Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06, Udenrigsudvalget 2005-06
Bilag 65, URU Alm.del Bilag 126
Offentligt
254154_0001.png
254154_0002.png
254154_0003.png
1Danmarks Permanente Mission ved FN i New Yorkð��Den 2. marts 2006Følg med på www.sikkerhedsraadet.um.dk
ì�ÁM
ÁMð��Nyhedsbrev nr. 28 om arbejdet i FN’s SikkerhedsrådM ð��Mð��ð��ð��
Nedenfor følger en gennemgang af sagerne på Sikkerhedsrådets dagsorden i den anden halvdel affebruar under amerikansk formandskab.Den 21. februar holdt Rådet et åbent møde om arbejdet medbekæmpelse af terrorisme.Formændene for de tre komiteer under sikkerhedsrådet, der beskæftiger sig med terrorbekæmpelse,orienterede om deres arbejde. Det drejer sig om CTC, Al Qaida/Taleban-komiteen og komiteen tilbekæmpelse af spredning af masseødelæggelsesvåben (1540-komiteen). Den danske formand for CTCgennemgik de kommende måneders arbejdsprogram. CTC havde taget initiativ til at revidererapporteringsforpligtelserne for bedre at kunne assistere medlemsstater, der behøvede bistand til mereeffektiv bekæmpelse af terrorisme. Endvidere ville CTC fortsætte arbejdet med kortlægning af ’bestpractises’. I Al Qaida komiteen lå fokus den kommende tid på revision af retningslinierne for arbejdetmed listerne over Al Qaida terrorister. I den forbindelse drøftede man også hvorledes man kunnestyrke retsgarantierne for personer på listen (’delisting’ ). Man havde styrket samarbejdet med Interpol,og søgte øget samarbejde med andre internationale og regionale organisationer. 1540-komiteensformand opfordrede alle stater til at efterkomme pligten til at rapportere til komiteen. Man var i færdmed at oprette en database med relevant lovgivning, som kunne fungere som rettesnor for stater, derendnu ikke have den nødvendige lovgivning og implementeringsmekanismer på plads for at forhindrespredning af masseødelæggelsesvåben til ikke-statslige aktører.Den 22. februar holdt Rådet et åbent møde om varetagelsen af administrationen i forbindelse medFN’s fredsbevarende missioner,herunder indkøb (’procurement’). Generalsekretærens kabinetchefredegjorde for rapporten fra FN’s Interne Revision, hvori administrationen blev kritiseret for sløseri ogderaf potentielle tab. Rapporten blev taget meget alvorligt og administrationen af fredsbevarendeoperationer ville blive strammet op. Beskyldninger om bedrageri blev delvist afvist, og mistanken ombedrageri angik kun mindre beløb i det samlede billede. Ingen er indtil videre sigtet i sagen.Sikkerhedsrådets medlemmer opfordrede Sekretariatet til at stramme op, så tab og risikoen for misbrugkunne undgås i fremtiden. Rapporten vil blive grundigere behandlet af et udvalg underGeneralforsamlingen i maj 2006.Den 22. februar drøftede Rådet situationen iHaiti.Generalsekretærens særlige repræsentant i Haitisamt Haitis premierminister Latortue orienterede Rådet om situationen efter valget den 7. februar.Anden valgrunde kunne af tekniske grunde ikke holdes allerede den 19. marts som planlagt, om endLatortue sagde, at alt ville blive gjort for at efterleve tidsfristerne og få den nye præsident Preval indsatden 29. marts. FN’s mission i Haiti, MINUSTAH, ville fortsætte med at styrke sikkerheden og assistereden kommende nye regering med reformer, herunder af politi og retsvæsen. Begge lagde vægt påbistand til social og økonomisk udvikling for at sikre at valgene kunne markere begyndelsen på en ny ogbedre fremtid for Haiti.
2
Den 22. februar fordømte Rådets formand i en pressemeddelelse terrorangrebene iIrakpå muslimskehelligdomme.Den 23. februar holdt Rådet et åbent møde om status for gennemførelsen af foranstaltninger til atimødegå seksuelle overgreb iFN’s fredsbevarende missioner.Generalsekretæren iværksatte et størreudredningsarbejde i 2004 efter beskyldninger om overgreb begået af FN-personel. Generalsekretærenssærlige rådgiver i sagen, den jordanske FN-ambassadør, redegjorde overfor Rådet for opfølgningen påanbefalingerne i rapporten. Også chefen for Afdelingen for FN’s Fredsbevarende Operationerredegjorde for FN’s indsats for at forhindre og forebygge overgreb. FN havde indført en konsekventnul-tolerance politik. Uddannelse, efterforskning, strafforfølgning og hjælp til ofre var fire vigtigeelementer i FN’s indsats. Et udvalg under Generalforsamlingen vil mere detaljeret gennemgågennemførelsen af de forskellige projekter på området.Den 23. februar godkendte Rådet en formandsudtalelse (PRST/2006/9) om situationen iElfensbenskysten.Rådet bakker op om den Internationale Arbejdsgruppes anbefalinger efter densseneste møde den 17. februar og udtrykker igen støtte til premierminister Banny. Rådet giver støtte tilindsatsen fra generalsekretærens Høje Repræsentant for Valgene med at få etableret en uafhængigValgkommission. Endvidere understreger Rådet betydningen af frie og uafhængige medier.Den 24. februar drøftede Rådet situationen imellemEtiopien og Eritrea.Generalsekretærens særligerepræsentant i regionen orienterede om udviklingen, og den amerikanske ambassadør redegjorde for deamerikanske bilaterale kontakter. Der havde den 22. februar været afholdt møde i kredsen af vidner tilAlgiers-aftalen (FN, AU, EU, Algeriet og USA). I en formandsudtalelse (PRST/2006/10) bakker Rådetop om erklæringen fra mødet mellem vidnerne. Rådet understreger, at det først og fremmest er de toparter i konflikten, der har ansvaret for med fredelige midler at efterleve den indgåede aftale om bl.a.grænsedragning. Rådet opfordrer Grænsedragningskommissionen til at indkalde til et møde meddeltagelse af begge parter for at bringe processen videre.Den 24. februar drøftede Rådet den videre proces med valg afny generalsekretærfor FN. Ifølge FN’sCharter skal Sikkerhedsrådet anbefale en kandidat, som derefter skal godkendes afGeneralforsamlingen. Kofi Annans periode udløber med udgangen af 2006. Rådet vil løbende drøftesagen i de kommende måneder.Den 27. februar drøftede Rådet arbejdet i sanktionskomiteen forSudan.Formanden for komiteengjorde status over gennemførelsen af sanktionsregimet. Man var fortsat i færd med at behandle enrapport fra det nedsatte ekspertpanel, der pegede på omfattende overtrædelser af våbenembargoen ogandre sanktioner. Der udestod enighed i Rådet om iværksættelse af individuelle sanktioner.Den 28. februar vedtog Rådet en resolution vedr.Det Internationale Tribunal for det tidligereJugoslavien,ICTY (resolution 1660). Resolutionen er af teknisk karakter og vedrører udpegelsen afreservedommere.Den 28. februar holdt Rådet den månedlige drøftelse om situationen iMellemøsten.Generalsekretærens særlige udsending, Alvaro de Soto orienterede om udviklingen. Hamas’ kommendebeslutninger, ikke mindst vedr. efterlevelse af de tre principper i Kvartettens erklæring (anerkendelse afIsrael, afsværgelse af vold samt accept af indgåede aftaler), var afgørende for fredsprocessens fremtid.De Soto opfordrede det internationale samfund til at fortsætte bistanden til palæstinenserne for atafværge kollaps af selvstyret og roste i den forbindelse EU’s beslutning herom. Han erkendte, atbistanden eventuelt måtte revurderes i lyset af Hamas regeringens program.
3
Den 28. februar blev Rådet orienteret om den seneste udvikling iDen Demokratiske RepublikCongo(DRC) med fokus på udfordringerne frem til og efter overgangsperiodens udløb den 30. juni2006.Den 2. marts godkendte Rådetprogrammet for martsunder argentinsk formandskab. Marts ertraditionelt en travl måned. Mandaterne for FN’s operationer i Etiopien/Eritrea (UNMEE), Sudan(UNMIS), Afghanistan (UNAMA), Liberia (UNMIL) og Georgien (UNOMIG) skal fornys. Herudoverskal Rådet bl.a. drøfte statusforhandlingerne vedr. Kosovo, arbejdet i den internationaleundersøgelseskommission vedr. modet på den tidl. libanesiske premierminister, Hariri (UNIIIC) samtIran.