Folketingets Finansudvalg
Bilag
Journalnummer
Kontor
403.Vestbalkan.2-5.
Naboskabsprogrammet 11. januar 2006
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i finansåret 2006 afgives tilsagn på 75 mio. kr. i støtte til første fase af et
lokalt økonomisk udviklingsprogram i Bosnien-Herzegovina og Serbien-
Montenegro.
Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er
bevilget på finansloven til det bilaterale naboskabsprogram.
b.
Baggrund
Den økonomiske udvikling i Serbien-Montenegro og Bosnien-Herzegovina
er endnu præget af et halvt århundredes planlægningsøkonomisk styre samt
af konflikterne i sidste årti. På trods af politisk stabilisering og reformer i
begge lande er de økonomiske pejlemærker fortsat under 1990-niveauet og
betydeligt under nabolandenes.
Den væsentligste udfordring for de to overgangsøkonomier er nu at skabe
generel økonomisk fremgang, der kan bidrage til at understøtte
demokratiseringsprocesserne blandt andet ved at nedbringe den omfattende
arbejdsløshed. Økonomisk udvikling vil samtidig kunne medvirke til at
nedbryde skillelinjer både indenfor og imellem landene.
Som andre overgangsøkonomier er landene præget af en række store
statsejede virksomheders lukning, og udviklingsstrategierne prioriterer
derfor forbedring af rammevilkårene særligt for små og mellemstore
virksomheder, der skal være lokomotiv for generel økonomisk udvikling.
Strategierne fremhæver reformer af lovgivningen, forbedringer af samspillet
mellem den offentlige og den private sektor, samt mere direkte støtte til
virksomhederne i form af forbedrede serviceydelser, herunder adgang til
kreditordninger, virksomhedsrådgivning m.m.
I overensstemmelse med de lokale udviklingsstrategier vil bevillingen
fremme rammebetingelserne for små og mellemstore virksomheder i
Serbien-Montenegro og Bosnien-Herzegovina. Bevillingen vil særligt
fokusere på to regioner i de to lande med høj koncentration af hjemvendte
flygtninge og internt fordrevne med henblik på at understøtte
demokratiserings- og integrationsprocesserne. Denne indgangsvinkel er
yderligere accentueret i Bosnien-Herzegovina, hvor indsatsen understøtter
den økonomiske regionsopdeling, der er grundlagt på statsniveau med