Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 46.H.1-5. HUM 21. november 2005 a.  Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2008 ydes 187 mio. kr. i støtte til   nærområdeindsatser i Somalia, Tanzania og Burundi. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på de følgende års budgetoverslag. b. Baggrund De fattige nærområder til flygtninges oprindelseslande stilles over for meget vanskelige udfordringer såvel socialt, sikkerhedsmæssigt og politisk som følge af indvandringen og tilstedeværelsen af flygtninge. Derfor lancerede regeringen i 2003 nærområdeinitiativet. Nærværende indsats bygger videre på nærområdeindsatserne iværksat i henholdsvis Tanzania og Somalia, jf. Akt 157 28/5-2003. Den nye indsats vil endvidere inddrage aktiviteter i Burundi til fremme af reintegration af et stigende antal flygtninge, som nu kan vende hjem fra Tanzania. I Somalia og Tanzania har der været gennemført eksterne gennemgange af de hidtidige indsatser, som har været positive. Aktiviteterne vurderes at have haft klare positive effekter på relationen mellem flygtninge/internt fordrevne og lokalbefolkning og har samtidig fremmet interessen i at vende tilbage til oprindelseslandet. Den ekstraordinære bistandsindsats, som nærområdeaktiviteterne udgør, vurderes at være forankret i lokalsamfundene, og de lokale myndigheder i begge lande har udtrykt stor tilfredshed med programmerne.   Projektbeskrivelse Det overordnede formål med nærområdeindsatsen er at støtte områder, som er berørt af tvungen migration, herunder at forbedre situationen for flygtninge, internt fordrevne og lokalbefolkning. Nærværende program gennemføres i tre lande. De konkrete problemstillinger varierer fra land til land.   Den politiske  og sikkerhedsmæssige situation i de pågældende lande tilsiger, at indsatserne planlægges med stor fleksibilitet for øje. Der vil således kunne ske
2 omallokeringer mellem de planlagte indsatser. I Somalia udgør presset fra internt fordrevne og tilbagevendte flygtninge fortsat en kilde til uro og konflikt, og lokale myndigheder har i flere tilfælde måttet standse organiseret repatriering. Formålet med den danske indsats er at konsolidere og udbygge aktiviteter, der forbedrer mulighederne for en ordnet og hurtigere tilbagevenden og reintegration af flygtninge og internt fordrevne. Indsatserne sker inden for følgende områder:   1)   Produktive sektorer og økonomisk vækst   2)   En velfungerende social infrastruktur, herunder uddannelse, vand og sanitet. Tanzania huser fortsat flere flygtninge end noget andet land i Afrika. Støtten skal konsolidere flygtninges adgang til beskyttelse samt forbedrede levevilkår for flygtningene og lokalbefolkningen. Indsatserne sker inden for følgende områder: A) Forbedret kapacitet til at beskytte flygtninge gennem styrkelse af asylmyndigheder på centralt og lokalt niveau samt en række civilsamfundsgrupper involveret i flygtningearbejde, herunder træning i tanzanisk og international lovgivning om flygtninges rettigheder og pligter. B) Reduktion af nedslidningen af miljøet gennem integreret naturressourceforvaltning og konflikthåndtering i lokalsamfundene. C) Adgang til håndværkeruddannelse til især yngre flygtninge og tanzaniere. D) Forbedrede vand- og sanitetsforhold i lejrene og lokalsamfundene.   Fredsprocessen i Burundi har muliggjort, at flygtninge fra Tanzania nu kan begynde at vende hjem. Indsatsen fokuserer på lokalområder, som modtager de tilbagevendte flygtninge. Indsatsen skal bidrage til en permanent løsning for flygtninge i Tanzania gennem støtte til repatriering og reintegration i hjemlandet, ligesom der ydes støtte til freds- og forsoningsprocessen i Burundi. Indsatserne skal ske inden for følgende områder: A) Øget fødevaresikkerhed samt adgang til boliger, B) Forsoningstiltag mellem lokalbefolkningen, tilbagevendte flygtninge og internt fordrevne. C) Uddannelse i kraft af skolerehabilitering og støtte til skolelærere. Indsatsen gennemføres af tre udvalgte partnere: Højkommissariatet for Flygtninge (UNHCR), Adventist Development and Relief Agency Danmark (ADRA) og Folkekirkens Nødhjælp (FKN).   I tilknytning til programmet fortsættes den rådgivende enhed på ambassaden i Nairobi og i kontoret for humanitær bistand og NGO-samarbejde. Begge enheder bemandes med en medarbejder. Til dette formål afsættes 6 mio. kr. over 3 år. I Kigoma i det vestlige Tanzania vil der blive ansat en lokal langtidsrådgiver (rådgiverbistand). Budget Somalia Produktive sektorer.................................................................................28,5 mio. kr. Social infrastruktur..................................................................................27,0 mio. kr. Tanzania Kapacitet til flygtningebeskyttelse.........................................................15,0 mio. kr.
3 Naturressourceforvaltning .....................................................................18,0 mio. kr. Håndværkeruddannelse..........................................................................16,0 mio. kr. Vand og sanitet..........................................................................................6,0 mio. kr. Burundi Boliger, indkomstskabende aktiviteter mv., UNHCR........................25,0 mio. kr. Boliger, fødevaresikkerhed, uddannelse, ADRA ................................10,0 mio. kr. Uddannelse, fødevaresikkerhed, FKN.................................................20,0 mio. kr. Monitorering og programgennemgang ..................................................3,2 mio. kr. Programkoordination ...............................................................................6,0 mio. kr. Rådgiverbistand.........................................................................................1,5 mio. kr. Uallokerede midler....................................................................................4,3 mio. kr. Budgetmargin.............................................................................................6,5 mio. kr. Total........................................................................................................187,0 mio. kr. Udgiften vil blive afholdt med 77,2 mio. kr. under § 06.32.08.10. Styrkelse af indsatser i nærområder og 105 mio. kr. under § 06.39.02.12. Bistand til flygtninge og internt fordrevne i nærområder. Dertil kommer budgettet på 4,8 mio. kr. til finansiering af lønudgifter for de rådgivende enheder, der finansieres under § 06.32.04.10. Rådgiverbistand. Væsentlige risikoelementer I de somaliske områder Somaliland og Puntland er sikkerhedssituationen relativt stabil, men kan i perioder forværres. Udviklingen i det sydlige og centrale Somalia er generelt ustabil og uforudsigelig. Truslen om terrorangreb rettet mod udlændinge er reel i hele Somalia. I Tanzania kan en genopblussen af konflikten i nabolandene medføre en forværret sikkerhedssituation, især langs grænsen til Burundi. Det kan forsinke eller vanskeliggøre en gennemførelse af de planlagte aktiviteter. I Burundi er der igangsat en positiv politisk udvikling, men der vil dog fortsat være risiko for, at politiske og kriminelle kræfter kan vanskeliggøre bistandsaktiviteter.    c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bilateral rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2008 ydes 187 mio. kr. i støtte til nærområdeindsatser i Somalia, Tanzania og Burundi. Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.04. Personelbistand, § 06.32.08. Bilateral bistand til regional- og nærområder og § 06.39.02. Ekstraordinære humanitære bidrag og Internationalt Humanitært Beredskab. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.