Hjørring den 20. juni 2006

 

 

 

Til undervisningsminister Bertel Haarder

Til Folketingets uddannelsesudvalg

 

 

 

 

Regeringens forslag om oprettelse af 6 – 8 professionshøjskoler, som skal omfatte alle de professionsrettede videregående uddannelser, indebærer, at der skal etableres et enstrenget beslutnings- og ledelsessystem. Dette begrundes i et ønske om en lille, effektiv og professionel bestyrelse, som har den overordnede ledelse af alle uddannelser inden for højskolens område.

Konsekvenser af forslaget er, at de nuværende seminarie- / studiebestyrelser afskaffes.

 

Der er hermed fremsat forslag om et brud med en gammel tradition for hvordan nogle centrale uddannelser i det danske samfund organiseres og et totalt brud med en tradition for stærk folkelig opbakning og interesse for disse professionsuddannelser – sådan som det er kommet til udtryk i bestyrelserne ved de private seminarier.

Bestyrelserne har således været et markant eksempel på, hvordan vi i Danmark har sikret en tæt kontakt fra uddannelserne til lokalområderne, der sikrer en sammenhæng mellem den lokalt forankrede kultur og uddannelsen.

Den nuværende organisering med stærk repræsentation af aftagerne i bestyrelserne sikrer læreruddannelsen og pædagoguddannelsen som professionsuddannelser. Dermed fastholdes fokus på udvikling af praksis, med baggrund i den nyeste forskning, men ikke med forskning som det primære.

 

 

Vi vil derfor med denne henvendelse gøre opmærksom på

 

 

– To eksempler:

 

 

 

 

Seminariebestyrelserne har gennem mere end 150 år været et markant eksempel på, hvordan vi  i Danmark har sikret en tæt kontakt fra uddannelserne til lokalområderne, de folkelige bevægelser og de faglige professioner.

 

Forslaget betyder som anført, at disse bestyrelser – og hele den uddannelsestænkning, som de repræsenterer – afskaffes.

Det ville være yderst rimeligt og logisk, hvis man havde påvist, at de ikke fungerede og ikke levede op til deres formål. Men det er ikke sket.

 

I en rapport fra konsulentfirmaet Pluss Leadership til undervisningsministeriet (16. august 2005) analyseres, hvordan de nye CVU-bestyrelser har fungeret og hvordan samspillet har været til studiebestyrelserne, og der fremlægges en række anbefalinger om, hvordan bestyrelserne kan fungere på en god og aktiv måde i den fremtidige udvikling af de danske uddannelsesinstitutioner.

 

 

Rapporten foreslår ikke at studie-/seminariebestyrelserne afskaffes - men at der sker en præcisering af rollefordelingen (enstrengethed) og overvejelser om omdefinering af deres opgave. Det hedder i rapporten:

’Herunder er det især vigtigt […] at få defineret studiebestyrelsernes rolle i den nye struktur, og hvordan disse skal sammensættes i fremtiden.

Studiebestyrelserne bør efter konsulenternes opfattelse være et fagligt organ, og dermed en dynamisk og kreativ ramme om udviklingen af uddannelserne.’ (p. 5)

 

 

 

Hvis regeringen på trods af ovenstående argumenter, holder fast i forslaget, vil vi tillade os at give et bud på,

 

 

 

 

 

Vi foreslår,

 

 

 

Forslaget er beskrevet i vedlagte notat.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Søren Chr. Jensen

Formand for Lærerseminariernes og Pædagogseminariernes bestyrelsesforeninger

Hjørring Seminarium

 

Marie Jepsen                                                                Knud Rasmussen

Silkeborg Seminarium                                                   Gedved Pædagogseminarium

 

                                                                                   

Jens Hall-Andersen                                                       Jørgen Bladt

Frederiksberg Seminarium                                            Odense Socialpædagogiske Seminarium

 

                                                                                   

Torben Møller Petersen                                                Birte Rasmussen

Skaarup Seminarium                                                     Ballerup-seminariet

 

 

Jan Erik Olsen                                                              Helge Thomsen

Holbæk Seminarium                                                     Holstebro Pædagogseminarium/CVU Vita

 

 

Arni Berg                                                                     Knud Gaarn Larsen

Vordingborg Seminarium                                              Viborg-seminariet

 

                                                                                   

Arne Bjerrum                                                               Karen Søiberg Holst

Nørre Nissum Seminarium & HF                                  Gladsaxeseminariet

 

 

 

Â