Udenrigsministeriet                                22. november 2005 Revision af DAC-listen Sagen kort: DAC sekretariatet har fremlagt et forslag til en revideret DAC-liste med ikrafttrædelse i 2006 for  2005  betalinger.  Det  foreslås  kun  at  operere  med  én  liste  dækkende  modtagere  af  udviklingsbistand (ODA) frem for som tidligere en todelt list også omfattende mere udviklede lande, central- og østeuropæiske lande samt tidligere Sovjetstater. Dermed flyttes Hviderusland, Ukraine og Libyen til listen over modtagere af ODA.   Forslaget  indebærer  en  tiltrængt  forenkling  af  listerne,  men  det  tager  ikke  fat  på  den  grundlæggende problemstilling om, at en række relativt velstående mellemindkomstlande fortsat kategoriseres som ODA- modtagere samtidig med, at der tilføjes yderligere tre lande (Hviderusland, Ukraine og Libyen).   Der er fra DAC medlemslandene bred tilslutning til  at godkende  sekretariatets forslag på DAC Senior Level  mødet  i  december  2005  med  henvisning  til  den  sædvanlige  regelmæssige  revidering  af  DAC-listen, samt  at  OECD-landenes  bistand  til  Hviderusland,  Ukraine  og  Libyen  udgør  en  minimal  del  af  den samlede udviklingsbistand (0,0009 pct.).   Dansk  holdning:  Danmark  er  enig  i,  at  det  er  hensigtsmæssigt  at  afskaffe  DAC-liste  2,  men  har  taget principielt  forbehold  over  for  at  overføre  lande  fra  liste  2  til  liste  1  (ODA),  og  har  i  stedet  påpeget  at bestræbelserne bør gå på at reducere antallet af mellemindkomstlande på liste 1. Danmark står i midlertidig helt  isoleret  med  dette  synspunkt,  da  ændringerne  betragtes  som  en  pakkeløsning.  Danmark  vil  derfor tilslutte sig forslaget på Senior Level mødet i december 2005 og samtidig insistere på en drøftelse af behovet for en skærpelse af fattigdomsorienteringen i liste 1 på DAC ministermødet til april 2006.   1.   Danmarks   og   de   øvrige   OECD-landes   officielle   bistand   (Official   Development Assistance,  ODA)  opgøres  efter  et  fælles  regelsæt  fastsat  i  et  direktiv  udarbejdet  af OECDs  udviklingskomité  (Development  Assistance  Committee,  DAC).  I  henhold  til dette direktiv er et af kravene for, at midler kan henregnes som officiel udviklingsbistand (ODA),  at  de  bruges  i  eller  til  fordel  for  lande,  der  af  DAC  kategoriseres  som udviklingslande.    De    lande,    der    af    DAC    for    nærværende    kategoriseres    som udviklingslande, optræder på den såkaldte liste 1 del af DAC-listen (vedlagt som bilag 1). Herudover har DAC siden 1993 opereret med en liste 2 for officielle overførsler, der ikke kan regnes som udviklingsbistand. Formålet har bl.a. været at indsamle statistik for en række lande i Central- og Østeuropa samt det tidligere Sovjetunion med behov for bistand i en overgangsperiode.   2.   Listerne revideres sædvanligvis hvert tredje år. Sidste drøftelse fandt sted i 2002. Hoved- reglen  er,  at  lande,  der  tre  år  i  træk  har  ligget  over  Verdensbankens  nedre  grænse  for højindkomstlande,   normalt   vil   overgå   til   liste   2   landestatus.   Dog   kan   der   gøres undtagelser  -  og  andre  lande  kan  overføres  mellem  liste  1  og  liste  2  efter  en  samlet vurdering foretaget af udviklingskomiteen af deres udviklings- og ressourcestatus. BNI pr. capita er altså blot  én af  mange variable, der indgår i vurderingen af, hvorledes et land skal klassificeres.
Udenrigsministeriet                                22. november 2005 3.   Der er i forbindelse med den seneste gennemgang af DAC-listen stillet et forslag om at gennemføre  en  forenkling  og  vedtage  eksplicitte  kriterier  for  en  klassificering  alene omfattende ODA modtagere med ikrafttrædelse i 2006 for 2005 betalinger. Forslaget går i  korthed på, at liste 2  (Official  Assistance) afskaffes, samt at liste 1  revideres, så den inkluderer alle lav- og mellemindkomstlande (2004: BNI pr. indbygger < USD 10.065) undtagen  G8-medlemmer  (Rusland),  EU-medlemmer  og  lande  med  hvilke  EU  har indledt  optagelsesforhandlinger  (Bulgarien  og  Rumænien).  Som  konsekvens  heraf  vil bistand til Hviderusland, Ukraine og Libyen i modsætning til tidligere kunne klassificeres som ODA. DAC-listen i henhold til den forslåede forenkling er vedlagt som bilag 2. 4.   Rationalet bag forslaget om revision af DAC-listen er først og fremmest ønsket om en forenkling af kriterierne for, hvilke lande der karakteriseres som udviklingslande. Dette udgangspunkt   deles   af   Danmark.   Fra   dansk   side   har   der   dog   været   fremført betænkelighed ved at flytte lande fra liste 2 til liste 1, dels fordi det  kan opfattes som forsøg på at udvande den forøgelse i bistanden til de fattigste lande, der internationalt er givet tilsagn om i år, dels fordi det kan indebære, at assistance til f.eks. Ukraine ikke vil være additionelle  midler, men vil blive finansieret fra de eksisterende bistandsrammer. Endvidere  er  det  generelt  vurderingen  fra  dansk  side,  at  der  først  og  fremmest  bør arbejdes på at mindske antallet af lande, der kan klassificeres som ODA modtagere af hensyn til at skærpe fattigdomsorienteringen. 5.   Det  danske  synspunkt  om  at  få  de  relativt  velstående  mellemindkomstlandene  ud  af listen   møder   dog   betydelig   politisk   modstand   fra   flere   lande.   De   øvrige   DAC medlemmer  deler  ikke  umiddelbart  Danmarks  bekymring  f.s.v.a.  klassificeringen  af Ukraine og Hviderusland, idet en medregning i 2003 kun ville have forøget bistanden med Euro 242 mio. svarende til 0,0009% af BNI i DAC landene.