Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 104.Centralamerika.1/Miljø.4  Amb. Managua 7. november 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2010 ydes 250,0 mio. kr. i støtte til et regionalt miljøprogram i Centralamerika. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på de følgende års budgetoverslag. b. Baggrund Honduras og Nicaragua har modtaget gældslettelse under HIPC initiativet. Af oversigten nedenfor fremgår de økonomiske og sociale nøgletal for landene i Centralamerika: Befolkning i millioner (2003) BNI pr. indbygger i USD (2004) BNP realvækst pr indbygger i pct. (2004) Belize 0,24 3.940 0,9 Costa Rica 4,0 4.670 2,8 El Salvador 6,5 2.350 -0,2 Guatemala 12,3 2.130 0,1 Honduras 7,0 1.030 2,1 Nicaragua 5,5 790 1,4 Panama 3,0 4.450 4,7 Kilder: Verdensbanken og FN Menneskerettighedssituationen i regionen varierer fra land til land, og vurderes ikke at være forbedret de seneste år. Finansudvalget gav ved Akt 185 22/6-2005 tilslutning til et regionalt program for demokrati- og menneskerettigheder i Centralamerika. Siden afslutningen på en række diktaturer i 80’erne og 90’erne har de syv centralamerikanske lande udviklet sig meget forskelligt. Landene har dog på trods af forskellighederne en række fælles udfordringer. Blandt disse er høj arbejdsløshed, stigende kriminalitet, omfattende korruption, ukontrolleret overudnyttelse af naturressourcerne, og stor migration landene imellem og til USA. Overfor de betydelige fælles problemstillinger står svage regionale institutioner og stærke nationale særinteresser. Danmark har ydet projektstøtte til løsning af miljøproblemer i de centralamerikanske lande siden begyndelsen af 1990’erne, blandt andet blev
2 der i 2000 ydet en fælles dansk-svensk støtte til den Centralamerikanske Miljø- og Udviklingskommission (CCAD).   Programbeskrivelse Programmets fire komponenter søger at fremme den regionale integrationsproces i Mellemamerika ved at støtte gennemførelsen af den regionale miljøstrategi (Plan Ambiental de la Región Centroamericana, PARCA) som i juli 2005 blev godkendt af regionens miljøministre i regi af den Centralamerikanske Miljø- og Udviklingskommission (CCAD). Programmet vil yde en direkte støtte til CCAD og fremme civilsamfundets deltagelse i gennemførelsen af den regionale miljøstrategi samt støtte miljøindsatser i medlemslandene, som operationaliserer og udvikler strategiens udviklingspolitiske dagsorden. Formålet med komponent 1 og 2 er at støtte gennemførelsen af den regionale miljøstrategi og civilsamfundets deltagelse. Komponent 1 (15 mio. kr.): Programmet vil yde institutionel støtte til CCAD med henblik på at styrke Kommissionens arbejde med at lede og koordinere de miljøpolitiske tiltag i den regionale miljøstrategi. Støtten til CCAD er planlagt finansieret med de norske og svenske bistandsorganisationer (NORAD og SIDA). Den nordiske vurdering er, at den regionale miljøstrategi kan blive et vigtigt instrument til fremme af fælles og koordinerede indsatser i regionen. Komponent 2 (49,7 mio. kr.): Programmet vil støtte Den Internationale Naturbevarings-sammenslutnings centralamerikanske kontors (IUCN- ORMA) forsknings- og fortalervirksomhed. Der vil endvidere blive oprettet en fond til fremme af regionale og nationale civilsamfundsorganisationers forsknings- og fortalervirksomhed på miljøområdet. Fonden vil blive administreret af IUCN-ORMA. Formålet med komponent 3 og 4 er at støtte operationaliseringen og synliggørelse af den miljø- og udviklingspolitiske dagsorden i Guatemala og Honduras. Komponent 3 (109,7 mio. kr.): Støtten vil fremme udarbejdelse af nationale strategier for decentralisering af miljøforvaltningen og styrke den decentrale miljøforvaltning gennem konkrete investeringer i bymiljø (f.eks. vand, sanitet og affaldshåndtering) i 3-4 udvalgte kommuner i hvert af de to lande. Udvælgelseskriterier for samarbejdskommunerne er, hvorvidt investeringerne er fattigdomsorienterede, samt hvorvidt kommunerne har gennemført de nødvendige reformer af det kommunale system med gode resultater. Komponent 4 (40 mio. kr.): Der vil blive ydet støtte til mindre virksomheder og civilsamfundsorganisationer, som fremstiller miljøvenlige produkter, som kan skabe arbejdspladser og øge indkomsten i fattige områder. Støtten forventes kanaliseret via en fondsmekanisme i både Guatemala og Honduras.
3 Det femårige program vil indeholde støtte til regionale institutioner samt til nationale indsatser i Guatemala og Honduras, som er blandt de fattigste lande i regionen. Programmet indledes med en 6 måneders inceptionsfase. Efter to år vil der blive gennemført et review, som vil danne grundlag for eventuelle justeringer af programmet. I tilknytning til programmet vil der blive ydet rådgiverbistand i form af fire langtidsrådgivere. Budget Det samlede budget for den femårige periode andrager 250,0 mio. fordelt på følgende poster: Regional miljøpolitik (CCAD).....................................................15,0 mio. kr. Civilsamfundets forsknings- og fortalervirksomhed ................49,7 mio. kr. Nationale kommunalreformer i Guatemala og Honduras.....109,7 mio. kr. Privatsektor støtte til Guatemala og Honduras.........................40,0 mio. kr. Konsulentydelser, revision og reviews, m.v...............................13,0 mio. kr. Rådgiverbistand .............................................................................17,0 mio. kr. Budgetmargin...................................................................................5,6 mio. kr. I alt ................................................................................................250,0 mio. kr. Udgiften vil blive afholdt med 233,0 mio. kr. under § 06.32.03.12. Øvrige lande i Latinamerika og med 17,0 mio. kr. over § 06.32.04.10. Rådgiver- bistand. Væsentlige risikoelementer Den udbredte korruption, som præger samtlige lande i regionen, udgør en risiko for programmets effektive gennemførelse. Programmet vil derfor yde støtte til, at samarbejdspartnerne udarbejder og gennemfører anti- korruptionsstrategier. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bilateral ramme- bevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2010 ydes 250,0 mio. kr. i støtte til et regionalt miljøprogram i Centralamerika. Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.03. Udviklingslande i Latinamerika og under § 06.32.04. Personelbistand. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.