Folketingets Finansudvalg

Bilag                                    Journalnummer                                       Kontor                                               

                                46.H.7-1-148.                         HUM                               16. maj 2006


a.                       Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2006 afgives tilsagn om 60 mio. kr. i støtte til Dansk Røde Kors’ internationale humanitære hjælpearbejde, der udføres i samarbejde med Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC) og Det Internationale Forbund af Røde Kors- og HalvmÃ¥ne selskaber (IFRC).

Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene.

b.                      Baggrund
Dansk Røde Kors (DRK) modtog i 2005 i alt 103 mio. kr. (heraf 62 mio. kr. ved Akt 153 8/6-2005) til delegatprogrammet og det internationale humanitære hjælpearbejde, som gennemføres i samarbejde med ICRC, IFRC og nationale Røde Kors og Røde Halvmåne-selskaber. ICRC yder primært bistand til ofre for væbnede konflikter og opererer hovedsageligt i krigs- og konfliktområder, mens IFRC yder bistand til flygtninge og ofre for natur- og sultkatastrofer. DRK’ kernekompetencer ligger inden for sundhed, katastrofeberedskab, katastroferespons, psykosocialt arbejde og logistik. Den foreliggende bevillingsanmodning vedrører bidrag til indsatser i en række humanitære kriser af længere varighed.

Projektbeskrivelse
Til hver af de nedennævnte otte operationer ansøger DRK om 4 mio. kr.:

De palæstinensiske selvstyreområder: Formålet med ICRC’s indsats er primært at mindske problemerne i forhold til Israels overholdelse af international humanitær lov (IHL) over for den palæstinensiske befolkning. Gennem fængselsbesøg og kontakt til myndigheder i tilfælde af overtrædelser søges efterlevelsen af Geneve-konventionerne fremmet hos begge parter af konflikten.

Afghanistan: Formålet med ICRC’s arbejde er at yde beskyttelse til ofre for den væbnede konflikt samt at forbedre befolkningens levevilkår. Beskyttelsesarbejdet foregår gennem overvågning og dokumentation af overgreb samt fremme af respekten for IHL. Civile og militære ofre for konflikten modtager medicinsk og kirurgisk bistand, og sårbare grupper sikres fødevarer samt rent vand og betryggende sanitære forhold. Desuden gives støtte til forebyggelse af mineulykker samt til mineofre.

Burma: De overordnede mål for ICRC’s indsats er at sikre beskyttelse af civilbefolkningen og yde humanitær bistand i konfliktramte områder. Gennem fængselsbesøg og dialog med myndighederne søger ICRC at sikre værdige forhold for frihedsberøvede og deres familier. Endvidere sikres adgang til sundhedsydelser og til vand og sanitet for befolkningen i konfliktramte områder på grænsen til Thailand. Hertil kommer udbredelse af kendskab til IHL.

Den Demokratiske Republik Congo: Formålet med ICRC’s program er at beskytte civilbefolkningen i konfliktramte områder samt yde støtte til sårbare grupper. Der fokuseres på uddeling af såsæd og redskaber, medicin og udstyr samt på forbedring af vand- og sanitetsforhold. Aktiviteterne omfatter tillige genforening af adskilte familier og udbredelse af kendskab til IHL.

Liberia: ICRC’s indsats har til formål at bistå hjemvendte flygtninge, internt fordrevne og andre sårbare grupper med genetablering af deres eksistensgrundlag. Dette sker gennem uddeling af såsæd og redskaber samt adgang til sundhedsydelser og rent vand. Endvidere indgår fængselsbesøg, udbredelse af kendskabet til IHL og etablering af kontakt mellem adskilte familiemedlemmer.

Sudan: ICRC’s program i Sudan er med baggrund i situationen i Darfur-regionen organisationens største hjælpeprogram. Der gives støtte til, at internt fordrevne, tilbagevendende flygtninge og fastboende i områder omfattet af konflikt får basale behov dækket i form af vand, husly, fødevarer og sundhed. Desuden udbredes kendskabet til IHL, og der gives støtte til etablering af kontakt mellem adskilte familier og gen-forening af børn med deres familier.


Nepal: Det overordnede mål for ICRC’s indsats er at yde beskyttelse til ofrene for den væbnede konflikt og yde humanitær bistand i de konfliktramte områder. Aktiviteterne omfatter udbredelse af kendskab blandt myndigheder og civilbefolkning til IHL, beskyttelse og behandling af sårede samt kapacitetsopbygning af Nepals Røde Kors.

 

Den Demokratiske Folkerepublik Korea (Nordkorea): Formålet med IFRC’s aktiviteter er at forbedre sundhedstilstanden blandt særligt udsatte dele af befolkningen, reducere antallet af vandbårne sygdomme samt begrænse skadevirkningerne af katastrofer i fem provinser. Det nationale Røde Kors-selskab vil blive støttet i opbygning af et katastrofeberedskab på landsbyniveau.

DRK ansøger endvidere om støtte til følgende rammeaktiviteter:


IFRC’s katastrofefond: Fonden giver IFRC mulighed for at reagere hurtigt i katastrofesituationer. Til fonden ydes et bidrag på 1,5 mio. kr.

Beredskabs- og varehjælpsprogram: For at sikre hurtig og fleksibel hjælp forestår DRK indkøb og forsendelse af nødhjælp til operationer inden for Røde Kors-bevægelsen. Hertil kommer bemanding, udstyring og udsendelse af operative enheder, der med kort varsel kan varetage logistik, lejradministration og uddeling af nødhjælp i akutte situationer. Til programmet ydes et rammebeløb på 9,5 mio. kr.

Delegatprogrammet: Hensigten med delegatprogrammet er hurtigt og effektivt at kunne udsende kvalificerede delegater til Røde Kors-bevægelsens hjælpearbejde i katastrofe- og konfliktsituationer samt ved løsning af opgaver i forbindelse med rehabilitering og overgangsbistand. Til programmet ydes et rammebeløb på 17 mio. kr.

Budget
Det samlede budget andrager 60 mio. kr. og er fordelt som følger:

ICRC’s landeprogrammer .................................................... 32,0 mio. kr.
IFRC’s katastrofefond ............................................................ 1,5 mio. kr.
Beredskabs- og varehjælpsprogrammet ................................. 9,5 mio. kr.
Delegatprogrammet .............................................................. 17,0 mio. kr.
I alt ......................................................................................... 60,0 mio. kr.

Tilsagnet vil blive afholdt med 43 mio. kr. under § 06.39.02.10. Ekstraordinære humanitære bidrag og 17 mio. kr. under § 06.39.02.11. Internationalt Humanitært Beredskab (IHB).

Væsentlige risikoelementer
ICRC og IFRC arbejder ofte i områder, der er præget af vanskelige sikkerhedsforhold. Ændringer i sikkerhedssituationen og de humanitære behov kan nødvendiggøre tilpasning af programmerne.

c.                       Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en humanitær rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr.

e.                       Under henvisning til ovenstÃ¥ende anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2006 afgives tilsagn om 60 mio. kr. i støtte til Dansk Røde Kors’ internationale humanitære hjælpearbejde, der udføres i samarbejde med Den Internationale Røde Kors Komité  (ICRC) og Det Internationale Forbund af Røde Kors- og HalvmÃ¥ne selskaber (IFRC). 

Tilsagnet vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.39.02. Ekstraordinære humanitære bidrag og Internationalt Humanitært Beredskab.

f.                        Finansministeriets tilslutning foreligger.