TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Åbent samråd

Titel

Spørgsmål Ø

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 6,5 min.

Tid og sted

30. maj 2006 kl. 14.00

 


Disposition

1.      SpørgsmÃ¥l Ø

 

 

1. Spørgsmål Ø

”Hvilke initiativer påtænker ministeren at iværksætte for at forbedre produktionsskoleelevers muligheder for at gennemføre et erhvervsfagligt grundforløb set i lyset af Danmarks Evalueringsinstituts rapport, jf. alm. del - bilag 375, der konkluderer, at 56 pct. af de produktionsskoleelever, der begynder et erhvervsfagligt grundforløb, falder fra inden for det første år?”

 

·        Danmarks Evalueringsinstitut har undersøgt, hvordan produktionsskoler og erhvervsskoler samarbejder om at forbedre mulighederne for, at flere unge gennemfører en erhvervsuddannelse, og instituttet har den 16. maj 2006 offentliggjort rapporten, der hedder ”Sammenhænge mellem produktionsskoler og erhvervsskoler”.

 

·        Evalueringen viser, at mange produktionsskoler samarbejder med erhvervsskolerne. Samarbejdet foregÃ¥r hovedsageligt mellem skolernes lærere og vejledere og er i vid udstrækning baseret pÃ¥ netværk og personlige kontakter.

 

·        I rapporten bliver det ogsÃ¥ slÃ¥et fast, at skolerne i højere grad bør samarbejde konkret om elever, der - med ekstra støtte - vil kunne gennemføre en kompetencegivende erhvervsuddannelse. I dag er samarbejdet ikke tilstrækkeligt udbredt og kvalificeret til at imødekomme de frafaldstruedes behov og muligheder.

 

·        Evalueringen peger derfor pÃ¥ en række forhold, der kan forbedres, sÃ¥ samarbejdet kan bidrage til at mÃ¥lrette produktionsskoleforløbene, sÃ¥ flest muligt efterfølgende gennemfører en erhvervsuddannelse.

 

·        Rapporten indeholder 22 anbefalinger til produktionsskolerne, erhvervsskolerne og Undervisningsministeriet om, hvordan samarbejdet mellem skoleformerne kan gøres endnu bedre.

 

·        For eksempel skal produktionsskolerne blive bedre til at evaluere eleverne løbende for at korrigere undervisningen og derigennem styrke elevernes udbytte.

 

·        Der skal ogsÃ¥ være en systematisk tilbagemelding fra erhvervsskolerne til produktionsskolerne om, hvordan det gÃ¥r eleverne.

 

·        En række anbefalinger vedrører behovet for at mÃ¥lrette produktionsskoleforløbene og skabe kombinerede forløb, hvor en del af undervisningen for de frafaldstruede foregÃ¥r pÃ¥ en teknisk skole eller en handelsskole og en anden del pÃ¥ en produktionsskole.

 

·        Danmarks Evalueringsinstitut har allerede i 2004 planlagt denne evaluering som en del af instituttets arbejdsplan for 2005.

·        Evalueringen er gennemført i perioden fra maj 2005 til maj 2006, og omfatter 13 produktionsskoler og fire tekniske skoler. Desuden er der i september og oktober gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt samtlige produktionsskoler i landet. Der er ogsÃ¥ anvendt statistiske data, som omfatter alle produktionsskolers udslusning af elever fra 1999 til 2003.

·        Evalueringsinstituttets rapport kommer pÃ¥ et rigtig godt tidspunkt.

·        Det gør den, fordi evalueringen giver nogle konstruktive forslag til, hvordan sammenhængen og samarbejdet mellem skoleformerne kan styrkes, sÃ¥ alle unge kan fÃ¥ en ungdomsuddannelse. Derfor vil evalueringen kvalificere det videre arbejde for at nÃ¥ regeringens mÃ¥l om, at alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse.

·        Produktionsskolerne og samarbejdet mellem produktionsskoler og erhvervsskoler er centrale elementer i globaliseringsstrategien og velfærdsforhandlingerne.

·        Da forhandlingerne mellem regeringen og partierne endnu ikke er afsluttede, mÃ¥ jeg indskrænke mig til at tale om det mere principielle for ikke at foregribe begivenhedernes gang.

·        Jeg vil derfor lige nu holde mig til regeringens forhandlingsudspil om velfærdsreformer og investeringer i fremtiden samt til regeringens globaliseringsstrategi.

·        Frafaldet pÃ¥ de tekniske skoler blandt tidligere produktionsskoleelever er større end frafaldet er generelt.

·        Det er ikke tilfredsstillende, men det er egentlig ikke sÃ¥ overraskende, da produktionsskolernes mÃ¥lgruppe netop er de unge, som ikke umiddelbart har forudsætninger for at starte pÃ¥ en kompetencegivende ungdomsuddannelse, eller unge som har afbrudt en ungdomsuddannelse. Kort sagt er der tale om unge, som har det vanskeligere end de fleste.

·        Jeg bemærker ogsÃ¥, at produktionsskolerne har haft stigende succes med deres arbejde, idet frafaldet i 1999 var pÃ¥ 70 pct. mod 56 pct. i 2003. I samme periode er antallet af tidligere produktionsskoleelever, som er i gang med et teknisk grundforløb inden for ét Ã¥r efter afgang fra produktionsskolen, steget fra 11 pct. til 29 pct.

·        Men uanset forklaringerne skal frafaldet bringes meget længere ned. Det gælder unge, der begynder via en produktionsskole sÃ¥vel som alle andre unge.

·        Evalueringsrapportens indeholder en række anbefalinger, som skal styrke indsatsen mod frafaldet pÃ¥ erhvervsskolerne, og jeg er glad for, at anbefalingerne generelt ligger pÃ¥ linje med regeringens initiativer.

·        Regeringen har valgt en bredspektret strategi for at nÃ¥ frem til det mÃ¥l, at principielt alle unge fÃ¥r en ungdomsuddannelse.

·        I forbindelse med GlobaliseringsrÃ¥dets arbejde har to udvalg stillet en række meget konkrete forslag, som regeringen stort set har taget til sig og indarbejdet i globaliseringsstrategien og velfærdsudspillet. Det ene, som er Udvalget om fremtidssikring af erhvervsuddannelserne, skal arbejde videre i 2006 for at konkretisere forslagene yderligere. Udvalget bestÃ¥r af repræsentanter for arbejdsmarkedets parter, skolerne, lærerne og eleverne samt af uafhængige sagkyndige og repræsentanter for andre ministerier.

·        Blandt regeringens initiativer vil jeg ved denne lejlighed fremhæve følgende:

-         Kommunerne skal have et klart og sammenhængende ansvar for børns læring fra førskolealderen til de unge gennemfører en ungdomsuddannelse.

-         For at styrke overgangen til ungdomsuddannelse skal 10. klasse anvendes langt mere mÃ¥lrettet som tilbud til de elever, der har behov for en særlig indsats.

-         Produktionsskolernes aktivitet skal i større udstrækning end i dag mÃ¥lrettes kompetencegivende uddannelse, herunder især erhvervsuddannelserne.

-         Der skal være mentorordninger for unge, der er særligt udsatte i overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse, skal bidrage til, at de unge starter pÃ¥ og fÃ¥r fodfæste i en erhvervsuddannelse. Der etableres mentorordninger pÃ¥ de erhvervsrettede ungdomsuddannelser for elever, der mangler støtte i form af voksenkontakt.

-         Erhvervsgrunduddannelsen skal moderniseres med henblik pÃ¥ at skabe fleksible og tidssvarende uddannelsestilbud, som alle kommuner uden vanskeligheder skal kunne henvise de unge til.

-         I erhvervsuddannelserne skal der udbydes særlige grundforløb for elever med svage forudsætninger, som har brug for mere stabile sociale rammer og elever, der har brug for undervisning i dansk og dansk kulturforstÃ¥else.

-         Flere erhvervsuddannelser skal trindeles, og

-         der skal være bedre mulighed for at vælge forskellige niveauer i fagene.  

 

·        Det vil nu vise sig, hvad vi kan blive enige med andre om som et resultat af de politiske forhandlinger om velfærdsreformerne, men jeg mener, at rapporten er meget interessant i forhold til regeringens mÃ¥l om, at mindst 85 procent af alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2010 og mindst 95 procent i 2015.

·        Næsten alle starter pÃ¥ en ungdomsuddannelse, men alt for mange falder fra. Frafaldet er især stort pÃ¥ erhvervsuddannelserne. Hvis regeringens mÃ¥lsætning skal realiseres, er vi nødt til at fÃ¥ dette frafald bragt ned. Produktionsskolernes opgave er blandt andet at fungere som brobygger til erhvervsskolerne og især til de tekniske skoler. Det er derfor meget vigtigt, at disse skoleformer arbejder godt sammen om at mindske frafaldet.

·        Anbefalingerne i rapporten ligger generelt pÃ¥ linje med regeringens initiativer, der skal sikre, at alle unge skal have en uddannelse. Derfor giver evalueringen os et godt bidrag til det videre arbejde med at udmønte initiativerne i globaliseringsstrategien og regeringens udspil til velfærdsreformer.