Folketinget — Uddannelsesudvalget Christiansborg, den 5. oktober 2005 Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Regeringens lovprogram Vedlagt omdeles regeringens lovprogram på Uddannelsesudvalgets område for folketingsåret 2005-06. Med venlig hilsen Karen Munk Christensen, udvalgssekretær.
- 2 - Undervisningsministeren Ændring af lov om friskoler og private grundskoler (Befordringsordning ) (Okt I) Formålet med lovforslaget er at harmonisere befordringsordningen for elever på de frie grundskoler  med de regler, der gælder for elever i folkeskolen, som vælger en anden skole end distriktsskolen. Den hidtidige ordning for elever på de frie grundskoler  foreslås at ophøre med udgangen af skoleåret 2005/2006. Det foreslås, at skolerne af egne midler kan yde befordringstilskud. Det nuvæ- rende tilskud til hel eller delvis befordring mellem skolen og hjemmet af elever, der ikke er i stand til at befordre sig selv på grund af sygdom eller invaliditet, videreføres. Ændring af lov om bonus til elever i ungdomsuddannelse  med lønnet prak- tik (Omlægning af bonusordning)  (Okt I) Forslaget omlægger bonusordningen for elever i ungdomsuddannelse  med lønnet praktik fra en løbende årlig ydelse til èn samlet bonus ved uddannelsens gennemførelse. Formålet med omlægningen er at motivere flere unge til at fær- diggøre deres påbegyndte uddannelse. Ændring af lov om forberedende voksenundervisning  (Udskydelse af lovre- vision)  (Okt I) Forslaget udskyder den forudsatte lovrevision til 2006/2007 således, at revisio- nen kan foretages i sammenhæng med de ændringer inden for voksen- og ef- teruddannelsernes område, som forventes på baggrund af de igangværende trepartsdrøftelser på området. Ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse  og erhverv (Inddragel- se af forældrene i vejledningen af de 15-17-årige)  (Nov I) Lovforslaget indebærer bl.a., at de 15-17-åriges forældre skal modtage medde- lelse, hvis den unge står i risiko for eller har afbrudt en ungdomsuddannelse . Forslaget indgår i regeringens aftale fra juni 2005 med S og DF om integrations- planen "En ny chance til alle". Ændring af lov om erhvervsuddannelser (Ny mesterlære    (Nov I)
- 3 - Forslaget indfører en ny praktisk indgangsvej – mesterlæren –  i erhvervsud- dannelserne. Den nye praktiske indgang vil være et supplement til de eksiste- rende muligheder for at tilrettelægge en erhvervsuddannelse, der fører frem til den samme anerkendte faglige slutkompetence, som gælder for elever, der føl- ger uddannelse efter de øvrige tilrettelæggelsesformer. Forslaget indgår i rege- ringens aftale fra juni 2005 med S og DF om integrationsplanen ”En ny chance til alle”. Forslaget indgår endvidere i regeringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005. Ændring af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser (Prak- tisk indgang og sammenhængende uddannelser)  (Nov I) Forslaget indfører en praktisk indgang til social- og sundhedsuddannelserne   og den pædagogiske grunduddannelse som en parallel til mesterlæren i er- hvervsuddannelserne. Forslaget indebærer endvidere, at social- og sundheds- hjælperuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen både skal ud- bydes som enkeltstående uddannelser og som ét sammenhængende uddannel- sesforløb. Forslaget indebærer også, at lovens revisionsbestemmelse ophæves. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005. Ændring af lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdnings- og håndarbej- derskoler (frie kostskoler ) (Nedlæggelse af individuel elevstøtte med hen- blik på at nedsætte deltagerbetalingen på lange kurser generelt m.v.)  (Nov I) Forslaget omfatter regler om omlægning af tilskud til folkehøjskoler med hen- blik på nedsættelse af deltagerbetalingen på lange kurser mod nedlæggelse af den individuelle elevstøtte m.v.  Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med rapporten fra Højskoleudvalget samt et opfølgende udvalgsarbejde. Ændring af folkeskoleloven m.fl. love (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test  som pædagogisk redskab samt obligatoriske afgangsprøver m.v.)  (Nov I) Formålet med lovforslaget er at forbedre det faglige niveau i folkeskolen. For- slaget styrker den løbende interne evaluering af elevernes udbytte af undervis- ningen og skaber dermed et bedre grundlag for planlægning af den videre un- dervisning. Der tilvejebringes pædagogiske værktøjer, herunder nationale test , med et indhold, der kan dokumentere elevernes udbytte af undervisningen. Endvidere indebærer forslaget, at der indføres obligatoriske afgangsprøver ved afslutningen af 9. klasse, ligesom den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geo-
- 4 - grafi foreslås afskaffet. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget "Nye mål" fra fe- bruar 2005. Ophævelse af lov om en statsskole som forsøgscenter for 8.-10. skoleår  (Nov I) Forslaget indebærer, at Statens Pædagogiske Forsøgscenter  afvikles og ned- lægges med virkning fra den 1. august 2007. De midler, der hidtil har været af- sat til centret, vil i stedet blive anvendt til finansieringsbidrag til regeringens initiativer på folkeskoleområdet. Ungdomsbyen, der drives af centret i samar- bejde med en række eksterne interessenter, vil eventuelt kunne fortsætte i pri- vat eller andet regi. Staten yder tilskud hertil.   Ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Forenkling af be- stemmelser om tilskud)  (Nov I) Lovforslaget indeholder en ændring af principperne for fordelingen af driftstil- skud til de enkelte frie grundskoler. Der indføres en fordelingsmodel bestående af grundtilskud, undervisningstaxameter og fællesudgiftstaxameter. Ændring af lov om statens uddannelsesstøtte og lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser (Justering af betingelserne for udenlandske statsborgeres ret til SU , SU uden for klippekortet til visse stu- dieforberedende kurser på gymnasialt niveau efter fuldført gymnasial ud- dannelse samt forenkling af rabatordning og elektronisk kommunikation m.v.)  (Nov II) Forslaget fastlægger EU-borgeres adgang til SU  i overensstemmelse med EU’s Nye opholdsdirektiv 2004/38/EF. Forslaget omfatter endvidere fastsættelse af regler om SU uden for klippekortet til kurser, der dels giver bedre baggrund for at gennemføre videregående uddannelser, dels kvalificerer flygtninge og ind- vandrere til optagelse på en videregående uddannelse i Danmark på baggrund af en gennemført gymnasial uddannelse i hjemlandet. Endelig indebærer for- slaget en forenkling af befordringsrabatordningen for studerende ved videregå- ende uddannelser.   Lovgivning om nedsættelse af råd og etablering af styrelse for evaluering og kvalitetsudvikling, styrkelse af det kommunale ansvar for folkeskoler, folke- skolens formål og flere timer m.v. samt ændring af lov om friskoler og priva- te grundskoler (tilsyn)   (Dec I)
- 5 - Forslaget vedrører lovgivning om evaluering og kvalitetsudvikling i folkesko- len, der bl.a. indebærer, at der nedsættes et råd og etableres en styrelse for eva- luering og kvalitetsudvikling i folkeskolen. Der foreslås desuden ændringer af folkeskolelovens bestemmelser om kommunalbestyrelsens ansvar for skolerne og folkeskolens formål. Endvidere indebærer forslaget, at der indføres flere ti- mer til fagene dansk og historie. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.   Lov om uddannelsen til pædagog  (Dec I) Lovforslaget vedrører en reform af pædagoguddannelsen . Reformen indebærer en styrkelse af fagligheden, bedre muligheder for fordybelse og specialisering, mere ensartet uddannelse på landsplan og en forbedret praktikuddannelse. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005. Ændring af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregå- ende uddannelser m.v. og en række andre love (Justeringer af momskompen- sationsordningen )  (Jan I) Der er tale om justeringer af momskompensationsordningen , som skal sikre mod utilsigtede konsekvenser i forbindelse med de pågældende institutioners overgang til den statslige momsordning pr. 1. januar 2007. Ændring af lov om brobygningsforløb til ungdomsuddannelse , lov om fol- keskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om folkehøj- skoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler ) (Målretning af 10. klasse)  (Jan  II) Lovforslaget indebærer en grundlæggende reform af 10. klasse og brobygnings- forløb til ungdomsuddannelserne. Den direkte overgang mellem 9. klasse og ungdomsuddannelserne styrkes ved at fremrykke uddannelses- og erhvervsvej- ledningen i grundskolen og ved at erstatte 10. klasse med en bred vifte af mo- duler, der indebærer brobygning til ungdomsuddannelserne. Tilskudssyste- merne til efterskolerne målrettes til 8. og 9. klasse. Forslaget indgår i regerings- grundlaget "Nye mål" fra februar 2005. Lovgivning om institutioner på Undervisningsministeriets område (Udmønt- ning af kommunalreformen med hensyn til selvejemodel og taxametersystem
- 6 - for selvejende uddannelsesinstitutioner, samspillet med uddannelsesregler og tilsyn)  (Jan II) Lovforslaget vil fastlægge de endelige rammer for selvejet og taxameterfinan- sieringen af de uddannelsesinstitutioner, der den 1. januar 2007 overgår fra at være amtskommunale til at være statsligt selvejende institutioner samt for de nuværende selvejende institutioner for regulerede uddannelser. Der vil også blive foretaget justeringer i reglerne vedrørende en række andre institutioner. Lov om uddannelse til lærer i folkeskolen  (Jan II) Lovforslaget indebærer, at læreruddannelsen  ændres på en række centrale om- råder med henblik på at fremme uddannelsens faglige kvalitet. Den studerende skal bl.a. vælge færre end de nuværende fire liniefag. Forslaget indgår i rege- ringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005.