Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 46.B.87.a.3-2. MIL 21. oktober 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2008 ydes 140 mio. kr. som Dan- marks bidrag til klimafonde og klimafinansiering under FN’s Klimakonven- tion og Kyoto-protokol. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på de føl- gende års budgetoverslag. b. Baggrund Formålet med bevillingen er at støtte udviklingslandenes bestræbelser på at imødegå de udfordringer, der følger af de globale klimaforandringer. Bevil- lingen udgør den danske andel af en finansieringsforpligtelse fra forhandlin- gerne om Kyoto-protokollen i 2001. Det primære instrument for finansiering under FN’s Klimakonvention er Den Globale Miljøfacilitet (GEF), som blev oprettet samtidig med Klima- konventionen på FN’s konference om miljø og udvikling i Rio de Janeiro i 1992. Imidlertid blev der under forhandlingerne om Kyoto-protokollens gennemførelse i 2001 fra udviklingslandenes side stillet krav om finansiering ud over GEF-finansieringen. Det var især inden for klimatilpasning, at ud- viklingslandene fandt behov for yderligere finansiering. Det medførte, at en række industrilande - de daværende 15 EU medlems- lande, Canada, Island, New Zealand, Norge, Schweiz samt EU Kommissi- onen - i perioden 2005-2008 forpligtede sig til at yde et årligt bidrag på USD 410 mio. til udviklingslandene til finansiering af klima-relaterede akti- viteter. Tilsagnet blev givet i form af en politisk erklæring, som blev skrevet ind i Marrakesh-aftalerne, da forhandlingerne om gennemførelse af Kyoto- protokollen afsluttedes på den 7. partskonference i Marrakesh i 2001. Samtidig med vedtagelse af Marrakesh-aftalerne blev det besluttet at oprette tre nye GEF-administrerede klimafonde. To af fondene, fonden for de mindst udviklede lande (LDC-fonden) og den særlige klimafond (SCCF), er oprettet under Klimakonventionen, mens den tredje endnu ikke operatio-
2 nelle fond, Kyoto-tilpasningsfonden, er oprettet under Kyoto-protokollen. Projektbeskrivelse Med finansieringsforpligtelsen lægges vægt på støtte til klimatilpasning, sær- ligt i de mindst udviklede lande. Til det formål er fonden for de mindst ud- viklede lande (LDC-fonden), hvortil Danmark tidligere har ydet et bidrag på 11,4 mio. kr. (Akt 39 27/11-2002), og den særlige klimafond (SCCF) væ- sentlige instrumenter til kanalisering af det danske bidrag. Tillige vil der gennem sidstnævnte fond og gennem andre multilaterale kanaler blive ydet støtte til teknologioverførsel og til udviklingslandenes gennemførelse af Klimakonventionen. LDC-fonden har som formål at støtte udarbejdelse og gennemførelse af na- tionale handlingsprogrammer for klimatilpasning i de mindst udviklede lan- de. Disse lande er særligt sårbare overfor klimaforandringer og har få res- sourcer til at imødegå dem. Et nationalt klimatilpasningsprogram identifice- rer højt prioriterede indsatser og strategier indenfor klimatilpasning. Indsat- ser kan finde sted indenfor sektorer som sundhed, landbrug, vandforsyning, fysisk infrastruktur, skovbrug og kystzoneforvaltning. Med bidraget på 80 mio. kr. til fonden vil Danmark medvirke til f.eks. at klimasikre vandforsyning, beskytte landbrugsjorde og afgrøder, sikre infra- struktur og afbøde sundhedsmæssige følgevirkninger af klimaforandringer. Den særlige klimafond (SCCF), hvorigennem der kan ydes støtte til både de mindst udviklede lande og andre udviklingslande, er oprettet med fire finan- sieringsvinduer. På den 10. klimapartskonference i slutningen af 2004 opnå- edes enighed om retningslinier for de to vinduer om klimatilpasning og tek- nologioverførsel. Derimod er der ikke enighed om retningslinier for fondens to andre vindu- er, hvoraf det ene sigter mod at kunne støtte olieeksporterende lande, som måtte opleve et fald i olieindtægterne som følge af en klimavenlig og mindre olieforbrugende politik i de industrialiserede lande. Danmark og andre do- norlande har insisteret på at kunne øremærke bidrag til fondens to vinduer for klimatilpasning og teknologioverførsel for at undgå, at økonomiske bi- drag tilfalder rige olieeksporterende lande. Med bidraget på 50 mio. kr. til den særlige klimafond vil Danmark dels støt- te samme type indsatser,  som under LDC-fonden i udviklingslande, der ik- ke hører til gruppen af mindst udviklede lande, dels medvirke til at overføre klimavenlig teknologi inden for vedvarende energi, øget energieffektivitet m.v.   Ud over støtte gennem de to klimafonde ydes bidrag på 10 mio. kr. til andre multilaterale klimaindsatser. Eksempler herpå er aktiviteter under Klima- konventionen og Kyoto-protokollen (ulandsdeltagelse i møder, teknisk bi- stand m.v.), klimaaktiviteter under OECD’s udviklingskomité (udarbejdelse af retningslinier for klimarelateret bistand m.v.), træning indenfor klimaom-
3 rådet via FN’s institut for træning og forskning (UNITAR) samt globale og regionale indsatser gennemført af danske og internationale organisationer (indsamling og bearbejdning af klimarelaterede data, kapacitetsopbygning m.v.). Budget Det samlede budget andrager 140 mio. kr. fordelt på følgende poster: LDC-fonden .....................................................................................80 mio. kr. Den særlige klimafond.....................................................................50 mio. kr. Multilaterale klimaindsatser.............................................................10 mio. kr. I alt ...................................................................................................140 mio. kr. Udgiften vil blive afholdt under § 06.36.05.12. Øvrige miljøbidrag. Bevillingen forventes fordelt ligeligt over den 4-årige periode. Afhængigt af de samlede bidrag til de to klimafonde, niveauet for den 4. genopfyldning af GEF og udviklingen i udviklingslandenes kapacitet til at gennemføre klima- tilpasningsprojekter kan der blive behov for justering i allokeringerne mel- lem de to klimafonde. En del af bevillingen vil efter en sådan justering kun- ne anvendes som et frivilligt bidrag til GEF’s klimaaktiviteter.   Væsentlige risikoelementer Begrænset kapacitet i udviklingslandene kan medføre forsinkelse i gennem- førelsen af klimatilpasningsaktiviteter. Det vil kunne medføre, at udbeta- lingsmønsteret til de to klimafonde og allokeringerne mellem fondene må justeres i overensstemmelse med behov og forbrug i de landekredse, som kan opnå støtte fra fondene. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en multilateral ramme- bevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans- udvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2008 ydes 140 mio. kr. som Danmarks bidrag til klimafonde og klimafinansiering under FN’s Kli- makonvention og Kyoto-protokol. Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.36.05. Globale Miljøprogram- mer. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.