Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 104.Indonesien.16. ASI 14. november 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 90,0 mio. kr. til et miljøprogram i Indonesien. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene. b. Baggrund Indonesiens bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2004 beregnet til USD 1.140. Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 3,7 pct. i 2004, og den gennemsnitlige årlige realvækst i BNP var 3,2 pct. for perioden 1990- 2004. Indbyggertallet skønnedes i 2003 at være 214,7 mio., og den årlige befolkningstilvækst for perioden 1990-2003 var i gennemsnit 1,4 pct. Den langfristede offentlige udlandsgæld opgjordes i 2003 til USD 73,4 mia. Indonesien er af Verdensbanken klassificeret som tilhørende gruppen af højt forgældede lande. Med strategien for Danmarks miljøindsats i udviklingslandene (2004) blev det besluttet at indlede et miljøsamarbejde med Indonesien. Begrundelsen var, at landet står over for store miljømæssige udfordringer, og at en indsats på basis af danske erfaringer ventes at kunne bidrage til en styrkelse af miljø og bæredygtig udvikling. Samtidig blev der indledt et samarbejde vedrørende udvikling af klimaprojekter, som bl.a. gør det muligt for Danmark at købe COkreditter.   Den danske regering besluttede efter tsunami-katastrofen at yde 50 mio. kr. i genopbygningsbistand til Indonesien, jf. Akt 142 6/1-2005. Bistanden indgik i den multi-donortrustfond for genopbygning af Aceh og Nordsumatra, som Indonesiens regering har oprettet med støtte fra Verdensbanken. I fondens bestyrelse sidder repræsentanter for den indonesiske regering, Verdensbanken, EU og en række bilaterale donorer. Herved sikres national forankring og effektiv donorkoordinering, samtidig med at der opnås en administrativt hensigtsmæssig og effektiv kanalisering af den danske bistand. Erfaringerne fra samarbejdet med trustfonden har
2 indtil videre været tilfredsstillende. Endvidere blev det fra dansk side besluttet at fremskynde iværksættelsen af miljøsamarbejdet med fokus på områder, som blev ramt af flodbølgen. Hertil er i alt afsat 100 mio. kr. fra den særlige miljøbistand,  hvoraf 10 mio. kr. anvendes til iværksættelse af en indledende miljøindsats i Aceh, herunder projekter om økologisk genopbygning af bydele, om vurdering af kystforhold efter flodbølgen og bistand til den nødvendige lokale miljøforvaltning. De resterende 90 mio. kr. finansieres under nærværende aktstykke. Projektbeskrivelse Formålet med miljøprogrammet er at bidrage til at sikre bæredygtig økonomisk udvikling og fattigdomsbekæmpelse gennem støtte til konkrete miljøindsatser og støtte til indarbejdelse af miljø- og naturressource- forvaltning i genopbygningsprocessen i Aceh. Samtidig er det hensigten at bidrage til opbygningen af en decentraliseret miljøforvaltning gennem kapacitetsopbygning på centralt niveau og lokalt i Aceh. Genopbygnings- indsatsen i Aceh vil også understøtte den fredsaftale mellem Frit Aceh og den indonesiske regering, som blev indgået i august 2005. Det første indsatsområde, som vedrører 60 mio. kr. af miljøprogrammets budget på 90 mio. kr., vil blive anvendt til et nyt bidrag til multi- donortrustfonden. Multi-donortrustfonden skal bidrage til at finansiere projekter identificeret med udgangspunkt i den indonesiske regerings genopbygningsplan, som prioriterer indsatsområder, der fremmer miljø og bæredygtig udvikling, herunder kystzoneforvaltning, plantning af mangrove samt miljørigtig byudvikling. Danmark bidrog aktivt til fondens etablering, og med det nye bidrag vil Danmark opnå en fast plads i bestyrelsen, hvilket styrker muligheden for at fastholde og forbedre det miljømæssige fokus og kvalitet i forhold til genopbygningen. Desuden afsættes 6 mio. kr. til trustfondens sekretariat med henblik på at styrke sekretariatets arbejde med miljøforhold i forberedelse, monitorering og løbende evaluering af projekter.   Det andet indsatsområde vedrører styrkelse af kapacitet hos de centrale myndigheder til at sikre miljøhensyn i den generelle planlægning og i de konkrete miljøindsatser med henblik på den fortsatte decentralisering af miljøforvaltningen. Der er afsat 8 mio. kr. til at støtte kapacitetsopbygning i Miljøministeriet og Planlægningsministeriet med henblik på decentralisering samt varetagelse af miljø som tværgående hensyn. Opbygning af miljøkapacitet hos lokale myndigheder i Aceh forventes at ske i samarbejde med Tyskland og i så fald finansieret gennem programmets uallokerede midler som udgør 10 mio. kr. Denne aftale er endnu ikke på plads, men ventes færdigforhandlet i programmets indledende fase. Hvis dette ikke er muligt, vil de uallokerede midler enten blive overført til multi-donortrustfonden eller brugt til at støtte civilsamfundsaktiviteter inden for miljø i Aceh/Nordsumatra. Programindsatsen understøttes af to langtidsrådgivere, hvortil der afsættes 6 mio. kr.
3 . Miljøprogrammet vil blive styret af en styrekomité med repræsentanter for Indonesiens finans-, miljø og planlægningsministerier, Styrelsen for genopbygning og rekonstruktion (BRR), civilsamfundet og den danske ambassade. Multi-donortrustfonden forvaltes i overensstemmelse med de retningslinier, som er udviklet for fonden. Budget Det samlede budget andrager 90,0 mio. kr. fordelt på følgende poster: Indskud i multidonortrustfond.......................................................60 mio. kr. Kapacitetsopbygning i multi-donortrustfondens sekretariat........6 mio. kr. Kapacitetsopbygning (nationalt niveau) vedr. decentralisering....8 mio. kr. Rådgiverbistand ..................................................................................6 mio. kr. Uallokerede midler ...........................................................................10 mio. kr. I alt .....................................................................................................90 mio. kr. Udgiften vil blive afholdt med 90,0 mio. kr. under § 06.34.01.20. Bilaterale miljøindsatser.   Væsentlige risikoelementer Den væsentligste risiko for programmets gennemførelse er, at genopbygningsprocessen kommer under pres for her-og-nu løsninger og derfor ikke formår at fastholde miljøhensynet. Støtten til den indonesiske regerings udarbejdelse af retningslinier for miljøindsatsen i forbindelse med genopbygningen, samt den omstændighed at der fra programmets start   arbejdes aktivt for medinddragelse af relevante parter på passende højt niveau bidrager til at minimere denne risiko.   c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bilateral rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 90,0 mio. kr. til et miljøprogram i Indonesien. Udgiften vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.34.01. Særlig miljøbistand i udviklingslande. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.