Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrunden for lovforslaget er vedtagelsen af loven om forskningsrådgivning m.v. (lov nr. 405 af 28. maj 2003). Loven fastsætter bl.a., at Det Strategiske Forskningsråd skal rådgive sektorministerierne ved at foretage en forskningsfaglig vurdering af indkomne ansøgninger inden de enkelte ministre foretager uddeling af forskningsbevillinger.
Forslaget vedrører nedlæggelse af Forskningsrådet for udviklingsforskning. Forskningsrådet har hidtil varetaget den forskningsfaglige vurdering af ansøgninger om støtte til udviklingsforskning indenfor de bevillinger, der har været afsat til dette formål.
Lovforslaget forventes som helhed at medføre en enklere administrativ sagsgang og en styrket strategisk indsats af de bevillinger der anvendes til udviklingsforskning.
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
|
Positiv Konsekvenser /mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Negative Konsekvenser/merudgifter (hvis ja angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Forenkling af sagsgangen ved Behandling af forskningsansøg ninger |
Ingen |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til EU-retten |
Ingen |
Ingen |
1. Indledning
     Baggrunden for lovforslaget er vedtagelsen af loven om forskningsrådgivning, der oprette-
     de Det Strategiske Forskningsråd. Rådet skal inden de enkelte ministres uddeling af statslige
     forskningsbevillinger til projekter godkende uddelingsproceduren og foretage en
     forskningsfaglig vurdering af indkomne ansøgninger. Lovforslaget indebærer, at Det
     Strategiske forskningsråd overtager den forskningsfaglige vurdering, der hidtil har ligget i
     Forskningsrådet for Udviklingsforskning. Derfor nedlægges det nuværende forskningsråd
     for udviklingsforskning for at undgå dobbeltarbejde. Udviklingsministeren vil nedsætte et
     rådgivende forskningsfagligt udvalg, der vil rådgive ministeren om en mere strategisk
     anvendelse af bevillingen til udviklingsforskning.Â
                 Â
2. Historisk baggrund for oprettelse af Forskningsrådet for Udviklingsforskning og dets sammensætning.
Forskningsrådet for Udviklingsforskning blev oprettet i 1968. Ved lov om internationalt udviklingssamarbejde (lov 297 af 10. juni 1971) blev forskningsrådet lovfæstet. Rådet har i dag den opgave at afgive indstillinger om fordelingen af Udenrigsministeriets midler til udviklingsforskning.
    Â
     Forskningsrådet består af 10 medlemmer, der udpeges af Udviklingsministeren. Rådet er sammensat af repræsentanter for forskningsrådene, erhvervsorganisationer, de ikke statslige udviklingsorganisationer og embedsmænd fra Udenrigsministeriets Sydgruppe.
     Forskningsrådet foretager en forskningsfaglig vurdering af ansøgninger om tilskud til forskningsprojekter og projekter til opbygning af udviklingslandenes kapacitet på forskningsområdet og indstiller de projekter der skal modtage støtte.
3. Konsekvenser af den foreslåede ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde
På baggrund af vedtagelsen af loven om forskningsrådgivning finder regeringen, at den foreslåede lovændring vil forenkle sagsgangen ved behandlingen af ansøgninger om støtte til udviklingsforskning.
Udviklingsministeren vil i stedet nedsætte et rådgivende forskningsfagligt udvalg til at bistå med den forskningsrådgivning der fortsat skal varetages i Udenrigsministeriet. Udvalget vil få det samme antal medlemmer som det nuværende forskningsråd. Medlemmerne udpeges af udviklingsministeren. Udvalget vil blive sammensat af 5 medlemmer med forskningsfaglig baggrund, 3 medlemmer udpeget blandt medlemmerne af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde og 2 embedsmænd fra Udenrigsministeriet.
Det rådgivende udvalg vil fortsætte den igangværende udvikling mod en mere strategisk anvendelse af forskningsbevillingen. Omlægningen skal styrke sammenhængen mellem forskningen og det praktiske bistandssamarbejde og skabe en større effekt af forskningsindsatsen.