Europaudvalget 2005-06, Uddannelsesudvalget 2005-06
2689 - Uddannelse, ungdom og kultur Bilag 5, UDU Alm.del Bilag 99
Offentligt
222106_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Oversigt til Folketingets Europaudvalg om de vigtigste resultater
fra rådsmødet den 14. - 15. november 2006 (punkter ad uddannelse
og ungdom)
7.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om etablering
af et integreret handlingsprogram inden for livslang læring (R)
- delvis politisk enighed (Offentlig debat)
21. november 2005
Sags nr.:
Formandskabet fik hævet de resterende undersøgelsesforbehold og kon-
kluderede herefter, at der var opnået delvis politisk enighed.
8.
Resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemssta-
ternes regeringer, forsamlet i Rådet, om mobilisering af Europas
intellektuelle ressourcer: Hvordan universiteternes bidrag til Lissa-
bon-strategien kan maksimeres
- vedtagelse
Formandskabet konkluderede uden diskussion, at resolutionen var ved-
taget.
9.
Konklusioner vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlems-
staternes regeringer, forsamlet i Rådet, om den rolle, som udviklin-
gen af færdigheder og kompetencer spiller for virkeliggørelsen af
Lissabon-målene
- vedtagelse
Kommissær Jan Figel bød konklusionerne velkommen og mente at de
spillede fint sammen med Kommissionens forslag om European Quali-
fication Framework. En delegation ønskede Formandskabet tillykke med
konklusionerne, som er centrale for hele Lissabon arbejdet og arbejdet
med Københavnerprocessen. Det blev endvidere oplyst, at der under
finsk formandskab ville blive fulgt op på Københavnerprocessen med
konference i december 2006 med specielt fokus på erhvervsuddannelse
og arbejdsliv.
Formandskabet konkluderede at resolutionen var vedtaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
10.
"Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010" - den fælles midtvejs-
rapport 2006
- udveksling af synspunkter
Kommissær Jan Figel konkluderede på baggrund af udkast til midtvejs-
rapporten at:
Nationale reformer går i den rigtige retning: Uddannelse 2010 og
livslang læring er i højere grad del af de nationale landskaber
Der er stadig for få investeringer - trods stigninger - i menneskelige
ressourcer
Stadig social eksklusion: Der er stadig bl.a. 16 % dårlige til læsere
og få ældre som deltager i livslang læring.
Vi skal forsætte med at implementere og monitorere EU initiati-
verne
Debatten berørte følgende områder:
Nogle lande ønskede ikke nye prioriteter før de eksisterende er
behandlet
En gruppe af lande ønskede større fokus på den sociale dimension,
herunder øget fokus på unge som forlader skolesystemet tidligt, på
indvandrere i uddannelsessystemet samt om den sociale arv.
Der var ligeledes stor opmærksomhed på værdien af øget fokus på
lærere og læreruddannelse samt et ønske om stærkere kobling til
arbejdsmarkedet
En europæisk kvalifikationsnøgle vil være af stor værdi for gen-
nemsigtighed i de europæiske uddannelsessystemer.
Dansk bidrag til debatten
Danmark orienterede om at man har et mål om at 95% skal have en
ungdomsuddannelse. For at takle globaliseringen generelt har Danmark
under ledelse af statsministeren nedsat et Globaliseringsråd, som inden
for uddannelse bl.a. fokuserer på øget kvalitet og øget udvikling af eliten.
Danmark pegede derudover på følgende prioriter:
Udbygge sin evalueringskultur - herunder sit samarbejde med EU
og andre lande
Udbygge ledelseskulturen i hele uddannelsessystemet
Udbygge videnkulturen om det som virker eller ikke virker
En genintroduktion af mesterlærer
Mere fokus på mobilitet inden for erhvervsuddannelse - bl.a. i
praktik og skoleophold
11.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse
af programmet "Aktive unge" for perioden 2007-2013
- delvis politisk enighed (offentlig debat)
Formandskabet fik hævet de resterende undersøgelsesforbehold og kon-
kluderede herefter, at der var opnået delvis politisk enighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
12.
Resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemssta-
ternes regeringer, forsamlet i Rådet, om varetagelse af unges inte-
resser i Europa - gennemførelse af den europæiske ungdomspagt
og fremme af aktivt borgerskab
- vedtagelse
Formandskabet konkluderede uden diskussion, at resolutionen var ved-
taget.
13.
At bringe Europa tættere på dets unge borgere
- udveksling af synspunkter
Kommissær Jan Figel henviste til Cardiff deklarationen, som europæiske
unge havde udarbejdet på en konference under UK Formandskabet.
Kommissæren fremhævede fælles værdier og europæisk integration og
understregede at deklaration kan være en værdifuld retningsgiver for det
fremtidige arbejde.
Debatten fokuserede på følgende områder:
Nogle lande pegede på, at behov for mere fokus på social retfær-
dighed, samhørighed og sikkerhed
Sikre unges deltagelse, dialog og aktivt borgerskab samt øget mobi-
litet
Højne de unges informationsniveau
Ungdomspagten bør støtte de unge i form af øget deltagelse og
viden
Behov for adgang til data og ungdomsanalyser som baggrund for
beslutninger
Behov for anerkendelse af uformel og ikke-formel læring og kvali-
fikationer
Danmarks bidrag til debatten:
Danmark understregede at de unge er født efter skabelsen af EU og ikke
vil ud af EU, men de kritiserer bl.a. landbrugsordningen, bureaukrati og
EU som trussel mod nationalt demokrati. Disse kritikpunkter er ikke
nødvendigvis negative, da de kan være livgivende for udviklingen af EU.
Danmark pegede på følgende ideer:
Inviterede unge til at deltage i projekter som f.eks. europæiske
ungdomsorkestre og ungdomsparlamenter (som var en stor succes
i 2002)
Talentkonkurrencer inden for uddannelse f.eks. inden for skrivning
og fysik
Tilbyde sommerkurser og flere udvekslinger
Bedre historieundervisning som forbedrer unges kendskab til EU,
men ikke nødvendigvis betyder at de bliver tilhængere af EU, for vi
lever i et demokrati.