Udkast af 2. november 2005
Fremsat den {FREMSAT} af Bertel Haarder
Forslag
til
Lov om uddannelsen til pædagog
(professionsbachelor)
Kapitel 1
Formål
§ 1. Formålet med uddannelsen til pædagog er, at den studerende får et teoretisk og praktisk
grundlag for at udføre pædagogisk arbejde som professionsbachelor.
Stk. 2. Uddannelsen skal kvalificere den studerende til at kunne
1)
indgå i professionelle relationer med børn, unge og voksne brugere og samarbejde med, vejle de
og støtte disses forældre og pårøre nde,
2)
formidle samfundsmæssige mål og værdier til alle uanset sproglig og kulturel baggrund,
3)
tilegne sig og gøre brug af relevante teorier o g metoder i pædagogisk praksis,
4)
tilrettelægge, udføre og koordinere pædagogisk begrundede aktiviteter og
processer,
5)
deltage i professionelt samarbejde, herunder med personale fra tilgrænsende områder, og
6)
analysere, evaluere, dokumentere og udvikle pædagogisk praksis samt deltage i kvalitets - og
udviklingsarbejde.
§ 2. Uddannelsen tager sigte på hele det pædagog iske beskæftigelsesområde med specialisering
inden for et arbejds-, funktions- eller fagområde.
§ 3. Uddannelsen skal bidrage til at fremme de studerendes personlige udvikling, herunder de stu-
derendes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund, og skal give de stude-
rende grundlag for videreuddannelse.
Kapitel 2
Indhold, varighed og struktur
§ 4. Uddannelsen er normeret til 3½ år, svarende til 210 point i European Credit Transfer System
(ECTS-point), og tilrettelægges således, at der veksles mellem uddannelse på institution og på pra k-
tiksted.
Uddannelsens fag og faglige elementer
§ 5. Uddannelsen omfatter følgende grundlæggende fag og faglige elementer: