Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsminister Bertel Haarder

Udkast

Forslag

til

Lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)

(Ophævelse af revisionsbestemmelse)

 

I lov nr. 1225 af 27. december 2003 om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte ophæves § 2, stk. 3.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Ifølge § 2, stk. 3, i lov nr. 1225 af 27. december 2003 om ændring af SU-loven skal forslag til revision af de ved nævnte lov indførte bestemmelser om tillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelser med varig funktionsnedsættelse fremsættes for Folketinget senest i folketingsåret 2006-2007.

I betænkning over forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (lovforslag nr. L 81), afgivet af Uddannelsesudvalget den 11. december 2003, fremsatte undervisningsministeren et ændringsforslag, hvorefter ovennævnte revisionsbestemmelse blev indsat i loven.

Tillægsordningen, der trådte i kraft den 1. august 2004, blev indført, fordi visse handicappede uddannelsessøgende har en begrænset evne til at påtage sig et erhvervsarbejde og derfor ikke som andre uddannelsessøgende kan supplere deres SU med indtægter fra erhvervsarbejde. Uddannelsessøgende med handicap havde tidligere været henvist til at søge kommunernes socialforvaltninger om økonomisk støtte efter revalideringsbestemmelserne, hvor den uddannelsessøgende blev vurderet ud fra studieegnethed og mulighederne for efterfølgende beskæftigelse. Tillægsordningen havde til formål at afskaffe dette såkaldte dobbelte optag på videregående uddannelser og derved ligestille studerende med handicap med andre uddannelsessøgende med hensyn til valg af uddannelse.

Lovforslaget var sendt i høring samtidig med dets fremsættelse for Folketinget. Baggrunden for revisionsbestemmelsen var, at høringssvarene havde understreget, at det i praksis ville være forbundet med en vis usikkerhed at afgrænse personkredsen for ordningen og graden af begrænsningerne i arbejdsevne. Lovrevisionen forventedes at fokusere på, om målene med ordningen, navnlig i forhold til personkredsen for ordningen og arbejdsevnekriteriet, faktisk blev nået.

Ifølge bemærkningerne til forslaget om revisionsbestemmelsen skulle Undervisningsministeriet desuden, når ordningen havde været i kraft i 1 år, gøre status over de foreløbige erfaringer med ordningen. En statusrapport skulle sendes i høring hos de myndigheder og organisationer, der var hørt i forbindelse med lovforslagets fremsættelse.

Statusrapport af 24. november 2005 om erfaringer fra det første år og de indkomne høringssvar har ikke givet anledning til at foreslå ordningen med handicaptillæg til videregående uddannelser ændret. Statusrapporten er den 24. april 2006 sendt til Folketingets Uddannelsesudvalg.

Det fremgår bl.a. af statusrapporten, at 581 studerende pr. 31. juli 2005 havde søgt om handicaptillæg. Heraf fik 352 studerende tildelt et tillæg, mens 153 studerende fik afslag. Af de resterende bortfaldt 42 ansøgninger, bl.a. fordi de pågældende havde fået revalidering, og 34 ansøgninger var fortsat under behandling. Ifølge bemærkningerne om lovens økonomiske og administrative konsekvenser forventedes 5-600 personer på helårsbasis at gøre brug af ordningen.

Ifølge Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte var der pr. 31. juli 2006 x antal studerende, der havde fået tildelt et tillæg.

På dette grundlag foreslås revisionsbestemmelsen ophævet.

+++Bilag+++Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

§ 2. …

Stk. 3. Forslag om revision af denne lovs § 1, nr. 1, 8, 11, 16-18, 22 og 23, fremsættes for Folketinget senest i folketingsåret 2006-07.

 

                       Ophæves.