Udenrigsministeriet 22. november 2005
Revision af DAC-listen
Sagen kort: DAC sekretariatet har fremlagt et forslag til en revideret DAC-liste med ikrafttrædelse i 2006
for 2005 betalinger. Det foreslås kun at operere med én liste dækkende modtagere af udviklingsbistand
(ODA) frem for som tidligere en todelt list også omfattende mere udviklede lande, central- og østeuropæiske
lande samt tidligere Sovjetstater. Dermed flyttes Hviderusland, Ukraine og Libyen til listen over modtagere
af ODA.
Forslaget indebærer en tiltrængt forenkling af listerne, men det tager ikke fat på den grundlæggende
problemstilling om, at en række relativt velstående mellemindkomstlande fortsat kategoriseres som ODA-
modtagere samtidig med, at der tilføjes yderligere tre lande (Hviderusland, Ukraine og Libyen).
Der er fra DAC medlemslandene bred tilslutning til at godkende sekretariatets forslag på DAC Senior
Level mødet i december 2005 med henvisning til den sædvanlige regelmæssige revidering af DAC-listen,
samt at OECD-landenes bistand til Hviderusland, Ukraine og Libyen udgør en minimal del af den
samlede udviklingsbistand (0,0009 pct.).
Dansk holdning: Danmark er enig i, at det er hensigtsmæssigt at afskaffe DAC-liste 2, men har taget
principielt forbehold over for at overføre lande fra liste 2 til liste 1 (ODA), og har i stedet påpeget at
bestræbelserne bør gå på at reducere antallet af mellemindkomstlande på liste 1. Danmark står i midlertidig
helt isoleret med dette synspunkt, da ændringerne betragtes som en pakkeløsning. Danmark vil derfor
tilslutte sig forslaget på Senior Level mødet i december 2005 og samtidig insistere på en drøftelse af behovet
for en skærpelse af fattigdomsorienteringen i liste 1 på DAC ministermødet til april 2006.
1. Danmarks og de øvrige OECD-landes officielle bistand (Official Development
Assistance, ODA) opgøres efter et fælles regelsæt fastsat i et direktiv udarbejdet af
OECDs udviklingskomité (Development Assistance Committee, DAC). I henhold til
dette direktiv er et af kravene for, at midler kan henregnes som officiel udviklingsbistand
(ODA), at de bruges i eller til fordel for lande, der af DAC kategoriseres som
udviklingslande. De lande, der af DAC for nærværende kategoriseres som
udviklingslande, optræder på den såkaldte liste 1 del af DAC-listen (vedlagt som bilag 1).
Herudover har DAC siden 1993 opereret med en liste 2 for officielle overførsler, der
ikke kan regnes som udviklingsbistand. Formålet har bl.a. været at indsamle statistik for
en række lande i Central- og Østeuropa samt det tidligere Sovjetunion med behov for
bistand i en overgangsperiode.
2. Listerne revideres sædvanligvis hvert tredje år. Sidste drøftelse fandt sted i 2002. Hoved-
reglen er, at lande, der tre år i træk har ligget over Verdensbankens nedre grænse for
højindkomstlande, normalt vil overgå til liste 2 landestatus. Dog kan der gøres
undtagelser - og andre lande kan overføres mellem liste 1 og liste 2 efter en samlet
vurdering foretaget af udviklingskomiteen af deres udviklings- og ressourcestatus. BNI
pr. capita er altså blot én af mange variable, der indgår i vurderingen af, hvorledes et
land skal klassificeres.