Støt oprettelse af gymnasieklasser for unge med autisme med din underskrift på


                                                                http://www.gymnasietilbud.skrivunder.dk/




 

Gymnasieklasser for unge med autisme – en gevinst for alle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alt er klart til, at man kan starte en gymnasieklasse for autister på Høje Taastrup Amtgymnasium til august 2007. Det eneste, der mangler, er, at undervisningsministeriet og dermed regeringen støtter ideen økonomisk, men regeringen er imod af ideologiske årsager. De ønsker enkeltintegration - det de kalder inklusion. Desværre bliver det eksklusion fra gymnasiet og andre ungdomsuddannelser, fordi mange autistiske unge ikke kan fungere i en klasse med 28-30 elever.

Autistiske unge har ret til at få kompensation for deres handicap under uddannelsen ligesom andre handicappede. Da deres handicap er socialt, bliver man nødt til at tilpasse klassestørrelsen. Ved at lave autistklasser, kan man tilpasse pædagogikken, så den passer til de autistiske unge. Det betyder, at de kan bruge deres kræfter på at lære noget, i stedet for at bruge kræfterne på at overleve i en almindelig klasse.

En gymnasieklasse for autister vil ikke blive dyrere, end det man ellers skulle bruge på uddannelse/opbevaring til disse unge. Brug dog pengene konstruktivt på at hjælpe disse unge til at få en selvstændig tilværelse. Alternativet er, at de ender uden uddannelse og arbejde, med lavt selvværd og med risiko for permanent offentlig forsørgelse.

Erfaringerne fra Sverige, der har 10 års erfaring med autistklasser på gymnasier, viser, at autistiske unge får både uddannelse og arbejde, der svarer til deres ønsker og evner, hvis de får den nødvendige støtte under uddannelsen.

Vi mener, det er et forfærdeligt spild for samfundet, hvis højt intelligente og motiverede mennesker skal være på overførselsindkomst. Derfor ønsker vi, at der skal være uddannelsesmuligheder for autistiske unge, i autentiske miljøer, der matcher de unges evner.

Ved kommunalreformen bortfalder amterne, der både havde kompetencen på gymnasie- og specialskoleområdet. Det må derfor være undervisningsministeriet, der tager initiativ til udvikling af special-gymnasieklasser. Der er et behov, der er et projekt - så kom dog i gang!

Flere oplysninger kan findes på:
www.autismeforening.dk

http://www.kbhamt.dk/print_referat.asp?PunktId=12740 - punkt 5.14
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Politik/2006/06/20/130331.htm

 

På vegne af flere berørte og pårørende
Mie Ravn



--
Søren Forchhammer
Byager 8A, DK-4330 Hvalsø
+45 46461103, +45 22174510