Folketingets Finansudvalg
Bilag                                   Journalnummer                                      Kontor                                              Â
                               46.H.7-1-148.                        HUM                              16. maj 2006
a.
Udenrigsministeriet
anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2006
afgives tilsagn om 60 mio. kr. i støtte til Dansk Røde Kors’ internationale
humanitære hjælpearbejde, der udføres i samarbejde med Den Internationale Røde
Kors Komité (ICRC) og Det Internationale Forbund af Røde Kors- og Halvmåne
selskaber (IFRC).
Forslaget
medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er bevilget på
finansloven til udviklingslandene.
b.
Baggrund
Dansk
Røde Kors (DRK) modtog i 2005 i alt 103 mio. kr. (heraf 62 mio. kr. ved Akt 153
8/6-2005) til delegatprogrammet og det internationale humanitære hjælpearbejde,
som gennemføres i samarbejde med ICRC, IFRC og nationale Røde Kors og Røde
Halvmåne-selskaber. ICRC yder primært bistand til ofre for væbnede konflikter
og opererer hovedsageligt i krigs- og konfliktområder, mens IFRC yder bistand
til flygtninge og ofre for natur- og sultkatastrofer. DRK’ kernekompetencer
ligger inden for sundhed, katastrofeberedskab, katastroferespons, psykosocialt
arbejde og logistik. Den foreliggende bevillingsanmodning vedrører bidrag til
indsatser i en række humanitære kriser af længere varighed.
Projektbeskrivelse
Til hver
af de nedennævnte otte operationer ansøger DRK om 4 mio. kr.:
De
palæstinensiske selvstyreområder: Formålet med ICRC’s indsats er primært at
mindske problemerne i forhold til Israels overholdelse af international
humanitær lov (IHL) over for den palæstinensiske befolkning. Gennem
fængselsbesøg og kontakt til myndigheder i tilfælde af overtrædelser søges
efterlevelsen af Geneve-konventionerne fremmet hos begge parter af konflikten.
Afghanistan:
Formålet med ICRC’s arbejde er at yde beskyttelse til ofre for den væbnede
konflikt samt at forbedre befolkningens levevilkår. Beskyttelsesarbejdet
foregår gennem overvågning og dokumentation af overgreb samt fremme af respekten
for IHL. Civile og militære ofre for konflikten modtager medicinsk og kirurgisk
bistand, og sårbare grupper sikres fødevarer samt rent vand og betryggende
sanitære forhold. Desuden gives støtte til forebyggelse af mineulykker samt til
mineofre.
Burma: De
overordnede mål for ICRC’s indsats er at sikre beskyttelse af civilbefolkningen
og yde humanitær bistand i konfliktramte områder. Gennem fængselsbesøg og
dialog med myndighederne søger ICRC at sikre værdige forhold for
frihedsberøvede og deres familier. Endvidere sikres adgang til sundhedsydelser
og til vand og sanitet for befolkningen i konfliktramte områder på grænsen til
Thailand. Hertil kommer udbredelse af kendskab til IHL.
Den
Demokratiske Republik Congo: Formålet med ICRC’s program er at beskytte
civilbefolkningen i konfliktramte områder samt yde støtte til sårbare grupper.
Der fokuseres på uddeling af såsæd og redskaber, medicin og udstyr samt på
forbedring af vand- og sanitetsforhold. Aktiviteterne omfatter tillige
genforening af adskilte familier og udbredelse af kendskab til IHL.
Liberia: ICRC’s
indsats har til formål at bistå hjemvendte flygtninge, internt fordrevne og
andre sårbare grupper med genetablering af deres eksistensgrundlag. Dette sker
gennem uddeling af såsæd og redskaber samt adgang til sundhedsydelser og rent
vand. Endvidere indgår fængselsbesøg, udbredelse af kendskabet til IHL og
etablering af kontakt mellem adskilte familiemedlemmer.
Sudan:
ICRC’s program i Sudan er med baggrund i situationen i Darfur-regionen
organisationens største hjælpeprogram. Der gives støtte til, at internt
fordrevne, tilbagevendende flygtninge og fastboende i områder omfattet af
konflikt får basale behov dækket i form af vand, husly, fødevarer og sundhed.
Desuden udbredes kendskabet til IHL, og der gives støtte til etablering af
kontakt mellem adskilte familier og gen-forening af børn med deres familier.
Nepal: Det
overordnede mål for ICRC’s indsats er at yde beskyttelse til ofrene for den
væbnede konflikt og yde humanitær bistand i de konfliktramte områder.
Aktiviteterne omfatter udbredelse af kendskab blandt myndigheder og
civilbefolkning til IHL, beskyttelse og behandling af sårede samt
kapacitetsopbygning af Nepals Røde Kors.
Den Demokratiske Folkerepublik Korea (Nordkorea):
Formålet med IFRC’s aktiviteter er at forbedre sundhedstilstanden blandt
særligt udsatte dele af befolkningen, reducere antallet af vandbårne sygdomme
samt begrænse skadevirkningerne af katastrofer i fem provinser. Det nationale
Røde Kors-selskab vil blive støttet i opbygning af et katastrofeberedskab på
landsbyniveau.
DRK ansøger endvidere om støtte til følgende rammeaktiviteter:
IFRC’s
katastrofefond: Fonden giver IFRC mulighed for at reagere hurtigt i
katastrofesituationer. Til fonden ydes et bidrag på 1,5 mio. kr.
Beredskabs-
og varehjælpsprogram: For at sikre hurtig og fleksibel hjælp forestår
DRK indkøb og forsendelse af nødhjælp til operationer inden for Røde
Kors-bevægelsen. Hertil kommer bemanding, udstyring og udsendelse af operative
enheder, der med kort varsel kan varetage logistik, lejradministration og
uddeling af nødhjælp i akutte situationer. Til programmet ydes et rammebeløb på
9,5 mio. kr.
Delegatprogrammet:
Hensigten med delegatprogrammet er hurtigt og effektivt at kunne udsende
kvalificerede delegater til Røde Kors-bevægelsens hjælpearbejde i katastrofe-
og konfliktsituationer samt ved løsning af opgaver i forbindelse med
rehabilitering og overgangsbistand. Til programmet ydes et rammebeløb på 17
mio. kr.
Budget
Det samlede budget andrager 60 mio. kr. og er fordelt som følger:
ICRC’s
landeprogrammer .................................................... 32,0 mio.
kr.
IFRC’s katastrofefond ............................................................ 1,5
mio. kr.
Beredskabs- og varehjælpsprogrammet ................................. 9,5 mio.
kr.
Delegatprogrammet .............................................................. 17,0
mio. kr.
I alt ......................................................................................... 60,0
mio. kr.
Tilsagnet
vil blive afholdt med 43 mio. kr. under § 06.39.02.10. Ekstraordinære
humanitære bidrag og 17 mio. kr. under § 06.39.02.11. Internationalt Humanitært
Beredskab (IHB).
Væsentlige
risikoelementer
ICRC og IFRC arbejder ofte i områder, der er præget af vanskelige sikkerhedsforhold.
Ændringer i sikkerhedssituationen og de humanitære behov kan nødvendiggøre
tilpasning af programmerne.
c.
Sagen
forelægges Finansudvalget, da der er tale om en humanitær rammebevilling, hvor
totaludgiften overstiger 30 mio. kr.
e.
Under
henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets
tilslutning til, at der i finansåret 2006 afgives tilsagn om 60 mio. kr. i
støtte til Dansk Røde Kors’ internationale humanitære hjælpearbejde, der
udføres i samarbejde med Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC) og Det
Internationale Forbund af Røde Kors- og HalvmÃ¥ne selskaber (IFRC).Â
Tilsagnet
vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven stilles til rådighed for
udviklingslandene under § 06.39.02. Ekstraordinære humanitære bidrag og Internationalt
Humanitært Beredskab.
f. Finansministeriets tilslutning foreligger.