Kommentarer fra Sex & Samfund til den nye danske strategi for seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder Det er med stor interesse, at vi har læst Udenrigsministeriets nye strategi for fremme af seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR) i udviklingslandene, og vi takker for muligheden for at give vores kommentarer til udkastet. Vi vil opdele vores kommentar i to dele a) Principielle synspunkter om strategiens form, indhold og betydning b) Enkelte konkrete forslag til ændringer / justeringer A) Principielle, generelle kommentarer Først  og  fremmest  ønsker  vi  at  lykønske  Udenrigsministeriet  for  udvikling  af  denne  strategi  for hvorledes   Danmark   vil   fremme   seksuelle   og   reproduktiv   sundhed   og   rettigheder.   Som   det argumenteres  i  strategien  er  succesen  på  dette  område  forudsætningen  for  at  nå  2015  målene  i forhold  til  fattigdomsbekæmpelse,  reduktion  af  HIV/AIDS,  mødredødlighed  og  børnedødelighed samt fremme ligestilling. Men strategien er også yderst relevant, fordi det er et område som hidtil har  været  centralt  i  den  danske  udviklingsbistand,  og  hvor  vi  i  Danmark  har  særlige  komparative fordele  fra  en  lang  tradition  for  at  arbejde  for  seksuelle  og  reproduktive  rettigheder,  herunder ligestilling.  Dette  område  har  således  alle  forudsætninger  for  at  væ re  et  dansk  prioritetsområde, hvor  vi  virkelig  kan  gøre  en  forskel  i  forhold  til  nå  de  internationale  mål  vi  har  tilsluttet  os  samt kunne  gå  i  spidsen  for  en  indsats  med  betydelig  kvalitativ  og  kvantitativ  styrke.  Strategien  vil  da være afgørende for at vi    får den maksimale effekt af vores indsats. Vi synes at denne vision fremgår af  strategien,  men  vil  anbefale  at  den  blev  fremhævet  yderligere,  som  inspiration  for  de  der  skal støtte og anvende strategien i praksis. I selve strategien er det lykkedes at adressere alle de vigtigste temaer indenfor SRSR; SRSR’s rolle i  forbindelse  med  fattigdomsbekæmpelse,  unge  menneskers  SRSR,  koblingen  mellem  HIV/AIDS indsatsen   og   SRSR,   børne -   og   mødredødelighed,   adgang   til   sikre   og   lovlige   aborter   samt prævention.   Strateg  ien   fremstår   som   et   progressivt   dokument,   og   det   er   glædeligt   at   se   at Udenrigsministeriet     så     stærkt     promoverer     den     rettighedsbaserede     tilgang     og     dertil,     at bemyndiggørelse  af  kvinder  samt  en  øget  ligestilling  mellem  mænd  og  kvinder  bliver  anset  for  at have en afgørende rolle i arbejdet for at fremme SRSR. Som det også nævnes i strategien spiller fremme af SRSR en væsentlig rolle for at sikre at flere af 2015-målene  kan  realiseres.  Sikringen  af  SRSR,  blandt  andet  igennem  en  forbedret  adgang  til seksuelle   reproduktive   sundhedsserviceydelser   er   central   for   fattigdomsbekæmpelse   og   er   et kardinalpunkt,  når  vi  ser  på  hvordan  udviklingsbistand  kan  gøres  mere  effektiv.  For  eksempel  i Afrika  syd  for  Sahara  skyldes  en  tredjedel  af  alle  handicap  og  tidlige  dødsfald  b landt  kvinder reproduktive sygdomme, herunder komplikationer i forbindelse med usikre aborter og HIV/AIDS. Blandt  mænd  kan  en  fjerdedel  af  alle  dødsfald  og  handicap  årsager  relateres  til  reproduktive sundhedsforhold.   Tallene   underdriver   sandsynligvis   konsekvenserne   af   dårlige   reproduktive sundhedsvilkår,  især  hvad  angår  kvinder.  I  mange  udviklingslande  står  kvinderne  for  40 -60%  af
hustandsindtægten og dyrker 80% af de fødevarer, der spises. Dette økonomiske bidrag går tabt, når kvinder dør under graviditet  eller ikke er i stand til at arbejde grundet dårlig reproduktiv sundhed. Strategiens  analyser  og  argumentation  er  præcise  og  de  konkrete  anbefalinger  (boxe)  for  hvad Danmark vil gøre er rigtige og gode. Derimod sidder man som læser tilbage med usikkerhe  der om: 1.    hvordan strategien konkret skal implementeres 2.    om der er særlige prioritetsområder og vægtninger mellem de forskellige anbefalinger 3.    om hvordan strategien skal monitoreres 4.    og    endelig    om    en    så    ambitiøs    strategi    ikke    forudsætter    nogle    økonomiske    og kapacitetsmæssige forudsætninger i Danida, hvis den skal kunne implementeres. Ad 1) Om implementering af strategien Strategien  indeholder  mange  interessante  forslag  om  hvordan,  Udenrigsministeriet  overordnet  set vil  arbejde  for  at  fremme  SRSR.  Dog  finder   vi  det  væsentligt,  at  disse  ideer  præciseres  og konkretiseres ved at inkludere klare handlingsanvisninger. For eksempel ville det være en mulighed at  hver  punkt  indeholdt  i  de  bokse,  som  forsøger  at  klarlægge  hvad  Udenrigsministeriet  vil  gøre, kunne få til knyttet nogle underpunkter, som ville konkretisere hvordan præcist Udenrigsministeriet vil  arbejde  for  at  opnå  de  forskellige  anvisninger.   For  eksempel  er  det  skrevet  øverst  på  side  11: ’Denmark will work with its development partners (national governments, multilateral and bilateral organisations, NGOs and other civil society organisations) to support actions to ensure that Poverty Reduction Strategies include the MDGs, emphasise SRHR, HIV/AIDS and gender issues, and that national  budgets  reflect  these  priorities’.  Vi  støtter  indholdet  i  dette  punkt,  men  mangler  konkrete anvisninger til hvordan Udenrigsministeriet forestiller sig dette skal gøres og hvilke ’actions’ der er tale   om.   Sammenlignes   dette   udkast   af   strategien   med   henholdsvis   Ligestillingsstrategien   og HIV/AIDS  strategien  forekommer  disse  os  mere  konkrete,  idet  de  indeholder  flere  metodiske overvejelser  i  form  af  mainstreaming  og  sektorprogramstøtte  som  redskaber  til  at  fremme  disse emner, dertil indeholder disse strategidokumenter flere konkrete eksempler som underbygger flere af  strategierne.  Vi  vil  godt  anbefale  at  en  lignende  fremgangsmåde  benyttes  i  forbindelse  med SRSR strategien. Ad 2) Vægtninger og prioriteringer Strategien  når  fint  rundt  om  de  mange  forskellige  aspekter  af  arbejdet  med  S RSR  men  det  bør overvejes,  om  den  kunne  styrkes   yderligere  ved  at  foretage  nogle  interne  prioriteringer  eller udpegning  af  fokus  områder.  Hvor  kan  Danmark  især  gøre  en  forskel?  Dette  mener  vi  dels  skal vurderes i forhold til Danmarks specifikke kompetancer og interesser på SRSR men også i lyset af hvor  det  internationale  (donor)  samfund  undlader  at  prioritere  eller  direkte  modarbejder  SRSR agendaen.  Da  presset  fra  oppositionen  mod  ICPD  og  seksuelle  og  reproduktive  rettigheder  er ganske  betydelig,  vil  vi  anbefale  at  denne  analyse  også  fremhæves  endnu  mere  eksplicit  end  det allerede er tilfældet i strategien.
I forhold til konkrete prioriteringsområder mener vi at følgende områder skal være hele i top: ambitionen for Danmarks kvantitative, økonomiske støt  te til området (se punkt 4) Arbejdet    med    styrket    advocacy    for    SRSR,    herunder    prioritering    af    større    støtte    til civilsamfundsorganisationer   der   især   er   vigtige   for   at   kunne   bringe   SRSR   spørgsmål   på agendaen Arbejdet med en integreret HIV/AIDS og SRSR indsats Arbejdet for særlige kontroversielle områder som sikre aborter og post abortion services Indsatser målrettet unge. Ad 3) Monitorering af strategien For at sikre at denne strategi kommer til at gøre en forskel i den fremtidige danske indsats, er det afgørende  at  strategien  kan  monitoreres.     Som  det  sidste  i  strategien  skrives  følgende:  ’…the performance  assessment  on  Denmark’s  specific  targets,  as  set  out  in  the  organisational  strategies and  action  plans,  does  not  measure  the  effect  of  Danish  efforts,  bur  rather  to  which  extent  the organisation as such is making progress towards the indicators set’ (s.24). Vi mener, at det er vigtigt at den danske indsats kan måles (i modsætning til det som er indikeret i citatet) og at dette aspekt skal styrkes i strategien, hvilket blandt andet kan gøres ved at sikre sig at strategien kommer til at indeholde  konkrete  handlingsanvisninger.  Med  andre  ord,  ser  vi  et  stærkt  behov  for,  at  denne strategi blot anses som et første (men meget væsentligt) skridt på vejen til at formulere en egentlig handlingsplan  som  også  kan  omkostningsansættes,  således  at  de  danske  prioriteringer  står  klart  i forhold   til   de   tilgængelige   ressourcer.   Lige   nu   fremgår   det   ikke   klart   af   strategien   hvad Udenrigsministeriet  finder  mest  vigtigt  for  Danmark  at  prioritere  i  sin  fremtidige  indsats  –   dette anbefaler vi tydeliggøres. Dertil mener vi, at tydeligt bør fremgå, på hvilken måde denne strategi forpligter og at der bliver en tydelig  rolle  fordeling,  således  at  det  klart  fremstår  hvem  der  ansvarlig    for,  at  forskellige  dele  af strategien bliver implementeret. På den måde mener vi, at man fra dansk side bedst sikrer fremgang på dette indsatsområde. Ad 4) Kapaciteten til at implementere strategien Skal strategien have en reel effekt, er det afgørende  at den bliver udbredt og prioriteret internt  i UM der er personalemæssig kapacitet til at gennemføre de forskellige anbefalinger der er økonomiske ressourcer at sætte bag strategien. Disse spørgsmål er ikke adresseret i det foreliggende udkast og skal   muligvis også behandles andet steds  –  fx  i  handlingsplaner.  Men  vi  anbefaler  at  spørgsmålene  adresseres  klart  fra  starten  så  det sikres  at  den  reelt  kan  gennemføres  og  bliver  anvendt  i  forskellige  kontorer  og  programmer  hvor den  er  relevant.  Her  kan  erfaringerne  fra  den  tidligere  strategi/eller  policy  dokument  ”integration SRSR in to SWAPs” være nyttig at evaluere på. Vores vurdering er, at papiret til trods for mange gode  analyser  og  anbefalinger  aldrig  blev  rigtig  kendt  i  Danida  systemet  og  desværre  kun    fik minimal effekt.
Ad B) Konkrete forslag til ændringer / justeringer Ud over disse mere principielle kommentarer har vi enkelte konkrete anbefalinger og forslag. Vi ønsker at fremhæve, at påvirkning af mænds holdninger og adfærd, ved at involvere d em i SRSR og HIV/AIDS relaterede programmer og projekter, i de senere år er blevet en anerkendt strategi for at fremme sundhedsforhold for både kvinder og børn. Derfor ønsker    vi at anbefale, at strategien i højere grad understreger væsentligheden i at invo   lvere mænd i SRSR initiativer. Økonomiske argumenter er væsentlige, når der laves fortalervirksomhed indenfor SRSR, særligt når politikere såvel som embedsmandsværket skal overbevises om, hvorfor det er vigtigt, at SRSR for eksempel bliver en integreret del af de danske sektor programmer. I denne sammenhæng ønsker vi at fremhæve Danida’s publikation fra 1999 ’Integrating Sexual and Reproductive Health and Rights into a Sector Wide Approach to Danish  International Development Assistance – A Multi   -Sectoral Responsibility’  hvor  der  findes  en  lang  række  relevante  koblinger  fra  SRSR  til  diverse  sektorer såsom  landbrugssektoren,  vand  og  sanitetssektoren  m.fl.  En  multisektoral  tilgang  til  fremme  af SRSR finder vi meget central, hvis indsatsen skal intensiveres, og vi anbefaler derfor at strategien bør indeholde klare handlingsanvisninger for, hvordan SRSR integreres i Danida’s sektorprogrammer. Dette kunne tydeliggøres ved en inkludering af konkrete eksempler på hvordan dette kan og bør gøres/er blevet gjort i pra  ksis. .I  forlængelse  af  ovenstående  bifalder  vi,  at  strategien  fremhæver  væsentligheden  af  at  se  på synergierne mellem HIV/AIDS og SRSR, et indsatsområde som kræver stor fokus, særligt når det kommer  til  implementeringen  af  dette  i  praksis.  Vi  mener,  at  strategien  ville  vinde  ved  at  give eksempler på, hvordan HIV/AIDS og SRSR kan/er blevet koblet i praksis. Særligt oplagt er det at eksemplificere med indsatser i forbindelse med frivillig HIV testning (VCT), SOI screening og ikke mindst    i    forbindelse    med    ’youth    friendly    health    services’.    Vi    vil    gerne    anbefale    at Udenrigsministeriet  benytter  nogle  af  de  mange  konkrete  anbefalinger  som  er  indeholdt  i  den  af Aidsnet   og   WHO   for   nylig   publicerede   manual   ’Synergising   HIV/AIDS   and   Sexual   and Reproductive Health and Rights – A Manual for NGOs’. Denne manual indeholder ikke blot mange konkrete   handlingsanvisninger   men   også   en   lang   liste   af   centrale   ressourcer   indenfor   dette arbejdsområde og kunne derfor være en nyttig ressource at henvise til i strategien. Udover,  at  der  systematisk  bliver  set  på  hvordan  SRSR  kan  integreres  i  den  bilaterale  bistand  (jf. kommentarerne vedrørende sektor program støtten), mener vi, at det ville være nyttigt, at det også står klart, hvordan Udenrigsministeriet forestiller sig at der kan a rbejdes med dette indsatsområde, indenfor  andre  dele  af  den  danske  bistand  så  som  privat -sektor  området  eller  den  multilaterale bistand. Vi ser frem til en fortsat frugtbar diskussion og skulle I have spørgsmål eller behov for uddybelse af nogen af de ovenstående punkter, er I naturligvis altid velkomne til at kontakte os.
Med venlig hilsen, Bjarne B. Christensen Sekretariatschef [email protected] Foreningen Sex & Samfund Rosenørns Allé 12 1. 1634 København  V Tel: +45 33931010