Den internationale enhed Vester Voldgade 123 1552 København V. Tlf. 3392 5600 Fax 3395 5411 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 16. november 2005 Sags nr.: 061.361.021 Notat til Folketingets Uddannelsesudvalg vedr. mulighederne ved et studiebesøg i hhv. Korea/ Japan og UK/ Irland Uddannelsesudvalget har besluttet at arrangere en studierejse i september 2006 med temaet ”Overgang fra uddannelse til erhverv”, og der blev i den forbindelse foretaget en løs sondering af mulighederne i forskellige lande. På et møde den 12. oktober 2005 i uddannelsesudvalgets arbejdsgruppe for planlægning af studierejser blev det besluttet at koncentrere sonde- ringerne til to muligheder: a)   Korea/ Japan b)   UK/ Irland. Jeg har efterfølgende været i kontakt med myndighederne i de pågælden- de lande samt den person, der i OECD’s uddannelsesdirektorat arbejder med overgangsproblematikken. Det kan på den baggrund konkluderes, at det i begge tilfælde vil være muligt at arrangere studierejser, der indeholder   fokus på politikudvikling i forhold til overgangsproblematik,   møder med politikere, der har særlig interesse for relationen mel- lem erhvervsliv og uddannelse, besøg i projekter, institutioner og faciliteter, der er iværksat med særligt henblik på karriereudvikling, rådgivning og vejledning samt møder med studerende, interessenter fra erhvervslivet samt pro- fessionelle, der arbejder med overgangsproblematik. I tilfældet Korea vil der yderligere være muligheder for at stifte nærmere bekendtskab med landets imponerende satsning på e-learning og distan- ce-education.  
2 Uddybende: Ad a) Korea/ Japan. Korea har udviklet det paradoksale problem, at landet på samme tid har en af verdens bedst uddannede befolkninger målt i frekvensen af akade- miske grader, en høj ledighed blandt forskeruddannede, og samtidig giver arbejdsmarkedets repræsentanter udtryk for, at der er stor mangel på arbejdskraft, der er kvalificeret til at løse tekniske og håndværksmæssige arbejdsopgaver. Man har derfor sat ”transition from education to work” højt på den politiske dagsorden, og der er i den forbindelse udviklet en række programmer, som man har lovet mig en nærmere beskrivelse af.   Hvis man alligevel opholder sig i landet, er det værd at ofre opmærk- somhed på det faktum, at Korea meget tidligt har satset stærkt på at ud- vikle e-learning og fjernundervisning, og man har på nuværende tids- punkt opbygget den formentlig største kapacitet i verden på dette områ- de. Et eksempel og et oplagt mål for et studiebesøg er Korean National Open University (KNOU), der har stor erfaring på området med adskil- lige tusinde fjernstuderende, og universitetet driver blandt andet sin egen TV-station, udvikler egne undervisningsprogrammer mm. Japan har ligeledes et veludviklet uddannelsessystem af høj kvalitet, og samtidig en meget ringe mobilitet i arbejdsstyrken. Det skyldes til dels familiens status og funktion i det japanske samfund. Man har med dette udgangspunkt dels formuleret en overordnet udviklingsplan for uddan- nelsessystemet – ”The Rainbow Plan”, og herunder en ”Young People’s Independence and Challenge Plan”. Der er afgrænset fire indsatsområder i planen: Career-education and cultivation of specialized employees. Styrket erhvervsvejledning i hele systemet med praktik og ud- dannelse af erhvervsvejledere, der skal virke i skoler og i lokal- områder. Promotion of more advanced careers. Udvikling af programmer til højere uddannelser og tekniske sko- ler, der kan stimulere de studerende til at vælge alternative karrie- reveje. Promotion of the reeducation of job-hopping part-time workers. Er program der skal støtte de unge, der træffer selvstændige valg og fx ønsker at skifte arbejde. Promotion of Japan’s version of the dual system. Et initiativ der blandt andet indebærer forstærket samarbejde mellem regeringen, erhvervslivet og lokale myndigheder. Myndighederne i begge lande har erklæret sig interesserede i at modtage besøg fra Danmark og er indstillede på at samarbejde om tilrettelæggel- sen af et evt. besøg. Ad b) UK/ Irland. UK’s satsning på området sker med udgangspunkt i en hvidbog, der be- skriver ”The 14 – 19 Reform Plan”. Der er tale om en ganske omfatten- de plan, der rummer mange innovative elementer. Programmets hoved- linier:
3 tackle our low post-16 participation – we want participation at age 17 to increase from 75% to 90% over the next 10 years; ensure that every young person has a sound grounding in the ba- sics of English and maths and the skills they need for employ- ment;   provide better vocational routes which equip young people with the knowledge and skills they need for further learning and em- ployment;   stretch all young people; and re-engage the disaffected. For så vidt angår det sidste punkt har man uddannet såkaldte “pathfin- ders”, der skal have en opsøgende og involverende funktion i lokalområ- derne. Irlands politik på området er forankret i ”The Irish National Training and Employment Authority” (FAS), som har taget en række lokale insti- tutionsbaserede initiativer, der integrerer oplæring med vejledning og praktik fx ”The National Adult Literacy Agency” (NALA). FAS har en række nationale career-guidance coordinators og skolesystemet indehol- der et såkaldt ”transition year”, hvor de unge kan afprøve deres mulighe- der efter afslutningen af grundskolen fx forskellige grene i erhvervsud- dannelserne. Ordningen med et sådant overgangsår bliver netop nu eva- lueret, og de irske myndigheder har lovet at fremsende rapporten, når den foreligger.   Myndighederne i begge lande har erklæret sig interesserede i at modtage besøg fra Danmark og er indstillede på at samarbejde om tilrettelæggel- sen af et evt. besøg. Vurdering: Et besøg i Korea/ Japan vil give et indblik i, hvordan uddannelsespolitik udvikler sig i lande, som Danmark i kraft af globaliseringen kommer i et stadig tættere samspil med. Korea er således en meget aktiv medspiller i ASEM (Asia Europe Meeting) Lifelong Learning Project, der under le- delse af Danmarks Pædagogiske Universitet har etableret et netværk, der driver tematisk forskning i voksenuddannelse. Man kan også iagttage og drøfte hvorledes politikudvikling sker i forhold til en kontekst, der rum- mer helt særlige problemstillinger – i Japan drejer det sig om mobilitet og social arv; mens det i Korea handler om balanceproblemer mellem ud- bud af uddannede personer og behov på arbejdsmarkedet. Det indebæ- rer, at man kan studere rammer og grænser for uddannelsespolitikken; mens den konkrete overføringsværdi i projekter og initiativer på grund af den store kulturelle forskel vil være ringe. England og Irland kan derimod præsentere innovative politiske initiativer i en sammenhæng, der i højere grad ligner den danske. Navnlig det en- gelske initiativ for de 14 – 19 årige rummer spændende elementer. Poli- tikudvikling i de to lande er meget projektbaseret, og det indebærer, at
4 den samme politik kan få meget forskellige udslag alt efter, hvilke projek- ter, der iværksættes lokalt.    Jørn Skovsgaard Lokal tlf.: 25765 Den internationale enhed