Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 403.Rusland.2. NAB 24. november 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 20 mio. kr. i støtte til første fase af et økonomisk udviklingsprogram for de to russiske regioner i Østersø-området, Kaliningrad og Pskov. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er bevilget på finansloven til det bilaterale naboskabsprogram. b. Baggrund Ruslands økonomi har oplevet betydelig fremgang i de senere år. Den øko- nomiske vækst er dog ikke kommet alle lige meget til gode. Nærområderne Kaliningrad og Pskov ligger langt fra de russiske kraftcentre, og her er der fortsat stor fattigdom og en lavere industrialiseringsgrad end i resten af lan- det. Kaliningrad og Pskov spiller samtidig en vigtig rolle for stabilitet og økonomisk integration i Østersø-regionen. Økonomisk udvikling af de to regioner skal bidrage til, at EU’s udvidelse ikke skaber nye skillelinier i Europa, herunder ikke mindst på grænsen mel- lem de baltiske lande og Rusland. Bevillingen skal også bidrage til en styrket dansk  position og gennemslagskraft i den russiske del af Østersø-regionen - på længere sigt også kommercielt. Analyser viser, at vedvarende og bred økonomisk vækst, bl.a. i Kaliningrad og Pskov, kræver betydelig udvikling af de rammevilkår, som gælder for den private sektor. Med udgangspunkt i de hidtidige erfaringer med dansk bi- stand til Rusland vil fremme af rammevilkårene for den private sektor blive søgt opnået gennem kapacitetsudvikling af såvel den private sektors egne aktører, som af relevante offentlige aktører, herunder navnlig på kommu- nalt niveau. Programmet lægger endvidere vægt på at fremme det demokra- tiske samspil mellem de private og offentlige aktører.   Bevillingen sigter bl.a. på støtte til små og mellemstore virksomheders er- hvervsorganisationer, udvikling af dialogen mellem arbejdsmarkedets parter
2 med udgangspunkt i grundlæggende demokratiske spilleregler og nedbrin- gelse af bureaukrati i udvalgte kommuner i de to regioner.   Programbeskrivelse Bevillingens overordnede formål er at støtte de russiske myndigheders be- stræbelser på at forbedre levevilkårene for befolkningerne i Kaliningrad- og Pskov-regionerne gennem udvikling af de nødvendige rammevilkår for er- hvervsudvikling og beskæftigelse. Målsætningen er at effektivisere eksisterende virksomheder og at fremme etableringen af nye små og mellemstore virksomheder, som er konkurren- cedygtige, også internationalt. Virksomhederne skal opnå bedre markedsad- gang, arbejdsmarkedsforholdene i regionerne skal styrkes, og udbuddet af relevant kvalificeret arbejdskraft skal støttes gennem udannelsesmæssige indsatser og arbejdsmarkedstiltag. Der skal også gennemføres en mere ef- fektiv erhvervslovgivning, lettere adgang til virksomhedsregistrering og enk- lere told- og beskatningsforhold for virksomhederne gennem støtte til of- fentlige myndigheder, herunder udvalgte vækstkommuner i de to regioner. Bevillingen støtter følgende områder, som er gensidigt supplerende: 1) Fremme af små og mellemstore virksomheder og 2) Effektivisering af sam- arbejdet mellem arbejdsmarkedets parter samt træning og uddannelse. 1) Formålet med støtten er at styrke virksomhedernes konkurrenceevne og dermed forbedre adgangen til det russiske marked og til eksportmarkeder- ne. Støtten går til brancheorganisationer inden for de udvalgte sektorer med det formål at gøre dem i stand til bedre at tale med én stemme i dialogen med myndighederne, herunder navnlig på kommunalt niveau. Formålet er også at sikre, at myndighedernes sektorpolitikker, strategier og programmer er relevante for organisationernes medlemsvirksomheder. Endelig er formå- let af skabe bedre betingelser for erhvervslivet gennem støtte til bekæmpel- sen af korruption, bureaukrati og flaskehalsproblemer i udvalgte vækst- kommuner. Støtten vil også gå til et begrænset antal udbydere af erhvervskonsulentydel- ser, hvoraf nogle er kommunale. Der lægges vægt på relevant, professionel og serviceorienteret støtte til virksomhederne. Udvælgelsen sker på basis af virksomhedernes egne behov. Endelig ydes støtte til kreditordninger gennem etablering af en låne- og/eller garantifond med tilknyttet rådgivning. I samarbejde med blandt andet lokale pengeinstitutter skal fonden være med til at øge små virksom- heders adgang til kredit. Der lægges også vægt på kreditgivning til opstart af ny virksomhed. 2) Formålet er at styrke arbejdsmarkedssystemet, så det effektivt kan imø- dekomme krav og behov fra arbejdsmarkedets parter inden for de udvalgte sektorer. Der er blandt andet behov for at støtte arbejdstagerorganisationer, som ofte er svagt funderede. Støtten går til fremme af en effektiv samar-
3 bejdsstruktur arbejdsmarkedets parter imellem. Konkret støttes twinning- arrangementer og andre direkte samarbejder mellem russiske og udenland- ske institutioner/organisationer. Endelig ydes støtte til omstrukturering og kapacitetsudvikling af et begræn- set antal teknisk-faglige uddannelsesinstitutioner. Dette gøres for at imøde- komme nye behov og krav til arbejdsstyrken i en markedsøkonomi. Budget Bevillingen for første fase er på 20 mio. kr. i 2005. Bevillingen dækker før- ste fase af et forventet 5-årigt udviklingsprogram (2005-2009) på i alt 110 mio. kr. De følgende faser ventes budgetteret med henholdsvis 45 mio. kr. i 2006 og 45 mio. kr. i 2007. Der ventes udsendt to rådgivere til hhv. Kali- ningrad- og Pskov-regionen. Det samlede budget er fordelt på følgende poster: 1. Støtte til små og mellemstore virksomheder ............................. 7,3 mio. kr. 2. Støtte til samarbejdet mellem arbejdsmarkedets parter, samt træning og uddannelse ........................................................ 6,3 mio. kr. 3. Rådgiverbistand............................................................................. 2,0 mio. kr. 4. Revision, reviews........................................................................... 1,0 mio. kr. 5. Uallokerede midler........................................................................ 1,4 mio. kr. 6. Budgetmargin ................................................................................ 2,0 mio. kr. I alt .................................................................................................... 20,0 mio. kr. Tilsagnet vil blive afholdt med 20 mio. kr. under § 06.11.19.40. Naboskabsind- satser i Rusland, Belarus, Ukraine, Bulgarien og Rumænien. Væsentlige risikoelementer Henset til et betydeligt russisk ejerskab af programmet anses der ikke at være væsentlige risici forbundet med gennemførelsen af programmet. De politiske risici anses for små. Målopfyldelsen er dog afhængig af, at tilstrækkeligt mange virksomheder deltager i indsatsområderne. Målopfyldelsen forudsætter også, at der er tilstrækkelig interesse fra lokale finansielle institutioner til at deltage i kredit- og garantiordningen. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bevilling under Na- boskabsprogrammet, hvor totaludgiften overstiger 5 mio. kr. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans- udvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 20   mio. kr. i støtte til første fase af et økonomisk udviklingsprogram for de to russiske regioner Kaliningrad og Pskov. Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven 2005 stilles til rådighed under § 06.11.19. Bilateralt naboskabsprogram. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.