efter indførelsen af performance reviews vil disse evalueringer ændre karakter;  
2 sektorevalueringer, som omfatter en eller flere sektorer i et samarbejdsland, eller en sektor i en række samarbejdslande. Disse evalueringer gennemføres som of- test i fællesskab med andre donorer; impact (resultat) evalueringer af igangværende eller afsluttede projekter og pro- grammer; multilateral bistand. I takt med at dansk bilateral bistand i overvejende grad gennemføres som sektor- programstøtte til programsamarbejdslandenes egne sektorprogrammer, og i tæt sam- arbejde med andre donorer, samt i lyset af bestræbelserne på gennem harmonisering at nedbringe transaktionsomkostningerne i modtagerlandene (bl.a. ved at nedbringe antallet af bilaterale missioner og undgå overlappende aktiviteter) gennemføres et stigende antal evalueringer i fællesskab med partnerlandene og andre donorer.   Der skal i evalueringsvirksomheden opbygges et partnerskab med modtagerlandet specielt i forbindelse med lande- og sektorprogramevalueringer. Etablering af et så- dant partnerskab kræver en aktiv indsats for at sikre et fælles ejerskab til evaluerin- gerne gennem fælles planlægning, udvælgelse af evalueringshold og gennemførelse af evalueringen. Forberedelsen involverer klarlæggelse af ansvarsforholdene mellem på den ene side de decentraliserede donoradministrationer og partnerlandets mini- sterier som ”stakeholders” og på den anden side evalueringskontorerne som ansvar- lige for uafhængige evalueringer. Dette kræver generelt længere forberedelsestid, og sammen med den lovbefalede EU-licitationsprocedurer fører det til evalueringer, som tager op til to år. Denne udvikling er delvis affødt af Rom og Paris Erklæringerne. I begyndelsen af 2006 vil DAC’s evalueringsnetværk udgive ”Evaluation Quality Standards” og ”Guidance for Conducting Effective Joint Evaluations”. Det nødvendiggør en revi- sion af Danidas evalueringspolitik fra 1997 og evalueringsretningslinierne fra 1999 (lettere revideret i 2001). En gruppe donorer ,”Nordic+ gruppen” (Danmark, Norge, Sverige, Finland, Irland, Nederlandene og Storbritannien) har som et konkret skridt i retning af flere fælles evalueringer koordineret deres planlægning af evalueringer. Dette har medført, at ni af de 14  igangværende evalueringer gennemføres i fællesskab med andre donorer. Evalueringskontoret vil deltage i relevante fælles evalueringer af enkelte sektorer i samarbejdslandene og i fælles donor-evalueringer af multilaterale organisationer og af humanitær bistand inden for rammerne af DAC-samarbejdet. Der er i program- met taget højde for, at der skal være kapacitet til at deltage i sådanne, på nuværende tidspunkt, ikke planlagte aktiviteter. Aktivitetsomfanget afspejler kontorets reduce- rede kapacitet.
3 For at have den nødvendige fleksibilitet til at prioritere på grundlag af de ændringer i forhold til relevans og ressourcer, der sker i løbet af året, er nedenstående liste der- for en bruttoliste, der indeholder igangværende, planlagte og mulige evalueringer. Danidas Evalueringsprogram 2006 - 2007 Periode   år/kvartal Status     Start Slut Tematiske 04/4 - 07/1 I gang    Exit strategier (fælles, Sverige leder) 05/1 - 06/4 I gang    Opfølgningsstudier 05/1 06/2 I gang Tsunami (fælles, OCHA 05/1 - 08/1 I gang Harmonisering (fælles, 05/2 - 06/4 I gang    Bistandens resultater (fælles, Sverige leder) 05/4 - 06/4 I gang Støtte til den 07/2 - 08/2 God regeringsførelse Bistandsformer 03/1 - 06/1 I gang Budgetstøtte (fælles, 06/2 - 06/4 Analyse af Project 06/4 - 07/4 Sektorprogrambistand 07/1 - 07/4 Rådgiverbistand Landeprogrammer 05/4 - 07/1 I gang    Uganda 06/1 - 07/1 I gang    Bhutan 06/4 - 08/3 Tanzania 07/1 - 08/2 Ghana 07/3 - 08/4 Mozambique Sektorer 03/3 - 06/1 I gang Vand- og sanitetsprogrammer 06/1 - 06/4 I gang Landbrugssektorprogram, Mozambique 06/3 - 08/2 Sundhedssektorprogram, Tanzania 07/3 - 08/4 Transportsektoren 07/4 - 08/4 Decentralisering Impact evalueringer 04/4 - 06/4 I gang HIMA (landbrug, miljø, 06/1 - 07/1 Akvakultur, Bangladesh 07/1 - 08/2 Biveje Multilaterale 01/4 - 06/4 I gang    EU-bistand: Koordination/komplementaritet/kohærens (fælles, Sverige leder) 04/1 - 06/1 I gang    Multilaterale organisationers evalueringskapacitet (fælles, DK leder UNDP, Canada leder UNICEF)
4 TEMATISKE EVALUERINGER Evaluering af exit strategier Nogle gange skal bistandssamarbejde på projekt- og programniveau afsluttes før det forudsete tidspunkt. Ligeledes har de nordiske lande alle oplevet, at hele landepro- grammer er blevet lukket. Afslutning af samarbejdet kan enten være en planlagt ud- fasning over et længere forløb, eller en afbrydelse af samarbejdet med kort varsel. Denne fællesnordiske evaluering skal søge at afdække styrker og svagheder ved de strategier, der anvendes såvel på sektorniveau som på landeniveau, når bistandssam- arbejdet indstilles. Analysen skal i særlig grad se på, hvordan risikovurderinger og - strategier i forhold til udfasning/afbrydelse er blevet indbygget i planlægningen og gennemførelsen af bistandsaktiviteter på forskellige niveauer, og hvorledes de opnå- ede resultater er gjort bæredygtige. Evalueringen, der ledes af Sverige med Norge, Danmark og Nederlandene som deltagere, er under forberedelse og gennemføres i 2006. Et begrænset antal samarbejdslande vil blive udvalgt som cases.   Opfølgningsstudier Udredningen af Danidas Evalueringsfunktion anbefalede, at der blev foretaget en evaluering af gennemførelsen af evalueringsrapporternes anbefalinger. Det vil sige, at der bliver foretaget en systematisk gennemgang af, om anbefalingerne i praksis har den ønskede virkning på projekter, programmer eller politikker. To pilotstudier er blevet gennemført i 2005 og to andre er planlagt i 2006. En synteserapport vil blive udarbejdet i 2006. Tsunami ”Tsunami Evaluation Coalition” blev dannet i februar 2005. Den omfatter en bred kreds af FN organisationer, donorer, internationale NGO’er og Røde Kors/Røde Halvmåne, som samarbejder for at harmonisere evalueringerne af Tsunami bistan- den. De deltagende organisationer forsøger at lette den byrde, evalueringerne påfø- rer de humanitære organisationer ved at deles om ToR og erfaringer, samt ved at arbejde sammen om fem overordnede tematiske evalueringer: Koordination; be- hovsanalyser; effekter på lokalt niveau; sammenhængen mellem nødhjælp, genop- bygning og udvikling; og donorernes respons. Evalueringen koordineres af OCHA. Danmark leder det tematiske studie af donorernes respons. Evalueringen vil blive færdiggjort i april 2006.    Harmonisering Harmoniseringsbestræbelserne i Zambia vil i 2006 være så fremskredne, at det plan- lægges at gennemføre en tværgående, tematisk evaluering i samarbejde med de øvri- ge donorer. Evalueringen vil blive gennemført i fællesskab af Danmark, Nederlan- dene, Irland, Norge, Sverige og Storbritannien under nederlandsk ledelse i tæt sam- arbejde med de zambianske myndigheder. Et af de emner, der vil blive vurderet, er effekten på den zambianske administration. En kandidat til en efterfølgende fælles- evaluering er Nicaragua.
5 Støtte til den private sektor i sektorprogrammerne I lyset af den private sektors betydning inden for mange sektorer, vil evalueringen, på baggrund af udvalgte eksempler på støtte til den private sektor inden for ram- merne af sektorprogrammer på bl.a. vandområdet og landbrug, uddrage erfaringer til brug for udvikling af den fremtidig støtte på området. Første fase vil omfatte desk studier af relevant baggrundsmateriale (program- og komponentbeskrivelser m.v.), mens der i en evt. senere fase vil blive tale om feltarbejde.   Bistandens resultater i de enkelte udviklingslande Bilaterale og multilaterale donorer har i de senere år gennemført evalueringer af de- res landeprogrammer. Danida har hidtil gennemført syv: Bolivia, Nicaragua og Viet- nam i 2002, Burkina Faso i 2001, Zimbabwe i 2000 samt Egypten og Bangladesh i 1999. Alle disse evalueringer har haft store vanskeligheder med at etablere en klar årsagssammenhæng mellem den enkelte donors bistand og udviklingen i det pågæl- dende land. På baggrund af disse erfaringer har OECD/DAC Evalueringsgruppen besluttet at forsøge at evaluere resultaterne af den samlede udviklingsbistand til de enkelte udviklingslande. Evalueringen vil søge at vurdere udviklingsbistanden i en bredere sammenhæng, der omfatter de samlede relationer mellem donorlandene og udviklingslandet. Arbejdet iværksattes i 2005. God regeringsførelse God regeringsfølelse er både et tværgående hensyn og selvstændige programmer i de fleste samarbejdslande. Tilgangen varierer fra land til land afhængig af konteksten. En evaluering med sigte på at lære af erfaringerne på tværs af landene er planlagt i 2007. BISTANDSFORMER Budgetstøtte En lang række donorer, herunder Danmark, yder en stigende andel af den samlede bistand som ubunden budgetstøtte til landenes statsbudgetter. Derved øges modta- gerlandenes muligheder for at foretage reelle prioriteringer af de offentlige udgifter. Desuden bliver den demokratiske proces styrket internt i regeringen og i parlamen- tet, og kontrollen med det offentliges udgiftsanvendelse bliver mere transparent. Storbritannien har taget initiativ til at en fælles evaluering, som støttes af en lang række bilaterale donorer samt de regionale udviklingsbanker. Evalueringen startede i 2003. Den består af flere faser: i) udvikling af evalueringsmetodologi; ii) forberedel- ses- og feltstudier i syv lande; iii) syntesefasen; iv) formidling. Evalueringen forventes afsluttet i begyndelsen af 2006. Analyse af Programme Completion Reports (PCRs) Evalueringskontoret er ansvarlig for de afsluttende rapporter, som skal udarbejdes af programledelsen ved afslutningen af en fase og godkendes af den relevante sty- ringskomité. Alle rapporter skal gemmes i Programdatabasen af den ansvarlige sags- behandler. Et forbedret og simplificeret format blev introduceret i 2004 og revideret
6 i 2005. I 2006 vil en analyse af de samlede programerfaringer blive foretaget på pi- lot-basis med henblik på at udarbejde en syntese af erfaringerne og at udvikle en systematisk videndeling. Den første analyse vil blive baseret på PCRs fra udvalgte sektorer i enkelte lande. Rådgiverbistand I 2001 blev der foretaget et studie af brugen af rådgivere i dansk-finansierede udvik- lingsaktiviteter. Studiet kortlagde udviklingen i anvendelsen af rådgivere og fandt generelt, at der var behov for at ændre deres rolle fra kontrollanter i den ”forreste linie”, specialrådgivere og donorkontrollerede programledere til støtter til kapaci- tetsopbygning og institutionel udvikling i partnerinstitutionerne. På baggrund af de indgående ændringer i udviklingssamarbejdet blev der i februar 2004 udgivet et ”Po- licy Paper on Technical Assistance in Danish Bilateral Aid”, hvor man fokuserede på harmonisering, ejerskab og på at bringe rådgiverbistanden i overenstemmelse med den nationale politik. En evaluering i begyndelsen af 2007 af opfølgningen på policy papiret i programforberedelse og gennemførelse, indeholdende en vurdering af de forskellige typer af rådgiverbistand (Danida-rekrutterede rådgivere, fælles pul- jefinansierede rådgivere, firmarådgivere, etc.), er under overvejelse.    Sektorprogrambistand En tværgående vurdering af erfaringerne med to generationer sektorprogrambi- stand. Temaer vil omfatte organisering af bistandsindsatser, harmonisering, ejerskab, donorsamarbejde, anvendelse af rådgivere, støtte til kapacitetsopbygning og sektor- reformer, kvalitet af policy dialog samt brug af sektorbudgetstøtte. Evalueringen vil ligge i naturlig forlængelse af de igangværende/planlagte sektorevalueringer af vand/sanitet, landbrug, sundhed og uddannelse.   LANDEPROGRAMEVALUERINGER Uganda Dansk bilateral bistand til Uganda  blev genoptaget i 1987, og i 90’erne var Uganda den næststørste modtager af dansk bilateral bistand. Den totale dansk-finansierede bistand var i perioden 1987-2003 var næsten 5 mia. kr. Performance review’et i 2003 anbefalede at man gennemførte en evaluering af det meget omfattende dansk-ugan- desiske samarbejde. Selvom en fælles Uganda strategi er under udarbejdelse, vil det vare nogle år, før man kan foretage en fællesevaluering sammen med andre donorer. I samarbejde med premierministerens kontor er der udviklet en fremgangsmåde for en landeprogramevaluering, som er på linie med den løbende debat i DAC. Evalue- ringen vil tage udgangspunkt i de nationale rammebetingelser for den danske ind- sats, især den nationale fattigdomsbekæmpelsesplan, god regeringsførelse, generelle reformer af offentlige institutioner samt den makro-økonomiske udvikling i landet. De danske strategi- og policybeslutninger, relevansen af aktiviteterne og modalite- terne af gennemførelsen vil udgøre evalueringens hovedfokus og vil blive vurderet i forhold til den samlede indsats ydet af de internationale donorer. Et forstudie af tilgængelig dokumentation er i gang, og et internationalt udbud af selve evalueringen
7 er startet. Evalueringen planlægges igangsat i marts 2006. Bhutan Evalueringen vil være udgangspunkt for planlægningen af den forsatte danske bi- standsindsats i Bhutan efter udløbet af den nuværende strategiperiode i 2007. I lan- destrategien for Bhutan (2003-07) forudses, at den danske bistand gradvist vil blive justeret i lyset af, at Bhutan som følge af udviklingen i vandkraftssektoren vil blive i stand til at dække en stadig større del af udviklingsomkostningerne. På denne bag- grund vil der være behov for at vurdere, om det indtægtsmæssige grundlag er tilste- de for at indlede en justering af bistandsaktiviteterne, herunder tage stilling til hvor- dan bæredygtigheden af de nuværende aktiviteter indenfor miljø- og bysektoren, sundhedssektoren, uddannelsessektoren samt god regeringsførelse kan sikres. Bhu- tan-evalueringen vil komplementere den fælles evaluering af exit strategier. Forberel- serne til evalueringen påbegyndtes i 2005. Tanzania Tanzania er den største modtager af dansk udviklingsbistand (592 mio. kr. i 2004). Indtil nu er der ikke været foretaget nogen landeprogramevaluering. Den nuværende landestrategi udløber 1. januar 2006, men set i lyset af det igangværende arbejde med at lave en fælles strategi for Tanzania (Joint Assistance Strategy – JAS), som forven- tes afsluttet medio 2006, vil Danmark tilslutte sig denne strategi. Selv om en uafhængig monitoreringsgruppe har fulgt Tanzania’s fattigdomsbekæmpelsesstrate- gi-proces, er forholdene omkring evaluering af JAS ikke afklarede. Derfor er en eva- luering af det dansk-tanzanianske udviklingssamarbejde til og med 2006 planlagt i 2007. Ghana Evalueringen vil med udgangspunkt i landestrategien 2004-08 fokusere på ramme- betingelserne for og den strategiske tilrettelæggelse af den danske indsats, specielt i forhold til den nationale fattigdomsafhjælpningsplan, god regeringsførelse og refor- mer, landets vækstpotentiale og decentralisering og reformer af offentlige institutio- ner. Endvidere vil harmonisering og finansieringsmodaliteter være centrale emner. Evalueringen påbegyndes i begyndelsen af 2007. Mozambique Mozambique er den tredjestørste modtager af dansk udviklingsbistand (405 mio. kr. i 2004). Der har ikke tidligere været en evaluering af landeprogrammet. En evalue- ring af udviklingssamarbejdet er tentativt planlagt i 2007-08. SEKTOREVALUERINGER Vand- og sanitetsprogrammer Omkring 10 pct. af den bilaterale bistand ydes til drikkevand og sanitet. Evaluerin- gen vil fokusere på finansiel og institutionel bæredygtighed, som anses for at være en væsentlig forudsætning for, at sektoren vil kunne nå de ambitiøse mål på en bære- dygtig måde. Evalueringen vil derfor fokusere lige så meget på sektorens evne til at
8 levere relevante og omkostningseffektive serviceydelser til forskellige befolknings- grupper som på den danske indsats i sektoren. Visse af de tværgående temaer i bi- standen vil blive særligt undersøgt, idet kvinder spiller en stor rolle specielt i relation til vandforsyning, og miljøpåvirkningen af vandforbrug og spildevand er ikke uvæ- sentlige. Desuden vil omkostningseffektiviteten af indsatserne blive vurderet, her- under effektiviteten af administrationen af programmerne. Evalueringen blev iværk- sat medio af 2004 og forventes afsluttet primo 2006. Landbrugssektorprogrammet i Mozambuque Den første fase af det nationale landbrugssektorprogram PROAGRI, som ledes af det mozambicanske landbrugs- og fiskeriministerium, er blevet støttet af mange do- norer, inkl. Verdensbanken, EU og Danida siden starten i 2000. Danmark har igen- nem sit eget landbrugssektorprogram, ASPS, støttet gennemførelsen af PROAGRI og kapacitetsudvikling på nationalt niveau men også konkrete aktiviteter på provins- niveau i Tete, Manica og Cabo Delgado. En fælles evaluering af PROAGRI ledet af Mozambique’s regeringsmyndigheder er blevet påbegyndt til gennemførelse i 2006, og Danida vil støtte evalueringen med råd og finansiering, hvis der er behov herfor. Sundhedssektorprogrammet i Tanzania Sundhedssektorprogrammet tegner sig for en fjerdedel af den samlede danske støtte til Tanzania (550 mio. kr. for perioden 1999-2004 og 606 mio. kr. i 2004-09). Da Danida har et tæt samarbejde med de øvrige donorer i sundhedssektoren, tilrette- lægges evalueringen som en fællesevaluering med andre donorer. Evalueringen for- beredende arbejde startes i slutningen af 2006, og evalueringen skal være færdig me- dio 2008, så den kan bidrage til udformningen af det næste sektorprogram. Transportsektoren Dansk støtte til transportsektoren, primært til veje, har i mange år ligget på omkring 10 pct. af den bilaterale bistand. En evaluering som skal vurdere de overordnede resultater, målopfyldelse og effektivitet er planlagt i 2007-08. Denne evaluering skal udformes parallelt med den planlagte impact evaluering af biveje (se nedenfor). Decentralisering Decentraliseringsreformer af den lokale forvaltning er blevet udviklet og igangsat af de fleste af Danmark’s programsamarbejdslande. Siden 1996 er der fra dansk side gennemført 10 programmer til støtte for nationale decentraliseringsreformer. Skønt det ikke er en egentlig sektor, er decentralisering af funktioner, ansvarsområder og ressourcer af afgørende betydning for alle sektorer. Nøglespørgsmål til resultaterne er, om serviceydelserne, ansvarligheden og det lokale demokrati er blevet forbedret. På langt sigt er en evaluering af støtten til decentralisering en prioritet, helst I form af en fællesevaluering. IMPACT (RESULTAT) EVALUERINGER  
9 Landbrugsprogrammet HIMA i Tanzania   Det planlægges at evaluere indsatsen gennem diverse HIMA-projekter, som siden 1989 har søgt at fremme bæredygtigt landbrug og naturressourceforvaltning. Formå- let er at vurdere impact – hvilke virkninger har en sådan langvarig indsats haft – samt at identificere nogle relevante erfaringer, som kan anvendes i andre landbrugs- programmer og i naturressourceforvaltning. Evalueringen er igangsat i 2005 og felt- arbejdet vil blive udført i 2006.    Akvakulturprojekter i Bangladesh Projektet i Mymensingh startede i 1989 og blev afsluttet i januar 2004. Danida har støttet projektet gennem hele perioden. Et uformelt samarbejde med Department of Fisheries i Mymensingh startede dog allerede i 1977. Projektet opfattes af donorerne som værende banebrydende for fattigdomsbekæmpelsen i landbrugssektoren.   Danida giver p.t. støtte, som en del af sektorprogrammet for landbrug og fiskeri, til to lignende komponenter i det sydlige Bangladesh og en erfaringsopsamling vil der- for være nyttigt på flere fronter. Evalueringen planlægges gennemført i 2006. Biveje Danmark støtter anlæg og vedligeholdelse af biveje i transportsektorprogrammer (eller i andre programmer som f.eks. landbrugssektorprogrammer) i mindst syv pro- gramsamarbejdslande (Bangladesh, Benin, Ghana, Nicaragua, Tanzania, Uganda og Zambia). I mange fokuseres på biveje i landdistrikterne. Biveje er en forudsætning for lokal økonomisk og social udvikling. En impact evaluering af støtten til biveje i udvalgte lande er under overvejelse til evalueringsprogrammet i 2007-08.   MULTILATERALE EVALUERINGER EU-bistanden Koordination, komplementaritet og kohærens har været centrale elementer i EU- bistanden siden Maastricht Traktaten. På nederlandsk initiativ er en fælles EU-evalu- ering af disse aspekter iværksat. Forberedelserne har trukket i langdrag, fordi det har været vanskeligt at afgrænse evalueringen, ligesom et forstudie er blevet kasseret. Et nyt forstudie blev iværksat i september 2003. På baggrund heraf er der nu iværksat en række studier af EU’s eksterne relationer, deltagelse i den globale dialog, bi- standsprioriteter og landeprogrammering. Evalueringen ledes af Sverige. Multilaterale organisationers evalueringskapacitet I de sidste 10 år er gennemført en række evalueringer af multilaterale organisationer ofte som et samarbejde mellem en række donorer. Denne type evaluering har vist sig at være både omkostningstung og tidskrævende for alle involverede parter. De multilaterale organisationer bør imidlertid selv være i stand til at levere relevant og troværdig dokumentation om deres indsatser. Kvaliteten og uafhængigheden af de multilaterales evalueringsafdelinger samt deres produkter er en afgørende forudsæt- ning for, at bilaterale donorer kan opfylde deres tilsynspligt på basis af organisatio- nernes egne evalueringer, eventuelt suppleret med stikprøveundersøgelser. Et pilot-
10 studie – ledet af Danmark – af blev gennemført i 2004. Efterfølgende er kvaliteten af evalueringskapaciteten i UNDP blevet vurderet i 2005 af Danmark, Nederlandene og Storbritannien, og en vurdering af UNICEF blev påbegyndt i 2005 af Canada, Irland og Norge. Potentielle kandidater for 2006 er IADB og GEF . --oo0oo--