Folketingets Finansudvalg     Bilag Journalnummer Kontor 104.X.60-6. ERH 15. november 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2006 - under forudsætning af finanslovens vedtagelse - afgives tilsagn på 47 mio. kr. i støtte til et offentligt-privat partnerskab mellem Pensionskassernes Administration A/S (PKA), Pensionskassen for Børne- og Ungdomspædagoger (PBU) og Udenrigsministeriet om bæredygtige og socialt ansvarlige investeringer i udviklingslande.   Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som forventes bevilget på finansloven 2006 til udviklingslandene. b. Baggrund Udenlandske investeringer spiller en vigtig rolle for erhvervsudviklingen i mange udviklingslande ved at bidrage til at styrke deres internationale konkurrenceevne. En styrket konkurrenceevne øger udviklingslandenes muligheder for at få andel i globaliseringens fordele. Investeringerne vil fremme økonomisk vækst gennem øget produktion og lokal beskæftigelse samt gennem overførsel af teknologi.   Der er stort behov for øgede private investeringer i Danmarks programsamarbejdslande, og i særlig grad behov for langsigtet ansvarlig kapital. Private investorer, herunder private virksomheder og institutionelle investorer, vurderer, at risikoen er for stor ved at investere i disse lande. Denne vurdering skyldes usikkerhed om de reelle forhold i de enkelte lande, men også, at der er særlige høje risici forbundet med investeringerne.   Partnerskabet mellem pensionskasserne og Udenrigsministeriet er affødt af Verdenstopmødet om Bæredygtig Udvikling i 2002, der understregede offentlige-private partnerskaber (OPP) som et vigtigt supplement til traditionel donorfinansieret udviklingsbistand.   PKA og PBU har anmodet Udenrigsministeriet om at deltage i et offentligt- privat partnerskab til fremme af bæredygtige og socialt ansvarlige private investeringer i udviklingslande.   PKA er en fælles administration for 8 selvstændige pensionskasser inden for social- og sundhedssektoren. PKA’s deltagelse ligger i forlængelse af deres investeringspolitik, der bl.a. er rettet mod at øge andelen af investe-
2 ringer i udviklingslande med høje vækstrater. Samtidig vægter PKA de etiske hensyn i investeringerne højt. PKA tilsluttede sig i 2005, som den første danske pensionskasse, FN’s Global Compact for bæredygtig og socialt ansvarlig virksomhedsdrift. PBU er en mellemstor pensionskasse for pædagoger. PBU’s deltagelse ligger i forlængelse af deres investeringspolitik om at sprede investeringerne til blandt andet udviklingslande med særligt høje vækstrater.   De to pensionskasser har indgået en kontrakt med BankInvest Gruppen, der således vil forvalte investeringerne. Udenrigsministeriet er ikke part i denne kontrakt, men vil bidrage med at facilitere investeringerne i de enkelte lande.   Flere andre pensionskasser har i tidligere faser af forberedelsen af samarbejdet vist interesse for projektet, men har efterfølgende trukket sig ud af processen.   Bestyrelserne i pensionskasserne har godkendt samarbejdet.   Projektbeskrivelse De to private parter PKA og PBU opretter som grundlag for partnerskabet en kapitalfond under navnet ”Private Equity Developing Countries”. Fonden vil løbe i perioden 2006-2016 og vil blive administreret af Bank- Invest. Udenrigsministeriet indgår ikke i selve fonden eller bidrager finansielt til fonden, men støtter kun konkrete aktiviteter i udviklings- landene, der skal facilitere gennemførelsen af investeringerne.   Pensionskasserne indskyder i alt 470 mio. kr. i fonden, fordelt på 330 mio. kr. fra PKA og 140 mio. kr. fra PBU. Investeringerne skal bidrage til økonomisk og social vækst i de pågældende lande. Udenrigsministeriet yder tilskud i perioden 2006-2010, der maksimalt kan udgøre 10 pct. af fondens størrelse, og maksimalt 47 mio. kr. Tilskuddet skal gå til at dække de ekstra omkostninger, der er ved at investere i udviklingslande, bl.a. forunder- søgelser, uddannelse og træning samt til at styrke de etiske, sociale og miljømæssige forhold i de virksomheder, der investeres i. Det er det første danske projekt af sin art. Der vil blive etableret en bestyrelse for partnerskabet med repræsentanter for investorerne, BankInvest, Industrialiseringsfonden for Udviklingslande og Udenrigsministeriet. Bestyrelsen har en rådgivende rolle og vil rådgive i forhold til den generelle investeringsstrategi. Endvidere oprettes et råd- givende panel bestående af investeringskyndige eksperter, der på 4-6 årlige møder vil rådgive fondens daglige ledelse om konkrete investeringer.   Investeringerne retter sig mod lokale ikke-børsnoterede virksomheder, der søger investorer til kapitalinvesteringer og øget produktion. Løbetiden for investeringerne vil være 8-10 år, og den enkelte investering vil ligge på mellem 5 og 50 mio. kr.   De lokale virksomheder, der investeres i, skal leve op til FN’s Global Compact for bæredygtig og socialt ansvarlig virksomhedsdrift. De ti principper omfatter arbejdstager- og menneskerettigheder, miljøbeskyttelse og anti-korruption.  
3 Investeringerne vil i første omgang fokusere på Tanzania, Vietnam, Bangladesh, Ghana og Kenya. Disse lande er udvalgt på baggrund af gennemførte forundersøgelser, hvortil Udenrigsministeriet med bevillinger af den 13. februar 2004 og 28. oktober 2004 har givet i alt 1,2 mio. kr. under § 06.32.04.12. Firmarådgivere. Investeringssamarbejdet omfatter dog i princippet alle de danske programsamarbejdslande. Fonden vil i mindre udstrækning kunne investere i udviklingslande, der ikke er danske program- samarbejdslande. Støtten fra Udenrigsministeriet vil ikke kunne anvendes i disse lande, og støtten vil i givet fald blive reduceret forholdsmæssigt, så den maksimalt svarer til 10 pct. af fondens investeringer i de danske programsamarbejdslande.    Budget Det samlede budget andrager 47 mio. kr. fordelt på følgende poster: Identifikation, forundersøgelser og overvågning ....................... 40 mio. kr. Træning, teknisk assistance samt styrkelse af sociale og miljømæssige forhold i de lokale virksomheder .......................7 mio. kr. I alt .....................................................................................................47 mio. kr. Da dette er et nyskabende offentligt-privat partnerskab, er der lagt op til en vis fleksibilitet i fordelingen af tilskuddet på de nævnte aktivitetsområder.   Udgiften vil blive afholdt med 47 mio. kr. under § 06.32.05.15. Offentlige- Private Partnerskaber.   Væsentlige risikoelementer Der er betydelige politiske, makroøkonomiske og privatøkonomiske risici forbundet med investeringer i udviklingslande. Tilskuddet til identifikation af lokale virksomheder og til grundige forundersøgelser vil bidrage til at mindske risiciene. Pensionskasserne bærer fuldt ud de kommercielle risici forbundet med investeringerne. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bilateral rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. Sagen forelægges Finansudvalget ultimo 2005, da der skal indgås en række aftaler mellem Udenrigsministeriet, PKA og PBU for at samarbejdet kan træde i kraft primo januar 2006. d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2006 - under forudsætning af finanslovens vedtagelse - afgives tilsagn på 47 mio. kr. i støtte til et offentligt-privat partnerskab mellem Pensionskassernes Administration A/S (PKA), Pensionskassen for Børne- og Ungdomspædagoger (PBU) og Udenrigsministeriet om bæredygtige og socialt ansvarlige investeringer i udviklingslande. Udgiften vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven 2006 forventes stillet til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.05. Privat Sektor Programmet m.v. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.