Den internationale enhed Vester Voldgade 123 1552 København K. Tlf. 3392 5600 Fax 3392 5666 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 2. november 2005 Sags nr.: 072.891.121 Notat til Folketingets Uddannelsesudvalg om punkterne på EU- ministerrådsmødet den 15. november 2005 (uddannelse og ung- dom) 5. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om etablering af et integreret program for livslang læring   (KOM (2004) 474) endelig (side 3) - delvis politisk enighed Kommissionen har den 14. juli 2004 ved KOM (2004) 474 endeligt vedtaget forslag til Rådet og Parlamentets beslutning om vedtagel- sen af et nyt integreret program for livslang læring. Formandskabet foreslår, at der vedtages en delvis politisk enighed om forslagets indholdsmæssige dimensioner. Budgetrelaterede spørgsmål afven- ter enighed for fællesskabets samlede finansielle rammer for perio- den 2007-2013. Fra dansk side er man generelt positiv overfor såvel forslagets mål- sætninger som dets struktur, herunder etableringen af en horisontal aktion. Fra dansk side kan man tilslutte sig den delvise politiske enighed om forslaget. 6. Udkast til resolution vedtaget af Rådet, og repræsentanter for med- lemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om mobilisering af Eu- ropas intellektuelle ressourcer: Hvordan de videregående uddannel- sers bidrag til Lissabon-strategien kan maksimeres   - vedtagelse Formandskabet har foreslået, at der vedtages en blandet resolution som opfølgning på Kommissionens meddelelse om mobilisering af Europas intellektuelle ressourcer: Hvordan de videregående ud- dannelsers bidrag til Lissabon-strategien kan maksimeres (Kom (2005) 152 endelig). Med vedtagelsen af resolutionen lægges der op til, at der etableres peer-learning aktiviteter for interesserede lande samt at samarbejdet med videregående uddannelsesinstitutioner i tredjelande styrkes.
2 Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget 7. Udkast til konklusioner vedtaget af Rådet, og repræsentanter for medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om udvikling af ev- ner og kompetencer i forbindelse med fremme af Lissabon- strategiens mål   - vedtagelse Formandskabet har foreslået, at der vedtages en blandet konklusi- on om udvikling af kvalifikationer og kompetencer i forbindelse med fremme af Lissabon-strategiens mål. Formålet er bl.a. at op- fordre til, at der i medlemsstaterne opbygges et samarbejde mellem alle relevante aktører på uddannelses- og erhvervsuddannelsesom- rådet samt at der på europæisk niveau etableres peer-learning akti- viteter for interesserede medlemsstater. Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget 8. Rådets og Kommissionens 2. fælles interimsrapport om arbejds- programmet ”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010”   - debat Inden for rammerne af Lissabon-strategien er der etableret et sær- ligt initiativ ved navn ”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010”. Initiativet, der har 3 hovedmålsætninger, har til formål at under- støtte forandringer i medlemsstaternes uddannelsessystemer i for- hold til Lissabon-strategiens målsætninger. Formandskabet har formuleret et spørgsmål til styring af debatten: 1.  Hvilke prioriteter, i relation til både økonomiske og sociale målsætninger, bør 2006 rapporten sætte for den næste fase af arbejdsprogrammet ”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010” Fra dansk side kan man tilslutte sig formandskabets forslag til spørgsmål 9. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et ”Unge i aktion”-program for perioden 2007 – 2013   (KOM (2004) 471) endelig - delvis politisk enighed Kommissionen har den 14. juli 2004 ved KOM (2004) 471 endelig vedtaget forslag til Rådet og Parlamentets beslutning om vedtagel- sen af et ”Unge i Aktion” program. Formandskabet foreslår, at der vedtages en delvis politisk enighed om forslagets indholdsmæssige dimensioner. Budgetrelaterede spørgsmål afventer enighed for fæl- lesskabets samlede finansielle rammer for perioden 2007-2013.
3 Fra dansk side er man generelt positiv overfor såvel forslagets mål- sætninger som dets struktur. Fra dansk side kan man tilslutte sig den delvise politiske enighed om forslaget. 10.    Udkast til resolution vedtaget af Rådet, og repræsentanter for med- lemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet, om unge europæeres bekymringer – implementering af den europæiske ungdomspagt og fremme af aktivt borgerskab - vedtagelse Formandskabet har foreslået, at der vedtages en blandet resolution som opfølgning på Det Europæiske Råds vedtagelse af Ungdoms- pagten i marts 2005.   Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget 11.    Bringe Europa tættere på dets unge borgere - debat Formandskabet har foreslået at ministrenes debat på rådsmødet d. 15. november 2005 skal dreje sig om at bringe Europa tættere på sine unge borgere, da Europas fremtid i øjeblikket diskuteres bredt. Til det formål har formandskabet stillet to spørgsmål med henblik på at styre debatten: 1.   Hvad er i dit land de unges primære interesse i forhold til udviklingen i den Europæiske Union? 2.   Hvilke handlinger kan vi foretage for at bringe Europa tættere på alle sine unge borgere både på nationalt og europæisk niveau?   Fra dansk side kan man tilslutte sig formandskabets forslag til spørgsmål. 12.     Forslag til Rådets og Europa-Parlamentets henstilling om yderlige- re europæisk samarbejde om kvalitetssikring inden for videregåen- de uddannelse (KOM(2004) 642 endelig) - A-punkt Kommissionen har den 12. oktober 2004 vedtaget forslag til Rådet og Parlamentets rekommandation om yderligere europæisk samar- bejde om kvalitetssikring inden for videregående uddannelse (KOM (2004) 642 endelig). Formandskabet har udarbejdet et kompromisforslag, der sikrer sammenhæng med tilsvarende anbe- falinger vedtaget på ministerkonferencen om opfølgning på Bo- logna-processen i Bergen i maj 2005. Rekommandationen bygger på frivillighed for såvel de enkelte lande som for de enkelte ud- dannelsesinstitutioner.
4 Fra dansk side kan man tilslutte sig formandskabets kompromis- forslag, da forslaget i meget høj grad bygger på elementer, som Danmark tilsluttede sig i maj 2005 på ministerkonferencen i Bergen om opfølgning på Bologna-processen.