Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsminister Bertel Haarder
Forslag
til
Lov om ændring af lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser
(Lempelse af begrænsning af specialpædagogisk støtte (SPS) i forbindelse med studierejser og praktikperioder i udlandet, justering af betingelserne for udenlandske statsborgeres ret til specialpædagogisk støtte m.v.)
§ 1
I lov nr. 484 af 31. maj 2000 om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, som ændret ved § 2 i lov nr. 416 af 6. juni 2002, foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk.1, nr. 2, indsættes efter â€2)â€: â€er indskrevet pÃ¥ og â€.
2. § 2, stk.1, nr. 3, affattes således:
â€3) har dansk statsborgerskab eller som udenlandsk statsborger ville kunne ligestilles med danske statsborgere i støttemæssig henseende efter bestemmelserne i lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) og de i medfør heraf udstedte regler.â€
3. I § 2, stk. 2, indsættes efter â€er enâ€: â€yderligereâ€.
4. § 3, stk. 2, nr. 3, affattes således:
â€3) begrænsning af støtte svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til den enkelte studerende ved uddannelse i Danmark til studierejser og praktikperioder i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 1, samt til uddannelse i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 3 og 4.â€
5. I § 4, stk. 1, indsættes efter â€studerende, somâ€: â€er indskrevet pÃ¥ ogâ€, og i nr. 1 indsættes efter â€underâ€: â€Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling ellerâ€.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslaget
Lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, lov nr. 484 af 31. maj 2000, som ændret ved § 2 i lov nr. 416 af 6. juni 2002 (SPS-loven), indeholder i vidt omfang de samme betingelser som SU-loven med hensyn til uddannelses- og støttebetingelser, jf. lovens § 2 og bemærkningerne hertil. Ud fra behov for fortsat parallelitet på disse områder foreslås bestemmelserne i loven om udenlandske statsborgeres adgang til at få specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser således bragt i overensstemmelse med reglerne i lov om statens uddannelsesstøtte. Tilsvarende foreslås det præciseret, at den studerende skal være indskrevet på en uddannelse for at få støtte, hvilket ligeledes er en harmonisering i forhold til SU-loven. Med forslaget til lov om ændring af SPS-loven imødekommes endvidere en opfordring fra Det Centrale Handicapråd om at gøre det muligt for handicappede studerende i videregående uddannelser at få alle former for specialpædagogisk støtte med til alle uddannelsesaktiviteter, herunder navnlig studierejser og obligatoriske praktikperioder, i udlandet. Efter forslaget vil det blive muligt for den enkelte studerende at få adgang til tildeling af alle støtteformer, men svarende til det økonomiske niveau, som ydes eller ville være ydet i Danmark.
2. Lovforslagets indhold
2.1. SPS-loven harmoniseres med SU-loven på relevante områder
Siden SPS-lovens vedtagelse i 2000 er SU-loven ændret på en række punkter. Reglerne for tildeling af SPS svarer i vid udstrækning til reglerne for tildeling af SU, og efter forslaget harmoniseres SPS-loven med den gældende SU-lov med hensyn til betingelserne for udenlandske statsborgeres ret til SPS og kravet om, at støtteberettigede studerende skal være indskrevet på en uddannelse. Forslaget om ligestilling af udenlandske statsborgere med danske statsborgere i støttemæssig henseende henviser til SU-lovens regler, jf. lov nr. 312 af 19. april 2006, § 2a. Med denne lov implementeres dele af opholdsdirektivet (Rådsdirektiv 2004/38/EF af 29. april 2004) og samtidig fastholdes det hidtidige tilknytningsprincip, hvorefter også SPS gives til danske statsborgere og andre med særlig tilknytning til landet. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Endvidere foreslås det som i SU-loven indsat som en støttebetingelse, at den studerende for at være støtteberettiget skal være indskrevet på uddannelsen, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 1 og nr. 5.
2.2. Tilskud til alle støtteformer ved studierejser og obligatoriske praktikperioder i udlandet, dog begrænset til det samme økonomiske niveau som i Danmark
I en tid, hvor der lægges vægt på, at studerende tager på studierejser eller praktikophold til udlandet, er det ikke hensigtsmæssigt, at handicappede studerende kun kan få tildelt støtte til hjælpemidler og særligt undervisningsmateriale, mens øvrige former for støtte, f.eks. sekretærhjælp eller tegnsprogs- og skrivetolkning ikke kan tildeles. Der er derimod, når det drejer sig om hele uddannelser eller meritgivende studieophold i udlandet, mulighed for at få tildelt alle støtteformer, men begrænset til samme økonomiske niveau som i Danmark.
Det Centrale Handicapråd har derfor opfordret til, at begrænsningerne i støtteformerne under studierejser og praktikophold i udlandet fjernes, således at handicappede studerende kan få adgang til alle støtteformer under støtteberettigende ophold i udlandet.
Det foreslås på den baggrund, at der gives støtte til alle støtteformer i forbindelse med uddannelsesaktiviteter i udlandet, hvad enten det drejer sig om studierejser og praktikperioder i udlandet, eller det drejer sig om en hel uddannelse eller meritgivende studieophold som led i en dansk uddannelse. Støtten til den enkelte studerende foreslås dog begrænset til samme økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til uddannelse i Danmark.
Dermed vil der være samme muligheder for støtte i udlandet til studierejser og praktikophold som for uddannelse i udlandet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om lempelse af begrænsningen i adgangen til specialpædagogiske støtteformer i forbindelse med studierejser og obligatoriske praktikophold i udlandet forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige som helhed. Efter forslaget skal støtten ydes på samme økonomiske niveau som i Danmark, og støtten vil træde i stedet for tilsvarende støtte til uddannelse i Danmark.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget til § 1, nr. 2, henviser til reglerne i SU-loven, navnlig til § 2a, hvorved dele af Rådsdirektiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område blev implementeret. Der henvises til Lov nr. 312 af 19. april 2006.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Rigsrevisionen, Danmarks Statistik, Danmarks Evalueringsinstitut, Konkurrencestyrelsen, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Erhvervsuddannelsesrådet, Landbrugsuddannelsesrådet, Erhvervsakademirådet, Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse (REVE), Uddannelsesrådet for Maritime Uddannelser, udvalget for de Grundlæggende Social- og Sundhedsuddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter, Nævnet for Etnisk Ligestilling, Ligestillingsrådet, Det Centrale Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, Dansk Sygeplejeråd, Rektorkollegiet, Rektorforsamlingen for Teknika, Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske Skoler, Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening, Rektorforsamlingen for de Sociale Højskoler, Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Lærerseminariernes Rektorforsamling, Rektorforsamlingen for Sygeplejerskeuddannelsen, Rektorforsamlingen for Håndarbejdsseminarieuddannelsen, Ergoterapeutskolernes Skolelederforsamling, Fysioterapeutskolernes Skolelederforsamling, Ankerhus Seminarium, Suhr´s Seminarium, CEUS, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning, Danmarks Journalisthøjskole, Den Grafiske Højskole, Danmarks Jordemoderskole, København, Danmarks Jordemoderskole, Aalborg, Bioanalytikeruddannelsen i København, Bioanalytikeruddannelsen i Århus, Skolen for Klinikassistenter og tandplejere, KU, Skolen for Klinikassistenter og tandplejere, AU, Danmarks Farmaceutiske Universitet, Radiografuddannelsen ved Sygepleje- og Radiografskolen i Københavns Amt, Radiografuddannelsen ved Sygepleje- og Radiografskolen i Odense, Radiografuddannelsen ved Sygepleje- og Radiografskolen i Aalborg, Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), IT-Universitetet i København, Danmarks Sygeplejerskehøjskole, København, Sygeplejerskehøjskolen i Århus (JCVU), Center for Tegnsprog og Tegnstøttet Kommunikation, Socialforskningsinstituttet, Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut, Akademikernes Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark (LO), Handelsskolernes Bestyrelsesforening, Lærerseminariernes Bestyrelsesforening, Pædagogseminariernes Bestyrelsesforening, Danmarks Erhvervsskoleforening, Foreningen for Danske Landsbrugsskoler, Moderate Studenter, Danske Studerendes Fællesråd, Lærerstuderendes Landskreds og Pædagogstuderendes Landskreds.
9. Sammenfattende skema
|
Positive konsekvenser/mindre udgifter |
Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for staten |
Ingen |
Ingen |
Økonomiske konsekvenser for kommuner, amtskommuner og regioner |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner, amtskommuner og regioner |
Ingen |
Ingen |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til EU-retten |
Med forslagets henvisning til reglerne i SU-loven, navnlig § 2a, implementeres dele af Rådsdirektiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område. Der henvises til lov nr. 312 af 19. april 2006. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1.
Til nr. 1
Det foreslås præciseret i § 2, stk. 1, nr. 2, i overensstemmelse med gældende praksis, at den studerende skal være indskrevet på en uddannelse for at få støtte. Det svarer til reglen i SU-lovens § 2, stk. 1, nr. 2.
Til nr. 2
Reglerne om udenlandske statsborgeres adgang til at få specialpædagogisk støtte fremgår af den gældende lovs § 2. Bestemmelsen svarer til den dagældende bestemmelse i lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven). Efter bestemmelsen kan studerende få specialpædagogisk støtte, når de er danske statsborgere eller efter international overenskomst har ret til SPS på lige fod med danske statsborgere eller i støttemæssig henseende ved uddannelser i Danmark ligestilles med danske statsborgere af undervisningsministeren. Efter SPS-bekendtgørelsens § 2 stk. 1, nr. 3, henvises der vedrørende de nærmere regler for udenlandske statsborgere til kapitel 18 i den dagældende SU-bekendtgørelse.
SPS-lovens § 2, stk. 1, nr. 3, foreslås derfor ændret, således at den henviser til de nugældende regler om udenlandske statsborgeres ret til SU, som blev gennemført ved lov nr. 312 af 19. april 2006, § 1, nr. 2-5. Reglerne fremgår af § 2a i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 628 af 23. juli 2005, som ændret ved lov nr. 312 af 19. april 2006, og af kapitel 20 i bekendtgørelse nr. 349 af 20. april 2006, der omhandler særlige bestemmelser for uddannelsessøgende, der ikke er danske statsborgere.
Til nr. 3
Med forslaget til ændring af § 2, stk. 2, præciseres, svarende til gældende praksis, at uddannelsessøgende for at få specialpædagogisk støtte til uddannelse i udlandet udover kravet om sammenhængende ophold i Danmark i 2 år indenfor de sidste 10 år også skal opfylde de almindelige betingelser for at få SPS.
Til nr. 4
Ifølge lovens § 3, stk. 2, nr. 3, kan undervisningsministeren fastsætte nærmere regler om
1) begrænsning af støtten til bestemte støtteformer i forbindelse med studierejser og obligatoriske praktikperioder i udlandet ved uddannelser i Danmark, og
2) begrænsning af støtten til den enkelte studerende til hel uddannelse eller meritgivende studieophold i udlandet svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til uddannelse i Danmark.
For så vidt angår 1) er støtten efter § 4, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1242 af 18. december 2000 (SPS-bekendtgørelsen) begrænset til hjælpemidler og instruktion i brugen heraf samt til særligt undervisningsmateriale.
Udgifter til de nævnte støtteformer kan efter reglerne ikke begrænses til udgiftsniveauet for tilsvarende støtteformer i Danmark.
For så vidt angår 2) giver reglen i SPS-bekendtgørelsens § 4, stk. 3, mulighed for tildeling af alle støtteformer, men begrænset til samme økonomiske niveau som i Danmark.
Efter ændringsforslaget kan alle støtteformer tildeles til såvel obligatoriske praktikophold og studierejser som godkendte uddannelser eller meritgivende studieophold i udlandet, men svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet i Danmark.
Således kan støtte til f.eks. ansættelse og anvendelse af sekretærhjælp eller personlig assistance i udlandet kun gives svarende til det økonomiske niveau, hvor støtten ydes i Danmark.
Til nr. 5
Med hensyn til forslaget om ændring af § 4, stk. 1, som præciserer, at studerende skal være indskrevet på en uddannelse, henvises til nr. 1.
Bestemmelsen i lovens § 4, stk. 1. nr. 1, foreslås ændret, så den også nævner Ministeriet for Teknologi, Videnskab og Udvikling.
Baggrunden for forslaget er, at alle de i bestemmelsen nævnte uddannelser på tidspunktet for lovens vedtagelse i 2000 hørte under Undervisningsministeriet, men nu er fordelt mellem de to nævnte ministerier, således at videregående uddannelser på universiteter m.v. hører under Ministeriet for Teknologi, Videnskab og Udvikling.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bestemmelserne har virkning for ansøgninger om specialpædagogisk støtte, som er modtaget på uddannelsesinstitutionerne dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering |
|
Lovforslaget |
§ 2. … En studerende kan efter ansøgning få specialpædagogisk støtte, når vedkommende …
2) gennemgår en uddannelse, hvortil der kan ydes støtte, jf. § 4, …
3) har dansk statsborgerskab, efter international overenskomst har ret til støtte på lige fod med danske statsborgere eller i støttemæssig henseende ved uddannelser i Danmark ligestilles med danske statsborgere efter undervisningsministerens bestemmelse, … § 2. … Stk. 2. Det er en forudsætning for fortsat at modtage støtten, at den studerende opfylder betingelserne i stk. 1. § 3 … Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om … 3) begrænsning af støtte til bestemte støtteformer i forbindelse med studierejser og praktikperioder i udlandet ved uddannelser i Danmark, jf. § 4, nr. 1, og begrænsning af støtten til uddannelse i udlandet, jf. § 4, nr. 3 og 4, til den enkelte studerende svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til uddannelse i Danmark. § 4. Specialpædagogisk støtte kan ydes til studerende, som gennemgår … 1) offentligt anerkendt videregående uddannelse indtil kandidatgrad og magisterkonferensgrad samt sidefagssupplering, som hører under Undervisningsministeriet, og som berettiger til statens uddannelsesstøtte, herunder obligatoriske praktikperioder i disse uddannelser, selv om de ikke berettiger til statens uddannelsesstøtte, … |
|
§ 1   I lov nr. 484 af 31. maj 2000 om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, som ændret ved § 2 i lov nr. 416 af 6. juni 2002, foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 1, nr. 2, indsættes efter â€2)â€: â€er indskrevet pÃ¥ ogâ€.                                                               Â
2. § 2, stk. 1, nr. 3, affattes sÃ¥ledes: â€3) har dansk statsborgerskab eller som udenlandsk statsborger ville kunne ligestilles med danske statsborgere i støttemæssig henseende efter bestemmelserne i lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) og de i medfør heraf udstedte regler.†Â
3. I § 2, stk. 2, indsættes efter â€er enâ€: â€yderligereâ€.
4. § 3, stk. 2, nr. 3, affattes sÃ¥ledes: â€3) begrænsning af støtte svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til den enkelte studerende ved uddannelse i Danmark til studierejser og praktikperioder i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 1, samt til uddannelse i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 3 og 4.â€
5. I § 4, stk. 1, indsættes efter â€studerende, somâ€: â€er indskrevet pÃ¥ ogâ€, og i nr. 1 indsættes efter â€underâ€: â€Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling ellerâ€.
|
|
|
|
|
|
§ 2 Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. |
 |
|
|