TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Åbent samråd |
Titel |
Spørgsmål Ø |
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Taletid |
Ca. 6,5 min. |
Tid og sted |
Disposition
1. Spørgsmål Ø
â€Hvilke initiativer pÃ¥tænker ministeren at iværksætte for at forbedre produktionsskoleelevers muligheder for at gennemføre et erhvervsfagligt grundforløb set i lyset af Danmarks Evalueringsinstituts rapport, jf. alm. del - bilag 375, der konkluderer, at 56 pct. af de produktionsskoleelever, der begynder et erhvervsfagligt grundforløb, falder fra inden for det første Ã¥r?â€
· Danmarks Evalueringsinstitut har undersøgt, hvordan produktionsskoler og erhvervsskoler samarbejder om at forbedre mulighederne for, at flere unge gennemfører en erhvervsuddannelse, og instituttet har den 16. maj 2006 offentliggjort rapporten, der hedder â€Sammenhænge mellem produktionsskoler og erhvervsskolerâ€.
· Evalueringen viser, at mange produktionsskoler samarbejder med erhvervsskolerne. Samarbejdet foregår hovedsageligt mellem skolernes lærere og vejledere og er i vid udstrækning baseret på netværk og personlige kontakter.
· I rapporten bliver det også slået fast, at skolerne i højere grad bør samarbejde konkret om elever, der - med ekstra støtte - vil kunne gennemføre en kompetencegivende erhvervsuddannelse. I dag er samarbejdet ikke tilstrækkeligt udbredt og kvalificeret til at imødekomme de frafaldstruedes behov og muligheder.
· Evalueringen peger derfor på en række forhold, der kan forbedres, så samarbejdet kan bidrage til at målrette produktionsskoleforløbene, så flest muligt efterfølgende gennemfører en erhvervsuddannelse.
· Rapporten indeholder 22 anbefalinger til produktionsskolerne, erhvervsskolerne og Undervisningsministeriet om, hvordan samarbejdet mellem skoleformerne kan gøres endnu bedre.
· For eksempel skal produktionsskolerne blive bedre til at evaluere eleverne løbende for at korrigere undervisningen og derigennem styrke elevernes udbytte.
· Der skal også være en systematisk tilbagemelding fra erhvervsskolerne til produktionsskolerne om, hvordan det går eleverne.
· En række anbefalinger vedrører behovet for at målrette produktionsskoleforløbene og skabe kombinerede forløb, hvor en del af undervisningen for de frafaldstruede foregår på en teknisk skole eller en handelsskole og en anden del på en produktionsskole.
· Danmarks Evalueringsinstitut har allerede i 2004 planlagt denne evaluering som en del af instituttets arbejdsplan for 2005.
· Evalueringen er gennemført i perioden fra maj 2005 til maj 2006, og omfatter 13 produktionsskoler og fire tekniske skoler. Desuden er der i september og oktober gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt samtlige produktionsskoler i landet. Der er også anvendt statistiske data, som omfatter alle produktionsskolers udslusning af elever fra 1999 til 2003.
· Evalueringsinstituttets rapport kommer på et rigtig godt tidspunkt.
· Det gør den, fordi evalueringen giver nogle konstruktive forslag til, hvordan sammenhængen og samarbejdet mellem skoleformerne kan styrkes, så alle unge kan få en ungdomsuddannelse. Derfor vil evalueringen kvalificere det videre arbejde for at nå regeringens mål om, at alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse.
· Produktionsskolerne og samarbejdet mellem produktionsskoler og erhvervsskoler er centrale elementer i globaliseringsstrategien og velfærdsforhandlingerne.
· Da forhandlingerne mellem regeringen og partierne endnu ikke er afsluttede, må jeg indskrænke mig til at tale om det mere principielle for ikke at foregribe begivenhedernes gang.
· Jeg vil derfor lige nu holde mig til regeringens forhandlingsudspil om velfærdsreformer og investeringer i fremtiden samt til regeringens globaliseringsstrategi.
· Frafaldet på de tekniske skoler blandt tidligere produktionsskoleelever er større end frafaldet er generelt.
· Det er ikke tilfredsstillende, men det er egentlig ikke så overraskende, da produktionsskolernes målgruppe netop er de unge, som ikke umiddelbart har forudsætninger for at starte på en kompetencegivende ungdomsuddannelse, eller unge som har afbrudt en ungdomsuddannelse. Kort sagt er der tale om unge, som har det vanskeligere end de fleste.
· Jeg bemærker også, at produktionsskolerne har haft stigende succes med deres arbejde, idet frafaldet i 1999 var på 70 pct. mod 56 pct. i 2003. I samme periode er antallet af tidligere produktionsskoleelever, som er i gang med et teknisk grundforløb inden for ét år efter afgang fra produktionsskolen, steget fra 11 pct. til 29 pct.
· Men uanset forklaringerne skal frafaldet bringes meget længere ned. Det gælder unge, der begynder via en produktionsskole såvel som alle andre unge.
· Evalueringsrapportens indeholder en række anbefalinger, som skal styrke indsatsen mod frafaldet på erhvervsskolerne, og jeg er glad for, at anbefalingerne generelt ligger på linje med regeringens initiativer.
· Regeringen har valgt en bredspektret strategi for at nå frem til det mål, at principielt alle unge får en ungdomsuddannelse.
· I forbindelse med Globaliseringsrådets arbejde har to udvalg stillet en række meget konkrete forslag, som regeringen stort set har taget til sig og indarbejdet i globaliseringsstrategien og velfærdsudspillet. Det ene, som er Udvalget om fremtidssikring af erhvervsuddannelserne, skal arbejde videre i 2006 for at konkretisere forslagene yderligere. Udvalget består af repræsentanter for arbejdsmarkedets parter, skolerne, lærerne og eleverne samt af uafhængige sagkyndige og repræsentanter for andre ministerier.
· Blandt regeringens initiativer vil jeg ved denne lejlighed fremhæve følgende:
- Kommunerne skal have et klart og sammenhængende ansvar for børns læring fra førskolealderen til de unge gennemfører en ungdomsuddannelse.
- For at styrke overgangen til ungdomsuddannelse skal 10. klasse anvendes langt mere målrettet som tilbud til de elever, der har behov for en særlig indsats.
- Produktionsskolernes aktivitet skal i større udstrækning end i dag målrettes kompetencegivende uddannelse, herunder især erhvervsuddannelserne.
- Der skal være mentorordninger for unge, der er særligt udsatte i overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse, skal bidrage til, at de unge starter på og får fodfæste i en erhvervsuddannelse. Der etableres mentorordninger på de erhvervsrettede ungdomsuddannelser for elever, der mangler støtte i form af voksenkontakt.
- Erhvervsgrunduddannelsen skal moderniseres med henblik på at skabe fleksible og tidssvarende uddannelsestilbud, som alle kommuner uden vanskeligheder skal kunne henvise de unge til.
- I erhvervsuddannelserne skal der udbydes særlige grundforløb for elever med svage forudsætninger, som har brug for mere stabile sociale rammer og elever, der har brug for undervisning i dansk og dansk kulturforståelse.
- Flere erhvervsuddannelser skal trindeles, og
- der skal være bedre mulighed for at vælge forskellige niveauer i fagene. Â
· Det vil nu vise sig, hvad vi kan blive enige med andre om som et resultat af de politiske forhandlinger om velfærdsreformerne, men jeg mener, at rapporten er meget interessant i forhold til regeringens mål om, at mindst 85 procent af alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2010 og mindst 95 procent i 2015.
· Næsten alle starter på en ungdomsuddannelse, men alt for mange falder fra. Frafaldet er især stort på erhvervsuddannelserne. Hvis regeringens målsætning skal realiseres, er vi nødt til at få dette frafald bragt ned. Produktionsskolernes opgave er blandt andet at fungere som brobygger til erhvervsskolerne og især til de tekniske skoler. Det er derfor meget vigtigt, at disse skoleformer arbejder godt sammen om at mindske frafaldet.
· Anbefalingerne i rapporten ligger generelt på linje med regeringens initiativer, der skal sikre, at alle unge skal have en uddannelse. Derfor giver evalueringen os et godt bidrag til det videre arbejde med at udmønte initiativerne i globaliseringsstrategien og regeringens udspil til velfærdsreformer.