Udenrigsudvalget 2005-06
URU Alm.del Bilag 45
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Bilag
Journalnummer
Kontor
104.Sydafrika.60.
Amb. Pretoria
7. november 2005
a.
Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgetstilslutning til, at der i finansårene 2005-2008 ydes 80,0 mio. kr. i støtte tilreform af faglige uddannelser i Sydafrika.Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede erbevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på defølgende års budgetoverslag.
b.
BaggrundSydafrikas bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2004 beregnet til3.630 USD. Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 4,3 pct. i 2004, ogden gennemsnitlige realvækst var 0,46 pct. for perioden 1990-2004.Indbyggertallet skønnedes i 2003 at være 45,8 mio., og den årligebefolkningstilvækst for perioden 1990-2003 var i gennemsnit 2 pct. Denlangfristede offentlige udlandsgæld opgjordes i 2003 til 9,1 mia. USD.Sydafrika er af Verdensbanken klassificeret som tilhørende gruppen af lavtforgældede lande.Den sydafrikanske regering har siden indførsel af demokratiet i 1994bestræbt sig på at fremme den økonomiske og sociale udvikling gennem ensocial-liberal økonomisk politik med vægt på økonomisk vækst og fattig-domsbekæmpelse. Regeringen har formået at stabilisere den økonomiskeudvikling og skabe tillid i erhvervskredse, mens det på den anden side ikkeer lykkedes at få nedbragt den meget store arbejdsløshed. Omfattendeprogrammer er blevet iværksat med henblik på at forbedre levevilkårene forde brede befolkningsgrupper inden for områder som boliger, uddannelse,sundhed, vandforsyning m.m.Uddannelse har været et højt prioriteret område i Sydafrika siden 1994 ogde hidtil opnåede resultater tyder på, at 2015-målene for grunduddannelseer inden for rækkevidde. Men til trods for den positive udvikling fremhævesarbejdsstyrkens manglende kvalifikationer som en af de største hindringerfor en fortsat økonomisk vækst. Udfordringerne er dels kvalitative, delskvantitative. Trods omfattende reformer inden for erhvervsuddannelserneudestår meget, før de tekniske skoler kan levere uddannelser, der svarer til
2kravene fra arbejdsmarkedet. Der er behov for yderligere strukturellereformer på alle niveauer af uddannelsessystemet og en samtidig udviklingaf nye undervisningsplaner. De kvantitative udfordringer er rettet mod atøge antallet af studerende, som gennemfører en uddannelse. Detforudsætter såvel en øget kapacitet som en bedre udnyttelse af de beståenderessourcer.Uddannelsesområdet har været en fast bestanddel af Danmarks samarbejdemed Sydafrika siden 1994. I landestrategien for bistandssamarbejdet forperioden 2002-2006 er grund- og erhvervsuddannelse medtaget som etprioritetsområde.ProjektbeskrivelseUddannelsesprogrammets overordnede formål er at forbedrebeskæftigelsesmulighederne for den dårligst stillede del af befolkningen iSydafrika. Det umiddelbare formål er at øge de tekniske skolers kapacitet tilat udbyde undervisning af en kvalitet, der imødekommer behovet påarbejdsmarkedet og i erhvervslivet med særlig fokus på behovene i de småog mellemstore virksomheder og i det lokale samfund.Programmet er udformet i overensstemmelse med de sydafrikanskemyndigheders politikker og strategier for erhvervsuddannelse og er derforindholdsmæssigt integreret i Undervisningsministeriets planer. Programmetvil støtte reformen af de faglige uddannelser på nationalt niveau ved i tætsamarbejde med Undervisningsministeriet at opbygge den administrativekapacitet til at gennemføre reformprocessen. Der vil samtidig blive ydetstøtte til reformprocessen i Sydafrikas fattigste provinser: KwaZulu-Natal,North West og Western Cape med fokus på syv tekniske skoler, som blevdannet ved sammenlægning af tidligere raceopdelte skoler. Dergennemføres en kapacitetsudvikling inden for ni områder af betydning forskolernes mulighed for at udbyde undervisning, der svarer tilarbejdsmarkedets behov. Erfaringerne herfra vil blive formidlet til andreskoler på nationalt plan.På grund af manglende kapacitet i Undervisningsministeriet vilprogramadministrationen efter sydafrikansk ønske blive sendt i privatudbud og blive varetaget af en såkaldt ”fund manager”. Herudover vil derblive ydet rådgiverbistand gennem en international rådgiver iUndervisningsministeriet, der vil bistå de sydafrikanske myndigheder medinternational ekspertise inden for erhvervsuddannelse, mens tre nationaleprovinsrådgivere vil bistå de nationale myndigheder i KwaZulu-Natal,North West og Western Cape.BudgetDet samlede budget andrager 80,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:Støtte til fortsat udvikling af politikker for erhvervsuddannelser samtudvikling af nye lærlingeuddannelser………………………12,9 mio. kr.Programmer for reformaktive tekniske skoler, som
3imødekommer krav fra arbejdsmarkedet ...................................43,1 mio. kr.Programadministration (fund manager), korttidskonsulenter...6,0 mio. kr.Årlige gennemgange af programmet (Rewievs) ..........................1,0 mio. kr.Rådgiverbistand .............................................................................10,0 mio. kr.Budgetmargin...................................................................................4,0 mio. kr.Uallokerede midler ..........................................................................3,0 mio. kr.I alt .................................................................................................80,0 mio. kr.Udgiften vil blive afholdt med 80,0 mio. kr. under § 06.32.01.23. Øvrigelande i Afrika.Væsentlige risikoelementerReform af de tekniske skoler er placeret højt på den politiske dagsorden.Der er samtidig afsat betydelige økonomiske midler til reformarbejdet, somer afhængigt af et samarbejde mellem flere ministerier, styrelser og andreorganisationer, som bl.a. repræsenterer erhvervslivet. Dette samarbejdeudvikles forsat i positiv retning, men uklare mandater og rivalisering kanbremse reformprocessen.Det er en væsentlig forudsætning, at den erfaring, som er opsamlet i dedansk-støttede tekniske skoler, kan udbredes til andre skoler og samtidigindgå i den nationale planlægning. Den internationale rådgiver iUndervisningsministeriet vil give dette område særlig opmærksomhed.c.d.e.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bilateralrammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet omFinansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2008 ydes 80,0 mio.kr. i støtte til reform af faglige uddannelser i Sydafrika.Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles tilrådighed for udviklingslandene under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrikaf.Finansministeriets tilslutning foreligger.