Udenrigsudvalget 2005-06
URU Alm.del Bilag 233
Offentligt
MANDATNOTAT
Til:CC:Fra:Emne:J.nr.:Bilag:
104.P.3.Uganda/Strategi
Ambassaden Kampala, AfrikaKontoretUganda – Mandat for danskdeltagelse i fælles landestrategi:Uganda Joint Assistance Strategy
Dato:
15. juni 2006
Resumé
Uganda er det første af de danske programsamarbejdslande, hvor en fælles landestrategi erfærdiggjort og tiltrådt af 8 udviklingspartnere i januar 2006. Danmark ønsker at tilslutte sig denfælles landestrategi med effekt fra juni 2006 og vil indenfor rammerne af strategien arbejde forat:Øge fokus mod den ugandiske fattigdomsstrategis resultater ved at målrette det danskelandeprogram mod indsatsområder inden for tre af den ugandiske fattigdomsstrategisfem søjler: (i) Produktion, konkurrencedygtighed og økonomisk vækst – satsning påudvikling i landdistrikter med støtte til landbrug, distriktsveje og andre biveje ilandområder og B2B, (ii) God regeringsførelse – støtte til demokrati, justits,konflikthåndtering, anti-korruption og reformer af den offentlige sektor og (iii) Socialudvikling – fokus på sundhed/vand & sanitet og HIV/AIDS.Udfase sektorprogramstøtte til vejsektoren, men fortsætte støtte til distriktsveje og andrebiveje.Udfase sektorprogramstøtte til enten sundhed eller vand & sanitet.Omlægningen skal være neutral i forhold til det nuværende overordnedefinansieringsniveau.Forenkle landeprogrammet ved at nedbringe antallet af komponenter i de enkelteindsatser og øget brug af fælles fonde og sektorbudgetstøtte.Centrale danske udviklingspolitiske prioriteringer: fattigdomsbekæmpelse, miljø,ligestilling, HIV/AIDS, reproduktiv sundhed, god regeringsførelse og anti-korruptionsøges i videst muligt omfang fremmet og afspejlet i den kommende fælles landestrategi,samt at den aftalte arbejdsdeling sikrer at der er finansiering hertil.Introduktion – Effektivitet i udviklingssamarbejdet
Det overordnede mål for det danske udviklingssamarbejde med Uganda er at støtte landet i atgennemføre sin strategi til bekæmpelse af fattigdom og opnåelse af 2015 Målene. Gennemtilslutning til en fælles landestrategi ønsker Danmark at støtte en mere effektiv gennemførelse afUgandas fattigdomsstrategi og dermed også en hurtigere opnåelse af 2015 Målene.
En landekriterieanalyse gennemført i forbindelse med udarbejdelsen af den gældende bilateralelandestrategi (2004-2008) viste, at Uganda fortsat opfylder Udenrigsudvalgets kriterier forprogramsamarbejde. Denne analyse vurderes fortsat at være gældende.Ugandas fattigdomsstrategi (Poverty Eradication Action Plan – PEAP)
Det ugandiske parlament vedtog i 1997 landets første fattigdomsstrategi – Poverty EradicationAction Plan, PEAP. Fattigdomsstrategien fokuserer på fem hovedindsatsområder –såkaldtesøjler: (1) makro-økonomisk politik, (2) produktion, konkurrencedygtighed og økonomiskvækst, (3) sikkerhed og konflikthåndtering, (4) god regeringsførelse, og (5) social udvikling. Itilslutning til strategien er udarbejdet en omfattende resultat-matrix, som præciserer deresultater, der skal opnås ved udgangen af indeværende strategiperiode (2005/06 til 2008/09).En væsentlig udfordring er etablering af en årlig evalueringsmekanisme, der skal give denugandiske regering, parlamentet, civilsamfundet og udviklingspartnerne mulighed for atvurdere, hvorvidt gennemførelse af strategien følger de i strategien fastlagte politikker.Ambassaden koordinerer denne centrale opgave i samarbejde med den ugandiskePremierministers Kontor og landets Finansministerium.En fælles landestrategi (Uganda Joint Assistance Strategy – UJAS)
Den fælles landestrategi blev i januar 2006 tiltrådt af otte udviklingspartnere. Danmark deltogikke i samarbejdet, idet den bilaterale landestrategi netop var færdiggjort, da udarbejdelsen afden fælles landestrategi blev påbegyndt i 2004. De nuværende UJAS-partnere står for omkring2/3 af den udenlandske finansiering, der er til rådighed for udmøntningen affattigdomsstrategien.UJAS udgør en fælles strategisk ramme for perioden 2005-2009 og definerer de deltagendeudviklingspartneres prioriteringer vedr. støtte til implementeringen af den ugandiskefattigdomsstrategi. Den fælles landestrategi udmønter centrale principper fra Rom- og Paris-erklæringerne med særligt fokus på tre principper: (1) støtte til udmøntningen af den nationalefattigdomsstrategi og 2015-målene, (2) øget effektivitet i udviklingssamarbejdet, og (3) øgetfokus på resultater.Strategien er udarbejdet på et tidspunkt, hvor konflikten i det nordlige Uganda og indførelse afdemokrati og flerparti-system i 2005/06 fortsat udgør store udfordringer. Den fælleslandestrategi er som følge af den aktuelle situation i landet et betydeligt mere politisk dokumentend mere traditionelle landestrategier. Et harmoniseret sæt indikatorer for vurdering afgovernance-situationen gør det muligt for den enkelte udviklingspartner at justere sitengagement i landet på et fælles aftalt grundlag, hvis den politiske situation forværres. Udendenne fælles vurderingsmekanisme og underliggende fælles erkendelse af, at politiske faktorerspiller ind på mulighederne for at opnå økonomisk udvikling og fattigdomsreduktion, ville dethave været problematisk for eksempelvis Verdensbankens bestyrelse i januar 2006 at godkendeUJAS som bankens landestrategi for Uganda.
- 2-
Den ugandiske regering har bidraget til arbejdet med landestrategien, og har i særlig grad lagtvægt på, at dokumentet blev udarbejdet inden for de af regeringen defineredepartnerskabsprincipper. I overensstemmelse med Paris-erklæringen fra marts 2005 har man fraugandisk side desuden ønsket en enklere arbejdsdeling mellem landets udviklingspartneregennem fokusering af partnernes indsatser. Dette er også på linie med komplementaritets-principperne for Nordic Plus-kredsen fra november 2005.Det nuværende landeprogram
Det igangværende danske landeprogram i Uganda består af støtte til indsatser inden forfølgende områder:Vand og sanitet (sektorprogramstøtte 2003-2007)Veje (sektorprogramstøtte 2003-2007)Landbrug (sektorprogramstøtte 2005-2009)Sundhed (sektorprogramstøtte 2005-2010)Demokrati, justits og fred (2006-2010)Anti-korruption (2004-2007)Decentralisering (2003-2007)HIV/AIDS (2003-2007)Nærområdeindsats (2005-2008)B2B (fortløbende)Forslag til strategiske danske prioriteringer
De kommende 7 måneder bliver afgørende for udmøntningen af den fælles landestrategi ogforhandlingerne vedr. en enklere arbejdsdeling mellem udviklingspartnerne og den ugandiskeregering. På baggrund af en analyse af situationen foreligger to forskellige muligheder for dansktilslutning til den fælles landestrategi:a. Fortsat udmøntning af landeprogrammet inden for rammerne af den nuværendebilaterale landestrategi med henblik på fuld tilslutning, når den bilaterale landestrategiudløber ved udgangen af 2008.b. Opnåelse af mandat i juni 2006 til fuld tilslutning til den fælles landestrategi.Ved scenario a vurderes det, at Danmarks muligheder for at påvirke den samledeudviklingsdagsorden i Uganda forringes. Da de overordnede prioriteter i den nuværendelandestrategi samtidig vurderes at kunne imødekommes indenfor UJAS’en anbefales scenario b– fuld tilslutning allerede i løbet af juni 2006. En hurtig dansk tilslutning til den fælleslandestrategi vil betyde fuld dansk opbakning til en mere effektiv gennemførelse af landetsfattigdomsstrategi og dermed også en hurtigere opnåelse af 2015 Målene. Desuden vilambassaden inden for rammerne af UJAS med større gennemslagskraft kunne varetage danskeudviklingspolitiske prioriteringer under de forestående forhandlinger vedr. fokusering oglederskab inden for de enkelte sektorer og indsatsområder. Samtidig vil de mere konkrete
- 3-
erfaringer opnået under det betydelige udviklingssamarbejde hidtil indgå i arbejdet under denfælles landestrategi. Da Danmark er en af de største bilaterale udviklingspartnere i Uganda, ogda det er erfaringen, at Nordic Plus-kredsen repræsenterer særlige udviklingspolitiskeprioriteringer, anses det både af den ugandiske regering og øvrige Nordic Plus-kredslande forvigtigt, at Danmark så hurtigt som muligt tilslutter sig den fælles landestrategi.Det forekommer væsentligt, at man fra dansk side i givet fald i samarbejdet vedr.landestrategien retter fokus mod strategiens fælles politiske og økonomiskevurderingsmekanismer, da disse er afgørende i den nuværende situation – og samtidig udgør envigtig nyskabelse inden for moderne udviklingssamarbejde. Fattigdomsreduktion og en løsningpå konflikten i det nordlige Uganda vurderes også at burde udgøre centrale temaer. Danmarkvil desuden arbejde for, at miljø, ligestilling, HIV/AIDS, reproduktiv sundhed og godregeringsførelse generelt inddrages i den fælles landestrategi, og at den enklere arbejdsdelingsikrer finansiering til disse hensyn. Det anbefales, at ambassaden allerede i 2006 arbejder mod atforenkle de nuværende indsatser og en større andel af midlerne kanaliseret via fællesdonorfonde, der også vil omfatte fælles finansiering af faglig rådgivning (’pooled technicalassistance’).Følgende kriterier foreslås anvendt under forhandlingerne om fokusering af det danskelandeprogram i Uganda: (i) miljømæssigt og økonomisk bæredygtige produktive og socialeindsatser, (ii) hidtidige danske erfaringer og resultater, (iii) forventninger til fremtidigemuligheder for at opnå resultater, (iv) den danske ressourcebases styrke, (v) vilje og evne til atpåtage sig lederskab blandt donorerne, (vi) antallet og den relative vægt af øvrige donorer, (vii)opbakning til dansk tilstedeværelse i de enkelte indsatsområder.Udgangspunktet er, at fokuseringen af landeprogrammet ikke skal påvirke det økonomiskeomfang af den danske udviklingsbistand hverken positivt eller negativt. Men indsatser vil blivekoncentreret om færre områder. Det anbefales på denne baggrund, at ambassaden arbejder forat opnå enighed med de ugandiske myndigheder og øvrige udviklingspartnere om, at detfremtidige landeprogram bygges op omkring en videreførelse og udvikling af indsatser indenfor tre af den ugandiske fattigdomsstrategis fem søjler. De konkrete indsatser, der skal indgå istøtten til de tre søjler omfatter:Produktion, konkurrencedygtighed og økonomisk vækst (PEAP søjle 2): Der satses påudvikling i landdistrikter med støtte til landbrug, distriktsveje og andre biveje ilandområder og B2B.God regeringsførelse (PEAP søjle 4): Demokrati, støtte til retsvæsnet,konflikthåndtering, anti-korruption, og decentralisering (som fra 2007 vil indgå i et nytprogram til styrkelse af reformer af den offentlige sektor).Social udvikling (PEAP søjle 5): Der ønskes fokuseret på indsatser inden for sundhed,vand & sanitet og HIV/AIDS. Der bedes om et åbent mandat til forhandlinger om,
- 4-
hvorvidt Danmark i fremtiden skal støtte enten sundhed eller vand & sanitet med fuldsektorprogramstøtte.Re. Produktion, konkurrencedygtighed og økonomisk vækstDen ugandiske fattigdomsstrategi lægger stor vægt på udvikling i de ugandiske landområdermed landbruget som rygraden i øget produktion, konkurrencedygtighed og en fortsat stabiløkonomisk vækst. Danmark har støttet landbrugssektoren i Uganda siden midten af 1990’erneog spiller en betydelig rolle i samarbejdet med sektorens primære aktører og som dialogpartnervedr. landbrugspolitiske prioriteringer. Danmark har desuden en stærk faglig ressourcebase attrække på inden for landbrugsområdet. Veje i landområder er afgørende for udviklingen af detugandiske landbrug, og Danmark har opbygget innovative, fattigdomsbekæmpende tiltag, deromfatter arbejdsintensive metoder for bl.a. at skabe beskæftigelse i landområderne ved anlæg ogrehabilitering af grusveje. B2B programmet planlægges implementeret, så det i videst muligtomfang understøtter produktion, konkurrencedygtighed og økonomisk vækst i Uganda, medvægt på landdistrikter.Vejsektoren i Uganda er præget af store udviklingspartnere (Verdensbanken, EU og denAfrikanske Udviklingsbank), først og fremmest vedr. det overordnede vejnet og støtte tilcentrale institutioner. Danmark ønsker at trække sig fra en fuld sektorprogramstøtte ogkoncentrere indsatsen om grusveje i landområder.Re. God regeringsførelseDanmark var en af de første udviklingspartere, der støttede den ugandiske decentralisering medøget beslutningskompetence til lokalsamfundene (distrikterne) og som ydede en tidlig og særligstøtte til etableringen af den ugandiske menneskerettighedskommission og landets retsvæsen.Flere udviklingspartnere (også i Nordic Plus-kredsen) ønsker at spille en ledende rolle inden fordialogen med myndighederne vedr. god regeringsførelse. Da Danmark af en række lande ogikke mindst blandt de ugandiske myndigheder vurderes at være en central partner, anbefalesdet, at ambassaden gives mandat til at søge at blive ledende udviklingspartner på området –eventuelt som et delt lederskab med Storbritannien.Re. Social udviklingBåde inden for sundhed og vand & sanitet er Danmark en af de største og væsentligsteudviklingspartnere. Støtte til sundhed og vand & sanitet udgør begge indsatsområder inden forPEAP søjle 5, social udvikling, og giver derfor begge et balanceret landeprogram med indsatserinden for produktive/økonomiske, politiske, og sociale områder. Parallelt medlandbrugsområdet, er den danske ekspertise og erfaring inden for både sundhed, vand & sanitetsolid og anerkendt. Vedr. HIV/AIDS har Danmark længe stået for en progressiv HIV/AIDSindsats, der bl.a. har medvirket til, at Uganda har været et eksempel i Afrika på, at HIV/AIDSepidemien kan kontrolleres. Danmark er desuden en af de få partnere, der både støtterforebyggelse, medicinering og AIDS smittede i den terminale fase.
- 5-
Der er på nuværende tidspunkt mange udviklingspartnere – herunder partnere fra Nordic Plus-kredsen (Danmark, Sverige og Storbritannien) inden for sundhed, der alle har interesse i atfortsætte. Inden for vand & sanitet i landområder er Danmark og Sverige de dominerendebilaterale donorer og Sveriges fortsatte engagement i sektoren er uafklaret. Verdensbanken,Den Afrikanske Udviklingsbank og andre mindre donorer er desuden aktive i sektoren.Samtidig vurderes sundhedsområdet at være af særlig strategisk betydning for Danmark pågrund af et afgørende bidrag til HIV/AIDS, reproduktiv sundhed og medicinforsyning. Derbedes om et åbent mandat til at forfølge et af følgende scenarier vedr. den danske støtte til desociale områder:a. Fortsat sektorprogramstøtte til sundhedssektoren kombineret med sektorbudgetstøtte tildrikkevandsforsyning i landområder og vandressourceforvaltning (men ikkefuldsektorprogramstøtte til vand).b. Fuld sektorprogramstøtte til vand & sanitet (realistisk fra 2010) og udfasning afsektorprogramstøtte til sundhed.Idet det nuværende finansieringsniveau fastholdes, vil de med udfasningerne frigjorte midlerblive anvendt til at styrke de tilbageværende indsatsområder.De næste bilaterale højniveaukonsultationer, der forventes at finde sted i Kampala i efteråret2006, vil blive udnyttet til at opnå enighed med de ugandiske myndigheder om konturerne afdet kommende landeprogram, herunder fravalg af indsatsområder.Arbejdsplan for det forestående arbejde i 2006
Juni/juli 2006Behandling i Styrelsen samt UdenrigsudvalgetJuli 2006Fuld dansk tilslutning til UJASJuli – september 2006Forhandlinger vedr. fokusering af indsatsområderNovember 2006Gennemførelse af første fælles evaluering aflandestrategien og den ugandiske fattigdomsstrategi(Annual PEAP Implementation Review).
Ambassaden Kampala, Afrika Kontoret
- 6-