Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 403.A.7 NAB 24. november 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 29,4 mio. kr. i støtte til et program til bekæmpelse af menneskehandel i EU’s nabolande. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er bevilget på finansloven til det bilaterale naboskabsprogram. b. Baggrund EU's nye naboer mod øst, Naboskabslandene, står over for væsentlige ud- fordringer på demokrati- og menneskerettighedsområdet. Menneskehandel, som betegnes som en moderne form for slaveri, er udbredt i landene og medvirker til betydelige menneskerettighedskrænkelser. De faktorer, der fremmer menneskehandlen i landene, omfatter sociale og økonomiske ulig- heder i samfundet, arbejdsløshed m.v. Den organiserede kriminalitets sti- gende involvering har øget kompleksiteten i bestræbelserne på at bekæmpe menneskehandel.   Belarus og Moldova er blandt de største ophavslande for menneskehandel til bl.a. Vesteuropa og Rusland. I Belarus er unge kvinder den mest sårbare gruppe. Kvinderne søger udenlands i håb om en indtægt til f.eks. at dække uddannelse. Samtidig ses en tendens til øget handel med mænd og børn til især Rusland som henholdsvis tvungen arbejdskraft og sexslaver. I Moldova medvirker udbredt fattigdom, kønsdiskrimination og en generel mangel på muligheder til en massiv udvandring. Mere end 10 pct. af befolkningen, heraf især mange kvinder og børn, skønnes at ende som ofre for menne- skehandel.   Ukraine er både oprindelses-, transit- og destinationsland for menneske- handel. Her er unge kvinder fra landområderne den mest udsatte gruppe. Som i Belarus ses også en øget tendens til handel med mænd og børn til især Rusland.   Også Bulgarien og Rumænien er berørt af sammenlignelige problemstillin- ger som Belarus, Moldova og Ukraine.  
2 Programbeskrivelse Programmets overordnede mål er gennem en menneskeretsbaseret dagsor- den at bekæmpe menneskehandel i naboskabslandene. Programmet vil spe- cifikt fokusere på Belarus, Moldova og Ukraine. Desuden vil programmet omfatte en regional komponent, der også omfatter Bulgarien og Rumænien. I samtlige lande står bekæmpelse af menneskehandel højt på den politiske dagsorden. En overordnet strategi for programmet er at styrke det institutionelle sam- arbejde for bekæmpelse af menneskehandel. Programmet vil således støtte samarbejdet mellem nationale myndigheder, internationale organisationer og NGO’er. Programmet vil fokusere på fire hovedområder:   1. Forebyggende aktiviteter, herunder informationskampagner.   2. Retshåndhævelse ved bl.a. at styrke de eksisterende nationale strategier på området og opbygge kapaciteten hos myndigheder og organisationer til at gennemføre strategierne.   3. Beskyttende aktiviteter over for ofrene i tæt samarbejde med relevante in- stitutioner.   4. Styrkelse af et regionalt og internationalt samarbejde på området, bl.a. gennem afholdelse af erfaringsudvekslende seminarer og regionale træ- ningsaktiviteter.   Programmet vil arbejde inden for eksisterende nationale og regionale ram- mer og i tæt samarbejde med andre donorer. Der vil blive oprettet styrings- komitéer på landeniveau, hvor lokale og internationale organisationer med ansvar for gennemførelsen af programmet vil deltage. En regional styrings- komité vil blive oprettet for de regionale aktiviteter med deltagelse af en re- præsentant fra samtlige involverede lande. International Organisation of Migration (IOM), som har hovedkontor i Genève og landekontorer i alle de berørte lande vil være ansvarlig for at koordinere programmet.   Udenrigsministeriet vil yde teknisk konsulentbistand særligt i opstartfasen, hvor de konkrete aktivitetsplaner vil blive udarbejdet. Udenrigsministeriet vil endvidere lede et årligt regionalt forummøde. Her vil status og fremtidi- ge aktiviteter for programmet blive drøftet og erfaringer udvekslet. Budget Det samlede budget andrager 29,4 mio. kr. fordelt på følgende poster: Støtte til Belarus ..............................................................................5,0 mio. kr. Støtte til Moldova............................................................................5,0 mio. kr. Støtte til Ukraine..............................................................................6,0 mio. kr. Regionale aktiviteter........................................................................6,0 mio. kr.
3 Teknisk bistand, review ..................................................................2,0 mio. kr. Koordinering af programaktiviteter, IOM Kiev .........................2,5 mio. kr. Administration 5 pct., IOM Geneve. ...........................................1,4 mio. kr. Uallokerede. .....................................................................................1,5 mio. kr. I alt  .................................................................................................29,4 mio. kr. Udgifterne vil blive afholdt med 29,4 mio. kr. under § 06.11.19.40. Nabo- skabsindsatser i Rusland, Belarus, Ukraine, Bulgarien og Rumænien. Væsentlige risikoelementer Der er en risiko for, at bekæmpelse af menneskehandel ikke vil bevare den høje prioritering hos myndighederne, og at der vil blive allokeret færre res- sourcer til området. Da programmet primært vil blive gennemført af NGO’er, forventes risikoen at have mindre betydning for programmets gennemførelse. Der er endvidere en risiko for en uhensigtsmæssig kamp om fordeling af ressourcerne i styringskomitéerne. I forbindelse med udform- ning af arbejdsbeskrivelsen for styringskomiteerne søges der taget højde for denne problemstilling. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bevilling under Na- boskabsprogrammet, hvor totaludgiften overstiger 5 mio. kr. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans- udvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 29,4   mio. kr. i støtte til et program til bekæmpelse af menneskehandel i EU’s na- bolande. Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven 2005 stilles til rådighed under § 06.11.19. Bilateralt naboskabsprogram. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.