Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Ref. sags nr. 72469
9. juni 2006
Â
Som svar på Ministeriets høringsskrivelse, sags nr.: 72469, dateret den 15. maj 2006, modtaget
via Akademikernes Centralorganisation, kommenterer C3 organisation hermed som følger:
Det er værdifuldt, at der lægges op til at følge det fælleseuropæiske og internationalt orienterede karaktersystem, som er under udvikling i forbindelse med implementeringen af ECTS systemet
og den tilhørende karakterskala. Hermed skabes den længe ventede direkte internationale sammen-lignelighed for universitetsuddannelserne.
De foreslåede parallelle talværdier udgør en styrkelse heraf i relation til afdækning af både absolutte bedømmelser og gennemsnit, samt ikke mindst den IT-baserede håndtering af karakterværdierne.
Som primær vurderings- og karaktergivningsbetegnelse foreslås ECTS bogstavsystemet fra A til F
for angivelse i bekendtgørelsens §1 - §8 samt bilag 2. Herved fokuseres på bedst mulig tilknytning
til konvergensudviklingen med udgangspunkt i ECTS systemet.
Det foreslås at talværdierne fra 12 til -3 i den nye karakterskala løbende anvendes parallelt med, men
sekundært i forhold til, de tilsvarende bogstavbetegnelser i ECTS karakterskalaen, i lighed med tid-ligere beskrivelser af alfanumeriske karaktersammenhænge, som følger med udgangspunkt Under-
visningsministeriets bekendtgørelsesudkast, ref. høring af 10. marts 2006, sags nr. 045.311.021:
A - svarende til 12 for den fremragende præstation / for the outstanding performance.
B - svarende til 10 for den fortrinlige præstation / for the excellent performance.
C - svarende til  7 for den gode præstation / for the good performance.
D - svarende til  4 for den nogenlunde præstation / for the fair performance.
E - svarende til 02 for den tilstrækkelige præstation / for the sufficient performance.
Fx - svarende til 00 for den utilstrækkelige præstation / for the insufficient performance.
F - svarende til -3 for den ringe præstation / for the poor performance.
Der bør grundlæggende være overensstemmelse mellem beskrivelserne af enkeltkaraktererne
uanset ressortministerium. Der henvises til følgende forskelligheder i relation til Undervisnings-ministeriets bekendtgørelsesudkast:
§1 karakteren 4 – jævne / nogenlunde
§4 karakteren 7 – en del / adskillige
§5 karakteren 4 – jævne / nogenlunde
Bilag 1 – oversættelse af karakterskalen til engelsk bør grundlæggende tage udgangspunkt i Under-visningsministeriets bekendtgørelsesudkast Bilag 2, og gerne suppleret yderligere som anført.
Relationen fra den nye ECTS karakterskala til den gamle 13-skala foreslås placeret som bilag til bekendtgørelsen.
Til sikring af at karakterskalaen opretholder værdier, mÃ¥lepunkter og evalueringskraft, bÃ¥de hvad angÃ¥r ECTS fordelingen og de parallelle talværdier, foreslÃ¥s at bekendtgørelsen fastlægger en femÃ¥rig evalu-eringscyklus jfr. Karakterkommissionens betænkning nr. 1453 af november 2004. I denne sammen-hæng rettes opmærksomheden ogsÃ¥ mod opretholdelse af faste sammenlignelige karakterniveauer og Â
-gennemsnit mellem samt på de enkelte uddannelsesinstitutioner. Evalueringen bør tilføres bredest mulig international repræsentation.
C3 organisation står fortsat gerne til rådighed i forbindelse med den videre udvikling af karaktersystemet.
Med venlig hilsen
Povl Tiedemann
Uddannelseschef
C3 organisation
c.c.: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi.
                     Folketingets Uddannelsesudvalg.
                     Undervisningsministeriet
                     Rektorkollegiet.
                     Akademikernes Centralorganisation.