Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 73.B.176 FNG 29. november 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2009 ydes gældslettelse til Irak i form af eftergivelse af restgæld på i alt 257 mio. kr., inkl. tilskrevne renter på garanterede eksportkreditter. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på de følgende års budgetoverslag. b. Baggrund Iraks bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2004 beregnet til mellem USD 630 og USD 810 sammenlignet med over USD 3.000 i begyndelsen af 1980’erne. Indbyggertallet skønnedes i 2003 at være 24,7 mio., og den årlige befolkningstilvækst for perioden 1990-2003 var i gennemsnit 2,4 pct. Den offentlige udlandsgæld opgjordes i 2002 til USD 125 mia., heraf USD 42 mia. til de vestlige kreditorlande i Parisklubben.   Irak indgik den 21. november 2004 en aftale med sine kreditorer i Parisklubben. Aftalen indebærer en samlet gældsreduktion på 80 pct. (fra ca. USD 39 mia. til godt USD 9 mia.). Den første fase med en gældsreduktion på 30 pct. strækker sig frem til udløbet af den nuværende aftale med Den internationale Valutafond (IMF). Aftalen forventes i løbet af andet halvår af 2005 at blive afløst af et såkaldt IMF Stand By Arrangement, der vil indlede den anden fase af gældsreduktionen på yderligere 30 pct. Ved en vellykket gennemførelse af dette IMF arrangement, som forventes at strække sig frem til 2008, vil de sidste 20 pct. blive eftergivet i løbet af 6 år. Iraks restgæld på 20 pct. skal tilbagebetales over 23 år indledt med en afdragsfri periode. Aftalen forudsætter som andre Parisklub-aftaler sammenlignelig behandling af andre kreditorer. Projektbeskrivelse Danmark deltager i Parisklub-aftalen med eksportkreditfordringer på i alt ca. 315 mio. kr. inkl. rentetilskrivning opgjort pr. ultimo 2004. De garanterede eksportkreditter er udstedt af Danmarks Erhvervsfond inden
2 1991, hvor Irak invaderede Kuwait. Gælden vil blive omlagt og eftergivet over tre faser: I den første fase eftergives 30 pct. af gælden pr. 31/12-2004 inkl. påløbne renter. Restgælden udgør herefter 70 pct. Afdrag på hovedstolen indledes ikke i første fase. I den anden fase bringes gældsreduktionen op på 60 pct. af hovedstolen. Restgælden omlægges over 23 år indledt med 6 års afdragsfri periode. Renter kapitaliseres. Den anden fase forventes afsluttet senest ved udgangen af 2008. I den tredje og sidste fase ydes den sidste del af gældsreduktionen, hvorved den samlede gældsreduktion bringes op på 80 pct. Indledningen af denne fase forudsætter en vellykket gennemførelse af IMF-arrangementet.   Betaling af restgælden finder sted som aftalt under den anden fase med tillæg af de kapitaliserede renter. Budget Det samlede budget andrager 257 mio. kr. fordelt på følgende poster: Fase 1 ..............................................................................................94,5 mio. kr. Fase 2 ..............................................................................................94,5 mio. kr. Fase 3 ..............................................................................................63,0 mio. kr. Budgetmargin...................................................................................5,0 mio. kr. I alt  ...............................................................................................257,0 mio. kr. Udgiften til gældseftergivelsen vil blive afholdt inden for bistandsbudgettet over de næste 5 år, forudsat Irak opfylder de indgåede forpligtelser, og gældseftergivelsen kan gennemføres som planlagt.   Udgiften vil blive afholdt under § 06.32.07.14. Gældslettelse til udviklingslandene. Væsentlige risikoelementer Der er ikke egentlige risikoelementer forbundet med gældseftergivelsen i sig selv. Den følger den i Parisklubben indgåede multilaterale aftale, der som sædvanligt er med forbehold for de bevilgende myndigheders godkendelse. Til gengæld er der en risiko for, at Irak ikke når at overholde tidsplanen og de indeholdte betingelser i de successive IMF-arrangementer. Det kan betyde, at iværksættelsen af 2. og 3. fase af gældseftergivelsen enten bliver udsat, at hele aftalen skal genforhandles, eller at aftalen slet ikke vil blive gennemført. Ligeledes vil kreditorerne i Parisklubben kunne annullere aftalen, hvis det viser sig, at kreditorer uden for Parisklubben får en mere fordelagtig behandling end Parisklub-kreditorerne. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bilateral rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr.
3 d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2009 ydes gældslettelse til Irak i form af eftergivelse af restgæld på i alt 257 mio. kr., inkl. tilskrevne renter på garanterede eksportkreditter. Udgifterne vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.07. Lånebistand. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.