Lemvig, d.1.juni 2006

 

 

Kære uddannelsesudvalgsmedlemmer

Jeg hedder Helle Mouritzen, uddannet lærer 1994 fra Nr. Nissum Seminarium, er i dag lærer ved Lemtorpskolen i Lemvig og underviser næsten udelukkende i tysk. I indeværende skoleår har jeg 24 tysktimer, fordelt over 7.-9.klasse. Det er 3.år i træk, at jeg kører med nogenlunde dette timeantal i tysk. Det er ikke kedeligt eller ensformigt, som man kunne tro. Tværtimod er jeg meget glad for at undervise i tysk. Jeg er glad for sprog. Jeg forsøger så vidt muligt at bibringe mine elever samme holdning. I år skal jeg for 8.gang føre afgangsklasserne op. Det er en travl, men alligevel spændende og givende opgave. Ved hver prøve er der skuffelser og overraskelser fra elevernes side.

I min undervisning lægger jeg meget stor vægt på, at eleverne skal turde sige noget på tysk. De skal sige noget på tysk, ikke kun forstå det talte eller læste.

I foråret 2005 efterlyste ledere fra erhvervslivet tyskkyndige folk. De opfordrede de unge i skoler og længere fremme i uddannelsessystemet til at dygtiggøre sig i tysk. Undersøgelser havde nemlig vist, at de unge droppede tysk, fordi de finder det svært.

I efteråret kom et udspil fra regeringens side. I dette udspil samles tysk i en gruppe med andre fag, og ved lodtrækning udvælges de få fag, man skal til prøve i. Og sandsynligvis bliver prøven ikke mundtlig. Så vidt er jeg orienteret indtil videre.

Så er det lige, at jeg tænker:

1.   Hvorfor ikke bibeholde den nuværende prøveform i tysk?

     Erhvervslivet har efterlyst folk med gode tyskkundskaber.

2.   Er man ude pÃ¥ at fjerne tysk helt fra Folkeskolen?

 Tysk er normalt ikke in. Der er mange fordomme om det.

3.   Vil man have mere skriftlighed ind i faget?

  Et sprog er vel først og fremmest mundtlig. Derfor virker det

  ulogisk for mig ikke at have en mundtlig prøve.

4.   Hvordan med Fælles MÃ¥l? Skal vi have nye retningslinjer igen?

5.   Eller er udspillet et resultat af sparehensyn?

Vores udmærkede uddannelsessystem må ikke forringes pga. besparelser.

6.   Hvordan tilgodeser vi i en skriftlig prøve de ikke-boglige elever, som har valgt  tysk?

Nogle elever er ikke skrappe til det skriftlige, men derfor kan de godt klare sig fint mundtlig.

 

 

Det er mine tanker, og frustrationer pt. I øvrigt mener jeg, at 13-skalaen bør bevares. Vi lærere, og men ikke mindst forældre og elever ved, hvad den står for.

 

Jeg har naturligvis drøftet alt dette med kolleger, også tyskkolleger, men jeg synes blot, at UDU bør være orienteret i så vigtig en sag.

Undervisningsministeren har modtaget samme brev.

 

Med venlig hilsen

 

Helle Mouritzen

 

Â