Text Box: Dato:  19. september 2006

J.nr.: 415-0001

Text Box: Statsministeriet
Prins Jørgens Gård 11
1218  København K
                                                                                                                                                                                                                                       

 

 

 

 

Indberetning vedr. Landstingets efterårssamling, tirsdag den 19. september 2006.

 

 

Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:

 

 

Pkt. 26:

Forslag til landstingslov om ændring af landstingslov om kommunalbestyrelser og bygdebestyrelser m.v.

(Landsstyreformanden)

(1. behandling)

 

Forslaget indeholder, at det fremover skal være muligt for kommunalbestyrelsesmedlemmer at deltage i møder i kommunalbestyrelser og underliggende udvalg pr. telefon eller ved hjælp af anden telekommunikationsteknologi, idet dette ikke er muligt i henhold til den gældende lovgivning.

 

Samtlige partier tilkendegav tilslutning til forslaget, som henvistes til behandling i landstingets Lovudvalg forud for 2. behandlingen i landstinget.

 

 

Pkt. 27:  

Forslag til landstingsbeslutning om Grønlands Hjemmestyres udtalelse om forslag til anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om ændring af færdselsloven og pasloven.

(Landsstyreformanden)

(1. behandling)

 

Anordningsforslaget vedrører ændring af gebyrer for udstedelse af børnepas og pas til pensionister.

 

I beslutningsforslaget bemærkede Landsstyreformanden, at pensionister betaler et lavere gebyr end andre voksne.

 

"Efter loven er aldersgrænsen for pensionistbetalingen 67 år. Landsstyret finder det ønskeligt, om denne grænse kan nedsættes til 63 år for personer, som bor her i landet. Dette vil være i overensstemmelse med den almindelige pensionsalder på 63 år, som gælder her i landet.

 

/…/

 

På Landsstyrets vegne skal jeg således indstille, at Landstinget godkender, at det meddeles Justitsministeriet, at Grønlands Hjemmestyre tilslutter sig at anordningen udstedes og således, at lovændringen træder i kraft snarest muligt.

 

Landsstyret indstiller samtidig, at Landstinget tilslutter sig, at det meddeles Justitsministeriet, at Grønlands Hjemmestyre anmoder om, at aldersgrænsen for pensionisters betaling af gebyr for pas nedsættes til 63 år for personer med bopæl i Grønland."

 

Samtlige partier tilkendegav tilslutning til landsstyrets forslag, som henvistes til behandling i landstingets Lovudvalg forud for 2. behandlingen i landstinget.

 

 

Pkt. 47:

Forslag til landstingsbeslutning om Grønlands Hjemmestyres udtalelse til forslag til lov om ændring af færdselsloven for Grønland.

(Landsstyremedlemmet for Boliger, Infrastruktur og RÃ¥stoffer)

(1. behandling)

 

Forslaget beskrives som en omfattende ændring af den gældende færdselslov for Grønland, hvorved færdselsreglerne i Grønland i vid udstrækning kommer til at svare til de gældende færdselsregler i Danmark.

 

Dette omfatter bl.a. regler om spirituskørsel, brug af sikkerhedsseler og styrthjelme, obligatorisk brug af kørelys samt regler om brug af mobiltelefon under kørsel. Endvidere rummer forslaget skærpede regler for kørsel med snescootere samt skærpelse af regler om bødestørrelser, frakendelse af førerret og konfiskation af køretøjer.

 

I beslutningsforslaget bemærkede Landsstyremedlemmet for Boliger, Infrastruktur og Råstoffer på landsstyrets vegne, at "…det er landsstyrets vurdering, at der samlet set er tale om indførelse af en række nye initiativer og tiltag, som umiddelbart betragtet påfører politiet yderligere opgaver i forhold til i dag.

 

Landsstyret skal derfor understrege, at indførelse af nye regler på færdselsområdet ikke i sig selv skaber en øget færdselssikkerhed, men at denne i væsentlig grad skabes og fastholdes ved en kontinueret bevågenhed omkring og håndhævelse af færdselsloven.

 

Det er derfor afgørende, at den danske stat afsætter de nødvendige ressourcer til håndhævelse af nærværende lovgivning, idet manglende håndhævelse vil svække borgernes retsfølelse og anspore til yderligere overtrædelse af anden lovgivning. Dette kan være belastende for retsbevidstheden for samfundet i almindelighed og for den enkelte borger i særdeleshed.

 

I modsat fald, kan der ske en bevægelse henimod en tilstand, hvor den enkelte borger ikke føler det nødvendigt at overholde færdselsloven og dermed i værste fald en svækkelse af færdselssikkerheden. Med andre ord kan manglende håndhævelse føre til det modsatte af intentionen med færdselsloven. Vi skal huske på, at færdselslovens bestemmelser om at optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed er en grundregel for, hvorledes vi opfører os overfor hinanden i trafikken og dermed også har afsmittende virkning på, hvorledes vi opfører os overfor hinanden i andre henseender.

 

Med disse bemærkninger overlader jeg Forslag til landstingsbeslutning om forslag til lov om ændring af færdselsloven for Grønland til Landstingets velvillige behandling, idet Landsstyret skal indstille, at det meddeles Justitsministeriet, at Grønlands Hjemmestyre kan tiltræde den foreslåede udformning af Forslag til Lov om ændring af færdselsloven for Grønland ud fra en forudsætning om, at øget færdselssikkerhed skabes ved, at færdselsloven håndhæves."

 

Samtlige partier tilkendegav støtte til de foreslåede ændringer i færdselsloven for Grønland, dog med enkelte spørgsmål til bl.a. de foreslåede stramninger for unges brug af snescootere som færdselsmiddel.. Demokraterne udtrykte specifikt tilslutning til landsstyrets bemærkninger om behov for flere politibetjente i Grønland.

 

Forslaget blev henvist til behandling i landstingets Udvalg for Boliger og Infrastruktur forud for 2. behandlingen i landstinget.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Søren Hald Møller

 

 

 

 

 

Kopi pr. email:                    Folketinget

                                            Kongehuset, Kabinetssekretariatet

                                            Samtlige ministerier

                                            Rigsombudsmanden på Færøerne