En folkeskole 18 forskellige læreruddannelser

 

I en undersøgelse af landets lærerseminariers udbud af undervisning, viser det sig at der en betydelig forskel på hvor mange lektioners undervisning der tilbydes på landets lærerseminarier. Med baggrund i de oplysninger, vi har kunnet skaffe fra 10 af landets seminarier viser det sig at det seminarium i landet med flest undervisningstimer har 1608 lektioner, det seminarium med færrest har 1320[1], det vil sige at der er en forskel på udbuddet på de to seminarier på 288 lektioner eller 18%. Flere af landets seminarier ser sig desuden nødsaget til at skære ned på lektionstallet år efter år, grundet færre økonomiske midler.

 

Fra ministeriets side udregnes hvert fag på læreruddannelsen som antal årsværk, med en følgende tildeling af de såkaldte ECTS point, disse skulle sikre at man på internationalt plan kan sammenligne, omfanget af en bestået uddannelse med tilsvarende uddannelser i udlandet. Kan det virkeligt passe at et årsværk opfattes som det samme uanset antallet af udbudte lektioner. Der burde fra ministeriets side være et minimums krav for hvor mange lektioner der skal udbydes for at opnå et antal årsværk eller ECTS point. Skal læreruddannelsen styrkes er det essentielt at der udbydes et tilstrækkeligt antal lektioner i læreruddannelsens fag, og landets seminarier skal have et tilstrækkeligt økonomisk fundament for at opfylde disse krav.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan man uddanne lærere uden undervisning?

 

Lærerstuderendes Landskreds har erfaret en skræmmende disharmoni i timetallet for de forskellige fag på læreruddannelsen på landets 18 seminarier.

Tallene taler deres tydelige sprog. Eksempelvis har man på et seminarium 63 lektioner i faget Skolen i Samfundet, hvor man på andet seminarium kun mener det er nødvendigt med 34 lektioner til det samme fag. Sidstnævnte seminarium har oven i købet varslet yderligere 10% nedskæringer i undervisningen, hvilket bringer faget ned under halvdelen af visse andre seminarier.

 

Formanden for Lærerstuderendes Landskreds Jakob Andersen udtaler ”Det kan ikke være rimeligt, at lærerstuderende i visse dele af landet får en væsentligt ringere uddannelse end studerende på andre af landets seminarier, blot fordi den økonomiske situation er dårligere på disse seminarier.”

 

Lærerstuderendes Landskreds anbefaler et minimumstimetal for fagene på læreruddannelsen. Kun gennem en central sikring af undervisningens gennemførelse ser vi en fremtidig læreruddannelse vi kan stå inde for.

Endvidere bør det reelle undervisningstimetal ligge frit tilgængeligt på seminariernes hjemmeside, så den studerende kan bruge oplysningerne i sit valg af seminarium.

 

”Mange seminarier indregner 10-25% vejledning i undervisningstimetallet. Det giver ikke et retvisende billede, og det kan de studerende og studiesøgende ganske enkelt ikke være tjent med” udtaler Jakob Andersen, og tilføjer ”det har mildest talt været besværligt, at få udleveret de reelle lektionstal. Det virker som om, man ikke er helt stolt af de tendenser de måtte vise.”

 

For yderligere informationer kontakt formand for Lærerstuderendes Landskreds Jakob Andersen på 20 33 22 27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gennemsnitligt lektionstal

 

 

 

Seminarium

Kr/liv

sis

1.linje

2. Linje

3. Linje

4. Linje

Pæd

psyk

AD

I alt

Gennemsnit

91,3

46,1

314,7

254,0

251,0

250,5

91,1

90,8

93,4

1471,8

 

Tallene er udregnet ud fra de seminarier vi kunne få tallene fra, eller fra seminarier som havde tallene liggende på hjemmesiden.

I tallene fra et enkelt seminarium er der ikke indregnet den 70-30 fordeling, som seminariet opererer med. Det vil sige at 30% af det anførte lektionstal ikke er decideret undervisning, men selvstudier eller andet.

 

Det skal siges at processen med at skaffe tallene fra seminarierne, var langt mere besværlig, end vi havde regnet med. En del seminarier nægtede at udlevere tallene medmindre de kunne forblive anonyme i undersøgelsen. Det viser sig at der skal et større detektiv arbejde til at udregne det reelle lektionstal fra seminarierne, da indtil flere indregner fleksible timer eller lignende,  hvor helt op til halvdelen aflyses i løbet af studieåret.

 

Undersøgelsen er afsluttet i marts 2005 – hovedparten af de ti seminarier i undersøgelsen har efterfølgende skåret yderligt i lektionstallet i omfanget mellem en 5 og 15 procent nedskæring af de anførte tal.

 

Derudover er det vigtigt at være opmærksom på at tallene i undersøgelsen svarer til antal lektioner af 45 minutter og ikke antal undervisningstimer!

 

 

 

 

Laveste lektionstal

1320

Højeste lektionstal

1608


 

 

Højeste lektionsantal

338

Laveste lektionsantal

294

 


 

 

Højeste lektionsantal

287

Laveste lektionsantal

220

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seminarium

kr/liv

sis

1.linje

2. Linje

3. Linje

4. Linje

pæd

psyk

AD

I alt

1.

112

 

315

287

277

272

 

 

 

 

2.*

86

34

306

234

234

234

86

86

86

1386

3.

76

63

318

250

250

250

80

80

95

1462

4.

84

42

294

234

234

234

86

86

78

1372

5.

98

49

338

261

261

261

97

97

96

1558

6.

96

48

336

264

264

264

108

108

120

1608

7.

94

54

336

264

264

264

96

94

100

1566

8.

86

43

300

236

236

236

86

86

85

1394

9.

101

42

324

270

270

270

101

101

101

1580

10.

80

40

280

240

220

220

80

80

80

1320

Gennemsnit

91,3

46,1

314,7

254,0

251,0

250,5

91,1

90,8

93,4

1471,8

 

Tallene er taget fra seminariernes hjemmesider, og er som sådan seminariernes egne tal.

* I tallene fra 2. seminarium er der ikke taget højde for, at seminariet opererer med en 70/30-fordeling. Det vil sige, at ud af lektionstallet er kun 70 % dækket af undervisere.


 

 

Udvikling i lektionstallet på et københavnsk seminarium i perioden 2000 - 2004

 

Seminarium

kr/liv

sis

1.linje

2. Linje

3. Linje

4. Linje

pæd

psyk

AD

I alt

 

lektionstal 2000

1690

4. sem - 2000

104

52

364

286

286

286

104

104

104

1690

 

lektionstal 2004

1372

4. sem - 2004

84

42

294

234

234

234

86

86

78

1372

 

 

 

Difference

20

10

70

52

52

52

18

18

26

318

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

260

130

910

715

715

715

260

260

260

4225

 

 

 

 

210

105

735

585

585

585

215

215

195

3430

 

 

 

 

50

25

175

130

130

130

45

45

65

795

 

 

 

 


 

 


Udvikling i lektionstal på 4. seminarium

 

 

 

lektionstal 2000

1690

lektionstal 2004

1372

 

 

 

I 2000 vedtog man selvejelovgivning samt lovgivningen for Centre for videregående uddannelser.

 



[1] Lektionerne er ikke udregnet pr. år, men pr. fag, dvs. at lektionsudbudet er antal timer over en 4 årig periode her er ikke inkluderet vejledning, frivillige kurser og praktik.