NOTAT OM FORSLAG
TIL UDDANNELSESRÅD OG REPRÆSENTANTSKAB
Uddannelsesråd / faglige råd og
repræsentantskaber ved professionshøjskoler
Formål
Formålet med etablering af uddannelsesråd
/faglige råd og repræsentantskaber ved professionshøjskolerne er at fastholde
og sikre den folkelige og den lokale forankring af uddannelsesinstitutionerne,
at give plads for tæt dialog med personer med indsigt i, interesse og
engagement for professionerne samt at medvirke til udviklingen af
uddannelserne.
I dette notat er vægten lagt på de to
pædagogiske professioner og deres uddannelser - læreruddannelsen og
pædagoguddannelsen – med deres særlige historie og tradition. Men principperne
kan overføres til andre professioner og deres uddannelser, som udbydes ved de
fremtidige professionshøjskoler.
Uddannelsesråd
/ Faglige råd
Der etableres et uddannelsesråd i tilknytning
til de enkelte uddannelsessteder og for hver af professionsuddannelserne.
Opgaver
- Værne om og udvikle den identitet, der ofte
er udtrykt ved et særligt idegrundlag, en særlig tradition, faglig profil,
tilknytning til lokalområdet mv., der karakteriserer det pågældende
uddannelsessted (Citat fra bemærkningerne til lovforslaget fra den
oprindelige CVU-lov).
- Sikre den folkelige forankring og faglige
indsigt i forhold til professionerne og til lokalområdet og opbakning fra
samme.
- Dialogforum i forhold til skoler,
institutioner og andre aftagere.
- Dialogforum for den lokale ledelse
(seminarierektor) om uddannelsesspørgsmål og spørgsmål vedr.
professionerne.
- Bidrage til rekruttering af studerende til
professionsuddannelserne gennem kontakt til lokalområdets skoler og
institutioner.
Kompetencer
- Godkende og dispensere fra studieordninger
for grunduddannelserne (Citat fra bemærkningerne til lovforslaget fra den
oprindelige CVU-lov).
- Tage uddannelsesspørgsmål op af egen drift
med henblik på henvendelse til højskolebestyrelsen.
- Drøfte og rådgive i uddannelsesspørgsmål,
som den lokale ledelse ønsker at drøfte med rådet.
- Godkende budget for den lokale
grunduddannelsesinstitution.
Sammensætning
- Repræsentation fra lokalsamfundet og/eller
baggrunds- eller initiativgrupperne bag seminarierne.
- Repræsentanter for skoler og institutioner i
lokalområdet.
- Repræsentanter fra medarbejdere og
studerende.
Repræsentantskab
Der etableres et repræsentantskab i
tilknytning til hver enkelt professionshøjskole.
- Repræsentantskabet skal have konkrete
opgaver og kompetencer i forhold til højskolebestyrelsen
- Repræsentantskabet skal have opgaver og
status svarende til en generalforsamling
Opgaver
- Sikre den folkelige og faglige forankring
til professionerne og til lokalområdet og opbakning fra samme
- Dialogforum og kontrolorgan i forhold til
højskolebestyrelsen
Kompetencer
- Højskolebestyrelsen aflægger hvert år en
beretning for Repræsentantskabet, som Repræsentantskabet skal godkende.
Beretningen skal indeholde en strategiplan for det kommende år og
overslagsårene
- Højskolebestyrelsen fremlægger hvert år et
budget for Repræsentantskabet, som Repræsentantskabet skal godkende
- I tilfælde af at Repræsentantskabet
forkaster beretningen og/eller budgettet, skal bestyrelsen indenfor en
bestemt tidsfrist fremlægge nyt forslag
- Repræsentantskabet har ret til høring og
indstilling i forhold til bestyrelsen i bestemte på forhånd fastlagte
områder (f.eks. ved ansættelse af ledelse, nedlæggelse af
uddannelsessteder, oprettelse af nye uddannelser )
- Repræsentantskabet vælger ét af
højskolebestyrelsens medlemmer (der fastlægges valgprocedure)
Sammensætning
- Repræsentant(er) for kommunerne i regionen
(aftagere)
- Repræsentant(er) for regionen (aftagere)
- Repræsentant(er) for
interesseorganisationerne / professionernes organisationer (DLF, BUPL, SL,
DM m.fl.)
- Repræsentant(er) for selvejende
institutioner
- Repræsentant(er) for folkelige
organisationer og bevægelser med interesse for institutionerne og
professionerne (fx DGI og oplysningsforbundene)
- Repræsentanter fra medarbejdere og
studerende
- Repræsentantskabet skal have mulighed for at
supplere sig (f.eks. med personer med særlig indsigt, der kan tilfører nye
kvaliteter til uddannelsen)
Repræsentantskabet skal have et omfang på ca.
50 personer – afhængigt af hvor mange professioner, der er repræsenteret i
højskolen.