Valg af nyt programsamarbejdsland Debat på Udenrigsministeriets hjemmeside Sammenfatning
2 Hvilket land skal være Danmarks nye programsamarbejdsland? Resume Debatten på Udenrigsministeriets hjemmeside løb fra den 27. oktober til den 16. november. Grundet udviklingen i Etiopien valgte udviklingsministeren den 8. november at tage landet af listen over kandidatlande. Sidste halvdel af debatten drejede sig derfor om Niger og Mali. Indlæggene underbyggede perspektivanalysernes oplysninger om det enorme behov i kandidatlandene. Der blev indsendt indlæg om begge lande, hvor den overvejende del omhandlede Niger og mulighederne for et programsamarbejde med dette land. Der blev særligt peget på den store fattigdom, viljen til udvikling hos regering og civilsamfund samt de gode danske erfaringer med samarbejde. Nogle indlæg nævner den potentielle synergieffekt for den danske ressourcebase ved valg af et land mere i det fransktalende Vestafrika. Eventuelt valg af Mali som programsamarbejdsland blev bl.a. begrundet i en bedre kapacitet.   Indlæg Jesper Egevang, cand.polit. og udviklingskonsulent. Tidligere FN-diplomat og kapacitetsopbygningsrådgiver for Danida ved dets programkontor i Niger (2 indlæg) U-landsforeningen Genvej til Udvikling Anton Andersen, 14 måneder bosat i Etiopien, dansker med etiopisk kone Venskabsforeningen Danmark-Eritrea Marianne Haahr, cand.scient. i udviklingsgeografi og europæisk master i menneskerettigheder og demokratisering. Program Officer CARE International Zambia Nanna Callisen Friis, Programkoordinator, CARE Danmark Karl Aage Jørgensen, hydrolog og medlem af Venskabsforeningen Danmark-Niger Kurt Bertelsen Christensen, Formand for Levende Hav Anders Ladekarl, Chef for International Afdeling i Dansk Røde Kors Bjarne Sørensen, cand.jur. Formand for DevoLex Ulla Østerby, formand for Venskabsforeningen Danmark-Niger Ulla Tørnæs, udviklingsminister Peter Furu, DBL - Institute for Health Research and Development, Charlottenlund og Læge Moussa Sacko, Institut National de Recherce en Santé Publique, Bamako, Mali Niels C. Overby, Akademiingeniør, udstationeret 13 år I Afrika, heraf 7 år I Mali. Birthe Roelsgaard, sygeplejerske, udsendt af Læger uden Grænser til Niger sensommeren 2005   Henrik Stubkjær, Folkekirkens Nødhjælp
3 Indlæggenes karakter De fleste indlæg afspejler en præference for et af kandidatlandene. Enkelte indlæg behandlede flere kandidatlande eller kommenterede overordnet på processen. Indlæggende var både skrevet af repræsentanter for organisationer og foreninger såvel som af enkeltpersoner med erfaring fra et eller flere af kandidatlandene.   Nedenfor følger en gennemgang af de væsentligste synspunkter på de 3 lande, som er kommet frem under debatten: Etiopien Udviklingsministeren besluttede den 8. november at tage Etiopien af listen over kandidatlande grundet uroligheder i landet og den etiopiske regerings hårde fremfærd over for oppositionsledere og almindelige unge mennesker. Før dette indkom enkelte indlæg på debatsiden. Indlæggene indeholdt bemærkninger om grænsekonflikten mellem Etiopien og Eritrea samt en beretning om regeringens hårde fremfærd mod oppositionstilhængere. Et indlæg beskrev udviklingen i Etiopiens demokratiske proces og herunder særligt udviklingen på retsområdet.   Indlæggene pegede på problemer i forhold til den demokratiske udvikling og retssikkerheden, men understregede også landets store potentiale og ikke mindst behov for udvikling.   Mali En mindre andel af debatindlæggene omhandlede Mali. I disse blev perspektivanalysens konklusioner om den stabile demokratiske udvikling og en stor vilje til at fremme økonomisk og social udvikling understreget. Malis rolle som foregangsland på god regeringsførelse fremhæves i debatten som et meget væsentligt argument. Mali betegnes som havende en lidt bedre kapacitet i den offentlige forvaltning end Niger. Dette stemmer også med oplysningerne i perspektivanalyserne.   Samtidig understreger indlæggene det store behov i landet, som er placeret 4. nederst på UNDP’s fattigdomsindeks. Den store fattigdom fører bl.a. til, at en del af Malis befolkning tager flugten væk fra fattigdommen og til Europa.   Der peges på muligheden for at opnå en positiv synergieffekt ved at vælge Mali eller Niger og bibeholde det danske bistandssamarbejde i de øvrige tre vestafrikanske lande. Endelig tager enkelte debatindlæg sagen om den danske ressourcebase op. Her fremføres det, at valget af et fransktalende vestafrikansk land vil være en udfordring for den danske ressourcebase, men at det også vil bidrage positivt til at udvide den del af ressourcebasen, der behersker sproget og kender til forholdene i regionen.   Niger        Den største del af indlæggene debatterede Nigers egnethed som programsamarbejdsland.   Indlæggene fremhævede Nigers store behov for hjælp til at fremme en bæredygtig udvikling. Landet ligger nederst på UNDP’s fattigdomsindeks, hvilket understreges af debatindlæggenes mange eksempler på den store fattigdom i landet. Herunder blev der peget på den nedslående
4 statistik for spædbørnsdødelighed, dødelighed i forbindelse med graviditet og fødsel og uddannelsesniveau.   Flere fremhæver kulturen og befolkningen som Nigers væsentligste ressourcer. Flere indlæg gjorde opmærksom på den relativt stabile demokratiske udvikling gennem de seneste år. Samtidig blev der gjort opmærksom på, at fattigdommen er en trussel for denne stabilitet. Dette skyldes bl.a. at befolkningstilvæksten lægger et stort pres på naturressourcerne, samt at landet er udsat for påvirkning af radikale muslimske grupper. Et indlæg peger på Niger som det sted, hvor Det Arabiske Initiativ kan bindes sammen med fattigdomsorienteringen. Gennemgående beretter indlæggene om et stort behov for kapacitetsopbygning.         De fleste indlæg understreger Danmarks erfaringer med landet. Ifølge indlæggene har dansk bistand et godt ry i landet og Danmark vil som en forholdsvis stor og allerede velanset donor kunne spille en stor rolle.