a.    Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 ydes 163,1 mio. kr. i støtte til dækning af de af FN pålignede bidrag til FN’s fredsbevarende operationer i Vestsahara, Kosovo, Øst Timor, Burundi, Haiti, Liberia, Den Demokratiske Republik Congo, Elfenbenskysten, Golan og Sudan. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene. b.    Baggrund Iværksættelsen af en fredsbevarende operation under FN besluttes af FN's sikkerhedsråd. Finansieringen af udgifterne, de såkaldte pålignede bidrag, til en given fredsbevarende operation fordeles mellem FN’s medlemslande på baggrund af en fast fordelingsnøgle. De pålignede bidrag til FN’s fredsbevarende operationer afholdes over § 06.22.01.10. og § 06.36.06.21. på finansloven. De udgifter til FN’s fredsbevarende operationer, som ikke rapporteres som en del af Danmarks samlede udviklingsbistand afholdes over § 06.22.01.10., mens udgifter der medregnes som en del af Danmarks udviklingsbistand afholdes over § 06.36.06.21. Projektbeskrivelse FN’s fredsbevarende mission i Vestsahara – MINURSO – blev oprettet i april 1991. Missionen udfører et repatrieringsprogram, identificerer og registrerer vælgere samt planlægger afholdelse af valg.   FN’s overgangsadministration i Kosovo – UNMIK – blev oprettet i juni 1999. FN forestår den civile administration samt opretholdelse af lov og orden.   FN’s overgangsadministration for Øst Timor – UNTAET – blev, med Øst Timors uafhængighed i maj 2002, afløst af en ny mission, UNMISET. Begge missioner har støttet den lokale civile administration. Desuden støttes oplysning Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 119.F.16.a/1 SP 29. november 2005
2 om menneskerettigheder samt udvikling af demokrati og retssamfund. FN’s fredsbevarende mission i Burundi – ONUB – blev oprettet i september 2004. Missionens opgaver omfatter humanitær assistance, demobilisering og reintegration af tidligere kombattanter, retsreformer, øget fokus på menneskerettigheder samt valgforberedende aktiviteter. FN’s fredsbevarende mission i Haiti – MINUSTAH – blev oprettet i juni 2004. Missionens opgaver omfatter demobilisering og reintegration af tidligere kombattanter, assistance i forbindelse med den nationale forsoningsproces, støtte til afholdelse af lokal-, parlaments-, og præsidentvalg samt støtte til en forbedring af menneskerettighedssituationen. FN’s fredsbevarende mission i Liberia – UNMIL – blev oprettet i september 2003. Missionens opgaver omfatter støtte til implementering af en national fredsproces, støtte til reformer af politi- og militærstyrkerne samt assistance til en forbedring af menneskerettighedssituationen. FN’s fredsbevarende operation i Den Demokratiske Republik Congo (DRC) – MONUC – etableredes i november 1999. Missionens opgaver omfatter overvågning af våbenhvileaftalen, assistance til humanitære opgaver og overvågning af menneskerettighedssituationen, samt rådgivning og bistand til minerydning. FN’s fredsbevarende mission i Elfenbenskysten – UNOCI – blev etableret i april 2004. Missionens opgaver omfatter demobilisering og reintegration af tidligere kombattanter, repatriering, opbygning af et retssamfund, humanitær assistance, efterforskning af menneskerettighedsovergreb samt støtte til afholdelse af frie valg. FN’s observatørmission i Golan – UNDOF – blev etableret i maj 1974. Missionens opgaver omfatter opretholdelse af våbenhvileaftalen mellem Syrien og Israel. FN’s fredsbevarende mission i Sudan – UNMIS – blev oprettet i marts 2005 med henblik på at verificere og overvåge fredsaftalen mellem regeringen i Sudan og oprørsbevægelsen i syd. Herudover skal styrken støtte demobilisering, afvæbning og reintegration af de væbnede styrker. Budget Det forudses, at der i forbindelse med videreførelsen af MINURSO, UNMIK, UNMISET, ONUB, MINUSTAH, UNMIL, MONUC, UNOCI, UNDOF og UNMIS vil blive pålignet Danmark følgende bidrag for år 2005: MINURSO (Vestsahara)..............................................................1,1 mio. kr. UNMIK (Kosovo)......................................................................10,9 mio. kr. UNMISET (Øst Timor) ..............................................................1,5 mio. kr.
3 ONUB (Burundi)........................................................................16,4 mio. kr. MINUSTAH (Haiti)...................................................................20,9 mio. kr. UNMIL (Liberia) ........................................................................23,9 mio. kr. MONUC (Den Demokratiske Republik Congo) ...................34,1 mio. kr. UNOCI (Elfenbenskysten)........................................................16,1 mio. kr. UNDOF (Golan)..........................................................................1,7 mio. kr. UNMIS (Sudan) ..........................................................................36,5 mio. kr. I alt..............................................................................................163,1 mio. kr. Den endelige påligning af Danmarks bidrag til ovennævnte FN-operationer er endnu ikke foretaget. Der vil derfor kunne opstå afvigelser i forhold til de ovenfor anførte beløbsstørrelser. Udgifterne vil blive afholdt under § 06.36.06.21. FN’s Fredsbevarende operationer. c.    Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en multilateral rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. og en samlet overførsel til aktivitetsområdet § 06.36. Multilateral bistand gennem FN på mere end 5 pct. af den samlede bevilling.   e.    Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 ydes 163,1  mio. kr. i støtte til dækning af de af FN pålignede bidrag til FN’s fredsbevarende operationer i Vestsahara, Kosovo, Øst Timor, Burundi, Haiti, Liberia, Den Demokratiske Republik Congo, Elfenbenskysten, Golan og Sudan. Udgifterne vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.36.06. FN, øvrige bistandsprogrammer.   f.    Finansministeriets tilslutning foreligger.