Undervisningsministeriet, udkast 22.9.2006
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut
(Evalueringer på folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet)
§ 1
I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 10. august 2005, som ændret ved § 3 og § 6 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 1, ændres »undervisning og uddannelse« til: »undervisning, uddannelse og læring«.
2. I § 1, stk. 2, indsættes efter »uddannelsesinstitutioner«: »m.v.«
3. I § 2, stk.1, indsættes efter »systematiske evalueringer af«: »læring og af«, og efter »jf. dog stk. 2« indsættes: »og 3«.
4. I § 2 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
 »Stk. 2. Evalueringer, der alene omfatter folkeskoleområdet, gennemføres efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen fastsætter inden for den bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens virksomhed, en bevilling til instituttets evalueringer efter 1. pkt.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
5. § 4 affattes således:
»§ 4. Instituttets samlede forslag til det kommende års evalueringsområder sendes til undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og ministeren for familie- og forbrugeranliggender til godkendelse for hver deres område. Dette gælder dog ikke evalueringer efter § 2, stk. 2.
Stk. 2. Instituttet sender inden den 1. oktober instituttets budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede virksomhed, til undervisningsministerens godkendelse.«
6. § 5, stk. 2, nr. 1, affattes således:
»1) 1 medlem, der beskikkes efter indstilling fra og blandt formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen.«
7. I § 5, stk. 2, nr. 2, ændres »Gymnasierådet« til: »Rådet for de Gymnasiale Uddannelser«.
8. I § 5, stk. 2, indsættes som nr. 6:
»6) 1 medlem, der beskikkes efter indstilling fra ministeren for familie- og forbrugeranliggender.«
9. I § 6, stk. 2, indsættes »efter indstilling fra lederen«: »og efter forudgående dialog med de berørte ministerier, jf. § 4, stk. 1,«.
10. I § 6, stk. 4, ændres »undervisningsministeren.« til: »de berørte ministre, jf. § 4, stk. 1.«
11. I § 6, stk. 5, ændres »27« til: »28«.
12. I § 6, stk. 5, nr. 4, ændres »4 medlemmer« til: »5 medlemmer«, og der indsættes efter »således at der er«: »1 repræsentant for dagtilbudsområdet,«.
13. I § 6, stk. 8, ændres »Bestyrelsen nedsætter efter indstilling fra lederen« til: »Bestyrelsen kan efter indstilling fra lederen nedsætte«.
14. I Bilag 1 indsættes: »48) Lov om social service, jf. LBK nr. 699 af 7. juni 2006 med senere ændringer.«
§ 2
     Â
Loven træder i kraft den 1. januar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og indhold
Lovforslaget fremsættes først og fremmest i konsekvens af den ændring af lov om folkeskolen, der er gennemført ved lov nr. 572 af 9. juni 2006 (lovforslag nr. L170 i folketingsåret 2005/06). Denne lov indebærer, at undervisningsministeren nedsætter Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen, som har til opgave at følge og vurdere samt rådgive ministeren om det faglige niveau og den pædagogiske udvikling i folkeskolen og ungdomsskolen. Der er pr. 1. september 2006 etableret en styrelse, Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen, der har til opgave at understøtte rådets virksomhed. I konsekvens heraf bør Danmarks Evalueringsinstitut ikke længere af egen drift foretage systematiske evalueringer, der alene vedrører folkeskolen. Sådanne evalueringer bør i fremtiden kun gennemføres af instituttet efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Instituttet skal fortsat kunne gennemføre tværgående evalueringer, der omfatter folkeskolen, og vil fortsat skulle varetage en videnscenterfunktion på folkeskoleområdet. Instituttet vil også fortsat kunne gennemføre evalueringer på folkeskoleområdet efter anmodning, dvs. som indtægtsdækket virksomhed efter lovens § 3.
For det andet fremsættes lovforslaget med henblik på at muliggøre en del af udmøntningen af den aftale, som regeringen har indgået i januar 2006 med Dansk Folkeparti om forbedring af kvaliteten i børnepasningen. Lovforslaget vedrører udmøntning af det aftalte om at etablere en evaluerings- og rådgivningsfunktion på dagtilbudsområdet, som skulle søges tilknyttet Danmarks Evalueringsinstitut. Parterne har aftalt at anvende 400 mio. kr. til forbedring af kvaliteten i børnepasningen, og en mindre del af midlerne er aftalt at skulle anvendes til evaluerings- og rådgivningsfunktionen på dagtilbudsområdet.
Der vil senere i denne folketingssamling blive fremsat yderligere forslag til ændringer af loven om Danmarks Evalueringsinstitut som opfølgning på regeringens globaliseringsstrategi.
2. Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige
3. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.
4. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen konsekvenser for borgerne.
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen konsekvenser for miljøet.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
7. Sammenfattende skema
|
|||||||||||||||||||||
|
8. Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Se bilag x
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1, 2 og 3
Evalueringsinstituttets ordinære evalueringsvirksomhed vil i fremtiden blive udvidet med dagtilbudsområdet, jf. servicelovens dagtilbud til 0-6-årige.
Til nr. 4
I konsekvens af etableringen af Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen foreslås det, at evalueringsinstituttet skal gennemføre evalueringer, der udelukkende omfatter folkeskolen, efter rådets formandskabs beslutning. Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen fastsætter inden for den bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens virksomhed, en bevilling, der omfatter de evalueringer, som formandskabet ønsker gennemført af evalueringsinstituttet. Ressourcerne til disse evalueringer overføres fra styrelsen til instituttet i forbindelse med undervisningsministerens godkendelse af det kommende års budget for instituttet, jf. forslaget til affattelse af lovens § 4. Rådets formandskab kan således også vælge at lade andre end evalueringsinstituttet udføre evalueringer af folkeskolen, jf. også almindelige bemærkninger, pkt. 2, om administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Til nr. 5
Det foreslås, at de ministre, der er berørt af instituttets ordinære virksomhed, hhv. undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og udvikling samt ministeren for familie- og forbrugeranliggender, får instituttets samlede forslag til det kommende års evalueringsområder til godkendelse for hver deres område. Baggrunden er, at der siden lovens vedtagelse er sket ressortændringer mellem Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, og at Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender med lovforslaget omfattes af instituttets ordinære virksomhed. Instituttets budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede virksomhed, sendes til undervisningsministerens godkendelse inden den 1. oktober sammen med det samlede årsprogram for det kommende års evalueringer, inkl. folkeskoleevalueringer efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen.
Til nr. 6, 7 og 8
På baggrund af ændringen af instituttets rolle i forhold til folkeskolen og den ændrede rådgivningsstruktur på folkeskoleområdet, jf. lov nr. 572 af 9. juni 2006, foreslås det, at formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen i fremtiden indstiller 1 medlem blandt formandskabet som repræsentant for grundskoleområdet. Gymnasierådet er nedlagt og afløst af Rådet for de Gymnasiale Uddannelser. I konsekvens af, at dagtilbudsområdet fremover indgår i instituttets ordinære virksomhed, foreslås bestyrelsens sammensætning også ændret således, at undervisningsministeren beskikker 1 medlem til bestyrelsen efter indstilling fra ministeren for familie- og forbrugeranliggender.
Til nr. 9 og 10
Det foreslås, at forslaget til det kommende års indsatsområder drøftes mellem instituttet og de berørte ministerier, førend bestyrelsen udarbejder årsprogram for instituttet, herunder forslag til rammer for den indtægtsdækkede virksomhed.
Til nr. 11 og 12
Repræsentantskabet foreslås i stk. 5, nr. 4, udvidet med en repræsentant for dagtilbudsområdet. Repræsentantskabet består herefter af 28 medlemmer.
Til nr. 13
Det foreslås, at en evaluering kan gennemføres på en mere fleksibel måde end ved nedsættelse af en evalueringsgruppe for hver evaluering. Organiseringen af en evaluering vil dermed mere hensigtsmæssigt end efter gældende regler kunne foretages i overensstemmelse med en konkret evaluerings karakter.
Til nr. 14
I Bilag 1 til loven indsættes lov om social service, idet dagtilbud med forslaget bliver omfattet af evalueringsinstituttets ordinære virksomhed.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2007.
Bilag 1
Paralleltekst
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering |
|
Lovforslaget |
|
|
I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 10. august 2005, som ændret ved § 3 og § 6 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: |
|
|
§ 1 |
§ 1. Danmarks Evalueringsinstitut er en selvstændig statslig institution, der har til formål at medvirke til at sikre og udvikle kvaliteten af undervisning og uddannelse i Danmark. |
|
1. I § 1, stk. 1, ændres »undervisning og uddannelse« til: »undervisning, uddannelse og læring«. |
  Stk. 2. Evalueringsinstituttet rådgiver og samarbejder med undervisningsministeren og andre offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner i spørgsmål om evaluering og kvalitetsudvikling af uddannelser m.v. |
|
2. I § 1, stk. 2, indsættes efter »uddannelsesinstitutioner«: »m.v.« |
§ 2. Evalueringsinstituttet gennemfører af egen drift, jf. § 4, systematiske evalueringer af uddannelser og undervisning ved offentlige og private institutioner, der er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven, jf. dog stk. 2. For private institutioner gælder dette dog kun, i det omfang de modtager offentlige tilskud. Undervisningsministeren kan beslutte, at evalueringsinstituttet over for de institutioner, der er nævnt i 1. pkt., skal gennemføre andre former for evalueringer, herunder evalueringer af en uddannelsesinstitutions samlede virksomhed eller dele heraf.
|
|
3. I § 2, stk.1, indsættes efter »systematiske evalueringer af«: »læring og af«, og efter »jf. dog stk. 2« indsættes »og 3«. |
  Stk. 2. Evalueringer af undervisning på grundskoleniveau på friskoler og private grundskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler gennemføres efter aftale med skolen.
  Stk. 3. Evalueringer af uddannelser og undervisning, der er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven, som foregår ved uddannelsesinstitutioner, der ikke hører under undervisningsministerens område, og som går videre end evalueringer af uddannelser og undervisning, gennemføres efter aftale med vedkommende minister eller anden myndighed.
  Stk. 4. Evalueringsområdet kan i øvrigt af undervisningsministeren efter aftale med vedkommende minister udvides til at omfatte uddannelses- og institutionsevalueringer på andre ministeriers område. |
|
4. I § 2 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:  »Stk. 2. Evalueringer, der alene omfatter folkeskoleområdet, gennemføres efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen fastsætter inden for den bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens virksomhed, en bevilling til instituttets evalueringer efter 1. pkt.« Stk. 2-4 bliver herefter stk.3-5. |
§ 4. Evalueringsinstituttets forslag til det kommende års evalueringsområder samt instituttets budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede virksomhed, skal forelægges til undervisningsministerens godkendelse inden den 1. oktober.
|
|
5. § 4 affattes således: »§ 4. Instituttets samlede forslag til det kommende års evalueringsområder sendes til undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og ministeren for familie- og forbrugeranliggender til godkendelse for hver deres område. Dette gælder dog ikke evalueringer efter § 2, stk. 2. Stk. 2. Instituttet sender inden den 1. oktober instituttets budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede virksomhed, til undervisningsministerens godkendelse.«. |
§ 5 stk. 2   1) 3 medlemmer, der beskikkes efter indstilling af Grundskolerådet. |
|
6. § 5, stk. 2, nr. 1, affattes således: »1) 1 medlem, der beskikkes efter indstilling fra og blandt formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen.« |
§ 5, stk. 2   2) 2 medlemmer, der beskikkes efter indstilling af henholdsvis Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser med 1 repræsentant og Gymnasierådet med 1 repræsentant.
|
|
7. I § 5, stk. 2, nr. 2, ændres »Gymnasierådet« til: »Rådet for de Gymnasiale Uddannelser«. |
|
|
8. I § 5, stk. 2, indsættes som nr. 6: »6) 1 medlem, der beskikkes efter indstilling fra ministeren for familie- og forbrugeranliggender.« |
§ 6   Stk. 2. Bestyrelsen udarbejder efter indstilling fra lederen årsprogrammet for instituttet, herunder forslag til rammer for den indtægtsdækkede virksomhed. |
|
9. I § 6, stk. 2, indsættes »efter indstilling fra lederen«: »og efter forudgående dialog med de berørte ministerier, jf. § 4, stk. 1,« |
  Stk. 4. Bestyrelsen nedsætter et repræsentantskab fælles for alle uddannelsesområder. Repræsentantskabet har til opgave en gang om året at udtale sig om evalueringsinstituttets årsrapport og om årsprogrammer samt om bestyrelsens indstilling om prioritering af indsatsområder til undervisningsministeren. Bestyrelsen, der mindst en gang om året afholder et møde med repræsentantskabet, skal dels forholde sig til repræsentantskabets udtalelser i henhold til 2. pkt. og har dels pligt til at videreformidle repræsentantskabets udtalelser.
|
|
10. I § 6, stk. 4 ændres »undervisningsministeren.« til: »de berørte ministre, jf. § 4, stk. 1.« |
  Stk. 5. Repræsentantskabet, der består af 27 medlemmer, sammensættes på følgende måde: |
|
11. I § 6, stk. 5 ændres »27« til: »28«.
|
  4) 4 medlemmer efter indstilling fra sektoren for faglige lærerorganisationer, således at der er 1 repræsentant for grunduddannelsesområdet, 1 repræsentant for ungdomsuddannelsesområdet, 1 repræsentant for de videregående uddannelsers område og 1 repræsentant for voksen- og efteruddannelsesområdet.
|
|
12. I § 6, stk. 5, nr. 4, ændres »4 medlemmer« til: »5 medlemmer«, og der indsættes efter »således at der er«: »1 repræsentant for dagtilbudsområdet,«.
|
  Stk. 8. Bestyrelsen nedsætter efter indstilling fra lederen en evalueringsgruppe for hver evaluering. Evalueringsgruppen består af personer med særlig sagkyndig ekspertise på det område, der skal evalueres. Medlemmer af bestyrelsen eller ansatte ved instituttet kan ikke indgå i evalueringsgruppen. Bestyrelsen sikrer, at medlemmerne af evalueringsgruppen ikke er inhabile. |
|
13. I § 6, stk. 8, ændres »Bestyrelsen nedsætter efter indstilling fra lederen« til: »Bestyrelsen kan efter indstilling fra lederen nedsætte«.
|
|
|
14. I Bilag 1 indsættes: »48) Lov om social service, jf. LBK nr. 699 af 7. juni 2006 med senere ændringer« |