Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06, Udenrigsudvalget 2005-06
Bilag 77, URU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1Danmarks Permanente Mission ved FN i New Yorkð��Den 24. marts 2006Følg med på www.sikkerhedsraadet.um.dk
ì�ÁM
ÁMð��Nyhedsbrev nr. 29 om arbejdet i FN’s SikkerhedsrådM ð��Mð��ð��ð��
Nedenfor følger en gennemgang af sagerne på Sikkerhedsrådets dagsorden i den første halvdel af martsunder argentinsk formandskab.Den 6. marts drøftede RådetUNMOVIC,FN’s kommission for våbeninspektion i Irak. Lederen afUNMOVIC afgav en kortfattet rapport. Det havde fortsat ikke været sikkerhedsmæssigt forsvarligt atforetage inspektion i Irak. Ansvaret for efterlevelse af indgående forpligtelser måtte overlades til Irak,når Sikkerhedsrådet skønnede det forsvarligt. Rådet fortsætter forhandlingerne om afvikling afUNMOVIC.Den 7. marts drøftede Rådet situationen iKosovo.Generalsekretærens særlige udsending forstatusforhandlingerne, Martti Athisaari, orienterede Rådet om forløbet af de indledende forhandlingermellem de to parter. I første omgang blev der forhandlet om emner som decentralisering,minoritetsrettigheder samt beskyttelse af kulturelle og religiøse monumenter. Dette format villefortsætte i nogle måneder, inden der blev taget hul på selve statusspørgsmålet. Tempoet forstandardimplementeringen i Kosovo samt EU’s støtte til Beograds demokratiske og pro-europæiskekræfter var vigtige faktorer for at nå en forhandlet løsning på statusspørgsmålet.Den 8. marts drøftede Rådet situationen iElfenbenskysten.Rådet modtog en orientering om statusfor gennemførelsen og virkningen af Rådets beslutning fra februar om at overflytte enheder fra FN’sfredsbevarende operation i Liberia til FN-styrken i Elfenbenskysten, UNOCI. Overflytningen havdeværet medvirkende til at bringe situationen i Abidjan under kontrol. Fredsprocessen var genoptaget,men den politiske situation var fortsat ustabil, og potentialet var stort for fornyet vold og interetniskesammenstød, særligt i den vestlige del af landet. UNOCI havde ikke kapacitet til robust tilstedeværelse ialle uroprægede dele af Elfenbenskysten. Sikkerhedsrådets iværksættelse af sanktioner havde haft enpositiv effekt på fredsprocessen.Den 10. marts drøftede Rådet situationen iSomalia.Generalsekretærens særlige repræsentant i Somaliaorienterede Rådet om den politiske og sikkerhedsmæssige udvikling. De første møder på somalisk jord iden parlamentariske forsamling havde været vellykkede. Udarbejdelsen af en national sikkerheds- ogstabiliseringsplan, der samlede parterne, burde nu få højeste prioritet, og man så frem til koordineretstøtte hertil fra internationale partnere inkl. FN. Førend en sådan plan samt en stabil våbenhvile var påplads, var en afrikansk fredsbevarende operation under AU eller IGAD ikke realistisk. I enformandsudtalelse (PRST/2006/11) tilskynder Rådet alle parter i Somalia til at fortsætte bestræbelsernepå dialog og forsoning. Rådet beklager den fortsatte vold og uro i Somalia og de stadige brud påvåbenembargoen. Endelig opfordrer Rådet til at afhjælpe den katastrofale humanitære situation, samtanmoder medlemsstater med militære fartøjer i farvandet ud for Somalia til at skride ind overfortiltagende pirateri.Den 13. marts drøftede Rådet situationen imellemEtiopien og Eritrea.Generalsekretærens særligerepræsentant orienterede om de manglende fremskridt, dels i forbindelse med Eritreas restriktioner
2
overfor FN’s operation, UNMEE, og dels i gennemførelse af grænsedragningsafgørelsen. Det varpositivt, at begge parter var mødt op til Grænsedragningskommissionens møde i London den 10. marts.Nyt møde var planlagt til slutningen af april. Selvom møderne var af teknisk karakter, var det førstedialog mellem parterne i længere tid. I afventning af parternes opfølgning på London-mødet, valgteRådet den 14. marts at forlænge mandatet for FN’s operation, UNMEE, med 30 dage frem til den 15.april (resolution 1661).Den 13. og den 21. marts drøftede Rådet situationen iSudan.På det første møde orienterede Congo’srepræsentant i Rådet (AU-formandskab) om beslutningen i AUs Freds- og Sikkerhedsråd den 10. martsvedr. overgangen af den militære operation i Darfur fra AU til FN. FN-sekretariatet er i samarbejdemed AU begyndt planlægningen af en FN-operation, som ventes iværksat i efteråret 2006. På detefterfølgende møde orienterede Generalsekretærens særlige repræsentant i Sudan om status igennemførelsen af nord-syd-fredsaftalen og udviklingen i Darfur-fredsforhandlingerne i Abuja. AUhavde sat udgangen af april som frist for en fredsaftale for Darfur, forhandlingerne var i en kritisk ogmeget vanskelig fase, og et AU-udkast til aftaletekst ville snart blive forelagt parterne. Den humanitæreog sikkerhedsmæssige situation i Darfur var forværret, og en styrket og mere robust internationalindsats var påkrævet. Den 24. marts forlængede Rådet mandatet for FN’s operation i Sudan (nord-syd-fredsaftalen), UNMIS, med yderligere seks måneder (resolution 1663). Resolutionen understøttersamtidig FNs forberedelse af en kommende operation i Darfur samt støtte til AUs operation ioverfangsfasen.Den 14. marts drøftede Rådet situationen iAfghanistanpå et åbent møde. Generalsekretærens særligerepræsentant i Afghanistan orienterede om FN’s fortsatte rolle efter vedtagelsen af AfghanistanCompact. FN ville yde politisk rådgivning og arbejde for større sammenhæng igenopbygningsbistanden bl.a. gennem donorkoordination. Den forværrede sikkerhedssituationudgjorde et problem for FN’s planer om at styrke tilstedeværelsen i afghanske provinser. Mødetbekræftede det internationale samfunds opbakning til udviklingsstrategien for Afghanistan og til denplanlagte udvidelse af ISAF. Den 23. marts forlængede Rådet mandatet for FN’s politiske mission iAfghanistan, UNAMA, med yderligere 12 måneder (resolution 1662).Den 14. marts drøftede Rådet situationen iMellemøsten.Rådet modtog en orientering om detisraelske angreb på fængslet i Jericho og de efterfølgende kidnapninger.Den 15. marts drøftede Rådet situationen iIrak.Generalsekretærens særlige repræsentant i Irakorienterede om den politiske situation, og den amerikanske delegation om den multinationale styrkesaktiviteter. Samtlige mål i den politiske overgangsfase var opfyldt med undtagelse af regeringsdannelsen.FN fortsatte sin rådgivning med fokus på revisionen af forfatningen. USA fremhævede fremskridt vedr.træning af de irakiske sikkerhedsstyrker, som havde muliggjort nedjustering af den amerikansketroppetilstedeværelse. Den irakiske repræsentant ved FN bad om tålmodighed med regeringsdannelsen.Vedr. påståede krænkelser af menneskerettighederne understregede han, at målet var fuld efterlevelse afalle Iraks internationale forpligtelser, men at sikkerhedssituationen vanskeliggjorde sagen.Den 15. marts blev Rådet orienteret om situationen iHaiti.Anden runde af parlamentsvalget varplanlagt til den 21. april. Resultatet af valget kunne forventes den 28. april og indsættelse af den nyepræsident, René Préval, kort derefter.Den 16. marts modtog Rådet en orientering fra lederen af denInternationale UafhængigeUndersøgelseskommissionom mordet på den tidligere libanesiske premierminister, Rafik Hariri.Den nye leder, Serge Brammertz, gjorde status for efterforskningen. Der var nået en forståelse med
3
Syrien om fremtidigt samarbejde, men efterforskningen ville ikke kunne afsluttes i juni i år. I enpressemeddelelse fra Rådets formand opfordrer Rådet Syrien til at leve op til den indgåede aftale ipraksis. Rådet drøftede den 23. marts den libanesiske regerings anmodning om oprettelse af en domstolaf international karakter til at prøve sagerne imod de tiltalte i forbindelse med Hariri-attentatet og andreterrorhandlinger i Libanon. Generalsekretæren vil forhandle de nærmere modaliteter på plads medLibanon, inden Rådet tager beslutning om oprettelse af et tribunal.Den 17. marts drøftede Rådet situationen iLiberiapå et åbent møde med den nyvalgte præsident EllenJohnson-Sirleaf. Hun redegjorde for regeringens reformtiltag, der bl.a. skulle muliggøre ophævelse afdiamant- og tømmersanktioner imod Liberia og konsolidere fred og demokrati i landet. FN’sfredsbevarende styrke, UNMIL, var fortsat afgørende for stabiliteten i landet. Præsidenten har anmodetNigeria om at udlevere Liberias tidligere præsident Charles Taylor, så han kan blive stillet for densærlige domstol i Sierra Leone, hvor han er anklaget for krigsforbrydelser.Den 17. marts drøftede RådetIransatomprogram efter henvisning af sagen fra Styrelsesrådet for detInternationale Atomenergiagentur. En tekst forberedt af de tre europæiske lande, Tyskland, UK ogFrankrig, blev præsenteret. Teksten er fortsat genstand for forhandling.