Folketingets Finansudvalg

Bilag                              Journalnummer                                             Kontor                                               

                            73.B.163.                                    FNG                                31. marts 2006


a.               Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥rene 2006-2013 ydes Nigeria gældslettelse, dels i form af eftergivelse af i alt 10 mio. kr. pÃ¥ et dansk statslÃ¥n, dels i form af eftergivelse af 1,52 mia. kr. pÃ¥ officielt garanterede eksportkreditter.

Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.

 

b.               Baggrund
Nigeria er af Verdensbanken klassificeret som tilhørende gruppen af moderat forgældede lande. Bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2004 beregnet til USD 390, mens den gennemsnitlige årlige realvækst har været 0,9 pct. for perioden 1990-2004. Indbyggertallet skønnedes i 2003 at være 136,5 mio., og den årlige befolkningstilvækst for perioden 1990-2003 var i gennemsnit 2,8 pct.

 

Nigeria fik i 2000 omlagt sin gæld i Parisklubben for 4. gang siden 1985. I aftalen indgik et tilsagn om vilkår med en form for gældsreduktion under en eventuel ny aftale, såfremt Nigeria overholdt sine forpligtelser i henhold til 2000-aftalen. Betalingerne til kreditorerne blev imidlertid misligholdt, og samarbejdet mellem Nigeria og Den Internationale Valutafond, IMF blev afbrudt.

 

Som ledende olieproducent i Afrika syd for Sahara har Nigeria et stort - men uopfyldt - potentiale for økonomisk vækst. Potentialet til trods, plages Nigeria af en række grundlæggende problemer. Korruption er et altoverskyggende problem på alle niveauer.

 

Siden genvalget af præsident Obasanjo i slutningen af 2003, er der imidlertid sket væsentlige fremskridt i gennemførelsen af Nigerias eget reformprogram, som sigter på at accelerere den økonomiske vækst, reducere fattigdommen, fremme regeringsførelsen og bekæmpe korruptionen m.v. IMF har betegnet reformprogrammet som ambitiøst, men realistisk, og Obasanjo har modtaget nogen ros fra international side for sin indsats mod korruptionen.

 

Nigeria præges af politisk ansporet religiøs og etnisk vold. Dels mellem det hovedsageligt muslimske nord, hvor 12 delstater følger sharia-lovgivning, herunder dødsdomme eksekveret ved bl.a. stening, og det primært kristne og mere vestligt orienterede syd. Dels i de olie-producerende delstater i Niger-deltaet, hvor bl.a. militser kæmper mod regeringen og med hinanden om kontrol over olieressourcer.

 

Ifølge Human Rights Watchs 2005-rapport sker der alvorlige menneskerettighedskrænkelser i Nigeria. Storbritannien har alligevel argumenteret Nigerias sag og peget på det window of opportunities, som situationen nu frembyder, og bl.a. henvist til den betydning, stabilitet i Nigeria vil have for stabiliteten i regionen. På den baggrund nåede Storbritannien til enighed med Nigeria om en gældssanering, som efterfølgende blev bakket op af G8-landene og præsenteret for kreditorerne i Parisklubben, hvor en multilateral aftale blev indgået i oktober 2005. Igennem en kombination af betaling af restancer, gældseftergivelse og en tilbagekøbsoperation får Nigeria afviklet en gæld på ca. USD 30 mia. til USD 12,4 mia.

Det er Danmarks andel af denne aftale, som nu forelægges Finansudvalget til godkendelse.

Projektbeskrivelse
Danmark har samlet set udestående fordringer på Nigeria for ca. 3,2 mia. kr. Fordringerne skyldes – foruden et mindre statslån på 10 mio. kr. - primært eksportkreditter givet til danske virksomheder i løbet af 1980’erne.

 

Den officielle kreditor - Danmarks Erhvervsfond, der ejes af staten - vil ved indgåelse af en bilateral aftale mellem Danmark og Nigeria få bragt sine krav på Nigeria på 3,2 mia. kr. ud af verden ved dels i 2006 at modtage 1,4 mia. kr. direkte fra Nigeria (samt afskrive 0,3 mia. kr. i kurstab), dels ved at modtage i alt 1,5 mia. kr. i de kommende år fra § 06.32.07.14. Gældslettelse til udviklingslandene.


Eftergivelsen af eksportkreditfordringerne til Nigeria på de nævnte i alt 1,5 mia. kr. rapporteres til OECD som udviklingsbistand i overensstemmelse med de gældende internationale DAC-regler. Kurstabet på de 300 mio. kr. må imidlertid afskrives.

Budget
Med tillæg af en margen på 1 pct. for valutakursudsving for beløb i euro andrager det samlede budget 1,53 mia. kr. Heraf udgør 9,7 mio. kr. eftergivelse på statslånet fra 1971 på oprindeligt 20 mio. kr. (en restsaldo på statslånet på 3 mio. kr. indfries af Nigeria som led i den samlede transaktion). Eftergivelsen vil give anledning til følgende posteringer på forslag til lov om tillægsbevilling 2006:

§ 06.32.07.12. Afskrivning af lån, udgift...................................... 9,7 mio. kr.
§ 06.32.07.13. Nedskrivning af lån, indtægt................................. 9,7 mio. kr.

Overførslen af gældseftergivelsen på de 1,5 mia. kr. til Danmarks Erhvervsfond vil blive fordelt over maksimalt 7 år frem til og med 2013, og udgiften vil blive afholdt under § 06.32.07.14. Gældslettelse til udviklingslandene.

Væsentlige risikoelementer
Der er ikke egentlige risikoelementer forbundet med gældseftergivelsen. Alle beløb er på forhånd gennemgået og godkendt af både debitor og kreditorer, men hvis ikke IMF’s bestyrelse inden den 31. maj 2006 kan godkende den første gennemgang af det arrangement, som Nigeria har  indgået med Fonden på grund af manglende overholdelse af de aftalte betingelser, kan gældseftergivelsen blive forsinket eller i yderste konsekvens aflyst.

c.         Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr.

d.        Forslaget er tiltrÃ¥dt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.

e.         Under henvisning til ovenstÃ¥ende anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥rene 2006-2013 ydes Nigeria gældslettelse, dels i form af eftergivelse af i alt 10 mio. kr. pÃ¥ danske statslÃ¥n, dels i form af eftergivelse 1,52 mia. kr. pÃ¥ officielt garanterede eksportkreditter.

Udgifterne vil blive afholdt af de beløb, som på finanslovene 2006-13 stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.07. Lånebistand. Eftergivelsen af statslånet vil give anledning til følgende posteringer på forslag til lov om tillægsbevilling 2006:

§ 06.32.07.12. Afskrivning af lån, udgift........................................... 9,7 mio. kr.
§ 06.32.07.13. Nedskrivning af lån, indtægt...................................... 9,7 mio. kr.


f.          Finansministeriets tilslutning foreligger.